K karkka skrev:
Så jag tolkar det då att själva handling av arbetet gör att själva installationen och användandet av elanläggningen blir olaglig eftersom det inte finns ett AL-auktorisation eller ett företags egenkontrollprogram som står till grund för kontroll före idrifttagningen. Som är ett krav för att ta en elanläggning idrift, Eftersom den som installerade inte hade behörigheten för det.
Nej, det skulle inte fungera i praktiken.

Till exempel har jag ett vägguttag i vardagsrummet som blivit flyttat innan vi köpte huset (verkar vara gjort för en 15-20 år sedan utifrån spåren i tapeten). Jag har ingen aning om den som flyttade uttaget hade någon behörighet. Betyder det att uttaget eventuellt är olagligt? Får jag inte använda det?
Det finns ju ingen mekanism i regelverket för att godkänna någon annans jobb. Så i mitt fall skulle jag alltså behöva anlita en auktoriserad elinstallatör för att ta bort uttaget och sätta tillbaks det igen.

Det är bara ett exempel. Jag skulle tro att precis varenda elanläggning i Svenska villor äldre än något decennium har odokumenterade ändringar. Det skulle enligt ditt resonemang betyda att alla elanläggningar i alla äldre Svenska villor är olagliga.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

Till exempel har jag ett vägguttag i vardagsrummet som blivit flyttat innan vi köpte huset (verkar vara gjort för en 15-20 år sedan utifrån spåren i tapeten). Jag har ingen aning om den som flyttade uttaget hade någon behörighet. Betyder det att uttaget eventuellt är olagligt? Får jag inte använda det?
Det finns ju ingen mekanism i regelverket för att godkänna någon annans jobb. Så i mitt fall skulle jag alltså behöva anlita en auktoriserad elinstallatör för att ta bort uttaget och sätta tillbaks det igen.

Det är bara ett exempel. Jag skulle tro att precis varenda elanläggning i Svenska villor äldre än något decennium har odokumenterade ändringar. Det skulle enligt ditt resonemang betyda att alla elanläggningar i alla äldre Svenska villor är olagliga.
Jag fattar. Men hur ska man se på det då. Att skilja på olagligt utförande och fackmannamässigt utfört?

Det här intressant, är det nån på forumet som sitter på svaret vore det kul att få veta det.

K karkka skrev:
Jag fattar. Men hur ska man se på det då. Att skilja på olagligt utförande och fackmannamässigt utfört?

Det här intressant, är det nån på forumet som sitter på svaret vore det kul att få veta det.
Nu kanske du börjar förstå? Det är inte anläggningen som blir olaglig om den utförs av en privatperson. Är allt korrekt utfört, även om det är i tråden tidigare nämnd apa som gjort installationen, så är den laglig. Däremot är det olagligt om den högst utbildade elingenjören i Sverige utfört den på sin fritid.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:

Det är enkelt: Man skiljer på själva handlingen "elinstallationsarbete" och anläggningen.

Lagparagraferna du hänvisade till tidigare reglerar själva handlingen att utföra elinstallationsarbete.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
P
Problemen med statistik över elolyckor är att inte ens i dagens statistik går det att utläsa vad som är en elolycka som orsakats av nåt felgjort / felkopplat och fall där personer springer uppepå tågvagnar eller andra liknande grejer där el är iblandad i olyckan men det finns inget fel på elen utan det är idioten som hoppade upp på tågvagnen som är problemet inte vilka som får koppla el..
Att nån drar skarvkabel och badar med brödrosten och dör / skadas är ju liksom inget som påverkas av hur hårda regler vi har för att dra och koppla el..

Det finns länder som knappt har några regler alls om el men ändå har ungefär samma nivåer på elolyckor som i sverige

Att dagens regelverk om el är mer fokuserat på att ge elektrikerna monopol på sitt jobb än att det egentligen är för att rädda liv förstår dom flesta normalbegåvade..

Sen är det klart att dom som utbilar sig till elektriker tror på skitsnacket att sveriges hårda reglering behövs för annas dör folk som flugor av hemma fulkopplad el

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

Du som anläggnings innehavare har ansvaret för att allt är riktigt i ditt hus. Är man osäker på något bör man ju ta dit en elektriker man litar på för att sova gott. Om man känner oro över el alt vvs ska man få det kontrollerat, konsekvenser blir så stora då det fallerar. Om du sedan väljer (som nämnt tidigare)att ta en dreserad apa å känner dig trygg med. Helt ok. Bara du känner dig trygg.

hsd
A avh67f skrev:
De anlitar ett elinstallationsföretag som utför jobben åt dem. Elinstallationsföretaget ansvarar för att den de skickar har tillräcklig kompetens för uppdraget. Det företaget ska alltså ha ett egenkontrollprogram som bl a beskriver vilka arbeten de får utföra, ha en elinstallatör för regelefterlevnad och vara registrerade hos Elsäkerhetsverket för arbete på annans anläggning.

Det går att kontrollera här om man vet vilket företag de skickar: [länk]

Det blir lite juridiskt intressant då man inte har direkt avtal med den firman Elgiganten skickar utan med Elgiganten direkt.

6 § i elsäkerhetslagen säger dock:
Du som har en elanläggning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs av personer med rätt kunskaper och färdigheter, så att det inte uppstår fara för människor eller egendom.

Så man har alltid ett ansvar som innehavare att kontrollera den som utför arbetet. Det är faktiskt ett lagkrav. Kan vara värt att veta i alla fall.

Bring? Det hoppas jag inte 😅
I Sverige gäller svenska lagar. Elgiganten följer samma regelverk som alla andra här.
Bring levererar och installerar, Elgiganten tar betalt

K karkka skrev:
Men hur ska man se på det då.
Så här ser jag på det.

https://www.byggahus.se/forum/threa...rona-om-ngt-hander.570153/page-2#post-6546112

Alfredo Alfredo skrev:
Ja. En korrekt elanläggning är korrekt alldeles oavsett hur den uppnått sin korrekta status.

Om anläggningen är hempulad eller ej är helt irrelevant. Det är gärningen att hempula som är brottslig, inte något innehav. Däremot är du som anläggningsägare ansvarig för att din anläggning är säker och det ansvaret har du oavsett hur anläggningen kommit till.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Du som anläggnings innehavare har ansvaret för att allt är riktigt i ditt hus. Är man osäker på något bör man ju ta dit en elektriker man litar på för att sova gott. Om man känner oro över el alt vvs ska man få det kontrollerat, konsekvenser blir så stora då det fallerar. Om du sedan väljer (som nämnt tidigare)att ta en dreserad apa å känner dig trygg med. Helt ok. Bara du känner dig trygg.
Jag känner mig inte alls orolig. Frågan var om mitt till synes korrekt installerade vägguttag är olagligt eftersom jag saknar både kvitton och protokollet från kontroll före idrifttagningen och därmed inte vet om det är installerat av en behörig elektriker eller dresserad apa.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag roade mig med att leta lite mer information om Storbritannien som såklart inte har ett enhetligt regelverk i hela unionen... England och Wales har ett beprövat lite mer tillåtande regelverk där man som lekman får t ex utöka en befintlig grupp med ett till vägguttag i torra utrymmen inomhus (inklusive kök). Om man föranmäler till den lokala byggnadsnämnden och låter dom besikta arbetet innan drifttagning så får man göra ganska omfattande arbeten t ex dra helt nya grupper, byta elcentral och utföra arbeten i "special locations", t ex badrum, bastu etc.

Statistiken för elrelaterade dödsfall är lite svårare att tolka, men räknar man bara med de som inträffar i hem och inte beror på felaktiga apparater så verkar det ligga runt 5-20 personer om året. Översatt till Sveriges befolkningsmängd motsvarar det 1-3 personer om året. I Sverige är det väl i princip någon eller några enstaka per decennium som dör i hemmet på grund av fel i den fasta anläggningen? De som förolyckas är de som jobbar med eller nära elanläggningar. I England och Wales är det tvärtom - Det är färre som dör av elrelaterade olyckor i arbetet än i hemmet.

En annan faktor är att det enligt statistiken sker betydligt fler bränder på grund av elfel i UK än i Sverige. Men det beror förmodligen på att statistik samlas in och bearbetas på olika sätt.

Så vad kan man dra för slutsatser av det? Statistik från olika länder är alltid svårt att jämföra, Men min slutsats är att det är ungefär lika farligt i UK totalt sett, men några fler hempulare än yrkesmän förolyckas på grund av att fler hempular istället för att anlita yrkesmän.

• Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är enkelt: Man skiljer på själva handlingen "elinstallationsarbete" och anläggningen.

Lagparagraferna du hänvisade till tidigare reglerar själva handlingen att utföra elinstallationsarbete.
Så då är det helt ok för en ordinär person (lekman) att utföra en hel elinstallation klassat som olagligt utförande, och sedan helt lagligt bruka den. Så länge det det inte händer nått.
Även fast den enligt lagen inte uppfyller kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis som kravet för att ta en anläggning i drift, som bla görs via kontroll före idrifttagning som ska utföras av en som omfattas av ett egenkontrollprogram eller innehar egen Auktorisation.

Redigerat:
K karkka skrev:
Så då är det helt ok för en ordinär person (lekman) att utföra en hel elinstallation klassat som olagligt utförande,
Det kan väl inte vara okay om det är olagligt?

blackarrow blackarrow skrev:
Det kan väl inte vara okay om det är olagligt?
Det är ju därför jag ställde denna sammanfattande fråga, för att jag vill veta hur det ligger till.

Givetvis kan en person som inte innehar auktoriseration eller innefattas av ett EKP göra en tekniskt korrekt kontroll före idrifttagning, måhända ej juridiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
K karkka skrev:
Själva installationerna blir dock både lagliga och försäkringsmässigt godkända. (Nej dom blir inte lagliga)
Du har helt fel på den punkten.

Det som är olagligt är att utföra elinstallationsarbete. Polis och åklagare jagar de som bryter mot elsäkerhetslagen och kan ge dem böter eller sätta dem i fängelset. Detta regleras i kapitel 4.

Om en anläggning är "olaglig" beror enbart på om den är korrekt utförd eller inte. Elsäkerhetsverket ansvarar för korrekta elanläggningar, håller anläggningsinnehavaren ansvarig och kan frånkoppla en osäker anläggning samt belägga den med nyttjande förbud. Detta regleras i kapitel 3.

K karkka skrev:
Som är ett krav för att ta en elanläggning idrift, Eftersom den som installerade inte hade behörigheten för det.
Det är också helt fel.

Det finns ingen som helst koppling mellan kapitel 3 och kapitel 4 i lagstiftningen. Förut fanns en skrivelse i 52§ om att anläggningen kunde förverkas vid brott mot bestämmelserna i kapitel 4, men 52§ upphävdes genom lag (2024:881) den 8:e november 2024.

Dock var den paragrafen inte särskilt kraftfull förut heller eftersom den innehöll en rimlighetsbedömning. Den som t.ex. bytte elcentral själv hemma riskerade knappast att få huset hela elanläggning förverkade, det är helt enkelt inte rimligt.
K karkka skrev:
Så då är det helt ok för en ordinär person (lekman) att utföra en hel elinstallation klassat som olagligt utförande, och sedan helt lagligt bruka den. Så länge det det inte händer nått.
Ja, precis så fungerar lagstiftningen. Det värsta som kan hända är att personen får böter för att ha utfört olagligt installationsarbete.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.