Hej,

Vi bor i ett relativt nybyggt lösvirkeshus, nov 2024, och igår märkte jag fukt/avrinning från tak i ett av badrummen. Ingen har duschat/badat i det badrummet på över 1v. Enligt termostat på vägg låg luftfuktigheten på 39% i stunden då bilden togs. En frånluftsvärmepump av nibe s735 är installerad.
Ovan är det en kallvind och på andra sidan rummet är det ett sovrum där jag inte märker eller känner någon fukt/avrinning. Taket är glansigt i sin natur och jag kan inte känna att det är fuktigt i tak. Har ej varit uppe på vinden.

Jag har skrivit ett liknande inlägg på reddit så sorry om det är samma personer här. Jag försöker bara skaffa mig lite kunskap och kött på benen innan jag inleder något dialog med dom som byggde huset.

• PXL_20260507_130903334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det alltså vatten på ytan eller är det en missfärgning?

Centano Centano skrev:
Är det alltså vatten på ytan eller är det en missfärgning?
När jag drar handen över väggen så känns den delen blötare

daydo daydo skrev:
Hej,

Vi bor i ett relativt nybyggt lösvirkeshus, nov 2024, och igår märkte jag fukt/avrinning från tak i ett av badrummen. Ingen har duschat/badat i det badrummet på över 1v. Enligt termostat på vägg låg luftfuktigheten på 39% i stunden då bilden togs. En frånluftsvärmepump av nibe s735 är installerad.
Ovan är det en kallvind och på andra sidan rummet är det ett sovrum där jag inte märker eller känner någon fukt/avrinning. Taket är glansigt i sin natur och jag kan inte känna att det är fuktigt i tak. Har ej varit uppe på vinden.

Jag har skrivit ett liknande inlägg på reddit så sorry om det är samma personer här. Jag försöker bara skaffa mig lite kunskap och kött på benen innan jag inleder något dialog med dom som byggde huset.
Är det fukt? Missfärgning av något ,kanske sedan innan uppsättning som du inte sett ?

Om du torkar bort allt kommer det tillbaka då?

Centano Centano skrev:
Om du torkar bort allt kommer det tillbaka då?
Menar du att avfukta? Att dra handen, papper eller handduk gör ingen skillnad

K Kadabra skrev:
Är det fukt? Missfärgning av något ,kanske sedan innan uppsättning som du inte sett ?
Den delen känns blötare när jag drar handen över väggen, därav att jag antar fukt

Verkar som du har för dålig ventilation i badrummet

B
daydo daydo skrev:
Den delen känns blötare när jag drar handen över väggen, därav att jag antar fukt
Jag har när jag misstänkt fukt ibland kalkerat av fläcken alt ritat på materialet, fukt brukar inte vara stabilt över tid men det är fläckar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.