N
P phälle skrev:
Du läser in för mycket i ordet "normalt". Uppdragstaxan är:

Typ av handläggare Nuvarande taxa
Biträdande handläggare 1200 kr/timme
Kart- och mätningsingenjör 1500 kr/timme
Förrättningslantmätare 1500 kr/timme
Erfaren förrättningslantmätare 1700 kr/timme
Senior och specialist förrättningslantmätare 1900 kr/timme
Om förrättningsarbete, i samförstånd med sakägarna, utförs under kväll eller helg läggs följande belopp på ordinarie avgift:
  • Måndag-torsdag efter kl. 18.00 = +300 kr/timme
  • Fredag efter 18.00 t.o.m söndag = +600 kr/timme
Normalt är att VSFF bildas samtidigt som GA bildas. Så kommer det inte bli i detta fall.
Men snälla kan du inte bara acceptera att det är så håll i sär uppdrag och förrättning.

Finns alltså ingen på LM som tar 1000 kr/timme i en förrättning, det står ju klart och tydligt i ditt eget inlägg. Det gäller endast uppdrag vilket bildande av förening är. Vid uppdrag så är det normalt 1000 kr/timme men det kan även vara mer om det specifika uppdraget kräver kunskaper utöver det normala. Vilket inte bildande av förening är normalt är.

Och ja det normala är att förening bildas i samband med bildande av en ga men det ska ske i ett separat ärende eftersom det är olika taxor och olika typer av ärendet.

Du får väl ringa och fråga dom om du inte tror mig. Jag vinner inget på att sitta och försöka övertyga dig. Jag ville bara informera TS om det. Han får väl avgöra själv om vem han tror på.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Läge att be en moderator att moderera bort "idioten" då från första inlägget.
Ja det vore bra, kan inte ta bort det själv längre ☹️
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Va skönt! Alltid kul med återkoppling att allt löste sig. Och som vanligt så är folk inte idioter utan det grundar sig i missförstånd och dålig kommunikation.
Oftast är det ju så men i affekt kan man kasta ur sig lite obetänksamma ord, såväl muntligt som skriftligt ☹️
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Läge att be en moderator att moderera bort "idioten" då från första inlägget.
Hur gör man då
 
J Jörgen Alw skrev:
Oftast är det ju så men i affekt kan man kasta ur sig lite obetänksamma ord, såväl muntligt som skriftligt ☹️
Oftast på båda sidor i en argumentation. Slutet gott, allting gott!
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Hej

Vi har problem med en nyinflyttad granne som fullständigt skiter i att vägen som delvis går över hans och en annan nyinflyttad grannes tomt är en GA. Vi är fem fastigheter varav 3 st använder hela vägen men dom 2 jag nämnde innan bara använder en liten bit som infart till sina tomter. Nu har den ena grannen fått för sig att lägga ut farthinder som vi andra 4 inte har gått med på och vi vill att dom skall tas bort omedelbart men han vägrar och t.o.m.tänker lägga ut fler bara för att hindra oss 3 som använder hela vägen att köra där. Vad kan man göra åt en sådan idiot? Som sagt vägen är en GA tillhörande alla 5 fastigheter.

Mvh
Jörgen
Jag tycker att man beslutar tillsammans om det ska finnas hinner där eller inte. Det alternativet som får majoritet vinner.
När man har klubbat saken så låter man hindren stå kvar eller så lyfter bort dem. Grannen får finna sig i om hindren ryker. Han har ju också ett annat fint alternativ, att flytta om det inte passar.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Ja det vore bra, kan inte ta bort det själv längre ☹️
För att rapportera ett inlägg klickar du på de tre prickarna nere till höger och klickar på rapportera inlägg och skriver vad du vill, exempelvis att ditt omdöme om grannen tonas ner.

För egen del tycker jag att det vore fel att i efterhand ändra det inlägget, det känns mer upprört än grovt i mina ögon, vilket ger lite färg åt tråden, men det är kanske inte min sak att avgöra. Det är så man enklast gör iaf.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att rapportera ett inlägg klickar du på de tre prickarna nere till höger och klickar på rapportera inlägg och skriver vad du vill, exempelvis att ditt omdöme om grannen tonas ner.

För egen del tycker jag att det vore fel att i efterhand ändra det inlägget, det känns mer upprört än grovt i mina ögon, vilket ger lite färg åt tråden, men det är kanske inte min sak att avgöra. Det är så man enklast gör iaf.
Ja du kan ha rätt, det var ju upprört och jag måste ju kunna stå för det jag skriver tycker jag
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
N Nils ST skrev:
Men snälla kan du inte bara acceptera att det är så håll i sär uppdrag och förrättning.

Finns alltså ingen på LM som tar 1000 kr/timme i en förrättning, det står ju klart och tydligt i ditt eget inlägg. Det gäller endast uppdrag vilket bildande av förening är. Vid uppdrag så är det normalt 1000 kr/timme men det kan även vara mer om det specifika uppdraget kräver kunskaper utöver det normala. Vilket inte bildande av förening är normalt är.

Och ja det normala är att förening bildas i samband med bildande av en ga men det ska ske i ett separat ärende eftersom det är olika taxor och olika typer av ärendet.

Du får väl ringa och fråga dom om du inte tror mig. Jag vinner inget på att sitta och försöka övertyga dig. Jag ville bara informera TS om det. Han får väl avgöra själv om vem han tror på.
Men detta ärende är inte "normalt". Vad jag försöker säga är att i detta ärende kommer det inte räcka med att "bilda VSFF". Hur skulle det gå till rent praktiskt? Hur skulle sakägarna kunna enas om en styrelse? Stadgar? Av tråden framgår att det finns oklarheter kring vilka vägar som ingår i GA. Efter en ansökan är det uppenbart att det kommer behövas göra ytterligare utredning. Jag kan inte se att det skulle vara möjligt att undvika detta. Då handlar det inte längre om 1 000 Kr/timme. The sky is the limit? Vill man bilda VSFF och bara är 5 sakägare bör nog alla vara överens om detta innan man ansöker.

Det gäller också att förstå att det är inte så lätt att ångra sig när man väl ansökt om VSFF. Det räcker med att en sakägare begär det så måste LM bilda VSFF, detta helt oberoende av vad andra sakägare tycker. Om man ansöker om att bilda samfällighetsförening och sedan upptäcker att merparten av övriga sakägare motsätter sig detta kan det lätt bli osämja och missnöje. Enda sättet att ångra sig är att återkalla sin ansökan. Då får man själv betala det hittills upparbetade kostnaderna.
 
P phälle skrev:
Om de nuvarande ägarna till fastigheterna hade varit med om att bilda GA hade det kanske fungerat bättre?
Det är möjligt, men likväl hade det kunnat vara svårare att få till ett vettigt vägnät efter att fastighetsindelningen gjorts och fastigheterna sålts till enskilda med sina NIMBY-intressen. Det finns en anledning till att man gärna projekterar områden relativt sammanhållet.

Och förr eller senare säljer nybyggarna till andra, som ju då i sin tur inte kommer att ha varit med att bilda GA:n men blir bundna av den. Alla kommer inte alltid vara nöjda hur man än gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt, men likväl hade det kunnat vara svårare att få till ett vettigt vägnät efter att fastighetsindelningen gjorts och fastigheterna sålts till enskilda med sina YIMBY-intressen. Det finns en anledning till att man gärna projekterar områden relativt sammanhållet.

Och förr eller senare säljer nybyggarna till andra, som ju då i sin tur inte kommer att ha varit med att bilda GA:n men blir bundna av den. Alla kommer inte alltid vara nöjda hur man än gör.
Jag motsätter mig inte på något vis att man projekterar områden sammanhållet. Tvärtom, det ökar ju möjligheterna att få det rätt. Möjligtvis kan de vara svårt att förutse framtiden när man börjar projektera en åker.

Vad som däremot kan vara ett bekymmer är att de som sedan köper de nyproducerade fastigheterna inte har full insikt i vad enskild väg, GA & VSFF innebär. Forumet kryllar av trådar som handlar om vägar och GA? En del av de råd som ges riskerar att förvärra situationen snarare än att lösa problemet.

En värld där alla är nöjda är en utopi men vad skulle man kunna göra för att förbättra situationen?
 
Vad är problemet med att registrera en förening? Vi bildade en nyssens efter ca 60 år utan (fanns en förrättning enligt gaml'a lagen om enskilda vägar, 5 fastigheter, delägarförvaltat), och jag har inte förstått att det kommit någon stor räkning från LM? Jag kan kolla upp vad det kostade, om någon är riktigt intresserad.

Och vi var inte alla överens. :)
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N
P phälle skrev:
Men detta ärende är inte "normalt". Vad jag försöker säga är att i detta ärende kommer det inte räcka med att "bilda VSFF". Hur skulle det gå till rent praktiskt? Hur skulle sakägarna kunna enas om en styrelse? Stadgar? Av tråden framgår att det finns oklarheter kring vilka vägar som ingår i GA. Efter en ansökan är det uppenbart att det kommer behövas göra ytterligare utredning. Jag kan inte se att det skulle vara möjligt att undvika detta. Då handlar det inte längre om 1 000 Kr/timme. The sky is the limit? Vill man bilda VSFF och bara är 5 sakägare bör nog alla vara överens om detta innan man ansöker.

Det gäller också att förstå att det är inte så lätt att ångra sig när man väl ansökt om VSFF. Det räcker med att en sakägare begär det så måste LM bilda VSFF, detta helt oberoende av vad andra sakägare tycker. Om man ansöker om att bilda samfällighetsförening och sedan upptäcker att merparten av övriga sakägare motsätter sig detta kan det lätt bli osämja och missnöje. Enda sättet att ångra sig är att återkalla sin ansökan. Då får man själv betala det hittills upparbetade kostnaderna.
Men nu handlade ju mitt svar om kostnaden för just bildandet av en samfällighetsförening, vilket du ifrågasatte. men då antar jag att vi kan släppa det nu då.

För att svara på dina andra frågor så jo det går fint att bilda en förening med 5 deltagande fastigheter. Delägarna får enas genom röstning helt enkelt. Går det inte att tillsätta en styrelse så kan platser lämnas vakanta så länge. Men föreningen är fortfarande bildad. Man kan sen begära av länstyrelsen att bla. få en syssloman som för att täcka upp platserna i styrelsen. Kostar så klart men möjligheten finns om det skulle behövas i extremas fall.

Tycker inte det verkar oklart vad som ingår i gemensamhetsanläggningen. TS verkar ha ganska bra koll på de men andra här som tycker det verkar oklart.

Inga utredningar kan eller behöver göras för att bilda förening. Det ska endast bildas en förening ju, inte så komplicerat. LM kan inte på egen hand omvandla en ansökan om att bilda förening till att bli en ansökan om omprövning, det måste komma från en sakägare så jo 1000 kr/timma gäller ansökan om bildande av samfällighetsförening då det inte är speciellt avancerat att bilda förening. Antagligen kan inte en sakägare heller omvandla en sådan ansökan till en omprövning då det från början handlar om två helt olika typer av tjänster, uppdrag respektive förrättning.

Varför skulle man inte vilja ha en förening? Varför skulle någon/några motsätta sig det så mycket? Kostnaden möjligtvis men enligt mig överväger fördelarna det avsevärt. Motsätter någon sig anser jag att det är ännu större anledning att faktiskt bilda en. Det är ju ända sättet att få besluten demokratiska eftersom samtliga annars måste vara överens då majoritetsbeslut inte gäller delägarförvaltning.

Vad tänker du att VSFF står för? Aldrig sett den förkortningen tidigare?
 
P
M -MH- skrev:
Vad är problemet med att registrera en förening? Vi bildade en nyssens efter ca 60 år utan (fanns en förrättning enligt gaml'a lagen om enskilda vägar, 5 fastigheter, delägarförvaltat), och jag har inte förstått att det kommit någon stor räkning från LM? Jag kan kolla upp vad det kostade, om någon är riktigt intresserad.

Och vi var inte alla överens. :)
Låter lite märkligt? Om ni redan hade en vägförening bildad under EVL så borde den redan vara en VSFF. Den tidigare vägföreningen borde ombildats till GA före utgången av 2008? Vilken åtgärd var det som utfördes? Ombildade ni befintlig vägförening till GA. Det kräver i så fall vissa justeringar även i befintlig VSFF.
 
P
N Nils ST skrev:
Men nu handlade ju mitt svar om kostnaden för just bildandet av en samfällighetsförening, vilket du ifrågasatte. men då antar jag att vi kan släppa det nu då.

För att svara på dina andra frågor så jo det går fint att bilda en förening med 5 deltagande fastigheter. Delägarna får enas genom röstning helt enkelt. Går det inte att tillsätta en styrelse så kan platser lämnas vakanta så länge. Men föreningen är fortfarande bildad. Man kan sen begära av länstyrelsen att bla. få en syssloman som för att täcka upp platserna i styrelsen. Kostar så klart men möjligheten finns om det skulle behövas i extremas fall.

Tycker inte det verkar oklart vad som ingår i gemensamhetsanläggningen. TS verkar ha ganska bra koll på de men andra här som tycker det verkar oklart.

Inga utredningar kan eller behöver göras för att bilda förening. Det ska endast bildas en förening ju, inte så komplicerat. LM kan inte på egen hand omvandla en ansökan om att bilda förening till att bli en ansökan om omprövning, det måste komma från en sakägare så jo 1000 kr/timma gäller ansökan om bildande av samfällighetsförening då det inte är speciellt avancerat att bilda förening. Antagligen kan inte en sakägare heller omvandla en sådan ansökan till en omprövning då det från början handlar om två helt olika typer av tjänster, uppdrag respektive förrättning.

Varför skulle man inte vilja ha en förening? Varför skulle någon/några motsätta sig det så mycket? Kostnaden möjligtvis men enligt mig överväger fördelarna det avsevärt. Motsätter någon sig anser jag att det är ännu större anledning att faktiskt bilda en. Det är ju ända sättet att få besluten demokratiska eftersom samtliga annars måste vara överens då majoritetsbeslut inte gäller delägarförvaltning.

Vad tänker du att VSFF står för? Aldrig sett den förkortningen tidigare?
Skall fatta mig kort:
I teorin är det möjligt att via styrelsebeslut i samfällighet låta 3 personer besluta mot 2 personers vilja men det finns praktiska bekymmer.
Föreningen är fortfarande bildad men samfälligheten kan inte fatta några beslut, inte ens om stadgar, utan att en styrelse utsetts.
Syssloman är en dålig ide för en samfällighet bestående av 5 sakägare. Det blir mycket dyrt.
Jag ser mänga oklarheter gällande GA. Har inte sett något anläggningsbeslut eller några andelstal. Fakta kring den s.k. servicevägen verkar oklara. TS anger att från början fanns det 3 bostäder vid vägen. Sedan byggdes ytterligare 2. Finns misstanke att andelstal inte uppdaterats från "tomt" till "bostadhus".
För att kunna bilda samfällighetsförening måste andelstalen vara klargjorda. Om man samtidigt bildar GA är det inte ett problem. Om det finns en GA men med inaktuella andelstal är det ett bekymmer. Att det inte är speciellt avancerat att bilda samfällighetsförening får stå för dig. Om det inte går att få fram aktuella andelstal kan det inte bildas någon samfällighetsförening. Då betalar sökande hittills upparbetade kostnader.
Det som talar mot samfällighetsförening är dels kostnader för införandet men även administration och vissa mer formella juridiska krav. Man lyder under SFL. Med enbart 5 sakägare är det rimligt att man skall kunna komma överens ändå.
VSFF står för VägSamFällighetsFörening. Används av LM i min del av landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.