5 283 läst ·
80 svar
5k läst
80 svar
Om sterlingmotordriven elproduktion som reservkraft
Jag var inne på nån stirlinglösning för en väldans massa år sen å hittade nån produkt för fritids-båtar som skapade både värme och el med stirlingmotor från flytande bränsle, kostade ruskigt mycket pengar (som alla båtgrejjer) för relativt lite effekt, kommer inte ihåg vad företaget hette men båtgrejer kan vara något att leta efter
Om du behöver 15 kW kontinuerligt så skulle jag säga att stirlingmotor är uteslutet (givet en någorlunda rimlig budget). Behöver du så mycket trots att du eldar? I så fall är det väl rimligen bättre att se över isolering mm samt planera för att kallställa utrymmen vid kris.TRJBerg skrev:
Effektbehov (antag -20°C):
- 8kW kontinuerligt bergVP
- 1kW luftvp bostadshus 1
- 1 kW värme pannrum (separat hus)
- 1 kW drift vattenpump och värme pumphus
- 1 kW värme förråd (separat hus)
- 3 kW luftvp + direktel mm bostadshus 2
- 1-10 kW ljus o matlagning mm bostadshus 1
Summa 1 allt ovan: 16-25 kW
Summa 2 endast nödvändigt: 15 kW
(Behöver oavsett elda i kakelugnar och vedspis som tilläggsvärme om jag vill hålla tempen på 15 eller över i bostaden.)
Stirlingmotorn har ju funnits länge utan att finna annat än mycket nischade användningsområden. Om det som önskas är att generera el från ved och bygga prylen själv tror jag mer på en lösning med gengas. Också nischat. Men enklare att bygga med en bensinmotor som utgångspunkt. Jag vet ingenting om följande företag. Men kanske det kan vara intressant.
https://alternativenergi.nu/reservkraftverk/
Jag tror att oavsett lösning är det en god idé att börja med att titta på effektbehovet. Det ser ut som att du siktar oerhört högt. Det är ju ingen liten enkel anläggning du är ute efter. Och att utesluta värme och matlagning gör att du kan gå ner i storlek ordentligt.
https://alternativenergi.nu/reservkraftverk/
Jag tror att oavsett lösning är det en god idé att börja med att titta på effektbehovet. Det ser ut som att du siktar oerhört högt. Det är ju ingen liten enkel anläggning du är ute efter. Och att utesluta värme och matlagning gör att du kan gå ner i storlek ordentligt.
Jag antar det är 8kW peak på bergvärmepumpen och inte kontinuerligt. Om du har möjlighet att elda ved så är ju det någonting som fyller det mesta av behovet värme.
3 dagar á 800W = 57.6 kWh Ett batteri och en elbil med V2G skulle väl lösa behovet. Kan man dessutom snabbladda inte alltför långt bort kan man klara längre tid än så.
3 dagar á 800W = 57.6 kWh Ett batteri och en elbil med V2G skulle väl lösa behovet. Kan man dessutom snabbladda inte alltför långt bort kan man klara längre tid än så.
Vilken värmemotorteknik man än tittar på så kommer de att avge spillvärme - och spillvärme kan användas för uppvärmning om det fångas in på bra sätt och inte bara fläktas iväg utomhus så som en elverk.
Behöver man inte tillverka elström men värma - vad är det för fel på en klassisk vedpanna/kamin... ved eller bränsle i någon form kommer du behöva oavsett.
Behöver man inte tillverka elström men värma - vad är det för fel på en klassisk vedpanna/kamin... ved eller bränsle i någon form kommer du behöva oavsett.
Produkter som diskuteras: "fläktas"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror du siktar aningen högt med dina ambitioner.
Detta handlar om att ta sig igenom en tidsbegränsad och i det stora sammanhanget relativt kort undantagsperiod.
Siktet bör vara inställt på att överleva, inte att leva bekvämt.
Fixa ett lagom stort vanligt hederligt el-verk, bensin eller diesel. Detta till att driva cirkulationspumpar och hålla lyset och mindre hushålls apparater (typ mobilladdare och tv) igång.
Sen ordna med någon variant av vedeldad panna, kan vara så enkelt som en vattenmantlad kamin i vardagsrummet, eller något betydligt större i nått av uthusen, för värmeproduktion.
Siktet här bör enligt mig inte vara att nå upp till en normal behaglig innetemp på 25 grader, mer att hålla allt "frostfritt+". Sen får man pälsa på sig och kanske sova i ordentliga sovsäckar?
Detta handlar om att ta sig igenom en tidsbegränsad och i det stora sammanhanget relativt kort undantagsperiod.
Fixa ett lagom stort vanligt hederligt el-verk, bensin eller diesel. Detta till att driva cirkulationspumpar och hålla lyset och mindre hushålls apparater (typ mobilladdare och tv) igång.
Sen ordna med någon variant av vedeldad panna, kan vara så enkelt som en vattenmantlad kamin i vardagsrummet, eller något betydligt större i nått av uthusen, för värmeproduktion.
Siktet här bör enligt mig inte vara att nå upp till en normal behaglig innetemp på 25 grader, mer att hålla allt "frostfritt+". Sen får man pälsa på sig och kanske sova i ordentliga sovsäckar?
Ser ibland en kanal på Youtube som har olika off grid varianter på temat och en av dem är gengasproduktion.
Billig pryl på temat, kombinera den med motorgenerator och batterier.
Han länkar vidare till producenten, finns säkert enormt att kolla på där. Verkar vara en billig funkis vedlösning för den som verkligen vill slippa fossilbränslegeneratorn.
Billig pryl på temat, kombinera den med motorgenerator och batterier.
Han länkar vidare till producenten, finns säkert enormt att kolla på där. Verkar vara en billig funkis vedlösning för den som verkligen vill slippa fossilbränslegeneratorn.
Ditt förslag fungerar inte för mig. Ingen vedeldning kan förhindra förfrysning. F ö är jag nöjd med +15 inomhus.K Kasken skrev:Jag tror du siktar aningen högt med dina ambitioner.