J Jörgen Alw skrev:Så här står det hos LM och det stämmer in bra i det här fallet.
Anläggningen behöver vara av väsentlig och stadigvarande betydelse för de delägande fastigheterna. I praktiken innebär det att de boende ska ha behov av samfälligheten, både när den bildas och på längre sikt. Det får inte heller vara fråga om ett mer tillfälligt behov eller behov som är mer relaterat till en viss fastighetsägares personliga behov än till fastigheten som sådan, eller ett behov som kommer att uppstå längre fram i tiden.
Det där är väl bara en generell skrivning om GA i allmänhet. Det finns väl en skriven om er GA speciellt. Som beskriver vad den gäller och hur den skall användas.
Jag skulle hävda att trafiken från de tre fastigheterna räknas som normal biltrafik och skall ske på huvudvägen.
/ATW
Du åfr logga in på Min Fastighet hos Lantmäteriet och klicka på anläggningsbeslutet för GA:n. Där står det med några korta rader vad beslutet är och vad syftet är med GA:n. Men jag tror inte det kommer att stå något spännande.
Ja det är en generell skrivning, vet inte vad det står just om vår faktiskt, det var inte vi som ansökte utan bolaget som sålt husen till oss.A ArneTW skrev:
I de GA jag är andelsägare finns bilaga protokoll från lantmäteriet etc. Kanske finns något där för TS att gå på?Claes Sörmland skrev:
Det står bara väg som ändamål
Nu har jag fått alla svar jag ville ha och även några jag inte ville ha så jag tänker inte svara något mer nu. Vi ska försöka lösa det här på fredlig väg förhoppningsvis. Tack för engagemanget
Haha, plötsligt vänder tråden och man kan ana att TS med grannar kanske inte alls får köra över grannens fastighet utan bara nyttofordon som verkligen behöver.
Då smiter TS ut bakvägen med svansen mellan benen. En fin twist på tråden vore nu om den drabbade grannen hittar den. Det är inte utan att man hoppas att han sitter hemma och googlar på "gemensamhetsanläggning farthinder"
Då smiter TS ut bakvägen med svansen mellan benen. En fin twist på tråden vore nu om den drabbade grannen hittar den. Det är inte utan att man hoppas att han sitter hemma och googlar på "gemensamhetsanläggning farthinder"
Nej jag smiter inte ut bakvägen men jag har annat att göra än att sitta och skriva här hela dagarna. Kommer ju inte så mycket längre heller utan vi måste ju ta med den "drabbade" grannen som jag inte förstår vad du syftar på!!! Eftersom det är en enskild väg som vi som väghållare har ansvar för och som dessutom är en GA så är det i vår fulla rätt att köra där.Nyfniken skrev:
Haha, plötsligt vänder tråden och man kan ana att TS med grannar kanske inte alls får köra över grannens fastighet utan bara nyttofordon som verkligen behöver.
Då smiter TS ut bakvägen med svansen mellan benen. En fin twist på tråden vore nu om den drabbade grannen hittar den. Det är inte utan att man hoppas att han sitter hemma och googlar på "gemensamhetsanläggning farthinder"![]()
Har du något exempel på där något sådant förekommer? Jag tycker att det låter som en väldigt långsökt teori.Nyfniken skrev:
Haha, plötsligt vänder tråden och man kan ana att TS med grannar kanske inte alls får köra över grannens fastighet utan bara nyttofordon som verkligen behöver.
Då smiter TS ut bakvägen med svansen mellan benen. En fin twist på tråden vore nu om den drabbade grannen hittar den. Det är inte utan att man hoppas att han sitter hemma och googlar på "gemensamhetsanläggning farthinder"![]()
Had aldrig hört talas om någon sådan väglösning, hur skulle den se ut menar du? I det här fallet kör dessutom nyttofordonen den gamla vägen, om jag minns rätt.Nyfniken skrev: