Vad är passar bäst?

• Antal röster
    43
  • Omröstningen stängd .
Hej! Lite oväsentligt men här går åsikter isär och är nyfiken på vad som de flesta tycker passar bäst!

Står mellan 190mm rör som sedan går över till 230 ca 5-10cm innan innertak eller att ta tjockare 230 röret hela vägen.

Kaminen är en Contura 810 style med Premodul skorsten

Mvh

• Svart kamin med rör som sträcker sig till taket, placerad bredvid köksbänk med några krukväxter, i ett rum med vita väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin Contura 810 style med Premodul skorsten i ett ljust rum, rör övergår till taket bredvid en bänkskiva med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att den smala är oisolerad. Min skorsten blir riktigt varm(oisolerad) så tänker att du släpper ut endel värme till kråkorna med den tjocka?!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Antar att den smala är oisolerad. Min skorsten blir riktigt varm(oisolerad) så tänker att du släpper ut endel värme till kråkorna med den tjocka?!
Den smala är 130mm innerrör med 3cm isolering (bygger då ut 6cm i diametern), den tjockare är 5cm isolering.

Någon som vet hur nära innertaket en sådan övergång 190-230 från premodul får sitta?

Samma dimension hela vägen är snyggare tycker jag men Emanuel har en poäng kring värmespridningen

Mats-S
Smalt med övergång på slutet, men går det inte att köra smala röret genom innertaket?

Mats-S Mats-S skrev:
Smalt med övergång på slutet, men går det inte att köra smala röret genom innertaket?
Nej tyvärr, 190 röret från contura(premodul) får inte byggas in utan övergår alltid till 230 innan första innertak. 6-10cm av 230 röret kommer synas. Har 207cm i takhöjd där skorsten hamnar.

Angående värmespridningen så går det plus-minus noll mot att jag också förlorar lite drag (har bara 3m skorsten) så detta blir helt en estetisk fråga, dessutom exakt samma pris.

Jag vet hur mycket rökgaserna värmer den murade murstocken som min kaminen är kopplad till, och kan ge märkbar bidrag i värme upp till 8 timmar efter eldningen, så det känns dumt att isolera in den värmen med en isolerad rör gentemot oisolerad rör som kan värma luft och stråla rätt mycket värme.

Men å andra sidan går röret rätt nära väggen så det kanske bör vara isolerad av den anledningen, och nästa fråga, är kaminen själv tillräckligt med distans från bänk och bakvägg i denna montering gentemot sin installationsbeskrivning - tycker det ser lite tight ut med tanke på att det är rätt mycket värme den skall släppa ifrån sig under en eldning och ytorna runt om kaminen får inte bli för varma av strålningsvärmen från kaminen.

Såg i installationsanvisning att det tydligen skulle räcka med 100 mm bak till brännbart material.
Verkade i o f s lite.

Redigerat:
Helt klart den halvisolerade, blir väsentligt smäckrare.

Har själv en halvisolerad men den är 230mm (antar att det är 150mm vs 130mm anslutning) och den ser lite stor ut. Har en Contura 850 sen 10 år och den hade sett snyggare ut med smalare skorsten. 810 är väl lika stor som min.
För värmeavgivnign så blir den smalare mycket bättre. Blr vam så attt man nästan bränner sig mot bara ljummen på övervåningen.

H Hybro skrev:
Såg i installationsanvisning att det tydligen skulle räcka med 100 mm bak till brännbart material.
Verkade i o f s lite.
Den bör vara "halvisolerad" då är det inte så hett.

X xxargs skrev:
Jag vet hur mycket rökgaserna värmer den murade murstocken som min kaminen är kopplad till, och kan ge märkbar bidrag i värme upp till 8 timmar efter eldningen, så det känns dumt att isolera in den värmen med en isolerad rör gentemot oisolerad rör som kan värma luft och stråla rätt mycket värme.

Men å andra sidan går röret rätt nära väggen så det kanske bör vara isolerad av den anledningen, och nästa fråga, är kaminen själv tillräckligt med distans från bänk och bakvägg i denna montering gentemot sin installationsbeskrivning - tycker det ser lite tight ut med tanke på att det är rätt mycket värme den skall släppa ifrån sig under en eldning och ytorna runt om kaminen får inte bli för varma av strålningsvärmen från kaminen.
Ingen fara för varken skorsten eller kaminen. Vid hörnplacering godkänner Contura 810 5cm till brännbart.

Är heller inte ovanligt som jag förstår det att man kör 190 rör till 810 då den är rätt liten, däremot är jag väldigt osäker på hur "störande" övergången till 230 kommer uppfattas. Inte någon som råkar sitta på en bild på en sådan övergång från premodul?

Tack för svaren!

tittade i installationsanvisningarna...

Det skall då vara väldigt precist placerad i hörnet för 50 mm avstånd till brännbar vägg som närmaste avstånd - annars är det 100 mm bak och 350 mm till vägg då det verkar vara fronten och lite utåt av främre delarna av sidorna som står för den största delen av strålningsvärmen under eldning.

Skyddsavstånd mellan oisolerad kaminrörsyta och brännbar byggnadsdel är minst 300 mm och då när den är hörnmonterad med 50 mm utrymme mellan kamin och vägg så är det 283 mm mellan centrum av rökutgången och vägg och det är för lite, då du behöver ca 395 mm mellan brännbar närmaste byggnadsdel och centrum av rökutgången med 190 mm rör (ger då 300 mm mellan kaminrörsyta och vägg)

Med andra ord är det inte så mycket att välja på annat än alternativen med isolerad 230 mm skorstensrör med den kaminplacering du har nu.

Lite synd då det är mycket go värme av bildade luftcirkulation efter heta röret och värmestrålning från kaminröret som nu går till kråkorna...

Redigerat:
När man söker på Premodul står det att "övergång kan ske före eller i bjälklag"

X xxargs skrev:
tittade i installationsanvisningarna...

Det skall då vara väldigt precist placerad i hörnet för 50 mm avstånd till brännbar vägg som närmaste avstånd - annars är det 100 mm bak och 350 mm till vägg då det verkar vara fronten och lite utåt av främre delarna av sidorna som står för den största delen av strålningsvärmen under eldning.

Skyddsavstånd mellan oisolerad kaminrörsyta och brännbar byggnadsdel är minst 300 mm och då när den är hörnmonterad med 50 mm utrymme mellan kamin och vägg så är det 283 mm mellan centrum av rökutgången och vägg och det är för lite, då du behöver ca 395 mm mellan brännbar närmaste byggnadsdel och centrum av rökutgången med 190 mm rör (ger då 300 mm mellan kaminrörsyta och vägg)

Med andra ord är det inte så mycket att välja på annat än alternativen med isolerad 230 mm skorstensrör med den kaminplacering du har nu.

Lite synd då det är mycket go värme av bildade luftcirkulation efter heta röret och värmestrålning från kaminröret som nu går till kråkorna...
Hej har skickat kamin placeringen till sotaren och det är ok med 5cm mellan brännbart och kaminen vid 45 grader. 190 röret är halvisolerat med 3cm isolering runt om så det är också lugnt. Osäker är jag dock på övergången och hur nära innertaket den får sitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.