43 316 läst ·
109 svar
43k läst
109 svar
Omröstning: Skruv- vs. snabbanslutning!
Det är OK att undra - jag tog en testbit från en lampsladd, bara för att testa. D.v.s. jag behövde inte "byta", för ledarna som jag ansluter har rätt dimension.Mikael_L skrev:
Du får inte använda mindre area än 1,5 mm2 i en svensk starkströmanläggning, i alla enligt elinstallationsreglerna.
Så det rätta i ditt fall är att byta till 1,5 mm2, men det var kanske det det du gjorde.
På sätt och vis bra att du fick upptäcka detta nu.
Men lite undrar jag dock vad du hade för area innan, dvs hur litet måste det vara för att snabbklämmorna på ABB inte längre fungerar.
[bild]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Snabbanslutning och EK!
Om du försökte trycka in lampsladd i en snabbanslutning förstår jag att du tycker de är kass. De är inte gjorda för RK och fungerar ytterst dåligt till det.jojo1234 skrev:
RK lampsladdar (minst 19 st kopparledare ) ansluter man till FK med WAGO 221 och inget annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

