K karkka skrev:
Ditt påstående är väl ändå helt fel tolikning av El lagen.
Jag uppfattade inlägg #133 lite ironiskt, eller som någon sammanfattning av den krassa verkligheten. (Inte juridiskt).

Så behörig är en elektriker som kommer från en firma och som då tar betalt och tar han inte betalt kommer han inte från en firma och då är elektrikern inte behörig och ingen tar ansvar för jobbet…

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Den dagen vi ändrar till att alla som kopplar el måste ha egen auktorisation samt att det krävs någon form av prov för att erhålla auktorisationen (jämför körkort) så kommer jag ha betydligt större respekt för ellagstiftningen än den vi har idag.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
K karkka skrev:
Du får väl ta upp det med de som bestämmer.

En reflektion: Det är mera än att bara koppla rätt och få lampan att lysa, du måste kunna säkerställa via kontroller att det du installerat är korrekt utfört och eftersom man inte kan se om en sak är strömförande så måste man ha kunskap och förståelse om att vad som är farligt och inte. Och här har väl beslutande organ sett att kunskapen ej finns hos gemene person därav lag om reglerat yrke, ja det gäller även vissa s.k elektriker också.
Vi är väl medvetna om att det är mer än att lampan ska lysa.

El är absolut farligt, det händer ju trots allt att någon dör, så det är rimligt att beslutande organ reglerat det, som de reglerat byte av bromsar på bilar etc. 😉

Ser du inte själv det absurda i att en person kan komma hem till mig och byta ut all el i mitt hus, helt lagligt, men så fort arbetsdagen är slut så är han en lika okunnig klåpare som jag och får inte ens sätta ett nytt uttag hemma? Eller att jag får tips elektrikern om lösningar?

Jag har en känsla av att hela lagstiftningen inte bara beror på risker inom eller utan rätt mycket på risker att bli av med jobbet...

Men återigen, det är inte det systemet som frågan i tråden hanterar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den dagen vi ändrar till att alla som kopplar el måste ha egen auktorisation samt att det krävs någon form av prov för att erhålla auktorisationen (jämför körkort) så kommer jag ha betydligt större respekt för ellagstiftningen än den vi har idag.
Den vi har idag är ett perfekt exempel på bra utförd lobbyism från elföretagen.

• Gilla
sin och 6 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag uppfattade inlägg #133 lite ironiskt, eller som någon sammanfattning av den krassa verkligheten. (Inte juridiskt).

Så behörig är en elektriker som kommer från en firma och som då tar betalt och tar han inte betalt kommer han inte från en firma och då är elektrikern inte behörig och ingen tar ansvar för jobbet…
Mitt inlägg var till #134.

K karkka skrev:
Ditt påstående är väl ändå helt fel tolikning av El lagen.
På vilket sätt då menar du?

Att vi har den lagstiftning vi har beror ju på hur utvecklingen av elrelaterade dödsolyckor såg ut under första halvan av 1900-talet.
Diagram över antal elrelaterade dödsolyckor åren 1898-2021 visar en topp under 1940-talet och en stadig minskning fram till 2000-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är löst och regelverket har börjat leva sitt eget liv utan koppling till det verkliga behovet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var ju ett sätt att tolka det jag skrev. Korrekt sätt hade dock varit att förstå att jag menade att det är bara, av en elinstallationsfirma, avlönade personer som har laglig rätt att utföra elinstallationer och då endast när de är avlönade. Auktorisation krävs inte av installatören, och samma person som lagligen utför installationer avlönat har inte laglig rätt att utföra installationer i sitt eget hem, eller hos någon annan, utan att en firma fakturerar. Själva installationerna blir dock både lagliga och försäkringsmässigt godkända.

Den statistik du lägger fram har med all säkerhet många faktorer som påverkar antalet elrelaterade olyckor, vilket gör den helt irrelevant i diskussionen om elinstallationsreglerna och försäkringsärenden relaterade till elinstallationer.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det var ju ett sätt att tolka det jag skrev. Korrekt sätt hade dock varit att förstå att jag menade att det är bara, av en elinstallationsfirma, avlönade personer som har laglig rätt att utföra elinstallationer och då endast när de är avlönade (Nej de måste gå under företagets egenkontrollprogram).

Auktorisation krävs inte av installatören (elektrikern), och samma person som lagligen utför installationer avlönat har inte laglig rätt att utföra installationer i sitt eget hem, eller hos någon annan, utan att en firma fakturerar (Elektriker går under företagets egenkontrollprogram, har inte företaget ett sånt blir elektrikerns installation olaglig). Själva installationerna blir dock både lagliga och försäkringsmässigt godkända. (Nej dom blir inte lagliga)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karkka skrev:
(Elektriker går under företagets egenkontrollprogram, har inte företaget ett sånt blir elektrikerns installation olaglig). Själva installationerna blir dock både lagliga och försäkringsmässigt godkända. (Nej dom blir inte lagliga)
Vad menar du med det? Finns det någon lag eller förordning som säger att en korrekt utförd elanläggning där någon utan auktorisation/anställning i elinstallationsföretag har utfört arbete blir olaglig och därmed förbjuden att använda?

Jag tror du är ensam om den uppfattningen, men du får gärna motbevisa mig med en källa till påståendet.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Samtidigt kan Elgiganten erbjuda tonåringar som gör en fast anslutning av tvättmaskinen och torktumlaren om du köper den därifrån. Det verkar ju ok, även om jag inte fattat hur,
De anlitar ett elinstallationsföretag som utför jobben åt dem. Elinstallationsföretaget ansvarar för att den de skickar har tillräcklig kompetens för uppdraget. Det företaget ska alltså ha ett egenkontrollprogram som bl a beskriver vilka arbeten de får utföra, ha en elinstallatör för regelefterlevnad och vara registrerade hos Elsäkerhetsverket för arbete på annans anläggning.

Det går att kontrollera här om man vet vilket företag de skickar: https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson

Det blir lite juridiskt intressant då man inte har direkt avtal med den firman Elgiganten skickar utan med Elgiganten direkt.

6 § i elsäkerhetslagen säger dock:
Du som har en elanläggning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs av personer med rätt kunskaper och färdigheter, så att det inte uppstår fara för människor eller egendom.

Så man har alltid ett ansvar som innehavare att kontrollera den som utför arbetet. Det är faktiskt ett lagkrav. Kan vara värt att veta i alla fall.
hsd hsd skrev:
Elgiganten skickar Bring som installerar vid leverans
Elgiganten liksom Power har Norska ägare
Bring? Det hoppas jag inte 😅
I Sverige gäller svenska lagar. Elgiganten följer samma regelverk som alla andra här.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Att vi har den lagstiftning vi har beror ju på hur utvecklingen av elrelaterade dödsolyckor såg ut under första halvan av 1900-talet.
[bild]

Problemet är löst och regelverket har börjat leva sitt eget liv utan koppling till det verkliga behovet.
Nej. Absolut inte! Var får du det ifrån?

De dödsfallen kom från klass-0 utrustning i hemmen (med några få undantag). Inte felaktigheter i den fasta installationen.

På precis samma sätt som idag, dvs det är apparaterna i hemmet som står för farligheter (inklusive brand) inte felaktigheter i den fasta installationen.

Dessutom är vi ju ganska många ingenjörer här (som dessutom har jobbat som elektriker) och det är som bekant tre gånger så svårt att bli civilingenjör elektro som elektriker.

;)

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad menar du med det? Finns det någon lag eller förordning som säger att en korrekt utförd elanläggning där någon utan auktorisation/anställning i elinstallationsföretag har utfört arbete blir olaglig och därmed förbjuden att använda?

Jag tror du är ensam om den uppfattningen, men du får gärna motbevisa mig med en källa till påståendet.
Den här gick jag på. Det är den källa jag har för mitt påstående.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/

Elsäkerhetslag (2016:732)​

Utförande av elinstallationsarbete​

26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

K karkka skrev:
Den här gick jag på. Det är den källa jag har för mitt påstående.

[länk]

Elsäkerhetslag (2016:732)​

Utförande av elinstallationsarbete​

26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Precis. Elinstallationsarbete är olagligt för lekmän, men elanläggningen blir inte olaglig bara för det.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Elinstallationsarbete är olagligt för lekmän, men elanläggningen blir inte olaglig bara för det.
Jag tolkar det såhär, har jag fel så får nån rätta mig.

Det är även olagligt för elektriker på fritiden men det har vi snacka om flera ggr i andra trådar.
Eftersom de ej har behörighet. Elektriker+AL= Elinstallatör.

Så jag tolkar det då att själva handling av arbetet gör att själva installationen och användandet av elanläggningen blir olaglig eftersom det inte finns ett AL-auktorisation eller ett företags egenkontrollprogram som står till grund för kontroll före idrifttagningen. Som är ett krav för att ta en elanläggning idrift, Eftersom den som installerade inte hade behörigheten för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.