Skruv- eller snabbanslutning?

• Antal röster
    178
Timor skrev:
Vet, men ibland kan det bli en liten fuling vid typ skarvning av byggström eller dylikt, sånt som inte är permanent lösning. ;)
Ännu större anledning att använda öppningsbara.

Skruvanslutningar är mycket bra men....
Vid räknade jobb är snabbanslutningar absolut snabbaste metoden (ATL)
Vilket medför att kunden tjänar pengar (alla vill ju ha ett bra pris) samt montören tjänar pengar ackord(det går helt enkelt fortare).
I slutändan "nästa" alla blir glada.

Alltså helt sanslöst. Är på ett bygge där det är fabriksgjorda badrum. Öppnade dörren till ett sådan badrum igår och upptäckte till min förskräckelse att det satt Elko där inne. (Dels för att vi har ju planerat att sätta Eljo överallt och för att de är fulare). Men det var framförallt en sak som jag störde mig riktigt mycke på och det var ett IP44 1vägsuttag, infällt.
Alltså helt seriöst! Detta är 2010 och Elko tillverkar nå fula jäkla fyrkantiga arslen. Att någon elektriker vill montera dem är för mig ofattbart, de måste verkligen vara roliga att koppla eller nåt.

Så här såg uttaget ut:
88361-4.jpg

Här är 2vägs uttaget av samma typ. T.o.m. ännu fulare.
88362-4.jpg

Och så här ser Eljos motsvarighet ut.
77571-4.jpg
117510-4.jpg

Om man frågar er konsumenter, vilket av uttagen skulle ni vilja att elektrikern monterade hos er?

(Tack för att jag fick lätta lite på mitt hjärta gällande ämnet).

//Patrik

vadå, bara för att det är 2010 behöver väl inte grejerna se annorlunda ut än de gjorde 1990? egentligen... men visst jag håller med om att eljo är snyggare. eljouttag är smidiga att montera tycker jag, iaf dom utanpåliggande, elko har snabbkopplingar som sitter "uppepå" uttaget så man måste få ledarna att ligga snyggt innan man sätter på locket annars passar det inte.
jag har dock inte sett att det står IP44 på ramen till eljos 1-vägsuttag så som det gör på bilden.

electrocuted skrev:
vadå, bara för att det är 2010 behöver väl inte grejerna se annorlunda ut än de gjorde 1990?
Hehe Ja, där är väl bilmärket Lada ett ganska lysande exempel egentligen. :P De bilarna ser väl likadana ut nu som på 80-talet.

//Patrik

electrocuted skrev:
jag har dock inte sett att det står IP44 på ramen till eljos 1-vägsuttag så som det gör på bilden.
Den ramen (om det är ett infällt) har en manschett som tätar mot underlaget.

Håller med om att Elkos kapslade uttag är groteska.. och kassa att arbeta med också.. Iaf deras utanpåliggande kapslade uttag (gjort i någon hårdplast a la ÖB-stil). Var så iaf sist jag provade på ett för ett antal år sedan.

Vanliga uttag/brytare tycker jag Elko har helt i klass med Eljo, utseende mässigt, och bättre kopplingsmässigt (mycket bättre snabbkoppling)

Vadådå en land-rover Defender ser likadan ut idag som på 60-talet och både var och är en av världens både snyggaste och bästa bilar mycket tack vare att man kan ta massor med delar från en 20år gammal och montera på en ny eller tvärtom.
Helt enkelt suveränt!!

Patrik_Hed skrev:
Hehe Ja, där är väl bilmärket Lada ett ganska lysande exempel egentligen. :P De bilarna ser väl likadana ut nu som på 80-talet.

//Patrik

Skulle byta ut ett Elko lamputtag mot ett 1vägs-uttag för ett tag sedan. Lamputtaget hade någon form av snabb anslutning som kallades Elkonnect eller nått. Är det jag som är efterbliven eller går det att få loss trådarna ur den utan att bända sönder hela uttaget?

Det tog nog 35 min innan jag fått slitit loss trådarna och då blev ändå uttaget förstört...

Man kan ju inte klaga på att det sitter dåligt iallafall :)

Tossegubbe skrev:
Vadådå en land-rover Defender ser likadan ut idag som på 60-talet och både var och är en av världens både snyggaste och bästa bilar mycket tack vare att man kan ta massor med delar från en 20år gammal och montera på en ny eller tvärtom.
Helt enkelt suveränt!!
Nja, visserligen så kan det väl vara bra med likadana reservdelar, fast för övrigt så är det diskutabelt. :P

//Patrik

Jag röstar faktiskt på skruv :)

lillePers problem med sitt uttag är nog ganska typiskt för alla som inte "lärt" sig använda snabbanslutningar. Vi som kopplar mycket och ofta lär ju oss hur man ska gå till väga och sedan är det ingen tvekan om vad som är att föredra. För den "ovane" förstår jag att dom kan upplevas som mycket besvärliga.

Har provat några varianter av Malmergs uttag och brytare :blushing: och senast idag ett en-vägs med snabbanslutning och det som hände var att när tråden skulle tryckas in så försvann hela anslutningen in i insatsen.....:(

Men som sagt....måndags-ex eller hobbyprodukt, det är ju frågan.

Bra och billigt eller i alla fall billigt, på alla vis ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.