GK100 GK100 skrev:
När krav kom på soptippar att gasen från dem skulle tas omhand gjordes det ibland genom att bränna gasen mest metan för drift av stirlingmotor och tillkopplad generator. Alternativen var ren fackling eller där det passade köra pannor. De motorerna var vad jag vet rimligt driftsäkra och på lång sikt ekonomi jämfört med FJV-taxan då.

Tyvärr några steg större än vad TS söker häradet 100- 500 kW.
Utanför Liepaja (stan som U137 kom från) , i Lettland, har de satt Ottomotorer på soptippen.
Verkar vara driftsäkra.
Varför gå omvägen via Stirling?
De har sedan liknande inne i stan som körs på naturgas

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Utanför Liepaja (stan som U137 kom från) , i Lettland, har de satt Ottomotorer på soptippen.
Verkar vara driftsäkra.
Varför gå omvägen via Stirling?
De har sedan liknande inne i stan som körs på naturgas
Det var nog främst pga den ganska varierande analysen, kvaliten på gasen sen togs spillvärmen också omhand på ett enkelt sätt till andra ändamål som tex VV. Driftsäkerheten av vad jag känner till där var god och betydligt bättre än för en konventionell motor med vad som krävts för att driva den med det bränslet.

Jag nämnde det bara som ett exempel för trådens tema även om det är lite fel storlek här.

TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Det var nog främst pga den ganska varierande analysen, kvaliten på gasen sen togs spillvärmen också omhand på ett enkelt sätt till andra ändamål som tex VV. Driftsäkerheten av vad jag känner till där var god och betydligt bättre än för en konventionell motor med vad som krävts för att driva den med det bränslet.

Jag nämnde det bara som ett exempel för trådens tema även om det är lite fel storlek här.
Vad är för skillnad mellan en ottomotor och en konventionell? Har för mig jag läst att ottomotorn är "fadern" till dagens konventionella motorer. Men jag kan vara ute och cyklar.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är för skillnad mellan en ottomotor och en konventionell? Har för mig jag läst att ottomotorn är "fadern" till dagens konventionella motorer. Men jag kan vara ute och cyklar.
Nej jag ser inte heller någon skillnad dvs konventionell - Otto. Kan säkert finnas många spetsfundigheter att komma med men knappast något som för framåt skulle jag tro. Vi kan ju fråga @karlmb som mer insatt i motorteknik av den typen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det beror ju på vad man anser är konventionell och inom vilket område. För fartyg och energi sektorn är det ju inte alls konventionellt med ottomotorer .
Ottomotorn bygger ju på en typ av förbränningscykel med antändning och fyra faser (kan va både 2- och 4-takt), som majoriteten av många mindre fodonsmotorer grundar sig i. Sen har man ju Dieselmotorcykeln som bygger på självtändning, också väldigt vanlig idag.

Har ju funnits fler men som idag inte är lika vanliga, typ lågtemps tändning (tändkule) osv.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Otto är tändning med gnista, Diesel tänder med kompressionen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.