37 033 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Nä men det krävs godkänd uppkörning och teoriprov, samt tillräckligt frisk. Då har man beslutat att det är tillräckligt. sen kan man orda om det är bra eller inte.13th Marine skrev:
Eftersom körkort ej är en rättighet så ställer det ändå krav på dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Precis, du har bevisat att du kan teorin bakom och visat att du kan omvandla det i praktik.K karkka skrev:
Medans i elinstallationsbranschen räcker det med att bolaget har skrivit att Janne får köra bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Jag kanske var otydlig vad vet jag.Alfredo skrev:
Jag har hela tiden antytt att utförande och användandet är ett brott rent juridisk om lekman gjort installationen. Men det verkar som flera påpekar att jag har fel och då är det säkert så. Man lär sig och det är väl poängen med detta forum.
Ja, det är bara själva handlingen som är brottslig. Och för att åka fast (om man gör ett korrekt arbete) måste man i praktiken bli tagen på bar gärning. Det är därför i princip ingen hempulare som åkt fast för det i Sverige.K karkka skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag tror inte det räcker.useless skrev:
De enda som åtalats är de som drivit verksamhet och utgett sig för att vara "elektriker," eller de fåtal som gjort något riktigt huvudlöst men inte orsakat skada ("rådjursfällan").useless skrev:
Det finns inget fall av någon som hemmapulat en i övrigt korrekt anläggning (och inte tagit betalt) och åtalats för det.
Och med tanke på hur mycket som hempulas i landet (inte minst enligt elbranschen själva) så går det inte att dra någon annan slutsats att lagen är onödigt strikt. Det i kombination att så få allvarliga olyckor sker, som går att härleda till hempulad el.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tolkar ju begreppet "hempulad" som att en husägare själv (på olika nivå) meckar med sin egna elinstallation, men är det inte ett större problem med hantverkare från andra länder som erbjuder "totalentreprenad" inkl elinstallation själva? Särskilt nu när det slås upp attefallare på var och varannan tomt. Närmast har jag råkat ut för att svärföräldrarna byggde gäststuga på landet - där 2 väldigt duktiga polska snickare gjorde hela jobbet. Allt är bra och gediget byggt. Men de satte in en undercentral i stugan som jag (med min ringa kunskap) inte tror är installerad som en svensk elektriker skulle gjort. Min misstanke kommer bl.a. för att en lampa på loftet är matad från två håll eftersom man ville ha två strömbrytare (den är alltså inte trappkopplad).P Paxman skrev:
Och du som vet hur det ska vara får tyvärr inte rätta till felaktigheterna. Enligt Svensk lag är det bättre att elanläggningen fortsätter vara dålig...D Dublin skrev: