Skruv- eller snabbanslutning?

• Antal röster
    178
Kolla själv nästa gång du har ett i handen :)

yxis skrev:
Jag röstar på skruvanslutning helt enkelt för att man måste f-n ha handskar eller verktyg för att trycka på de där "knapparna" på många snabbanslutningar.

Vissa har kanske värsta läderhuden på sina fingrar, men det lär knappast gälla alla...

Det kan ju inte vara meningen att det ska göra ont i fingertopparna när man monterar prylarna...
Kunde inte sagt det bättre sj :D

Köp "riktiga" apparater så behöver ni inte trycka ner nån knapp, det är bara att stoppa in trådarna

Mailar lite grann med teknisk support på Schneider electric gällande deras snabbkopplingar på deras infällda apparater och de säger att ett förbättringsarbete av snabbkopplingarna är i full gång. Så vi får väl se vad som händer. :P

//Patrik

Kommer jag till ett bygge där ledande montören köpt skruvanslutna så vill jag gärna slippa kompletteringen :P

Dammar av den här gamla tråden men hittar inget färskare. Har alltid använt skruvanslutning på vägguttag och strömbrytare men ska nu byta till Schneider Exxact i hela huset och funderar på om man inte ska välja snabbanslutning ändå? Har de moderna snabbanslutningarna blivit bra nog?

Fördelar:
Billigare
Konstant tryck från fjädern, ingen risk att dra sönder kardeller genom att skruva för hårt

Ska köra med Eltako dosdimmer bakom de flesta strömbrytarna. Påverkar det på något vis, tänker mig att det kanske blir trångt bakom med endera lösningen?

daddydj skrev:
Dammar av den här gamla tråden men hittar inget färskare. Har alltid använt skruvanslutning på vägguttag och strömbrytare men ska nu byta till Schneider Exxact i hela huset och funderar på om man inte ska välja snabbanslutning ändå? Har de moderna snabbanslutningarna blivit bra nog?
Ja, de är de utan tvekan. Det är främst ett problem med dem och det är handahavandefel. Man måste skala kabeln precis rätt längd för att man skall få säker kontakt (brukar vara tryckt i relief på apparaten, eller iaf stå ett mått). Om man skalar den för kort så kan den fastna, men inte göra korrekt kontakt.

Sedan så kräver de lite handlag för att få i en mjukare FK, men det är ju inte oöverstigligt.

J
Köpte ett väggutag "ABB" på Coop Forum - vem va tusan - inga skruvar!? Hur i hela friden får man ledarna att fastna ordentligt? Är det ens lagligt att sälja elmaterial utan ordentliga instruktioner?

För varje ledare så finns fyra hål "uppåt" och två hål "horisontella nertill", och två nedtryckbara (mejsel) "knappar" ovanpå. Hur gör man för att få dit ledaren? Om jag trycker dit ledaren så tenderar den att bara vika sig, och om jag får in den så sitter den väligt dåligt fast. Detta kan inte vara säkert!!

Jag lär nog returnera skiten till säljaren, men har någon ett bra råd?

Mikael_L
Ja man måste förstå materialet för att få utföra byte av vägguttag själv. Annars är det att kontakta en elektriker som gäller.

ABB's uttag och strömbrytare är bra (men inte snygga). Det låter som att du gör något fel, typ sätter in tråden i fel hål, eller på fel sida om blecket eller något sådant.

Mikael_L
Jag har nog inte röstat i denna tråd.

Själv tycker jag inte det spelar någon jättestor roll, jag köper nog för det mesta ut med snabbanslutning, så jag föredrar det något lite tydligen.
Men å andra sidan går jag aldrig på nybyggen och ska sätta upp hundra+ uttag på en dag. Då skulle jag inte godkänna något annat än snabbanslutning, annars får någon annan göra jobbet.

Snabbanslutning har en nackdel, typ enda jag kan komma på, och det är när man kommer till ett 10 år gammalt uttag, då pajar nästan alltid den lilla plastbiten man ska trycka in för att lossa ledarna och uttaget är typ fördärvat. OK, alla modeller jag stött på har gått att "manövrera" med en liten mejsel i hålet, men riktigt schysst känns det inte.

Jag kommer på ett till tillfälle när det absolut bli skruvanslutning. ELKO's strömbrytare är mycket tunnare med skruvanslutning än snabb. Så är det grunt och trångt i dosan, t.ex. pga en dosdimmer, så får det bli skruvanslutning.

J
Japp, därför returnerar jag skiten, och skaffar i stället ett uttag där jag kan säkerställa att ledarna sitter ordentligt fast. Tack för svar!

Ingen instruktion levererades med, och hittar inget på Internet heller. Tycker faktiskt att det borde vara olagligt att sälja elmaterial helt utan monteringsanvisning, även om man ju kan tro att en elektriker har stött på just detta märket tidigare.

Jag förstår att det inte är lätt att säga vad det är som inte funkar. Jag har provat i alla hål, och det finns inget synligt "bleck". Ska man "trycka in" knappen, eller bända på den, eller bara trycka dit ledaren utan att använda "knappen"?

Ledaren fastnar, men är ganska lätt att dra loss. Inte acceptabelt tycker jag, och särsklt med tanke på att uttaget inte har någon dragsäkring heller (i och för sig lätt att klamra, men ändå...)!

"Snabbkopplingen" gör i detta fallet att monteringen tar mer än tio gånger så lång tid - eftersom jag inte fattar hur det funkar!

jojo1234 skrev:
Köpte ett väggutag "ABB" på Coop Forum - vem va tusan - inga skruvar!? Hur i hela friden får man ledarna att fastna ordentligt? Är det ens lagligt att sälja elmaterial utan ordentliga instruktioner?

För varje ledare så finns fyra hål "uppåt" och två hål "horisontella nertill", och två nedtryckbara (mejsel) "knappar" ovanpå. Hur gör man för att få dit ledaren? Om jag trycker dit ledaren så tenderar den att bara vika sig, och om jag får in den så sitter den väligt dåligt fast. Detta kan inte vara säkert!!

Jag lär nog returnera skiten till säljaren, men har någon ett bra råd?
De ABB-uttag (Jussi) med snabbanslutning som jag monterat har varit fördömligt enkla och säkra att ansluta och sitter därefter som berget. Vilken modell säljer Coop?

Mikael_L
Jag håller helt med Bo.
Jag har också 100% positiv erfarenhet av ABB's snabbkopplingsklämmor.

Jag måste kika i veckan på ett uttag för att försöka förstå vad du kan tänkas göra fel.

J
Problemet är löst! Till skillnad från vägguttag med skruvsäkring av ledarna så måste ledarna tydligen ha en viss tjocklek för att det ska funka med snabbkopplingen. Ledaren som jag testade med var klenare, men den avsedda jordade kabeln funkade fint. Nu monterat och klart!

Tidsödande var det i alla fall, efterom det inte var uppenbart hur snabbkopplingen funkar.

Tack för hjälpsamma svar!

Mikael_L
Du får inte använda mindre area än 1,5 mm2 i en svensk starkströmanläggning, i alla enligt elinstallationsreglerna.
Så det rätta i ditt fall är att byta till 1,5 mm2, men det var kanske det det du gjorde.
På sätt och vis bra att du fick upptäcka detta nu.

Men lite undrar jag dock vad du hade för area innan, dvs hur litet måste det vara för att snabbklämmorna på ABB inte längre fungerar.
En skärmdump av tabell 52-2 från elinstallationsreglerna som visar minsta tvärsnittsarea för ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.