53 943 läst ·
136 svar
54k läst
136 svar
OKQ8 bygger parkering utan bygglov
Det är otroligt svårt att följa ditt resonemang. All information som har givits pekar på att de åtgärder som utförs inte kräver något lov i sig, inte ens marklov. Vill man dock nyttja ytan som parkering krävs bygglov, det kvittar om de asfalterat ytan eller bara har grus.Thursablot skrev:
Lagen skrivs av syfte. Mitt raljanta exempel utgår från lagtext och hur föra definieras. Med samma resonemang kan man tillämpa det på all lagtext. Samma resonemang du använde ovan gällande rödljus kan du sålunda använda på marklov. Det kan vara relevant beroende på vad som planeras att byggas men att anlägga en parkeringsplats men kalla den något annat för att i efterhand ansöka om bygglov för att rulla bilen som står bredvid 1 meter från asfalterad parkeringsplats till asfalterad yta. Marklov har ett annat syfte och är inte tillämpbart på denna situation. Jag kan lika lite nyttja lagtext föra och sedan mena den som för när man dansar.
Så för att vara konkret. Verksamhetsägare köper mark i anknytning till verksamhet, verksamhet vill ställa upp fordon, verksamhet behöver bygglov.
De behöver inte marklov, inte heller glasögon båda reglerar något annat. Men för att svara ditt andra exempel som inte heller är relevant för TS:
Om jag på min lägda vill jämna ut och plantera en rad med fruktträd behövs inget bygglov, då kan man börja definiera höjdskillnad och marklov utifrån 15§
I en detaljplan får kommunen bestämma omfattningen av kraven på
[...]
3. marklov enligt 9 kap. 11 och 12 §
Om jag 10 år senare har styckat av marken och byggt en väg till en ny fastighet som vill ha parkering på behövs sålunda bygglov där jag tidigare haft marklov men det är något annat. Tiden är inte relevant, jag kan komma på imorgon att oj vad platt det blev här kan jag parkera mitt släp. Fortfarande inte relevant.
Om du har en plan grusyta och vill anlägga parkering på den krävs bygglov.
Om du vill asfaltera ytan krävs det oftast inte marklov, såvida inte detaljplanen specifikt kräver det.
Om du vill börja parkera bilar på asfalten krävs bygglov.
Om du har en yta med höjdskillnader och vill platta till den krävs marklov.
Om du vill parkera bilar på den tillplattade ytan krävs bygglov, oavsett om du asfalterar eller inte.
Jag kan inte se att OK/Q8 gör fel enligt lagens mening. Att det sen är fult att vänta med bygglovet är en annan sak. Känns som de tänker att det ska bli svårare för kommunen att ge avslag när det handlar om en plats som redan är förberedd.
Finns det någon uppdatering i ärendet?D Martin72 skrev:OKQ8 nära oss har utan bygglov börjat bygga en parkeringsplats på ca 400 m2 på en tidigare grönyta.
De vill ha den till uppställningsplats för sina hyrsläp.
De vet om att det inte är tillåtet att bygga parkeringsytan utan lov, planen är att bygga klart ytan inklusive asfaltering och sedan söka tillstånd för att använda ytan för parkering. Detta tillstår de villigt i telefonsamtal.
Vårt problem är att
* vi vill inte ha en uppställningsplats för 30+ släpvagnar utanför köksfönstret
*vi vill inte ha all trafik för de som hämtar och lämnar där in på vår villagata i ett 30-område (infart kan ej enkelt ske från huvudinfarten till övriga mackområde utan från en parallell gata inne i villaområdet)
*Vi vill inte ha buller och bilar på tomgång blir det hämtar och lämnar släp, ibland mitt i natten ,(parkeringen kommer även att användas för envägssläp )
*Vi vill inte ha in lastbil med släp och kran! in på vår villagata flera gånger i månaden för att hantera och rangera envägssläpen
Gatan i fråga är en återvändsgata med 30 som högsta hastighet.
Jag har hittills anmält det olagliga bygget till kommunen, protesterat till OKQ8 Stationsansvarig och hjälpt till så att grannarna även de anmält sitt missnöje till kommunen.
Lokala tidningar är även "purrade" (återstår att se om det vill skriva ngt).
Deras entreprenör har hittills spärrat utfart från vår fastighet med bilen två ggr på grund av klantigt placerade containrar för fyllnadsmassor och ingen har ens i förväg brytt sig om att lämna en lapp i brevlådan om att de tänker jobba med arbetsmaskiner mellan sju på morgonen och fem på kvällen.
Deras förhoppning verkar vara att kommunen skall ge tillstånd i efterhand för just det de vill bygga utan att behöva ta in synpunkter från oss grannar i förväg.... Ett riktigt pissigt sätt att bete sig i största allmänhet tycker jag.
Jag tar tacksamt emot fler tips om hur man bekämpar detta rättsvidriga förfarande så att de stoppar bygget och helst tvingas återställa.
Klicka här för att svara