Skruv- eller snabbanslutning?

• Antal röster
    178
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får inte använda mindre area än 1,5 mm2 i en svensk starkströmanläggning, i alla enligt elinstallationsreglerna.
Så det rätta i ditt fall är att byta till 1,5 mm2, men det var kanske det det du gjorde.
På sätt och vis bra att du fick upptäcka detta nu.

Men lite undrar jag dock vad du hade för area innan, dvs hur litet måste det vara för att snabbklämmorna på ABB inte längre fungerar.
[bild]
Det är OK att undra - jag tog en testbit från en lampsladd, bara för att testa. D.v.s. jag behövde inte "byta", för ledarna som jag ansluter har rätt dimension.

Snabbanslutning och EK!

tommib
jojo1234 skrev:
Det är OK att undra - jag tog en testbit från en lampsladd, bara för att testa. D.v.s. jag behövde inte "byta", för ledarna som jag ansluter har rätt dimension.
Om du försökte trycka in lampsladd i en snabbanslutning förstår jag att du tycker de är kass. De är inte gjorda för RK och fungerar ytterst dåligt till det.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
RK lampsladdar (minst 19 st kopparledare ) ansluter man till FK med WAGO 221 och inget annat.

nikasp
Nådde ni konsensus? Snabbkoppling om man är elektriker och sparar tid men skruvkoppling annars? Är ju ingen större skillnad rent monetärt :D

Två olika modeller av Schneider Exxact 2-vägs IP44 kontakter, en med snabbanslutning och en med skruvanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.