Har du gjort taket själv eller har en hantverkare gjort det? Om du betalat någon för att göra det så bör du reklamera jobbet. Har du gjort det själv tjänar du nog tid och slutresultatet blir bättre om du tar ner plattorna och gör om.

Sådana gipsskivor ska sättas så de fasade kanterna bildar ett stort rutmönster (typ som en tegelvägg) i taket. Skarvarna ska inte spacklas över.

torke1 skrev:
Har du gjort taket själv eller har en hantverkare gjort det? Om du betalat någon för att göra det så bör du reklamera jobbet. Har du gjort det själv tjänar du nog tid och slutresultatet blir bättre om du tar ner plattorna och gör om.

Sådana gipsskivor ska sättas så de fasade kanterna bildar ett stort rutmönster (typ som en tegelvägg) i taket. Skarvarna ska inte spacklas över.
Blir ju inte så jobbigt att ta ner då de inte ser fullskruvade ut.

Dom kommer nog ramla ner snart så som dom är skruvade.....

På länken till Byggmax som du gav finns en bra beskrivning på hur skivorna ska monteras.

Nu skrämmer ni upp mig ordentligt :(

Det har tagit åtskilliga dagar och svettdroppar för att få upp taket, tvingas jag ta ner det nu så vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Det med att de ska monteras så att man inte behöver spackla har jag svårt att köpa då det måste vara i princip omöjligt?
Det hade varit annorlunda med spontade spånskivor antar jag som man kan skruva upp i sponten snyggt utan att det syns.

Kopierat från länken du lade in " De fasade kanterna skapar ett dekorativt rutmönster. Endast skruvhålen spacklas."

morsan skrev:
Kopierat från länken du lade in " De fasade kanterna skapar ett dekorativt rutmönster. Endast skruvhålen spacklas."
Helt riktigt, jag har läst detta.

Men faktum kvarstår att jag tror att det är i princip omöjligt att få ett snyggt tak med dessa plattor.
Det står inget om att det är förbjudet att spackla skarvarna heller ;)

Skämt åsido, det måste väl gå att spackla skarvarna snyggt (spackla brett och med remsa) och ändå få ett hyfsat tak?

meckis skrev:
jag har själv satt upp denna takgipsskiva i mitt kök!

kolla här:

[länk]

ca i mitten av sidan ser du takgipsningen! inga problem o få snyggt!
som ovanstående talare säger ska bara skruvarna spacklas. inget annat.
Du har fått till det bra där helt klart!
Jag antar att du har rakare väggar än vad jag har ;)

Skämt åsido, skadan är skedd, taket är uppe och det sitter inte klockrent.
Frågan kvarstår ju då helt enkelt om det går att få det snyggt genom många timmars spacklande?

Det blir ju i princip sådana skarvar i kortändarna när man sätter upp "vanligt" gips i taket och på höga väggar. Jag skulle spackla och slipa tills du tycker det är slätt och sedan sätta upp fiberväv i hela taket och måla.
Så har jag gjort i hela mitt hus både på väggar och tak.

/Olle

Men du borde nog skruva det lite tätare annars kommer det ramla ner.

kungoliver skrev:
Det blir ju i princip sådana skarvar i kortändarna när man sätter upp "vanligt" gips i taket och på höga väggar. Jag skulle spackla och slipa tills du tycker det är slätt och sedan sätta upp fiberväv i hela taket och måla.
Så har jag gjort i hela mitt hus både på väggar och tak.

/Olle
Härligt med lite positivitet d^_^b

Problemet här låg ju i att jag trodde att jag köpte "vanligt gips" vilket förmodligen hade blivit billigare, kan dock inte tänka mig att det här skulle vara så värst mkt sämre?

Fiberväv låter intressant, det slätar ut små ojämnheter då antar jag?
Typ denna?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18550.aspx

Helmersson skrev:
Men du borde nog skruva det lite tätare annars kommer det ramla ner.
Bilderna jag tog är kanske inte representativa då skruvarna sitter betydligt tätare överlag, ca 20cm mellan skruvarna.

Jag använde inte just den men de är nog ganska lika.
Väven slätar inte ut ojämnheter så mycket så man får vara lika nogrann med spacklingen som utan väv.
Att väva ett tak snyggt är ett helvete då man arbetar uppåt, var helst 2 pers. Det är även svårt att få jämt i skarven mellan våderna. Jag rekomenderar att lägga över ett par centimeter och ha en VASS tapetkniv som man skär försiktigt med genom båda våderna, då blir det perfekta skarvar som inte syns i släpljus.

OBS tänk på att ha bra med klister i hörnen+skarvar då det gärna släpper annars

Lycka till!

W
hmm är inte takskivorna lite styvare, eller är det nåt jag har fått för mig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.