F
wildeside wildeside skrev:
Ursäkta.
Men vart i mitt inlägg säger jag att kommunen inte styr godkännande av bygglov(bygglov söker man av kommunen, har väll inte påstått något annat).
Har jag någonstans sagt att kommunen inte beslutar/tar hänsyn om infarter, förbud mot tung trafik eller liknande omständigheter.
Vad som är lämpligt eller inte kunde iaf inte jag utröna ur TS inlägg med den bristfälliga informationen och det är definitivt inte min sak att ta några beslut i ärendet.
Vad som är lämpligt eller inte överlåter jag till den berörda kommunen att besluta.
Som jag skrev
"Vad det gäller bygglov så behövs det mer info om den aktuella fastigheten och vad kommun har beslutat."
Jag uttalade mej överhuvud taget inget om kommunens agenda eller mål för hur kommunens stadsbild ska hanteras.
För att ens försöka mej på ett uttalande i det skulle jag behöva så mycket mer information om kommunen och tid för att formulera ett vettigt uttalande så det skulle inte vara gratis.
Ursäkt inte godtagen. Du har få eller inga rätt.
 
S
Med tanke på TS. Attityd kan det väl inte bara vara jag som hoppas att dom även kommer ha en grävmaskinsparkering på ytan när de är klara? :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 10 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det är en av anledningarna till otroligt många bensinstationer inte finns kvar idag i städerna betyder inte det är vanligt men endå en av anledningarna
Att explosions risk skulle vara en anledning att bensinmackar har försvunnit från städer tror jag inte på
Skulle något hända på en mack så är det någon bil som börjar brinna och det är inte som på film att visa bilen en tändsticka så exploderar den;)
Efter 34 år som deltisbrandman så har iallafall vi inte varit med om en bilexplosion utan bilen brinner, tanken smälter om den är av plast vilket är vanligt eller så delar tanken sig i skarvarna, bensin rinner ut och brinner upp.
Möjligtvis kan någon gasbil smälla vilket har hänt och det har även hänt utanför bensinstationerna.
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Fråga kommunen istället.
Svarar de att lov inte behövs kan du ju allti fråga varför.


D Martin72 skrev:
OKQ8 nära oss har utan bygglov börjat bygga en parkeringsplats på ca 400 m2 på en tidigare grönyta.
De vill ha den till uppställningsplats för sina hyrsläp.
De vet om att det inte är tillåtet att bygga parkeringsytan utan lov, planen är att bygga klart ytan inklusive asfaltering och sedan söka tillstånd för att använda ytan för parkering. Detta tillstår de villigt i telefonsamtal.
Vårt problem är att
* vi vill inte ha en uppställningsplats för 30+ släpvagnar utanför köksfönstret
*vi vill inte ha all trafik för de som hämtar och lämnar där in på vår villagata i ett 30-område (infart kan ej enkelt ske från huvudinfarten till övriga mackområde utan från en parallell gata inne i villaområdet)
*Vi vill inte ha buller och bilar på tomgång blir det hämtar och lämnar släp, ibland mitt i natten ,(parkeringen kommer även att användas för envägssläp )
*Vi vill inte ha in lastbil med släp och kran! in på vår villagata flera gånger i månaden för att hantera och rangera envägssläpen

Gatan i fråga är en återvändsgata med 30 som högsta hastighet.

Jag har hittills anmält det olagliga bygget till kommunen, protesterat till OKQ8 Stationsansvarig och hjälpt till så att grannarna även de anmält sitt missnöje till kommunen.
Lokala tidningar är även "purrade" (återstår att se om det vill skriva ngt).
Deras entreprenör har hittills spärrat utfart från vår fastighet med bilen två ggr på grund av klantigt placerade containrar för fyllnadsmassor och ingen har ens i förväg brytt sig om att lämna en lapp i brevlådan om att de tänker jobba med arbetsmaskiner mellan sju på morgonen och fem på kvällen.
Deras förhoppning verkar vara att kommunen skall ge tillstånd i efterhand för just det de vill bygga utan att behöva ta in synpunkter från oss grannar i förväg.... Ett riktigt pissigt sätt att bete sig i största allmänhet tycker jag.

Jag tar tacksamt emot fler tips om hur man bekämpar detta rättsvidriga förfarande så att de stoppar bygget och helst tvingas återställa.
 
P
M maria01 skrev:
Det är en av anledningarna till otroligt många bensinstationer inte finns kvar idag i städerna betyder inte det är vanligt men endå en av anledningarna
Anledningen att folk inte bygger mackar inne i stan längre är för det extrema reglerna som kommit.
Vet en mack som la ner för de orkade inte med längre. De ligger ändå inte direkt nära hus men de ägde inte tillräckligt med mark för att kunna lösa kraven.
Dock fick de mark skänkt till sig men då återstod bara att någon kedja ville ha det med.

Annars har vi en totalt nyrenoverad inne i stan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Är definitionen bensinmack uthyrningsverksamhet när detaljplanen skrevs?
 
G
Det är inte helt ovanligt att det börjas byggas utan bygglov.

Macken har säker gjort en riskbedömning som visar att chansen att man inte skulle få bygglov i efterhand är liten och börjar med markarbetet.


Inte första gången något sånt skulle hända stora delar av Sickla Köpkvarter saknade ju bygglov vid start.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
G Daniel_JE skrev:
Det är inte helt ovanligt att det börjas byggas utan bygglov.

Macken har säker gjort en riskbedömning som visar att chansen att man inte skulle få bygglov i efterhand är liten och börjar med markarbetet.


Inte första gången något sånt skulle hända stora delar av Sickla Köpkvarter saknade ju bygglov vid start.
Sant. Vissa kolla till och med upp vad sanktionsavgifterna skulle bli och tar med det i budgeten. Billigare med sanktion i vissa fall än att låta entreprenörer vänta medan man inväntar bygglov och startbesked.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Martin72 skrev:
Eftersom du inte har ngt konkret tips som kan hjälpa så kunde du ju bara varit tyst???
Vad kommunen beslutat är - ingenting - eftersom det ju inte finns något bygglov.
Ett debattforum är öppet för åsikter, både för och emot. Kan inte du acceptera det är det du som ska vara tyst och lämna forumet. Du kan söka dig till forum i stater längre österut där det är vanligare med forum där bara en åsikt tillåts
 
  • Gilla
greenbay och 7 till
  • Laddar…
G Daniel_JE skrev:
Det är inte helt ovanligt att det börjas byggas utan bygglov.

Macken har säker gjort en riskbedömning som visar att chansen att man inte skulle få bygglov i efterhand är liten och börjar med markarbetet.


Inte första gången något sånt skulle hända stora delar av Sickla Köpkvarter saknade ju bygglov vid start.
Skulle inte förvåna mig heller om de ser att "bygget är klart" som ett + i riskbedömningen om att få bygglov i efterhand.

En del byggen har man ju haft sina funderingar på hur de lyckats få igenom, ibland kan det se ut som att ju mer pengar den som söker har påverkar utfallet av vad man får bygga, i alla fall i min kommun.
 
A Argastesnickaren skrev:
Att explosions risk skulle vara en anledning att bensinmackar har försvunnit från städer tror jag inte på
Skulle något hända på en mack så är det någon bil som börjar brinna och det är inte som på film att visa bilen en tändsticka så exploderar den;)
Efter 34 år som deltisbrandman så har iallafall vi inte varit med om en bilexplosion utan bilen brinner, tanken smälter om den är av plast vilket är vanligt eller så delar tanken sig i skarvarna, bensin rinner ut och brinner upp.
Möjligtvis kan någon gasbil smälla vilket har hänt och det har även hänt utanför bensinstationerna.
Jag blev nyfiken, för jag är ganska säker på att jag läste en detaljplan där det togs hänsyn till skyddsavstånd för just drivmedelsstation. Letade lite och hittade denna detaljplanen(https://geoapi.lund.se/Plan/download?id=1281K-P110):
Skärmdump av en detaljplan med tabell över skyddsavstånd för drivmedelsstationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s. 25meter från påfyllningsplats och tankventilation. Gissningsvis så finns det risk för hög koncentration av lättantändliga gaser när mackens tankar fylls. Annat än det verkar det inte finns några regler.

Hjälper detta TS, knappast, men intressant.
 
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Tack ni som ger konkreta tips och råd.
Jag skall bara ignorera de som bara vill trolla och häva ur sig dumheter om "vad vi får tåla". Tramsgubbar. =)

Utfart från den nya parkeringen kommer att hamna i princip mitt i en ganska skymd korsning.
Området är skyltat med 30 som högsta hastighet.
Det är många barn som går längs dessa vägar till och från sina låg- och mellanstadieskolor och det saknas övergångsställen i området, eftersom det är ett 30-område där det redan tidigare övervägts att skylta för "genomfartstrafik förbjuden" på grund av detta. Belysningen är inte jättestark.
För att kunna hämta och lämna släp kommer många att behöva backa, eller göra en u-sväng på tillfartsgatorna till övriga fastigheter.
All övrig trafik till och från macken sker vid en annan infart som är i direkt anslutning till större väg.
Vi har anmält den enligt vår bedömning olovliga byggstarten, samt att det med stor sannolikhet hanteras förorenade massor utan tillstånd eller kontrollplan.

Planen är från 1970-talet. Bensinmacken fanns redan då, men var i sitt "kvarter" omgivet av bostadshus, på egna tomter. Med nya utökade brandregler och krav på minsta avstånd till pumpar etc löstes de omgivande fastigheterna in och införlivades i mackens fastighet, husen på dess revs och tomterna där bostadshusen tidigare stod prickades i den nya detaljplanen.
"prickmarken" är i planen markerad som "Med punktprickning markerad mark får icke bebyggas".

Övriga fastigheter i planen är beskrivet som "Med B betecknat område får användas endast för bostadsändamål".

Bensinmackens fastighet är beskrivet som "Med Ts betecknat område får användas endast för bensinstation och därmed samhörigt ändamål".

Bostadsområdet är delat i två och planen nämner att "för det östra området innebär detta mindre utbyggnad och breddning av vissa gator medförande ändrad trafikföring i området som dock bör bidraga till bevarandet av en lugn miljö".

Slutligen säger planen att "det blir XXX-vägen och YY-vägen som avses för körtrafiken från området med kontakten för ZZZ-vägen". Macken ligger direkt i hörnet/korsningen av XXX, YYY och ZZZ-vägen.

Med tanke på att vår "motståndare" säkerligen kan tänkas finnas på detta forum kommer jag inte att ladda upp planen i sin helhet enär jag inte vill hjälpa dem med "motargumentation". Plus att jag inte har ngn större lust att outa min egen person i detalj. =)

Återigen - stort tack för de konkreta tips och råd jag och mina grannar fått.

Trevlig helg!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
redarn och 2 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Med tanke på TS. Attityd kan det väl inte bara vara jag som hoppas att dom även kommer ha en grävmaskinsparkering på ytan när de är klara? :)
Jo, det är bara du. Vi andra har empati.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Låt ett proffs göra bedömningen och återkom när du vet istället för att tro så mycket. Man blir ju mörkrädd när man läser dina önskningar av vad som skall hända med trådskapare som säger emot nån viktig jävel som inte bidrar med nåt konstruktivt öht.
Jag kan prata med ett proffs om du lovar att du också gör det, sen återkommer vi med våra resultat. Jag lovar att vara 100% ärlig med vad hen kommit fram till.

Det är ett öppet forum och då får man acceptera att folk som har en annan åsikt svarar, att vara otrevlig mot dem för det är inte OK. Blir du på riktigt mörkrädd för att jag skriver att jag önskar att dom parkerar grävmaskiner där?
 
  • Gilla
Pollydutten och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Jag blev nyfiken, för jag är ganska säker på att jag läste en detaljplan där det togs hänsyn till skyddsavstånd för just drivmedelsstation. Letade lite och hittade denna detaljplanen([länk]):
[bild]
D.v.s. 25meter från påfyllningsplats och tankventilation. Gissningsvis så finns det risk för hög koncentration av lättantändliga gaser när mackens tankar fylls. Annat än det verkar det inte finns några regler.

Hjälper detta TS, knappast, men intressant.
Precis av denna anledning som tidigare hus revs och dessa fastigheter införlivades i tankstationens fastighet.(y)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.