S Strontus skrev:
Explosionsrisk? Händer det ofta att mackar exploderar?
Det är en av anledningarna till otroligt många bensinstationer inte finns kvar idag i städerna betyder inte det är vanligt men endå en av anledningarna
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
wildeside
F fsn skrev:
Du har i sak helt fel på en hel del punkter. Kommuner styr i allra högsta grad i godkännande av bygglov bar infarter skall placeras och tar ofta hänsyn till vilken typ av bruk och hur lämplig tillfartsvägen är för ändamålet. Det finns också en strävan att hålla antalet tillfarter nere och det kan mycket väl villkoras att tillfart till en parkering skall ske via befintlig tillfart till macken. Det är tom högst lämpligt om det är nån ordning på stadsbyggnadskontoret.
Ursäkta.
Men vart i mitt inlägg säger jag att kommunen inte styr godkännande av bygglov(bygglov söker man av kommunen, har väll inte påstått något annat).
Har jag någonstans sagt att kommunen inte beslutar/tar hänsyn om infarter, förbud mot tung trafik eller liknande omständigheter.
Vad som är lämpligt eller inte kunde iaf inte jag utröna ur TS inlägg med den bristfälliga informationen och det är definitivt inte min sak att ta några beslut i ärendet.
Vad som är lämpligt eller inte överlåter jag till den berörda kommunen att besluta.
Som jag skrev
"Vad det gäller bygglov så behövs det mer info om den aktuella fastigheten och vad kommun har beslutat."
Jag uttalade mej överhuvud taget inget om kommunens agenda eller mål för hur kommunens stadsbild ska hanteras.
För att ens försöka mej på ett uttalande i det skulle jag behöva så mycket mer information om kommunen och tid för att formulera ett vettigt uttalande så det skulle inte vara gratis.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
Andas in bensin ånger kan ju inte vara bra speciellt för känsliga
Men är det så stor risk att andas in bensinångor om man bor bredvid en mack?
Om man är så extremt känslig ska man inte bo i en stad eller område med många bilar för partiklarna är minst lika farliga.

Skogen är fint.
Thujahäckar med.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men är det så stor risk att andas in bensinångor om man bor bredvid en mack?
Om man är så extremt känslig ska man inte bo i en stad eller område med många bilar för partiklarna är minst lika farliga.

Skogen är fint.
Thujahäckar med.
Jag hade ju inte haft nåt imott det perfekt till kvällstidningen hyra släpvagn jag ser många fördelar och säkert ett billigare inköps pris lite som folk köper brevid ett dagis eller grisbonde
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Explosionsrisk? Händer det ofta att mackar exploderar?
Ja herregud, har du aldrig tittat på Bullitt? :-)
 
  • Haha
  • Gilla
Kunnasebilderna och 1 till
  • Laddar…
Det känns som att originalfrågan egentligen är flera olika frågor:

#1 - Krävs det bygglov för att uppföra en uppställningsplats?
#2 - Om det krävs, vad kan göras då arbetet påbörjats utan bygglov?
#3 - Hur kan man klaga på den störning arbetet innebär?
#4 - Går det att stoppa ett framtida bygglov?

Angånde #1:
Av det som framgått in tråden så får presumption ändå vara att bygglov krävs för den påbörjade åtgärden. Det hade varit bra för diskussionen att få ta del av deras argument för att bygglov inte krävs i detta skede.

Angående #2:
Rent juridiskt är det korrekta att anmäla till kommunens byggnadsnämnd. De är då skyldiga att pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa, enligt PBL 11 kap. 5 §. Rekvisitet att anta att de inte följer bestämmelserna får nog anses uppfyllt. Då måste kommunen utreda om de har brutit mot lagar och regler och om så gjorts besluta om en byggsanktionsavgift, men även andra ingripande kan bli aktuella. Värt att påtala är att det räcker inte med bygglov, de behöver ett startbesked också innan de får starta.

Du säger att du redan har anmält detta till kommunen, så då är detta redan gjort. Eftersom kommunen är tillsynsmyndighet så är det vad du kan göra just nu. Det kan vara lämpligt att följa upp med kommunen och prata med ansvarig handläggare för att höra hur det går i ärendet.

Den icke-juridiska vägen skulle vara att kontakta OKQ8 central och prata med någon exploateringsansvarig, eller liknande, för att på ett sakligt och trevligt sätt berätta att man lokalt håller på att bygga utan bygglov. Kan inte tänka mig att man från centralt håll vill få stämpeln att OKQ8 försöker runda kommunerna då detta kan skapa problematik i framtida etableringar eftersom kommuner inte brukar gilla företag som försöker lura dem.

Angående #3:
Skulle de ha erforderliga tillstånd så är de störningar du beskriv sådana man nog får förvänta sig vid byggnation. Kan inte från din beskrivning se något jag skulle klassa som "ett riktigt pissigt sätt", så jag skulle nog rekommendera att släppa den argumentationen helt för att undvika uppfattas som oseriös.

Angående #4:
Vilka argument som skulle kunna fungera är helt omöjligt utan att se gällande detaljplan och någon slags illustration på det tilltänkta bygget. Det går dock att konstatera att ingen av dina fyra argument är något som skulle hålla i en juridisk prövning. Så vill du stoppa ett framtida bygglov behöver du hitta andra argument, men vad de skulle vara kan nog ingen hjälpa till med här med den information du har gett hittills.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jag skulle säga att det beror på vad detaljplanen säger. Den här typen av avvägningar är sånt som själva planförfarandet är tänkt att hantera. Uppenbarligen har t.ex. detaljplanen kommit fram till att det inte är olämpligt att ha en bensinmack i närheten av ett bostadsområde. Nu förtiden hyr de flesta bensinmackar ut släp och som jag förstått det är det inget som krävt planändringar i regel. Så att barn rör sig i området behöver egentligen inte heller vara ett särskilt starkt argument för att det skulle vara ett "rättsvidrigt" eller "olagligt" förfarande som TS beskriver.
Enligt TS går själva mackens utfart till en större väg men parkeringens trafik kommer (kanske felaktigt befaras) gå genom bostadsområdet.

TS skrev:
(infart kan ej enkelt ske från huvudinfarten till övriga mackområde utan från en parallell gata inne i villaområdet)
 
redarn redarn skrev:
Enligt TS går själva mackens utfart till en större väg men parkeringens trafik kommer (kanske felaktigt befaras) gå genom bostadsområdet.
då tänkte jag okq8 huddingevägen
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
T
äh, samla ihop kringboende i en förening som har till syfte att bojkotta macken om de genomför parkeringsbygget och omtala detta för macken. "Tjänster ska gengäldas" (Zeb Macahan).
 
S
Du kommer med allra största sannolikhet aldrig kunna ändra på parkeringsplatsen.

så mitt tips är: irritera dig inte på saker du inte kan förändra. Sätt en Thujahäck, eller flytta därifrån. Bli inte en bitter rättshaverist där du dag efter dag irriterar dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad är en ”villagata”?
D Martin72 skrev:
OKQ8 nära oss har utan bygglov börjat bygga en parkeringsplats på ca 400 m2 på en tidigare grönyta.
De vill ha den till uppställningsplats för sina hyrsläp.
De vet om att det inte är tillåtet att bygga parkeringsytan utan lov, planen är att bygga klart ytan inklusive asfaltering och sedan söka tillstånd för att använda ytan för parkering. Detta tillstår de villigt i telefonsamtal.
Vårt problem är att
* vi vill inte ha en uppställningsplats för 30+ släpvagnar utanför köksfönstret
*vi vill inte ha all trafik för de som hämtar och lämnar där in på vår villagata i ett 30-område (infart kan ej enkelt ske från huvudinfarten till övriga mackområde utan från en parallell gata inne i villaområdet)
*Vi vill inte ha buller och bilar på tomgång blir det hämtar och lämnar släp, ibland mitt i natten ,(parkeringen kommer även att användas för envägssläp )
*Vi vill inte ha in lastbil med släp och kran! in på vår villagata flera gånger i månaden för att hantera och rangera envägssläpen

Gatan i fråga är en återvändsgata med 30 som högsta hastighet.

Jag har hittills anmält det olagliga bygget till kommunen, protesterat till OKQ8 Stationsansvarig och hjälpt till så att grannarna även de anmält sitt missnöje till kommunen.
Lokala tidningar är även "purrade" (återstår att se om det vill skriva ngt).
Deras entreprenör har hittills spärrat utfart från vår fastighet med bilen två ggr på grund av klantigt placerade containrar för fyllnadsmassor och ingen har ens i förväg brytt sig om att lämna en lapp i brevlådan om att de tänker jobba med arbetsmaskiner mellan sju på morgonen och fem på kvällen.
Deras förhoppning verkar vara att kommunen skall ge tillstånd i efterhand för just det de vill bygga utan att behöva ta in synpunkter från oss grannar i förväg.... Ett riktigt pissigt sätt att bete sig i största allmänhet tycker jag.

Jag tar tacksamt emot fler tips om hur man bekämpar detta rättsvidriga förfarande så att de stoppar bygget och helst tvingas återställa.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är det på Gotland?
M maria01 skrev:
då tänkte jag okq8 huddingevägen
 
P
D Martin72 skrev:
OKQ8 nära oss har utan bygglov börjat bygga en parkeringsplats på ca 400 m2 på en tidigare grönyta.
De vill ha den till uppställningsplats för sina hyrsläp.
De vet om att det inte är tillåtet att bygga parkeringsytan utan lov, planen är att bygga klart ytan inklusive asfaltering och sedan söka tillstånd för att använda ytan för parkering. Detta tillstår de villigt i telefonsamtal.
Vårt problem är att
* vi vill inte ha en uppställningsplats för 30+ släpvagnar utanför köksfönstret
*vi vill inte ha all trafik för de som hämtar och lämnar där in på vår villagata i ett 30-område (infart kan ej enkelt ske från huvudinfarten till övriga mackområde utan från en parallell gata inne i villaområdet)
*Vi vill inte ha buller och bilar på tomgång blir det hämtar och lämnar släp, ibland mitt i natten ,(parkeringen kommer även att användas för envägssläp )
*Vi vill inte ha in lastbil med släp och kran! in på vår villagata flera gånger i månaden för att hantera och rangera envägssläpen

Gatan i fråga är en återvändsgata med 30 som högsta hastighet.

Jag har hittills anmält det olagliga bygget till kommunen, protesterat till OKQ8 Stationsansvarig och hjälpt till så att grannarna även de anmält sitt missnöje till kommunen.
Lokala tidningar är även "purrade" (återstår att se om det vill skriva ngt).
Deras entreprenör har hittills spärrat utfart från vår fastighet med bilen två ggr på grund av klantigt placerade containrar för fyllnadsmassor och ingen har ens i förväg brytt sig om att lämna en lapp i brevlådan om att de tänker jobba med arbetsmaskiner mellan sju på morgonen och fem på kvällen.
Deras förhoppning verkar vara att kommunen skall ge tillstånd i efterhand för just det de vill bygga utan att behöva ta in synpunkter från oss grannar i förväg.... Ett riktigt pissigt sätt att bete sig i största allmänhet tycker jag.

Jag tar tacksamt emot fler tips om hur man bekämpar detta rättsvidriga förfarande så att de stoppar bygget och helst tvingas återställa.

Sorgligt!
Korta åsikter:
Har ni berörda grannar fått grannehörande? Att nämnden kollar i förväg vad ni anser om bygget som de fått bygglovsansökan om (för att väcka nämnden).
Har ni anmält till nämnden och fått ett överklagningsbart beslut?

Begär interimistiskt beslut att bygget ska stoppas tills det är avgjort i domstol.

Lagar du ska läsa: Jordabalken om fastighetsägares skyldigheter. miljöbalken allmänna Hänsynsreglerna i 2 kap. Om grannes strikta ansvar 32 kap.
Och övrigt i balken om det är miljöfarlig verksamhet,

Skadeståndslagen.
Dessa Lagar häller parallellt.

På Folkhälsomyndigheten kan du läsa om störningar från grannar osv; hur miljönämnden ska hantera miljöbalkens hälsoskydd, det gäller buller, psykisk påverkan osv.

Så mitt tips är : läs på, var aktiva mot bygg- och miljönämnden. Begär beslut på allt och överklaga. Kräv er rätt till ett lugnt boende där ni har er vila och fritid!

Detta är inga frågor bara tips.

Anlita advokat via er hemförsäkring Ev kan ett brev från denne stoppa det hela ! Värt att prova.
 
  • Haha
  • Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det känns som att originalfrågan egentligen är flera olika frågor:

#1 - Krävs det bygglov för att uppföra en uppställningsplats?
#2 - Om det krävs, vad kan göras då arbetet påbörjats utan bygglov?
#3 - Hur kan man klaga på den störning arbetet innebär?
#4 - Går det att stoppa ett framtida bygglov?

Angånde #1:
Av det som framgått in tråden så får presumption ändå vara att bygglov krävs för den påbörjade åtgärden. Det hade varit bra för diskussionen att få ta del av deras argument för att bygglov inte krävs i detta skede.

Angående #2:
Rent juridiskt är det korrekta att anmäla till kommunens byggnadsnämnd. De är då skyldiga att pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa, enligt PBL 11 kap. 5 §. Rekvisitet att anta att de inte följer bestämmelserna får nog anses uppfyllt. Då måste kommunen utreda om de har brutit mot lagar och regler och om så gjorts besluta om en byggsanktionsavgift, men även andra ingripande kan bli aktuella. Värt att påtala är att det räcker inte med bygglov, de behöver ett startbesked också innan de får starta.

Du säger att du redan har anmält detta till kommunen, så då är detta redan gjort. Eftersom kommunen är tillsynsmyndighet så är det vad du kan göra just nu. Det kan vara lämpligt att följa upp med kommunen och prata med ansvarig handläggare för att höra hur det går i ärendet.

Den icke-juridiska vägen skulle vara att kontakta OKQ8 central och prata med någon exploateringsansvarig, eller liknande, för att på ett sakligt och trevligt sätt berätta att man lokalt håller på att bygga utan bygglov. Kan inte tänka mig att man från centralt håll vill få stämpeln att OKQ8 försöker runda kommunerna då detta kan skapa problematik i framtida etableringar eftersom kommuner inte brukar gilla företag som försöker lura dem.

Angående #3:
Skulle de ha erforderliga tillstånd så är de störningar du beskriv sådana man nog får förvänta sig vid byggnation. Kan inte från din beskrivning se något jag skulle klassa som "ett riktigt pissigt sätt", så jag skulle nog rekommendera att släppa den argumentationen helt för att undvika uppfattas som oseriös.

Angående #4:
Vilka argument som skulle kunna fungera är helt omöjligt utan att se gällande detaljplan och någon slags illustration på det tilltänkta bygget. Det går dock att konstatera att ingen av dina fyra argument är något som skulle hålla i en juridisk prövning. Så vill du stoppa ett framtida bygglov behöver du hitta andra argument, men vad de skulle vara kan nog ingen hjälpa till med här med den information du har gett hittills.
ovanstående svar tycker jag är väldigt bra, läs och begrunda detta TS!

Om det var jag hade jag legat på kommunen mer, tex kollat upp att de har registrerat ett tillsynsärende, kontaktat handläggaren för ärendet och legat på vg platsbesök, åtgärder etc. Alla handlingar i ett tillsynsärende är offentliga så det är bara att begära ut så ser du vad de har gjort.
En annan väg är att försöka uppvakta politiker i frågan, förslagsvis någon miljöpartist som sitter i byggnadsnämnden så att de är medvetna om frågan.
 
  • Gilla
forsberg1988 och 1 till
  • Laddar…
Min egna erfarenhet är att jag "lyckades" bygga en mur på min tomt utan bygglov (på prickade mark).

I samband med att sbk i min kommun begärde att jag skulle riva muren letade jag febrilt efter vägar ut för att slippa riva och i det letandet hittade jag saker som kan vara nyttiga för dig att kolla upp.

Tror det var 1 juli 2010 så ändrades lagstiftningen och man gjorde undantag för bla mur och parkering, pooltak mm på prickmark.

Tidigare så fick man inte bygga dessa på prickmark (sbk hade ingen möjlighet att medge bygglov för dessa typer av byggnadsverk).

Jag blev ju själaglad iom att jag då trodde att jag nu skulle få bygglov i efterhand.

Döm om min besvikelse när jag då fick reda på att lagändringen prövats i rättslig instans efter lagändringen börjat åberopas och att domstol bestämt att det visserligen är ändrat i lagstiftningen men att detaljplaner skall bedömas efter dom lagar/regler som fanns när detaljplanen vann laga kraft.

I mitt fall var vår detaljplan från 60 talet så pga rättsfall om detta skulle inte jag få dra nytta av den lagändringen enl kommunens handläggare.

I ditt fall skriver du att detaljplanen är gammal och att det är prickmark.

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer vara den frågeställningen som gör att du kommer framåt i frågan med kommunen.

Mvh Patrik
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.