Har du konstaterat att skyddjorden saknas, eller gissar du bara? skruva lös uttaget och titta hur det ser ut, eller så köper du en uttagsprovare och testar dom.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Det roliga med dessa forum är att folk inte orkar läsa igenom hela tråden innan de kommer med kommentarer om frågor som redan är besvarade.
Det är väl inte roligt men ganska naturligt tycker jag. Det finns en hel del trådar med över 10 000 inlägg och det är knappast förvånande att saker upprepas.

useless useless skrev:
Har du konstaterat att skyddjorden saknas, eller gissar du bara? skruva lös uttaget och titta hur det ser ut, eller så köper du en uttagsprovare och testar dom.
Men jag orkar inte med den nedlåtande tonen. ”Eller gissar du bara?” - nej, som jag skrivit flera gånger redan (bl.a. i trådstarten) har jag pratat med firman som utförde jobbet som sagt att de endast bytt ”lock”. Jag kommer såklart utreda mer noggrant vad som är gjort och inte men förstår inte varför en firma skulle ljuga och säga att de gjort en felaktig installation om de faktiskt har gjort ett mer omfattande och korrekt arbete?

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Men jag orkar inte med den nedlåtande tonen. ”Eller gissar du bara?” - nej, som jag skrivit flera gånger redan (bl.a. i trådstarten) har jag pratat med firman som utförde jobbet som sagt att de endast bytt ”lock”. Jag kommer såklart utreda mer noggrant vad som är gjort och inte men förstår inte varför en firma skulle ljuga och säga att de gjort en felaktig installation om de faktiskt har gjort ett mer omfattande och korrekt arbete?
Oavsett skulle det vara intressant om du kommer igen med hur det stod till med jordningen. Det är troligtvis som du är inne på inte utfört men lite oklart kan det ju vara ändå med de olika svaren typ lock osv du fått.

Se till att det kollas och får det riktigt det är det viktigaste. Att du inte gör mer av det mot firman är begripligt men ändå som jag ser det lite synd att det bara rullar på i dessa fall som säkert är mer regel än undantag. Vem vet de ansvariga kanske tar åt sig av ett enkelt påpekande och får de inget veta rättas det ju aldrig upp.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
OM det är som du säger att en elfirma bytt till jordade uttag utan att dom dragit fram jord så låter det väldigt konstigt. Ingen någorlunda seriös elfirma skulle göra det. Dessutom låter det konstigt att en elfirma skulle kalla byta uttag för byta "lock". Är det elfirman som du pratat med eller byggfirman ( som kanske inte har riktigt koll) ?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fast vad säger företaget ifråga då när du menar på att de inte dragit jord till uttagen ? Om de nu har varit en elektriker där så borde väl personen du pratat med inse att det går stick i stäv med reglerna? Egentligen borde de ju pudla direkt och skicka en elektriker omgående. Eller menar de att det är korrekt och bara monterat det kund ville ha?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Det är anmärkningsvärt att ett större företag som detta som jobbar på totalentreprenad gör en sådan miss. Om det verkligen är så.

För min del hade det resulterat i en polisanmälan eller anmälan till elsäkerhetsverket. Om det verkligen föreligger ett fel, du har ju inte sett / mätt dig fram till bristande jord.

Tror inte useless menar att vara nedlåtande, men innan man drar igång med anmälningar vill man verkligen veta hur det ligger till, inte bara gå på uppgifter från företaget i fråga.

Gör man som företag sådant här rutinmässigt, så kommer det förr eller senare vara nån stationär dator eller liknande som får ett strömförande hölje som skadar någon. Kanske ett litet barn. Det är ju det som anmälningen ska förhindra, ruska om företaget lite så de skärper till sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73
I IzabellaS skrev:
Kollade igenom fakturorna nu och ser att jag också betalat en ÄTA för detta arbete, så i slutändan räknades det inte in i målningen.
I IzabellaS skrev:
Men jag orkar inte med den nedlåtande tonen. ”Eller gissar du bara?”
Jag tror inte @useless är nedlåtande, men frågan är relevant i alla fall.
Visst frågade du firman och de svarade att de inte drog jord till uttagen. Det skulle såklart kunna betyda att det redan fanns jord framdragen. Någon tidigare ägare kanske bestämde sig för att uppdatera elsystemet och samtidigt dra jord till alla uttag utan att byta de ojordade uttag. Det är faktiskt rätt så vanligt.
Då skulle det kunna vara så att firman du anlitade inte drog nya jordledare eftersom de redan fanns och att du nu har korrekta jordade uttag.
För att kontrollera om så är fallet, kan det vara bra att köpa en vägguttagsprovare för 99 spänn och testa innan du ringer en annan elfirma (troligtvis betydligt billigare att göra så)

I IzabellaS skrev:
Jag ber om ursäkt för tonen. Men det är lite svårt att hänga med i alla turer. Om du har betalat extra för att byta till jordade uttag och en 'riktig' elektriker har gjort jobbet så låter det konstigt att det inte är korrekt utfört.

Den du pratade med som sa att 'endast locken' är bytta har ju uppenbarligen fel eftersom hela uttaget är bytt. Därför känns det väsentligt att kontrollera på plats vad som verkligen är gjort innan diskussionerna spinner vidare åt fel håll.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
men förstår inte varför en firma skulle ljuga och säga att de gjort en felaktig installation om de faktiskt har gjort ett mer omfattande och korrekt arbete?
Det kan finnas olika anledningar. Inte till att direkt ljuga kanske, men att ge ett felaktigt svar eller ett som lätt missförstås.

Den du pratar med kanske helt enkelt inte har koll på vad som gjorts. Den du pratar med kan missförstå din fråga, bland annat på grund av att ni kanske har lite olika benämningar på saker och ting. När du använder termer som "lock", "dosor" och "uttag" är det inte alltid på det sätt en elektriker brukar använda termerna. Det är naturligtvis både begripligt och naturligt men det ökar risken för att ni har missförstått varandra.

När företaget i mail till dig skriver (#23) "Elektrikern bytte endast själva lock på vägguttag.” är det ett språkbruk som för mig tyder på att den som författat mailet inte har någon större koll så nog tror jag saker kan ha missuppfattats.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad säger företaget ifråga då när du menar på att de inte dragit jord till uttagen ? Om de nu har varit en elektriker där så borde väl personen du pratat med inse att det går stick i stäv med reglerna? Egentligen borde de ju pudla direkt och skicka en elektriker omgående. Eller menar de att det är korrekt och bara monterat det kund ville ha?
Så här är det, de har inte varit jättebra på att ta kritik under arbetets gång. Nu när jag påpekat att detta inte kan vara en OK installation har de inte svarat. Jag kommer skriva till dem igen nu när jag fått lite mer kött på benen av alla som svarat i den här tråden så får vi se om de känner sig manade att lösa problemet. Helst skulle jag dock vilja slippa dem och anlita en ny firma. Men på något sätt ska jag förmedla att det inte följer regelverket om det är så att de faktiskt inte dragit jord till uttagen, vad utfallet blir återstår att se. Skulle inte förvåna mig om de anser att de gjort enligt kunds önskemål och därför står med ryggen fri.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B
"Skulle inte förvåna mig om de anser att de gjort enligt kunds önskemål och därför står med ryggen fri."

Tror varken elsäkerhetsverket eller polisen gör samma tolkning. Det är inte den som beställer elarbetet som ska ha rätt kompetens, det är den som utför arbetet som ska ha kompetens nog för att utföra arbetet.

I IzabellaS skrev:
om det är så att de faktiskt inte dragit jord till uttagen
Har du ingen elkunnig bekant som kan hjälpa dig att undersöka hur det faktiskt förhåller sig? Det känns som det är tämligen centralt att reda ut detta så att allt inte bara handlar om ett stort missförstånd. Och även om du egentligen inte borde behöva, så kanske den där uttagsprovaren för en hundring är värd att skaffa?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du ingen elkunnig bekant som kan hjälpa dig att undersöka hur det faktiskt förhåller sig? Det känns som det är tämligen centralt att reda ut detta så att allt inte bara handlar om ett stort missförstånd. Och även om du egentligen inte borde behöva, så kanske den där uttagsprovaren för en hundring är värd att skaffa?
Har tyvärr ingen elkunnig i min närhet, men funderar på att köpa en provare för att snabbt kunna få bekräftat ändå.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.