5 278 läst ·
80 svar
5k läst
80 svar
Om sterlingmotordriven elproduktion som reservkraft
Har funderat en längre tid över reservkraft i händelse av längre elbortfall under den kallaste tiden på vintern. Det har väl inte varit en stor prioritet, har mest levat på hoppet att det inte händer, men är intresserad ändå av en diskussion om det.
I mitt fall har jag ovanligt stort elbehov under den tiden, främst pga mycket stora kostnader för reparation av frysskador men även allmänna boendekonsekvenser.
Jag talar om bortfall under flera dagar vid -20°C etc.
Elkällor att välja mellan:
1. Enorm batteribank -> orealistiskt för min situation
2. Solpaneler och vindkraftverk -> orealistiskt för min situation.
3. Maskinell elgenerering, dvs "elverk" av något slag -> enda lösningen jag kan komma på.
Så vad har vi att välja på för 3?
A) Traditionell/kommersiell elverkslösning med typisk växling från elleverantörens elnät till egna elverk drivna av bensin eller diesel.
B) Diskret/punkt-försörjning av elförbrukare vid sidan av och oberoende av övrig elinstallation. Dvs flera elverk, blandning av bensin- och dieselelverk. Kommersiell utrustning.
C) Använda sterlingmotordrivna elverk i antingen A-setup eller B-setup. Bränsle ved (eller kanske pellets).
Ämnet här i tråden är lösning C.
Varför C:
- Jag använder redan ved som tillskottsuppvärmning. Har flera eldstäder och gott om plats för ved (eller pellets).
- Bränslekostnaden är inte relevant då det handlar om tillfällig nödlösning.
- Bränsle i form av bensin eller diesel skapar lagringsproblem på flera sätt. (Inkl regelverk.)
(Här liksom i de andra alternativen kan en mindre batteribank tänkas användas.)
- Verkningsgraden är inte avgörande.
Varför INTE C:
- Sterlingmotorlösning innebär en oprövad (för vanliga konsumenter som mig) och kanske teknisk svår lösning.
- Höga kostnader för inköp av färdiga konstruktioner. (Typiskt pga liten marknad.)
Så tänkbara diskussionspunkter:
1. Sterlingmotorn: principkonstruktion för just det här ändamålet och vad kan jag konstruera själv.
2. Vilka kommersiellt sålda delar för 1 ovan finns att få tag i.
3. Vilken elgenerator att ansluta till sterlingmotorn och önskade egenskaper för den.
4. Vilken "systemlösning" i relation till befintlig elinstallation är ekonomiskt fördelaktig i mitt fall.
Kanske intressant att börja med ev tillgängliga lösningar att köpa?
I mitt fall har jag ovanligt stort elbehov under den tiden, främst pga mycket stora kostnader för reparation av frysskador men även allmänna boendekonsekvenser.
Jag talar om bortfall under flera dagar vid -20°C etc.
Elkällor att välja mellan:
1. Enorm batteribank -> orealistiskt för min situation
2. Solpaneler och vindkraftverk -> orealistiskt för min situation.
3. Maskinell elgenerering, dvs "elverk" av något slag -> enda lösningen jag kan komma på.
Så vad har vi att välja på för 3?
A) Traditionell/kommersiell elverkslösning med typisk växling från elleverantörens elnät till egna elverk drivna av bensin eller diesel.
B) Diskret/punkt-försörjning av elförbrukare vid sidan av och oberoende av övrig elinstallation. Dvs flera elverk, blandning av bensin- och dieselelverk. Kommersiell utrustning.
C) Använda sterlingmotordrivna elverk i antingen A-setup eller B-setup. Bränsle ved (eller kanske pellets).
Varför C:
- Jag använder redan ved som tillskottsuppvärmning. Har flera eldstäder och gott om plats för ved (eller pellets).
- Bränsle i form av bensin eller diesel skapar lagringsproblem på flera sätt. (Inkl regelverk.)
Varför INTE C:
- Sterlingmotorlösning innebär en oprövad (för vanliga konsumenter som mig) och kanske teknisk svår lösning.
- Höga kostnader för inköp av färdiga konstruktioner. (Typiskt pga liten marknad.)
1. Sterlingmotorn: principkonstruktion för just det här ändamålet och vad kan jag konstruera själv.
3. Vilken elgenerator att ansluta till sterlingmotorn och önskade egenskaper för den.
4. Vilken "systemlösning" i relation till befintlig elinstallation är ekonomiskt fördelaktig i mitt fall.
Köp ett begagnat elverk från nerlagt/utbytt sändare mast eller militär anläggning.
Har du tillgång till en traktor så finns det elverk 3-fas 40 kVA.
Sök på blocket.
Har du tillgång till en traktor så finns det elverk 3-fas 40 kVA.
Sök på blocket.
Redigerat:
Intressant ämne.
Detta har ju försökts en del med tidigare, det mest kända exemplet torde vara Inresol som tyvärr gick i putten för ett antal år sedan.
Jag tror inte att du kommer hitta någon färdig lösning utan det är nog små specialprodukter du får leta efter. Kolla efter ORC (Organic Rankine Cycle), finns en del där men för större anläggningar.
Det vore bra att veta mer om ditt användningsfall, även om du specificerar att det är en stirlingmotorlösning som är ämnet för tråden. Viktigast är väl att reda ut hur stort effektbehov du har och över vilken tid.
Detta har ju försökts en del med tidigare, det mest kända exemplet torde vara Inresol som tyvärr gick i putten för ett antal år sedan.
Jag tror inte att du kommer hitta någon färdig lösning utan det är nog små specialprodukter du får leta efter. Kolla efter ORC (Organic Rankine Cycle), finns en del där men för större anläggningar.
Det vore bra att veta mer om ditt användningsfall, även om du specificerar att det är en stirlingmotorlösning som är ämnet för tråden. Viktigast är väl att reda ut hur stort effektbehov du har och över vilken tid.
Effektbehov (antag -20°C):tommib skrev:
Intressant ämne.
- 8kW kontinuerligt bergVP
- 1kW luftvp bostadshus 1
- 1 kW värme pannrum (separat hus)
- 1 kW drift vattenpump och värme pumphus
- 1 kW värme förråd (separat hus)
- 3 kW luftvp + direktel mm bostadshus 2
- 1-10 kW ljus o matlagning mm bostadshus 1
Summa 1 allt ovan: 16-25 kW
Summa 2 endast nödvändigt: 15 kW
(Behöver oavsett elda i kakelugnar och vedspis som tilläggsvärme om jag vill hålla tempen på 15 eller över i bostaden.)
Helt klart Sterling.
Vad jag förstått så har ingen gjort det kommersiellt hållbart ännu.
Bla har man haft lättflyktig och dyr Helium som medium eller om det var nån annanstans. Utan att det (troligen) behövs.
Forskning pågår i Göteborg.
Vad jag förstått så har ingen gjort det kommersiellt hållbart ännu.
Bla har man haft lättflyktig och dyr Helium som medium eller om det var nån annanstans. Utan att det (troligen) behövs.
Forskning pågår i Göteborg.
Behöver man helium även i fall som mitt där långtidskostnader (drift) inte är relevant?K karlmb skrev:
Intressant och roligt med Sterlingmotorer tyvärr tror jag att det blir svårt att göra billigt.
Här har du kanske lite inspiration. https://www.nyteknik.se/energi/stirlingmotor-i-pannrummet-ingen-ekonomi-men-livskvalitet/4302621
Fröling och Sunnytech säljer kombinerade pannor med sterling men då blir det troligtvis för stort eller för litet.
Annars får du gå på ångturbinspåret. Inte lättare men minst lika roligt. Inspiration: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106
Här har du kanske lite inspiration. https://www.nyteknik.se/energi/stirlingmotor-i-pannrummet-ingen-ekonomi-men-livskvalitet/4302621
Fröling och Sunnytech säljer kombinerade pannor med sterling men då blir det troligtvis för stort eller för litet.
Annars får du gå på ångturbinspåret. Inte lättare men minst lika roligt. Inspiration: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Såg den här för ett tag sen...
Han fick hyfsad snurr på det, och upptäckte en del bekymmer som han försökte fixa..
Han fick hyfsad snurr på det, och upptäckte en del bekymmer som han försökte fixa..
Du menar typ som Azelio som konkade 2023?TRJBerg skrev:
Varför C:
Varför INTE C:
https://www.nyteknik.se/energi/satsade-pa-stirlingteknik-nu-ansoker-azelio-om-konkurs/3927014
360 kWh/dygn?TRJBerg skrev:
Effektbehov (antag -20°C):
- 8kW kontinuerligt bergVP
- 1kW luftvp bostadshus 1
- 1 kW värme pannrum (separat hus)
- 1 kW drift vattenpump och värme pumphus
- 1 kW värme förråd (separat hus)
- 3 kW luftvp + direktel mm bostadshus 2
- 1-10 kW ljus o matlagning mm bostadshus 1
Summa 1 allt ovan: 16-25 kW
Summa 2 endast nödvändigt: 15 kW
(Behöver oavsett elda i kakelugnar och vedspis som tilläggsvärme om jag vill hålla tempen på 15 eller över i bostaden.)
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
Driv din elgenerator med en Gengasmotor, de tror jag blir blir mycket billigare och kanske energieffektivare än sterlingmotorn. Bara ett modifiera valfri lämplig gammal motor.
Jodå, stirlingmotorer finns i Ubåtar, så tekniken finns. Swedish stirling hade solfångare etc med Stirlingmotorer som drev generatorer, tyvärr likviderades bolaget för ett par år sedan.K karlmb skrev:
Redigerat: