35 809 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Osämja om GA!
Var har du fått det ifrån? På LMs hemsida kan man läsa följande:N Nils ST skrev:
Lantmäteriet tar betalt per timme för den tid det tar att bilda föreningen samt för eventuella utlägg för lokalkostnad och reseersättningar. Utöver detta tillkommer en kostnad för registrering i Samfällighetsföreningsregistret som är 4 600 kr.
När uppdraget är klart och föreningen är bildad skickar Lantmäteriet räkningen direkt till föreningen.
Skulle den sökande däremot dra tillbaka ansökan så är det den sökande som får stå för de kostnader som hittills uppkommit.
Det är alltså ordinarie taxa plus en registreringsavgift på 4 600:-. Det är alltså en dyrare taxa!
nej det är ett uppdrag och då gäller uppdragstaxa.P phälle skrev:Var har du fått det ifrån? På LMs hemsida kan man läsa följande:
Lantmäteriet tar betalt per timme för den tid det tar att bilda föreningen samt för eventuella utlägg för lokalkostnad och reseersättningar. Utöver detta tillkommer en kostnad för registrering i Samfällighetsföreningsregistret som är 4 600 kr.
När uppdraget är klart och föreningen är bildad skickar Lantmäteriet räkningen direkt till föreningen.
Skulle den sökande däremot dra tillbaka ansökan så är det den sökande som får stå för de kostnader som hittills uppkommit.
Det är alltså ordinarie taxa plus en registreringsavgift på 4 600:-. Det är alltså en dyrare taxa!
Står bara att det debiteras per timme, inget annat.
Det står även ”när uppdraget är klart” och det står även att restid debiteras vilket det inte gör på en förrättning.
Detta står på lantmäteriets hemsida.P phälle skrev:Var har du fått det ifrån? På LMs hemsida kan man läsa följande:
Lantmäteriet tar betalt per timme för den tid det tar att bilda föreningen samt för eventuella utlägg för lokalkostnad och reseersättningar. Utöver detta tillkommer en kostnad för registrering i Samfällighetsföreningsregistret som är 4 600 kr.
När uppdraget är klart och föreningen är bildad skickar Lantmäteriet räkningen direkt till föreningen.
Skulle den sökande däremot dra tillbaka ansökan så är det den sökande som får stå för de kostnader som hittills uppkommit.
Det är alltså ordinarie taxa plus en registreringsavgift på 4 600:-. Det är alltså en dyrare taxa!
”För Lantmäteriets medverkande vid bildande av samfällighetsföreningar och debiteras enligt uppdragstaxan, normalt 1000 kr/timme.”
Jag tolkar det som att det behövs ett servitut också? Eller tolkar jag det fel?Claes Sörmland skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
Du läser in för mycket i ordet "normalt". Uppdragstaxan är:N Nils ST skrev:
Typ av handläggare Nuvarande taxa
Biträdande handläggare 1200 kr/timme
Kart- och mätningsingenjör 1500 kr/timme
Förrättningslantmätare 1500 kr/timme
Erfaren förrättningslantmätare 1700 kr/timme
Senior och specialist förrättningslantmätare 1900 kr/timme
Om förrättningsarbete, i samförstånd med sakägarna, utförs under kväll eller helg läggs följande belopp på ordinarie avgift:
- Måndag-torsdag efter kl. 18.00 = +300 kr/timme
- Fredag efter 18.00 t.o.m söndag = +600 kr/timme
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Här är jag tveksam om det skulle fungera? Om väg, även om den går över "tomt" är väsentlig för de berörda fastigheterna skall den ingå i GA. Om det finns komplikationer kring vägens sträckning, rakt över furstukvisten för någon fastighetsägare skall man utreda alternativ sträckning. Då kan det blir frågan om om/tillbyggnad av väg. Om en enskild (privat) väg som inte ingår i GA är väsentlig för de berörda fastigheterna skall den inkluderas i GA. Då kan det eventuellt även krävas inlösen av mark för den belastade fastigheten. Såväl inlösenskostnad som tillhörande förrättningskostnader kommer då att belasta GA. Bökigt, stökigt och dyrt när man skall rätta till något som blev fel från början.Claes Sörmland skrev: