C
S sin skrev:
Märkligt att det fungerar bra i andra länder att ha en auktorisering för privatpersoner på hushållsel.
Vilka länder är det?

useless useless skrev:
Det preskriberas samma sekund som du släpper skruvmejseln. Det finns inget i lagen som heter "hempulad el". Det lagen reglerar är själva handlingen att utföra elinstallationsarbete. För att bli dömd för att ha gjort det olovligen måste man i praktiken bli tagen på bar gärning.

Men själva grundfrågan är egentligen fel. Den enda relevanta frågan är om elanläggningen är korrekt utförd och säker eller inte. Är allt korrekt utfört spelar det ingen roll vem som har gjort jobbet.
Kan försäkringsbolaget bevisa att det är fel i utförandet så är dom såklart intresserade av att hitta någon skyldig de kan få betalt av. Men det finns inga krav på att spara kvitton eller andra "bevis" på vilka som har pillat med anläggningen. I ett äldre hus kan det ju ha varit tio elektriker som har gjort diverse ändringar och tillägg under flera decennier. Hur bevisar man vem som var skyldigt till den dåligt åtdragna skruvplinten?
VÄLDIGT bra skrivet! Rakt på sak och sunt förnuft.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det jobbiga är att när huset brinner upp så brinner även mina gamla elektrikerfakturor upp
Sannolikt så brinner väl bevis på eventuella misstag också upp. Om huset är nerbrunnet lär det väl inte finnas så många bevis kvar på rätt eller fel.

C cpalm skrev:
Vilka länder är det?
Det verkar efter en snabb googling som att bland annat UK, Tyskland, Frankrike och Nederländerna har system där man får göra mer eller mindre omfattande elinstallationer själv, ofta där större jobb antingen måste göras av elektriker eller inspekteras efter installation (ex. byte av elcentral).

Sverige verkar i mångt och mycket ha ett av de absolut striktaste regelverken kring elinstallationer i hela EU.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Är elektriker dock alltid jobbat under annans behörighet under tiden det var fullt normalt. har sen länge bytt bransch så har inte ens omvandlat mina kunskaper till nya systemet men om det ens fattas nåt så är det inte mycket.. dock är det ointressant som yrke idag då jag har fullt upp i annan bransch. vi gick lite utbildningar på arbetstid där på slutet som vi tentade av en del och det skickades in en del kursbevis och bevis på arbetstimmar. men vet egentligen inte ens om det finns kvar reggat på mig idag..

Så ja jag har rätt bra koll på helheten även om jag inte brytt mig om regelförändringarna som skett sista 10-15 åren.. annat än det som rör vanliga villor, för det är väl det enda som man bryr sig om idag av eget intresse

Tittar man på merparten av dom elektriker jag stöter på så är det inte några större risker att stöta på nån som är speciellt begåvad..och intelligensen räcker precis för att lyckas med det mest grundläggande..knappt det i flera fall..

Det finns saker med el som är lite svårare ja ,men det jobbar 98% av alla elektriker aldrig med så nej det är inga större gåvor till mänskligheten och medelnivån är inte hög...

Att elsäkerhetsverket är mest gamla avdankade elektriker som återigen försöker skydda yrket med näbbar och klor och fortfarande fokuserar på helt fel tänk är rätt tydligt.. Dom presenterar samma ståndpunkter som alla intresseorganisationer och elektriker facket osv.. Det handlar mer om att skydda sin monopolställning än om elsäkerhet

OM du inte ser eller kan fatta det så är det mest sorgligt och rätt tydligt vem man lyssnat på och trolig utbildningsbakgrund blir snabbt rätt enkel att gissa...😂

Största skillnaden i dagens regler är ju mer egenkontroller som alla/dom flesta iaf fuskar med och såklart har det hänt lite mer med smarta hem och den delen men grunderna är ju samma sen länge

Nästan allt installationsarbete i en vanlig villa kan man lära en väldresserad apa på 3 timmar och den gör det inte sämre än halva yrkeskåren med elektriker.. Så nej svårt är det inte om man är någorlunda normalbegåvad och tummen inte är alltför centralt placerad mitt i handen..😂

go kväll och lycka till på eljobbet imorgon
Vad härligt med så överdrivet intelligenta människor. Först skriva att man inte har en aning, där efter skriva en lång kommentar där man hyllar sig själv för att ha lämnat en utdöende bransch. (Min gissning blir platschef på McDonalds.) Mycket längre kan det inte räcka till.

Man kan ju känna glädje att man inte är din chef. 🤣🤣🤣

P polaris78 skrev:
Är elektriker dock alltid jobbat under annans behörighet under tiden det var fullt normalt. har sen länge bytt bransch så har inte ens omvandlat mina kunskaper till nya systemet men om det ens fattas nåt så är det inte mycket.. dock är det ointressant som yrke idag då jag har fullt upp i annan bransch. vi gick lite utbildningar på arbetstid där på slutet som vi tentade av en del och det skickades in en del kursbevis och bevis på arbetstimmar. men vet egentligen inte ens om det finns kvar reggat på mig idag..

Så ja jag har rätt bra koll på helheten även om jag inte brytt mig om regelförändringarna som skett sista 10-15 åren.. annat än det som rör vanliga villor, för det är väl det enda som man bryr sig om idag av eget intresse

Tittar man på merparten av dom elektriker jag stöter på så är det inte några större risker att stöta på nån som är speciellt begåvad..och intelligensen räcker precis för att lyckas med det mest grundläggande..knappt det i flera fall..

Det finns saker med el som är lite svårare ja ,men det jobbar 98% av alla elektriker aldrig med så nej det är inga större gåvor till mänskligheten och medelnivån är inte hög...

Att elsäkerhetsverket är mest gamla avdankade elektriker som återigen försöker skydda yrket med näbbar och klor och fortfarande fokuserar på helt fel tänk är rätt tydligt.. Dom presenterar samma ståndpunkter som alla intresseorganisationer och elektriker facket osv.. Det handlar mer om att skydda sin monopolställning än om elsäkerhet

OM du inte ser eller kan fatta det så är det mest sorgligt och rätt tydligt vem man lyssnat på och trolig utbildningsbakgrund blir snabbt rätt enkel att gissa...😂

Största skillnaden i dagens regler är ju mer egenkontroller som alla/dom flesta iaf fuskar med och såklart har det hänt lite mer med smarta hem och den delen men grunderna är ju samma sen länge

Nästan allt installationsarbete i en vanlig villa kan man lära en väldresserad apa på 3 timmar och den gör det inte sämre än halva yrkeskåren med elektriker.. Så nej svårt är det inte om man är någorlunda normalbegåvad och tummen inte är alltför centralt placerad mitt i handen..😂

go kväll och lycka till på eljobbet imorgon
Perfekt då kan du ta en apa och göra om elen i ditt hus. Jag vill ha bevis för ditt påstående.

• Gilla
Mrstenake
  • Laddar…
Mitt anekdotiska bevis är att det var de skoltrötta med dåliga betyg som valde Eltele på gymnasiet när jag var i den åldern.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Visst och mitt anekdotiska bevis är att de med högst betyg där jag bodde då valde frisörutbildning i slutet av sjuttiotalet.

Det säger faktiskt ingenting om hur det sett utöver tid i hela Sverige utan kan möjligen säga något om vad de elever utan koll på hur världen fungerade valde när det lokala modet just där och då fick bestämma. Det säger inte heller något om vilka karriärändringar de gjorde senare.

E Eld skrev:
Visst och mitt anekdotiska bevis är att de med högst betyg där jag bodde då valde frisörutbildning i slutet av sjuttiotalet.

Det säger faktiskt ingenting om hur det sett utöver tid i hela Sverige utan kan möjligen säga något om vad de elever utan koll på hur världen fungerade valde när det lokala modet just där och då fick bestämma. Det säger inte heller något om vilka karriärändringar de gjorde senare.
Det verkar vara likadant idag. Meritvärdet för de som söker till inriktningen Elteknik på El- och energiprogrammet ligger på 85-120. Frisör och stylistprogrammet ligger lite högre, 90-150.

Genomsnittligt meritvärde för elever som gick ut grundskolan (årskurs 9) i Sverige 2024 var 238,8 för flickor och 221,3 för pojkar.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det verkar vara likadant idag. Meritvärdet för de som söker till inriktningen Elteknik på El- och energiprogrammet ligger på 85-120. Frisör och stylistprogrammet ligger lite högre, 90-150.

Genomsnittligt meritvärde för elever som gick ut grundskolan (årskurs 9) i Sverige 2024 var 238,8 för flickor och 221,3 för pojkar.
Dvs godkänt i 9-12 ämnen av 16.

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nja, det där undrar jag om det stämmer.. grabben ska (förhoppningsvis) gå elteknik i våran by from ht2026 och där var lägsta antagningspoäng 2025 197,5, och medelvärde 223,63 ....

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

Fast som jag minns det låg det (räknat med dagens system) närmare 300 då. Jag vet att betygskraven var högre än till naturvetenskaplig linje.

Idag varierar ofta kraven mer mellan olika skolor än mellan olika utbildningar... på 70-talet fick man inte välja skola, bara utbildning.

Nu var det förvisso över 20år sedan jag gick gymnasiet men min erfarenhet av de som gick elprogrammet är samma som @useless oftast var de skoltrötta som ville rakt ut i arbetslivet.

Men jag ska kolla med min bekanta som är gymnasielärare på elprogrammet nästa gång i träffas.

C
E Eld skrev:
Jag vet att betygskraven var högre än till naturvetenskaplig linje.
Betygs-/poängkravet har väl aldrig avspeglat "nivån" på utbildningen, utan snarare hur många som söker i förhållande till antalet tillgänglig platser? Och de "svåraste" utbildningarna brukar, med vissa undantag, inte tillhöra de mest populära.

hsd
Yepp, det gäller att fylla utbildningsplatserna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.