Ossian K Olsson
kashieda kashieda skrev:
Imponerande 107,3% verkningsgrad...
En makalös manick!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju lite det jag säger. Det måste fram en ny generation som är anpassad till verkliga krav.
J jteg68 skrev:
Läs på om beräkning av verkningsgrad i pannor: [länk]
J jteg68 skrev:
Här är förklaringen till asterixen i en tidigare kommentar angående en europeisk tillverkares material:

Vid beräkningar av verkningsgraden för värmesystemet förekommer olika definitioner. I Europa är det tradition att utgå från bränslets undre värmevärde, det så kallade effektiva värmevärdet. I det undre värmevärdet ingår inte det värme som man får ut om vattenångan i rökgasen kondenseras. Om kondensationsvärmet nyttiggörs, det vill säga rök-gaserna kyls så att fukten kondenserar ut, kan verkningsgraden räknat på det undre värmevärdet bli högre än 100 procent.
Precis det jag sagt, hittepå sätt att beräkna verkningsgrad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ditt förslag fungerar inte för mig. Ingen vedeldning kan förhindra förfrysning. F ö är jag nöjd med +15 inomhus.
Eftersom du har BVP så antar jag att du har vattenburet värmesystem, om du cirkulerar värmebäraren genom en vattenmantlad kamin så lär det vara mer än nog för att förhindra frysning?

Men helt riktigt har jag inte full koll på dina unika förutsättningar.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
riddarn68 riddarn68 skrev:
Precis det jag sagt, hittepå sätt att beräkna verkningsgrad.
Tanken med begreppet "effektivt värmevärde" är väl att inte straffa pannans verkningsgrad för att det finns vattenånga i rökgaserna. Man anser då att det är energi som inte är möjlig att tillgodogöra sig i pannan. Så om man når över 100%verkningsgrad när man använder det effektiva värmevärdet är det ett bevis för att det var fel att använda det effektiva värmevärdet och man borde använt det kalorimetriska värmevärdet i stället.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tanken med begreppet "effektivt värmevärde" är väl att inte straffa pannans verkningsgrad för att det finns vattenånga i rökgaserna. Man anser då att det är energi som inte är möjlig att tillgodogöra sig i pannan. Så om man når över 100%verkningsgrad när man använder det effektiva värmevärdet är det ett bevis för att det var fel att använda det effektiva värmevärdet och man borde använt det kalorimetriska värmevärdet i stället.
Om man dessutom använder elen i en BVP kan man komma ännu högre...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
Intet Intet skrev:
[länk]
Behöver man en Enigma för att kunna läsa detta?

TRJBerg
H he-peter skrev:
Hur lång tid får det max. vara från att elen är borta, till Du har igång reservkraft?
2 timmar ungefär. (Iofs har jag förmodligen 6 timmar på mig innan rören fryser etc.)

TRJBerg
K Kasken skrev:
Eftersom du har BVP så antar jag att du har vattenburet värmesystem, om du cirkulerar värmebäraren genom en vattenmantlad kamin så lär det vara mer än nog för att förhindra frysning?

Men helt riktigt har jag inte full koll på dina unika förutsättningar.
Har vattenburen golvvärme i två våningar från BVP. Det är tekniskt möjligt att genomföra ditt förslag men mycket dyrt (och jag behöver el för cirkulationen). F ö löser det inte frysningsproblemet för övriga hus.

TRJBerg
U Utsliten och utdömd skrev:
8kw in på en BVP är ju typ en uteffekt på 30kw, hur stort hus har du??

Tänker mer att du kan koppla bort BVP helt när du kör motorn. Strrlingmotorn kommer behöva kylas en hel del, så att värma huset med kylvattnet vore ju smidigt.
Värmeeffekten för BVP:n är ca 22-23 kW. Huset är på 420m2 och dåligt isolerat.

tommib
Om du faktiskt har det effektbehov du säger att du har så är en experimentell lösning inget att rekommendera. Att koppla ihop multipla generatorer för att driva en anläggning är inget man gör enkelt eller billigt. Därutöver, för att få ut effekt från stirlingmotorer till allt det där behöver du elda helt löjliga mängder pellets. Om du ändå inte tänker ta till vara på den värmen så är det ingen vits med det och det krånglar bara till bränslehanteringen.

Om jag skulle angripa detta problem skulle jag göra det på följande sätt:

1. Vilka utrymmen kan "offras", dvs tillåtas att frysa? Kan man tappa ner/tömma vattensystem i dessa utrymmen för att begränsa skador av frysning? Om ja, planera för det och vidta sedan inga ytterligare åtgärder kring dessa utrymmen.

2. Vilka utrymmen kan isoleras bättre för att ge mer marginal? Gör det. Det är ändå ekonomiskt vettigt oavsett beredskapsaspekten.

3. Dimensionera reservkraft. Vad behövs verkligen? Matlagning kanske kan ske på annat sätt, det spar mycket effekt?

4. Köp ett eller flera (om husen är långt från varandra) dieselelverk. Förbered riktig inkoppling av dessa.

Elverket är mer av denna typ än något billigt du köper på biltema.

https://duab.se/garage-verkstad/elv...p-fne-l-mcp-inbyggt-ljudisolerat-3-fas-diesel

Skaffa en rejäl farmartank för diesel. Se till att du har en dieselbil så att du omsätter bränslet regelbundet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
S Salvaryd skrev:
Nej,absolut inte Sterling, mer opålitliga motorer får du leta efter,väldigt låg driftsäkerhet.
Har själv jobbat med sterlingmotorer och testkört många i provbänk också.
Visst är det intressanta motorer,men absolut inget driftsäkert och billigt att satsa på som privatperson.
Jobbade på ett luftslottsföretag med just dessa motorer.
Skulle vara intressant med lite info om just den dåliga driftsäkerheten, är det ett principiellt problem med Sterlingmaskiner eller med just de fabrikat du har erfarenhet av?

Nissens
S Salvaryd skrev:
Nej,absolut inte Sterling, mer opålitliga motorer får du leta efter,väldigt låg driftsäkerhet.
Har själv jobbat med sterlingmotorer och testkört många i provbänk också.
Visst är det intressanta motorer,men absolut inget driftsäkert och billigt att satsa på som privatperson.
Jobbade på ett luftslottsföretag med just dessa motorer.
Du får ringa Saab och Försvarsmakten och berätta för dom att de har opålitliga drivlinor i sina moderna ubåtar. Jag tror att de missat detta helt… 😉

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
tommib tommib skrev:
Om du faktiskt har det effektbehov du säger att du har så är en experimentell lösning inget att rekommendera. Att koppla ihop multipla generatorer för att driva en anläggning är inget man gör enkelt eller billigt. Därutöver, för att få ut effekt från stirlingmotorer till allt det där behöver du elda helt löjliga mängder pellets. Om du ändå inte tänker ta till vara på den värmen så är det ingen vits med det och det krånglar bara till bränslehanteringen.

Om jag skulle angripa detta problem skulle jag göra det på följande sätt:

1. Vilka utrymmen kan "offras", dvs tillåtas att frysa? Kan man tappa ner/tömma vattensystem i dessa utrymmen för att begränsa skador av frysning? Om ja, planera för det och vidta sedan inga ytterligare åtgärder kring dessa utrymmen.

2. Vilka utrymmen kan isoleras bättre för att ge mer marginal? Gör det. Det är ändå ekonomiskt vettigt oavsett beredskapsaspekten.

3. Dimensionera reservkraft. Vad behövs verkligen? Matlagning kanske kan ske på annat sätt, det spar mycket effekt?

4. Köp ett eller flera (om husen är långt från varandra) dieselelverk. Förbered riktig inkoppling av dessa.

Elverket är mer av denna typ än något billigt du köper på biltema.

[länk]

Skaffa en rejäl farmartank för diesel. Se till att du har en dieselbil så att du omsätter bränslet regelbundet.
1: Kan spara ca 4 kW på det sättet, inte mer.
2: Praktiskt komplicerat och dyrt. Och för huset mycket fult och kräver bygglov, och mycket dyrt.
Samt att det bara, i bästa fall, ökar tiden till frysning till 2 dygn.
3: Jag kommer förmodligen använda spritkök för matlagning då. (Men fortfarande 15 kW, eller 11kW om 1 genomförs.)
4: Ja, det är ju det normala alternativet. Men baserat på de priser jag sett så blir det en kostnad på typ 120000:- eller mer för elverk plus installationskostnad gentemot elinstallation och elnät. Samt kostnad för tank och vad nu kommunen vill ha (avgifter etc). Om jag nu får tillstånd. (Vet inte vad som gäller för en fastighet som inte är jordbruksfastighet eller motsvarande.) Sedan är det hanteringen av diesel som har sina egna problem. (Dieselbil är väl ett problem på lite längre sikt? Dvs att det förbjuds pga avgasproblemet?)
Kan nämna avstånd (mycket ungefärligt):
- Pannrum - hus: 30m
- Pumphus - hus: 60m
- Pumphus - pannrum: 50m
Lägg till 15m för 2:a bostadshuset.

Har du några uppslag själv? Det verkar som att du vill ha en billig och enkel pelletseldad stirlingmotorgenerator som kan ge 25 kW el. Det vill jag också. Men jag tror inte att det finns.

För att sedan gå på mer praktiska detaljer. Om du planerar för en pelletsbrännare på kanske 75 kW i systemet. Vad finns det för rimlig orsak att köra bergvärmepumpen på el från stirlingmotorgeneratorn i stället för att värma huset med värme från nämnda brännare?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du några uppslag själv? Det verkar som att du vill ha en billig och enkel pelletseldad stirlingmotorgenerator som kan ge 25 kW el. Det vill jag också. Men jag tror inte att det finns.

För att sedan gå på mer praktiska detaljer. Om du planerar för en pelletsbrännare på kanske 75 kW i systemet. Vad finns det för rimlig orsak att köra bergvärmepumpen på el från stirlingmotorgeneratorn i stället för att värma huset med värme från nämnda brännare?
Bättre att lagra värmen i vattensystemet och elen i batteri, då kan man köra BVP halva dygnet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.