43 316 läst ·
109 svar
43k läst
109 svar
Omröstning: Skruv- vs. snabbanslutning!
Skruv eller snabbkoppling, har ingen större betydelse faktiskt.. Röstade på skruv.
Däremot som många skrivit innan är snabbkoppling att föredra i kopplingsställen, dock inte så snabbt när man ska avlägsna det igen, man måste vrida och dra samtidigt, där har de öppningsbara en fördel.
Däremot som många skrivit innan är snabbkoppling att föredra i kopplingsställen, dock inte så snabbt när man ska avlägsna det igen, man måste vrida och dra samtidigt, där har de öppningsbara en fördel.
torixen funkar helt okej men som sagt anser även jag som andra att wagos är trevligare att stöta på när man ska komplettera. Håller på med ett rotjobb nu och där är fk och ek ihopsatta i torix så det verkar inte vara nåra problem så länge man gör det rätt.
Jag flyttade en elcentral tidigare i vinter från en hall till ett garage, det blev 13 kopplingsdosor som döljs över ett öppningsbart tak, GUD VAD SKÖNT det var med helavon för att skarva dessa ledare, hade man stått med torix så hade jag nog blivit tokig under processen!
Att skruvanslutningar kan vara bättre beror på hur ofta anläggningen kommer att byggas om i framtiden samt vilken typ av kabel som ligger infälld, ex gamla skosnören ano 1947. Dessa lämpar sig inte för snabbisar!
(för att hindra diskussion enl. "byt skosnören mot FK" så är det kunden som avgör detta!)
Att skruvanslutningar kan vara bättre beror på hur ofta anläggningen kommer att byggas om i framtiden samt vilken typ av kabel som ligger infälld, ex gamla skosnören ano 1947. Dessa lämpar sig inte för snabbisar!
(för att hindra diskussion enl. "byt skosnören mot FK" så är det kunden som avgör detta!)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skar sönder två fingrar igår då jag skulle lös med ett Eljo VU med snabbkoppling som satt lite trångt till. Metallramen är fruktansvärt vass! Som tur var blev det inget blod på de nyligen tapetserade vita väggarna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
"skar sönder", det låter allvarligt. Hur gick det egentligen? Papper och eltejp runt fingarna eller sjukhuset?Rikard Ågren skrev:
//Patrik
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har plåster i bilen
Men sätet blev nerblodat.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Aha, okej.Rikard Ågren skrev:
Apropå att skära sig, för en två år sen så var jag på praktik på firman där jag jobbar nu och var ute på ett servicejobb med en av elektriker vid namn Patrik. (Vi är fem Patrik på firman). Vi satte lite uttag och belysning utomhus vid en sommarstuga och Patrik skulle sätta upp en utearmatur med väldigt vassa kanter. Han slog ifrån säkringen för gruppen och packade upp armaturen och när han skulle koppla in tåtarna så fick han en stöt från nollan och tappade armaturen så att han skar upp ovansidan av handen. En lång reva.
Han tog lite papper och eltejp och så stack vi (arbetsdagen var slut).
Patrik brukar kunna bli väldigt stressad och just då så skulle han skynda sig för han skulle hinna med ett tåg till de södrare delarna av Sverige. Hans semester börja då.
//Patrik
fick idag hem en ask med gröna torix T16, och blev djupt besviken!
eftersom de skulle funka upp till 16mm2 så antog jag att det inte var nåt problem att skarva 2 st 6mm2 RK ihop med en 6mm2 EK, men det gick ju inte, själva torixen var ju lite större än den röda, men gängan inuti verkade inte va ett dugg större, så EK-ledaren ville trilla ur, det fick bli 6mm2 Ubåt istället, det funkar bättre
eftersom de skulle funka upp till 16mm2 så antog jag att det inte var nåt problem att skarva 2 st 6mm2 RK ihop med en 6mm2 EK, men det gick ju inte, själva torixen var ju lite större än den röda, men gängan inuti verkade inte va ett dugg större, så EK-ledaren ville trilla ur, det fick bli 6mm2 Ubåt istället, det funkar bättre
Låter nästan som Peter på LEASY (TV-reklamen) fast med Patrik på elfirman. Var det ett anställningskrav eller?Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hehe Ja, det kan man nästan tro. Det hade varit ganska kul om vi hade varit fyra montörer på firman (räknade fel i stridens hetta, vi är "bara" fyra Patrik.)(vi är runt 25 montörer), då hade det varit precis som LEASY.Bezt skrev:
Jag och en annan Patrik har haft byggen ihop sedan november förra året och det är alltid lika kul att presentera sig. Två elektriker, Patrik och Patrik.
Vår projektledare kallar oss för P1 och P2.
//Patrik (Väldigt många Patrik i detta inlägget)
Jo, 3x6 blir ju 18 och den är bara godkänd för max 16, dvs max 2x6 mm2.electrocuted skrev:fick idag hem en ask med gröna torix T16, och blev djupt besviken!
eftersom de skulle funka upp till 16mm2 så antog jag att det inte var nåt problem att skarva 2 st 6mm2 RK ihop med en 6mm2 EK, men det gick ju inte, själva torixen var ju lite större än den röda, men gängan inuti verkade inte va ett dugg större, så EK-ledaren ville trilla ur, det fick bli 6mm2 Ubåt istället, det funkar bättre
Skruvanslutning passar nog bättre till så stora areor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg