53 943 läst ·
136 svar
54k läst
136 svar
OKQ8 bygger parkering utan bygglov
Krävs inget lov för att ändra markens topp, gräs, betong, asfalt eller vad man nu vill. Lovpliktigt däremot att ändra höjden mer än vad kommun har som riktlinje, kan vara 1 - 2 meter i höjdskillnad, ändring av markavvattning.
Först då det ska vara parkering krävs lov/tillstånd.
Börja hos miljö, för det kan krävas dränering till oljeavskiljare med dylik verksamhet.
Som tidigare inlägg skriver, din utsikt från köksfönster spelar mindre roll, dessutom antar jag att bensinstationen har varit på platsen innan bostäder byggdes invid den.
Anders1st KA
Först då det ska vara parkering krävs lov/tillstånd.
Börja hos miljö, för det kan krävas dränering till oljeavskiljare med dylik verksamhet.
Som tidigare inlägg skriver, din utsikt från köksfönster spelar mindre roll, dessutom antar jag att bensinstationen har varit på platsen innan bostäder byggdes invid den.
Anders1st KA
Bas U och Bas P är enklare än att ta körkort på motorsåg, som går ut på att man kan leta fram svar på frågor genom att läsa i en bok knappast någon meritwildeside skrev:
Jag kan vara tyst, men vill du ha svar och eventuell hjälp så förenklar du det genom att läsa och svara på frågor.
Du kan börja läsa här
[länk]
Det va du fick gratis av mej om du vill ha vidare hjälp så kan du anlita nån jurist/konsult eller liknande för 1250kr/tim och uppåt
Men eftersom jag ska vara tyst.
Så är det här mitt sista inlägg som någonsin kan hjälpa dej med ditt problem.
Jag skrev några rader om vad du kan och inte kan ta med i din argumentation mot byggherre/kommun.
Jag driver ett markentreprenör företag.
Jobbar som inhyrd konsult inom mark och bygg frågor.
Hyr ut mej som oberoende besiktningsman inom mark och bygg.
Är utbildad Bas U, Bas P,
Med mera, så börja inte med att hacka på den som vill hjälpa dej.
Är det ett detaljplanerad mark så finns det garanterat något skrivet/beslutat om den oavsett om det finns bygglov eller inte!!!!!! och det va med den frågan jag avsluta mitt förra inlägg.
Tack och hej.
Har motorsågs körkort jag med. Inte så svårt att fjolla runt någon dag i skogen. Började mitt arbetsliv som dräng, där högg vi skog på vinter.R RYS1746 skrev:
Är även KA nivå K då räcker det inte att sitta av nån dag på ljugar bänken.
Med en mindre kompliserad utbildning har man 2 allternativ. Lära sej något eller att bara sitta av tiden för en certifering.
Vad nu en motorsågs utbildning har att gjöra med bygglov övrrgår mitt logiska tänkande.
Redigerat:
A Anders1st skrev:Krävs inget lov för att ändra markens topp, gräs, betong, asfalt eller vad man nu vill. Lovpliktigt däremot att ändra höjden mer än vad kommun har som riktlinje, kan vara 1 - 2 meter i höjdskillnad, ändring av markavvattning.
Först då det ska vara parkering krävs lov/tillstånd.
Börja hos miljö, för det kan krävas dränering till oljeavskiljare med dylik verksamhet.
Som tidigare inlägg skriver, din utsikt från köksfönster spelar mindre roll, dessutom antar jag att bensinstationen har varit på platsen innan bostäder byggdes invid den.
Anders1st KA
Miljöfarliga verksamheter
Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.
Läs på lagar o förordningar!
så alla sorters fastigheter då?FruNilsson skrev:Miljöfarliga verksamheter
Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.
Läs på lagar o förordningar!
Nu är väl inte 1 släpvagn eller 10 så värst miljö farlig på en parkeringFruNilsson skrev:Miljöfarliga verksamheter
Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.
Läs på lagar o förordningar!
Enligt det ursprungliga inlägget så har de bara påbörjat arbetet, vilket i sig inte är lovpliktigt, det är först när de börjar använda den som parkering som det krävs lov. Anders1st har helt rätt i sak och att skriva "Läs på lagar o förordningar!" när man dessutom sannolikt har fel bidrar inte till ett trevligt debattklimat.FruNilsson skrev:Miljöfarliga verksamheter
Miljöfarlig verksamhet är ALL användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan ge upphov till utsläpp till mark eller vatten eller medföra andra störningar för människors hälsa eller miljön. En miljöfarlig verksamhet kan vara tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken.
Läs på lagar o förordningar!
Nej att göra markarbete kräver inte bygglov såvida inte markhöjden ändras, från Boverket som citerats tidigare i tråden:BeaumontX skrev:
Det känns som att originalfrågan egentligen är flera olika frågor:
#1 - Krävs det bygglov för att uppföra en uppställningsplats?
Angånde #1:
Av det som framgått in tråden så får presumption ändå vara att bygglov krävs för den påbörjade åtgärden. Det hade varit bra för diskussionen att få ta del av deras argument för att bygglov inte krävs i detta skede.
"Inom områden med detaljplan krävs, med vissa undantag, marklov för schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar markens höjdläge. Detta gäller både för tomter och för allmänna platser.".
Vid markarbete för byggnader krävs bygglov innan arbetet påbörjas, men en parkering är ingen byggnad.
Han skrev att det i princip står macken fritt att använda vilken anslutande väg man vill och det är direkt felaktigt, liksom det mesta som skrevs i det inlägget. Det enda korrekta är väl att utsikten från köksfönstret inte är av betydelse.R Riverground skrev:Först skriver du att Wildeside har fel på flera punkter och konkretiserarar det genom att göra en utläggning om något som han överhuvudtaget inte påstått. Sedan skriver du igen att han har fel på flera punkter utan att ge exempel, det är inte direkt god ton på ett forum.
Vad jag kan se har Wildeside dessutom inte något direkt fel i sitt ursprungliga inlägg.
Han skrev inte ett ord om anslutande väg, han kommenterade hur de använder vägen under arbetets gång. Jag misstänker att du missförstått inlägget så läs det igen.F fsn skrev:
Ge exempel på vad som är fel istället för att vara otrevlig.
Utifrån TS beskrivning antar jag att TS blir mindre missnöjd men inte helt nöjd om parkeringen anläggs och tas i bruk och utfart ordnas via bensinstationen.F Falckman skrev:För all del, men som sagt utan tillgång till detaljplanen är det svårt att sia om ifall det är ett tillåtet bygge eller inte. Det vi kan konstatera med den knapphändiga information som finns till hands är att TS bor granne med en bensinstation och att detaljplanen tillåter bensinstationsverksamhet trots att granntomterna är avsedda för bostadsändamål. Frågor om vägar, utfarter etc. hanteras i regel av just en detaljplan och när en detaljplan tas fram vägs diverse intressen mot varandra. Att i efterhand försöka stoppa ett specifikt bygge (som inte är planstridigt) med hänvisning till att barn rör sig i området är (mig veterligen) inte möjligt.
Ifall det endast är trafiksituationen som sådan som är problemet är det ju i så fall fullt möjligt att genom trafikförordningar eller trafikföreskrifter dirigera om trafiken på sådant vis att endast boenden eller liknande får köra på den väg som går genom bostadsområdet. Medan kunder till macken får ta den andra vägen. Det är således inget skäl till att parkeringen som sådan inte kan byggas, utan möjligen ett skäl till varför diverse trafikförordningar och trafikföreskrifter eventuellt behöver justeras (jag är dock inget vidare påläst om trafikförordningar etc. men om jag inte missminner är det kommunfullmäktige, länsstyrelsen och trafikverket som beslutar om sådana).
Vi kan aldrig särskilt säkra utan fullständig information säkra och framförallt är vi varken domstol eller beslutande myndighet men för mig är det en trevlig användning av min tid att försöka hjälpa TS att nå så mycket framgång som möjligt.
Nu har TS kommit med mer information om planen, om de sakerna svarar jag separat för mindre förvirring.