Krävs inget lov för att ändra markens topp, gräs, betong, asfalt eller vad man nu vill. Lovpliktigt däremot att ändra höjden mer än vad kommun har som riktlinje, kan vara 1 - 2 meter i höjdskillnad, ändring av markavvattning.

Först då det ska vara parkering krävs lov/tillstånd.

Börja hos miljö, för det kan krävas dränering till oljeavskiljare med dylik verksamhet.

Som tidigare inlägg skriver, din utsikt från köksfönster spelar mindre roll, dessutom antar jag att bensinstationen har varit på platsen innan bostäder byggdes invid den.

Anders1st KA
 
Okq8 är ett riktigt skitföretag så önskar dig all lycka till!
 
wildeside wildeside skrev:
Jag kan vara tyst, men vill du ha svar och eventuell hjälp så förenklar du det genom att läsa och svara på frågor.
Du kan börja läsa här
[länk]
Det va du fick gratis av mej om du vill ha vidare hjälp så kan du anlita nån jurist/konsult eller liknande för 1250kr/tim och uppåt
Men eftersom jag ska vara tyst.
Så är det här mitt sista inlägg som någonsin kan hjälpa dej med ditt problem.
Jag skrev några rader om vad du kan och inte kan ta med i din argumentation mot byggherre/kommun.
Jag driver ett markentreprenör företag.
Jobbar som inhyrd konsult inom mark och bygg frågor.
Hyr ut mej som oberoende besiktningsman inom mark och bygg.
Är utbildad Bas U, Bas P,
Med mera, så börja inte med att hacka på den som vill hjälpa dej.
Är det ett detaljplanerad mark så finns det garanterat något skrivet/beslutat om den oavsett om det finns bygglov eller inte!!!!!! och det va med den frågan jag avsluta mitt förra inlägg.
Tack och hej.
Bas U och Bas P är enklare än att ta körkort på motorsåg, som går ut på att man kan leta fram svar på frågor genom att läsa i en bok knappast någon merit
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
wildeside
R RYS1746 skrev:
Bas U och Bas P är enklare än att ta körkort på motorsåg, som går ut på att man kan leta fram svar på frågor genom att läsa i en bok knappast någon merit
Har motorsågs körkort jag med. Inte så svårt att fjolla runt någon dag i skogen. Började mitt arbetsliv som dräng, där högg vi skog på vinter.
Är även KA nivå K då räcker det inte att sitta av nån dag på ljugar bänken.
Med en mindre kompliserad utbildning har man 2 allternativ. Lära sej något eller att bara sitta av tiden för en certifering.
Vad nu en motorsågs utbildning har att gjöra med bygglov övrrgår mitt logiska tänkande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders1st skrev:
Krävs inget lov för att ändra markens topp, gräs, betong, asfalt eller vad man nu vill. Lovpliktigt däremot att ändra höjden mer än vad kommun har som riktlinje, kan vara 1 - 2 meter i höjdskillnad, ändring av markavvattning.

Först då det ska vara parkering krävs lov/tillstånd.

Börja hos miljö, för det kan krävas dränering till oljeavskiljare med dylik verksamhet.

Som tidigare inlägg skriver, din utsikt från köksfönster spelar mindre roll, dessutom antar jag att bensinstationen har varit på platsen innan bostäder byggdes invid den.

Anders1st KA

Miljöfarliga verksamheter

Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.

Läs på lagar o förordningar!
 
FruNilsson skrev:
Miljöfarliga verksamheter

Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.

Läs på lagar o förordningar!
så alla sorters fastigheter då?
 
wildeside
FruNilsson skrev:
Miljöfarliga verksamheter

Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.

Läs på lagar o förordningar!
Nu är väl inte 1 släpvagn eller 10 så värst miljö farlig på en parkering
 
P
M maria01 skrev:
så alla sorters fastigheter då?
M maria01 skrev:
så alla sorters fastigheter då?
Som sagt, läs lagar, förordningar och föreskrifter vad som ska vara uppfyllt o säkerställt av myndigheterna.
 
T
Pröva med att kontakta länsstyrelsen och Boverket.
 
FruNilsson skrev:
Miljöfarliga verksamheter

Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.

Läs på lagar o förordningar!
Enligt det ursprungliga inlägget så har de bara påbörjat arbetet, vilket i sig inte är lovpliktigt, det är först när de börjar använda den som parkering som det krävs lov. Anders1st har helt rätt i sak och att skriva "Läs på lagar o förordningar!" när man dessutom sannolikt har fel bidrar inte till ett trevligt debattklimat.

BeaumontX BeaumontX skrev:
Det känns som att originalfrågan egentligen är flera olika frågor:

#1 - Krävs det bygglov för att uppföra en uppställningsplats?

Angånde #1:
Av det som framgått in tråden så får presumption ändå vara att bygglov krävs för den påbörjade åtgärden. Det hade varit bra för diskussionen att få ta del av deras argument för att bygglov inte krävs i detta skede.
Nej att göra markarbete kräver inte bygglov såvida inte markhöjden ändras, från Boverket som citerats tidigare i tråden:
"Inom områden med detaljplan krävs, med vissa undantag, marklov för schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar markens höjdläge. Detta gäller både för tomter och för allmänna platser.".

Vid markarbete för byggnader krävs bygglov innan arbetet påbörjas, men en parkering är ingen byggnad.
 
Nu har jag visserligen passerat 60 år, men när jag var i femtonårs-åldern så var det faktiskt en bensinmack som exploderade utanför min hemstad Sölvesborg.
Något hände när en tankbil fyllde på och det gick fullständigt åt helvete.
 
F
R Riverground skrev:
Först skriver du att Wildeside har fel på flera punkter och konkretiserarar det genom att göra en utläggning om något som han överhuvudtaget inte påstått. Sedan skriver du igen att han har fel på flera punkter utan att ge exempel, det är inte direkt god ton på ett forum.

Vad jag kan se har Wildeside dessutom inte något direkt fel i sitt ursprungliga inlägg.
Han skrev att det i princip står macken fritt att använda vilken anslutande väg man vill och det är direkt felaktigt, liksom det mesta som skrevs i det inlägget. Det enda korrekta är väl att utsikten från köksfönstret inte är av betydelse.
 
F fsn skrev:
Han skrev att det i princip står macken fritt att använda vilken anslutande väg man vill och det är direkt felaktigt, liksom det mesta som skrevs i det inlägget. Det enda korrekta är väl att utsikten från köksfönstret inte är av betydelse.
Han skrev inte ett ord om anslutande väg, han kommenterade hur de använder vägen under arbetets gång. Jag misstänker att du missförstått inlägget så läs det igen.

Ge exempel på vad som är fel istället för att vara otrevlig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
För all del, men som sagt utan tillgång till detaljplanen är det svårt att sia om ifall det är ett tillåtet bygge eller inte. Det vi kan konstatera med den knapphändiga information som finns till hands är att TS bor granne med en bensinstation och att detaljplanen tillåter bensinstationsverksamhet trots att granntomterna är avsedda för bostadsändamål. Frågor om vägar, utfarter etc. hanteras i regel av just en detaljplan och när en detaljplan tas fram vägs diverse intressen mot varandra. Att i efterhand försöka stoppa ett specifikt bygge (som inte är planstridigt) med hänvisning till att barn rör sig i området är (mig veterligen) inte möjligt.

Ifall det endast är trafiksituationen som sådan som är problemet är det ju i så fall fullt möjligt att genom trafikförordningar eller trafikföreskrifter dirigera om trafiken på sådant vis att endast boenden eller liknande får köra på den väg som går genom bostadsområdet. Medan kunder till macken får ta den andra vägen. Det är således inget skäl till att parkeringen som sådan inte kan byggas, utan möjligen ett skäl till varför diverse trafikförordningar och trafikföreskrifter eventuellt behöver justeras (jag är dock inget vidare påläst om trafikförordningar etc. men om jag inte missminner är det kommunfullmäktige, länsstyrelsen och trafikverket som beslutar om sådana).
Utifrån TS beskrivning antar jag att TS blir mindre missnöjd men inte helt nöjd om parkeringen anläggs och tas i bruk och utfart ordnas via bensinstationen.

Vi kan aldrig särskilt säkra utan fullständig information säkra och framförallt är vi varken domstol eller beslutande myndighet men för mig är det en trevlig användning av min tid att försöka hjälpa TS att nå så mycket framgång som möjligt.

Nu har TS kommit med mer information om planen, om de sakerna svarar jag separat för mindre förvirring.
 
  • Gilla
DrDengrot
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jobbat på mack länge?
Skulle jag jobba på mack för att jag ogillar att någon kommer med otrevliga påhopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.