TRJBerg TRJBerg skrev:
2 timmar ungefär. (Iofs har jag förmodligen 6 timmar på mig innan rören fryser etc.)
Har Du funderat på glykol i systemet. Lägre verkningsgrad / överföringsförmågan en vatten visserligen, men Du skrev, att kostnad inte spelar någon roll.

Sen kan man ju blande en koncentration, så att man har tid på sig att köra och hämtar bensin/diesel, som Du inte kan, eller vill lagra hemma.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det första att fundera på är hur länge sedan du hade strömavbrott under så lång tid att det fans risk för frysning.

Det andra är om du fortfarande har kvar några eldstäder som man kan elda i för uppvärmning när det krisar och den strömmen du behöver få fram bara behöver köra cirkulationspumpar och liknande.

gamla fastigheter/hus som jag misstänker är från innan 1940 har eller haft med stor sannolikhet vedspis och har eller haft någon form av kakelugn/öppen spis.

Det man kan göra om eldstäderna finns kvar är att låta sotaren kontrollera eldstäderna och rökgångarna och se om de är eldningsbara (och då får en eldningstillstånd) utan risk den dagen man behöver använda dessa. - finns stocken kvar men eldstäderna borttagna, så kanske överväga att installera kamin på någon central del av huset, få det eldningsgodkänt - visst, det är inte gratis men man får se det som bötes-pengar för att någon idiot tog bort de tidigare existerande eldstäderna någon gång i historien ;-)

När det gäller matuppvärmning så är det inget problem om man vandrat lite och har lagat mat i fält då det säkert fins någon primus, optimus eller trangia-kök¹ liggande någon stans med passande grytkit och en eller ett par campingasolflaskor - eller köper man ett japankök som biltemas 38-018 eller julas art.nr 022744 för några hundralappar och några CP250-flaskor till denna att ha i beredskap. Så länge det inte är nära nollan och minusgrader så fungerar dessa japankök väldigt bra.

matuppvärmningen är en av de mindre problem att lösa om man tänker efter lite före i beredskap.

¹ då helst Trangia 27 eller 25 med GB74-brännaren för campingasolflaskor. Jag IMHO tycker att Trangias original spritbrännare är för farlig för att eldas med inomhus. Att köra på campinggasol är betydligt säkrare i jämförelse och Trangiakök på gas är också extremt bränsleeffektiva och man kan reglera värmestyrkan väldigt väl.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg
A Avemo skrev:
Har du några uppslag själv? Det verkar som att du vill ha en billig och enkel pelletseldad stirlingmotorgenerator som kan ge 25 kW el. Det vill jag också. Men jag tror inte att det finns.

För att sedan gå på mer praktiska detaljer. Om du planerar för en pelletsbrännare på kanske 75 kW i systemet. Vad finns det för rimlig orsak att köra bergvärmepumpen på el från stirlingmotorgeneratorn i stället för att värma huset med värme från nämnda brännare?
Ja, jag har väl inte så stora förhoppningar. Försöker väl delvis att hitta alternativ och delvis se om Stirlingalternativet är realistiskt.
Det sista hjälper inte med frysningen. Rören går i krypgrunden så även om huset är varmt så fryser det där. Samt pumphus och pannrum.

TRJBerg
Nu visar väl den här tråden att det inte finns bra Sterlingalternativ (svårt att få tag i, mycket pellets är nödvändigt och så ska jag ju se till att maskinen har pellets hela tiden inser jag).
Så då är jag tillbaks till dieselelverk igen.

Jag har ju inte prioriterat det här, främst pga det har inte varit strömavbrott flera dagar på vintern någon gång här de senaste 30 åren (vad jag vet). Som mest ett drygt dygn. Elnätet är i ganska gott skick och välskött vad jag sett.
Det är mest möjligheten att ledningarna fryser i hus, pannrum och pumphus som håller intresset igång. Med alla konsekvenser.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det sista hjälper inte med frysningen. Rören går i krypgrunden så även om huset är varmt så fryser det där. Samt pumphus och pannrum.
Frysningen av vad? Jag menade inte att du skulle skippa elgenereringen helt utan plocka ut alla delar som kan klara sig utan el. Det är ju lättare och billigare att fixa ett elverk som kan driva några hundra watt värmekabel än ett som kan ge 8 kW till en bergvärmepump.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
A Avemo skrev:
Frysningen av vad? Jag menade inte att du skulle skippa elgenereringen helt utan plocka ut alla delar som kan klara sig utan el. Det är ju lättare och billigare att fixa ett elverk som kan driva några hundra watt värmekabel än ett som kan ge 8 kW till en bergvärmepump.
Ok, då förstår jag. Nu har jag ju kakelugnar och vedspis som kan hålla temperaturen över fryspunkten inne i huset.
Men golvvärmeslingorna i bottenvåningen började frysa när jag försökte spara på elen för några år sedan, hade då +9 inomhus på bottenvåningen (inte planerat). Problemet är värmen inte går ner genom golvet tillräckligt. (Hade timer på bvp så den inte gick på högkostnadstid morgon och kväll.
Har ventilerad krypgrund.)

Batteri för bara ved/pelletspanna och cirkulationspumpar kanske funkar?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men golvvärmeslingorna i bottenvåningen började frysa när jag försökte spara på elen för några år sedan, hade då +9 inomhus på bottenvåningen (inte planerat). Problemet är värmen inte går ner genom golvet tillräckligt. (Hade timer på bvp så den inte gick på högkostnadstid morgon och kväll.
Har ventilerad krypgrund.)
Det må vara lätt vid sidan av tråden. Men det som frös var säkert inte slingorna i golvet utan någon olämpligt placerad ledning dit. Och så länge cirkulationspumpen går och det är plusgrader inomhus skall det inte frysa där heller. Det är lättare att driva en cirkulationspump än en bergvärmepump med generator också.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får ringa Saab och Försvarsmakten och berätta för dom att de har opålitliga drivlinor i sina moderna ubåtar. Jag tror att de missat detta helt… 😉
Dom flercylindriga motorerna i ubåtarna är av en helt annan typ och konstruktion än vad som används i småskalig energiproduktion och är därför inte jämförbara på något sätt.
Tror inte en privatperson är intresserad av att lägga upp X antal miljoner bara för en bra motor.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
När krav kom på soptippar att gasen från dem skulle tas omhand gjordes det ibland genom att bränna gasen mest metan för drift av stirlingmotor och tillkopplad generator. Alternativen var ren fackling eller där det passade köra pannor. De motorerna var vad jag vet rimligt driftsäkra och på lång sikt ekonomi jämfört med FJV-taxan då.

Tyvärr några steg större än vad TS söker häradet 100- 500 kW.

Nissens
S Salvaryd skrev:
Dom flercylindriga motorerna i ubåtarna är av en helt annan typ och konstruktion än vad som används i småskalig energiproduktion och är därför inte jämförbara på något sätt.
Tror inte en privatperson är intresserad av att lägga upp X antal miljoner bara för en bra motor.
Och vad har det med driftsäkerhet att göra?

C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför INTE C:
En viktig faktor för alla CHP (Combined Heat & Power)-lösningar vid enskilt bruk är svårigheten att matcha produktion vs. förbrukning av värme vs. el. Det blir synnerligen usel verkningsgrad om man inte tar vara på den avsevärda andel värme som produceras. Nu var vedförbrukningen förvisso inte en stor faktor, men man måste ju ändå ta ställning till hur det står sig ekonomiskt vs. alternativet med ett traditionellt elverk. Det finns en anledning till att principen främst används i kraftvärmeverk där värmeproduktionen är helt styrande och elen en bonus.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och vad har det med driftsäkerhet att göra?
Det är en stor skillnad på konstruktion och varvtal och tryck dom jobbar under

• Gilla
Intet
  • Laddar…
TRJBerg
S Salvaryd skrev:
Det är en stor skillnad på konstruktion och varvtal och tryck dom jobbar under
Och de pengar man lagt ner på konstruktion, produktion och underhåll.

• Gilla
Salvaryd
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Och de pengar man lagt ner på konstruktion, produktion och underhåll.
Alldeles riktigt 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.