kungoliver skrev:
Jag använde inte just den men de är nog ganska lika.
Väven slätar inte ut ojämnheter så mycket så man får vara lika nogrann med spacklingen som utan väv.
Att väva ett tak snyggt är ett helvete då man arbetar uppåt, var helst 2 pers. Det är även svårt att få jämt i skarven mellan våderna. Jag rekomenderar att lägga över ett par centimeter och ha en VASS tapetkniv som man skär försiktigt med genom båda våderna, då blir det perfekta skarvar som inte syns i släpljus.

OBS tänk på att ha bra med klister i hörnen+skarvar då det gärna släpper annars

Lycka till!
Härligt, tack för hjälpen!

Hur får du väven på plats?

Verkar som dessa väver suger nåt så in i norden med färg?
Man kanske ska satsa på microlit istället som många förespråkar?

Hade själv en armeringsväv från Tassoglas.
Väven sätter man upp genom att först limma taket och sätta dit väven som vilken tapet som helst. Sedan mättade man väven med en strykning av lim på utsidan. Vet inte vilket som är billigast lim eller färg men jag behövde bara måla 2ggr med takfärg.

kungoliver skrev:
Hade själv en armeringsväv från Tassoglas.
Väven sätter man upp genom att först limma taket och sätta dit väven som vilken tapet som helst. Sedan mättade man väven med en strykning av lim på utsidan. Vet inte vilket som är billigast lim eller färg men jag behövde bara måla 2ggr med takfärg.
Vävlim i taket först
Sedan väven
Sedan vävlim på väven
Sedan rolla så många ggr färg som behövs

Borde funka?

Tillbaka till spacklingen som nu är huvudfokus!

Att jag ska fasa kanterna verkar de flesta tycka, men skivorna är ju lite fasade som dom är, räcker inte detta?

Fasa, innebär det att jag ska gröpa ur 4-5 cm så att pappersremsan kan tryckas i?
Det verkar isf avancerat, visst kan jag skära lite kniven 4-5 cm brett men hur ska jag få urgröpningen?

Grejen är ju att dom skivorna inte är gjorda att ha remsa på så du kommer få ett h*****e att få det ok. Fundera på om du verkligen ska fortsätta att lägga ner mer jobb eller helt enkelt byta till vanliga skivor med fasningen klar redan. Gör om och gör rätt som man brukar säga.

Kan nog bli jobbigt som nämnt att få till taket perfekt, det kan ju gå vägen med gipsspackel alt. ardex grovspackel i de grövre springorna.

Finns en tunn glasfiberduk som heter microlit(har ja för mig) som bör armera upp skarvarna bra, men inget är säkert.

Så länge skivorna är i liv med varandra så att det inte diffar ojämt.

Ska du bredspackla över skarvarna utan försänkning så kommer det med 98% säkerhet synas, så jag skulle nog ha fyllt i skarvarna som de är bara tills taket är jämnt sedan på med microlitväven.

Alpha skrev:
Kan nog bli jobbigt som nämnt att få till taket perfekt, det kan ju gå vägen med gipsspackel alt. ardex grovspackel i de grövre springorna.

Finns en tunn glasfiberduk som heter microlit(har ja för mig) som bör armera upp skarvarna bra, men inget är säkert.

Så länge skivorna är i liv med varandra så att det inte diffar ojämt.

Ska du bredspackla över skarvarna utan försänkning så kommer det med 98% säkerhet synas, så jag skulle nog ha fyllt i skarvarna som de är bara tills taket är jämnt sedan på med microlitväven.

Det är ju ett alternativ, men är inte risken stor att skivorna rör på sig och blir ojämna om jag inte kör med remsa?

Jag ska inte ge mig på att försöka fasa ut plats för remsan ist?
måtta ut en stålbit som är samma bredd som remsan som jag stryker över taket där remsa ska sitta?
Remsan är ju trots allt ytterst, ytterst tunn.

Jag har satt upp ett par tak med likadana gipsskivor. Jag både spacklat med remsa och utan. Med remsa är ett hästjobb eftersom man måste spackla upp hela tjockleken. Jag har spacklat upp med gipsbruk, finspacklat med mediumspackel och avslutat med microlit och målning. Det har blivit kalas!

Det är jobbigt att spackla i tacket, men kör på bara!

Om jag var du skulle jag höra mig för hos en färgaffär som bör kunna hjälpa dig rätt.

Tror att du kan hoppa över remsa om du använder microlitduken eftersom den är en stor glasfiberremsa i sig, med det menar jag hur jag skulle ha gjort, beslutet är ditt. :)

Då skulle du ju slippa karva o joxa i gipset menar jag.

Viktigt är ju förstås att skivorna är skruvat med rätt djup samt med rätt avstånd med.

Pablo skrev:
Jag har satt upp ett par tak med likadana gipsskivor. Jag både spacklat med remsa och utan. Med remsa är ett hästjobb eftersom man måste spackla upp hela tjockleken. Jag har spacklat upp med gipsbruk, finspacklat med mediumspackel och avslutat med microlit och målning. Det har blivit kalas!

Det är jobbigt att spackla i tacket, men kör på bara!

Tolkar jag dig rätt att du satt upp samma tak dels med remsa och dels utan remsa och att du rekommenderar det sistnämnda?

Alpha skrev:
Om jag var du skulle jag höra mig för hos en färgaffär som bör kunna hjälpa dig rätt.

Tror att du kan hoppa över remsa om du använder microlitduken eftersom den är en stor glasfiberremsa i sig, med det menar jag hur jag skulle ha gjort, beslutet är ditt. :)

Då skulle du ju slippa karva o joxa i gipset menar jag.

Viktigt är ju förstås att skivorna är skruvat med rätt djup samt med rätt avstånd med.

Ahh, det låter ju helt klart smidigare med att spackla det fint utan remsa, sedan köra på en microlit-duk.

Skruvat med rätt djup och avstånd säger du, hur menar du?

"Skruvat med rätt djup och avstånd säger du, hur menar du?"

Menar så att skivorna sitter stadigt och inte kan fladdra upp rätt som det är vilket vore synd i efterhand.

Det är lätt att skruva för djupt dvs igenom själva kartongen och då har man i princip ingen hållbarhet.

Utgår ifrån att reglingen av taket är rätt gjort dvs cc60 el. 45cm.

Att gipsskruv används med ett avstånd på ca 20-25cm mellan varje skruv samt att själva skruvhuvudet precis försänkts i gipsen typ 1-1,5mm in i gipsen de där mårks ju när man skruvar.

Alpha skrev:
"Skruvat med rätt djup och avstånd säger du, hur menar du?"

Menar så att skivorna sitter stadigt och inte kan fladdra upp rätt som det är vilket vore synd i efterhand.

Det är lätt att skruva för djupt dvs igenom själva kartongen och då har man i princip ingen hållbarhet.

Utgår ifrån att reglingen av taket är rätt gjort dvs cc60 el. 45cm.

Att gipsskruv används med ett avstånd på ca 20-25cm mellan varje skruv samt att själva skruvhuvudet precis försänkts i gipsen typ 1-1,5mm in i gipsen de där mårks ju när man skruvar.
Ja det känns som skivorna sitter ok med cc 30.
Skruvarna sitter ca 20cm mellan varje skruv och de flesta är försänkta någon mm in i skivan, men man lyckas ju inte perfekt med alla heller =)

Redigerat:
Alpha skrev:
"Utgår ifrån att reglingen av taket är rätt gjort dvs cc60 el. 45cm.
Tak reglas med gles cc30cm.

kungoliver skrev:
Tak reglas med gles cc30cm.
CC30 är det jag har, skrev fel innan, har redigerat det nu.

Men är den allmänna uppfattningen att man ska slopa remsan helt nu och köra microlit istället? Fyller det samma funktion?

Jag har nu testat snabbt att försöka fasa utrymme för remsan men kom fram till att det var väldigt svårt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.