37 030 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Samtidigt kan Elgiganten erbjuda tonåringar som gör en fast anslutning av tvättmaskinen och torktumlaren om du köper den därifrån. Det verkar ju ok, även om jag inte fattat hur,S sin skrev:Det verkar efter en snabb googling som att bland annat UK, Tyskland, Frankrike och Nederländerna har system där man får göra mer eller mindre omfattande elinstallationer själv, ofta där större jobb antingen måste göras av elektriker eller inspekteras efter installation (ex. byte av elcentral).
Sverige verkar i mångt och mycket ha ett av de absolut striktaste regelverken kring elinstallationer i hela EU.
Jag tror att Polaris har rätt. Precis likadant där jag bor (inte i Europa).M Mrstenake skrev:Vad härligt med så överdrivet intelligenta människor. Först skriva att man inte har en aning, där efter skriva en lång kommentar där man hyllar sig själv för att ha lämnat en utdöende bransch. (Min gissning blir platschef på McDonalds.) Mycket längre kan det inte räcka till.
Man kan ju känna glädje att man inte är din chef. 🤣🤣🤣
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
hahaha ja det är bara att kolla på nästmaste elektrikerfirma .. ,men kommer väl nå djurrättsaktivster och hävdar att det är djurplågeri att sätta intelligenta djur på såna enkla jobb... 😂K karkka skrev:
Det var du som började vara kantig och halvstöddig i tonen i ett direktsvar till mig..M Mrstenake skrev:Vad härligt med så överdrivet intelligenta människor. Först skriva att man inte har en aning, där efter skriva en lång kommentar där man hyllar sig själv för att ha lämnat en utdöende bransch. (Min gissning blir platschef på McDonalds.) Mycket längre kan det inte räcka till.
Man kan ju känna glädje att man inte är din chef. 🤣🤣🤣
Jag sa vad jag tyckte om elektriker och deras arbetes svårighetsgrad.. Att det svider betyder inte att det var personangrepp
Nejdå jag har inga problem varken med chefer eller kollegor och trivs bra på jobbet med bättre förmåner och inkomst än dom flesta alternativ så nej jag jobbar inte åt företag som mc donalds..Men det kanske är dina egna drömmar som som gör att du tror jag jobbar där..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Hur som helst så är elyrket rätt fullt i indvivider som är rätt tydligt i den lägre delen av skalan för intelligens och sällan klassens smartaste om vi säger så..
Vilket rätt tydligt speglar den verkligheten när diverse idrottsgymnasium som ju idag mera tydligt vill ge en yrkesutbildning också och då man samtidigt fokuserar på nån idrott och lägger mycket skoltid på det såklart så blir man också även elektriker ifall idrottskarrriären inte riktigt ger nån lönsamhet..
För mig så är det rätt lika med att man kan göra elektriker av nästan vilket stolpskott som helst för att inte använda nåt värre ord..
Vilket rätt tydligt speglar den verkligheten när diverse idrottsgymnasium som ju idag mera tydligt vill ge en yrkesutbildning också och då man samtidigt fokuserar på nån idrott och lägger mycket skoltid på det såklart så blir man också även elektriker ifall idrottskarrriären inte riktigt ger nån lönsamhet..
För mig så är det rätt lika med att man kan göra elektriker av nästan vilket stolpskott som helst för att inte använda nåt värre ord..
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
För hemförsäkringen gäller konsumentförsäkribgslsgdn. Mycket sällsynt med nedsättn av ers till noll för delsktighet att en skada upostår. Kandke neddragn med 20% om förs bol kan visa att försökr tagaren själv gjort en oförsiktig och felsktig elkoppling som vållar skadan.Bo.Siltberg skrev:
Vi behöver reda ut vad det är vi pratar om här först.
Har man gjort något fel och orsakat ett försäkringsärende så får man ju betala, vem än som gjorde felet.
Har man, som alla ska, gjort ett felfritt jobb som trots allt orsakat ett försäkringsärende så är det mer öppet. Försäkringsbolaget är sin egen domstol, men dom bör inte agera polis för då tappar dom kunder. FB ska först o främst visa att olyckan beror på installationen, så nåt fel bör de kunna peka ut.
Så, se till att inte orsaka några försäkringsärenden. Är man osäker på om man klarar av det, låt någon annan göra det
Edit: Här kan det vara viktigt att förutom göra rätt också göra det snyggt. Om det syns i utförandet och materielvalet att det inte är en skicklig yrkesman här så är det ju upplagt för pekfingrar och diskussioner.
Jag hoppas någon har fall att visa upp.
Nu är ju du troligtvis en sån som vill provocera lite med elbranchen. Eller så har du drabbats av Dunning-kruger.P polaris78 skrev:hahaha ja det är bara att kolla på nästmaste elektrikerfirma .. ,men kommer väl nå djurrättsaktivster och hävdar att det är djurplågeri att sätta intelligenta djur på såna enkla jobb... 😂
Det var du som började vara kantig och halvstöddig i tonen i ett direktsvar till mig..
Jag sa vad jag tyckte om elektriker och deras arbetes svårighetsgrad.. Att det svider betyder inte att det var personangrepp
Nejdå jag har inga problem varken med chefer eller kollegor och trivs bra på jobbet med bättre förmåner och inkomst än dom flesta alternativ så nej jag jobbar inte åt företag som mc donalds..Men det kanske är dina egna drömmar som som gör att du tror jag jobbar där..
Även om alla som har minst 4 år i yrket kallar sig elektriker så är det skillnad. Du tänker nog på de elektrikerutbildade som iprincip bara monterar, dra kabel osv. Man kanske ska kallas de för Elmontörer.
Sen finns det elektriker som löser svårare elproblem, felsökning osv.
Sen har vi Elinstallatörer. Elektriker med minst AL behörighet.
Det blir ju lätt lite raljant i såna här trådar då det alltid dyker upp någon kränkt elektriker som hävdar att det är världens svåraste yrke som ingen normal dödlig kan förstå sig på. Men precis som alla andra yrken finns det ett brett spektrum av arbetsuppgifter och svårighetsgrader. En majoritet av alla som jobbar som elmontörer har gymnasieutbildning och drar rör, dosor och kabel och monterar armaturer på större byggen. Det är ganska få som vidareutbildar sig, skaffar egen auktorisation och gör mer avancerade projekteringar och jobb.K karkka skrev:Nu är ju du troligtvis en sån som vill provocera lite med elbranchen. Eller så har du drabbats av Dunning-kruger.
Även om alla som har minst 4 år i yrket kallar sig elektriker så är det skillnad. Du tänker nog på de elektrikerutbildade som iprincip bara monterar, dra kabel osv. Man kanske ska kallas de för Elmontörer.
Sen finns det elektriker som löser svårare elproblem, felsökning osv.
Sen har vi Elinstallatörer. Elektriker med minst AL behörighet.
Tyvärr drar ju vissa hela yrket över en och samma kam och hävdar att det är jättesvårt och finns en massa osannolika fallgropar bara man byter en armatur utomhus eller drar vidare en kabel till ett nytt vägguttag. Sen är pajkastningen igång...
Folk har svårt att acceptera att vi har en ellag som reglerar yrket. Det handlar nog inte om svårigheten av yrket utan att ha kontroll över elsäkerheten, och ansvar.useless skrev:
Det blir ju lätt lite raljant i såna här trådar då det alltid dyker upp någon kränkt elektriker som hävdar att det är världens svåraste yrke som ingen normal dödlig kan förstå sig på. Men precis som alla andra yrken finns det ett brett spektrum av arbetsuppgifter och svårighetsgrader. En majoritet av alla som jobbar som elmontörer har gymnasieutbildning och drar rör, dosor och kabel och monterar armaturer på större byggen. Det är ganska få som vidareutbildar sig, skaffar egen auktorisation och gör mer avancerade projekteringar och jobb.
Tyvärr drar ju vissa hela yrket över en och samma kam och hävdar att det är jättesvårt och finns en massa osannolika fallgropar bara man byter en armatur utomhus eller drar vidare en kabel till ett nytt vägguttag. Sen är pajkastningen igång...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Klart det finns folk som har svårt att acceptera att det finns en ellag som reglerar yrket, men det de flesta har problem med är snarare hur uselt utformat det är. Många skulle gärna vilja ta en enklare certifiering så de får koppla själva hemma, men det går inte. Det är lite allt eller inget. Antingen skaffar man sig egen auktorisation, vilket även det är onödigt komplicerat(*), eller så är man i princip inte tillåten att göra något alls som privatperson. Bara en sån sak som att en person kan få göra ett jobb självständigt hela dagarna, exempelvis dra om all el i en villa, men sen inte får sätta upp ett nytt uttag i det egna hemmet.K karkka skrev:
Självklart finns det både smart och mindre smarta elektriker. Självklart finns det både duktiga och mindre duktiga elektriker. Som amatör blir man dock lite less när många i branschen direkt skriker "farligt ring en elektriker" eller "Om du kopplar själv gäller inte försäkringen" (som denna tråd handlar om), när man springer på elektriker som säger "en jordfelsbrytare skyddar inte ojordade uttag" eller som den som ville byta all eller i huset hos min vän, istället för att installera en liten central för jordfelsbrytare och utomhusuttag, han påstod att det var förbjudet att koppla i Diazedcentraler...
(*) onödigt komplicerat i form av att det krävs en massa tid, inte en massa kunskap. 7-10 år krävdes enligt en skribent ovan.
Du får väl ta upp det med de som bestämmer.Fairlane skrev:
Klart det finns folk som har svårt att acceptera att det finns en ellag som reglerar yrket, men det de flesta har problem med är snarare hur uselt utformat det är. Många skulle gärna vilja ta en enklare certifiering så de får koppla själva hemma, men det går inte. Det är lite allt eller inget. Antingen skaffar man sig egen auktorisation, vilket även det är onödigt komplicerat(*), eller så är man i princip inte tillåten att göra något alls som privatperson. Bara en sån sak som att en person kan få göra ett jobb självständigt hela dagarna, exempelvis dra om all el i en villa, men sen inte får sätta upp ett nytt uttag i det egna hemmet.
Självklart finns det både smart och mindre smarta elektriker. Självklart finns det både duktiga och mindre duktiga elektriker. Som amatör blir man dock lite less när många i branschen direkt skriker "farligt ring en elektriker" eller "Om du kopplar själv gäller inte försäkringen" (som denna tråd handlar om), när man springer på elektriker som säger "en jordfelsbrytare skyddar inte ojordade uttag" eller som den som ville byta all eller i huset hos min vän, istället för att installera en liten central för jordfelsbrytare och utomhusuttag, han påstod att det var förbjudet att koppla i Diazedcentraler...
(*) onödigt komplicerat i form av att det krävs en massa tid, inte en massa kunskap. 7-10 år krävdes enligt en skribent ovan.
En reflektion: Det är mera än att bara koppla rätt och få lampan att lysa, du måste kunna säkerställa via kontroller att det du installerat är korrekt utfört och eftersom man inte kan se om en sak är strömförande så måste man ha kunskap och förståelse om att vad som är farligt och inte. Och här har väl beslutande organ sett att kunskapen ej finns hos gemene person därav lag om reglerat yrke, ja det gäller även vissa s.k elektriker också.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Kan inte låta bli att att dra upp en gammal tråd där man definierade elektriker så här :
- Elektriker är man när man hemmapular hos någon annan.
- Får man betalt är man dessutom professionell elektriker.
- Gjorde man rätt har det även blivit fackmannamässigt utfört.
Och det är bara andra punkten som avgör ifall det är lagligt eller inte. Alla tre punkterna kan dock vara försäkringsmässigt godkänt. Fantastiskt regelverk. 😂Panor82 skrev: