Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag börjar nog luta åt att nått missförstånd har uppstått här.
Man borde inte kunna installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord
är framdragen. Någon borde kolla på hur det ser ut i dosan där dessa nya uttag sitter, finns det jord där som är kopplat till uttaget eller inte?
Klart det går att koppla utan jordkabel?!
Du ska ansluta fas, nolla och jord, men det finns ju inget som hindrar en att hoppa över en eller flera kablar.

• Haha
  • Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
En välvillig tolkning är ju att jord redan var framdragen men inte inkopplad i de gamla ojordade uttagen och att elektrikern bytte till de nya jordade uttagen, och i samband med monteringen, kopplade in den befintliga jordkabeln.

När kunden "pga dålig magkänsla" ringer till den "icke elkunnige" byggledaren och frågar om jord dragits fram till de nya uttagen så frågar han elektrikern som då svarar "nej, det har jag inte gjort" men underlåter att nämna att det inte behövdes eftersom jord redan var framdragen :)

• Gilla
  • Haha
IzabellaS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart det går att koppla utan jordkabel?!
Du ska ansluta fas, nolla och jord, men det finns ju inget som hindrar en att hoppa över en eller flera kablar.
Ja, det förstår jag också, du kan ju installera ett uttag utan att koppla in någon kabel alls.

Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det förstår jag också, du kan ju installera ett uttag utan att koppla in någon kabel alls.
Precis, jag har felsökt ett uttag hos en bekant och när jag öppnade så såg jag att man bara dragit fram (och anslutit) nolledaren, så att det inte fungerade var inte svårt att förstå. :D

Jag förstår dock inte riktigt meningen: "Man borde inte kunna installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord är framdragen.", eftersom det bevisligen går utmärkt. Menar du: "Man borde inte installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord är framdragen.", dvs utan orden "kunna". Då är jag helt med, det borde man inte.

• Gilla
Smygnorden och 1 till
  • Laddar…
Hahah men vilka långsökta konspirationsteorier ni har :rofl: Ha lite tålamod så ska ni få svar på om det är jordat eller inte så fort jag tagit mig iväg till Jula och köpt en mätare!

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, jag har felsökt ett uttag hos en bekant och när jag öppnade så såg jag att man bara dragit fram (och anslutit) nolledaren, så att det inte fungerade var inte svårt att förstå. :D

Jag förstår dock inte riktigt meningen: "Man borde inte kunna installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord är framdragen.", eftersom det bevisligen går utmärkt. Menar du: "Man borde inte installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord är framdragen.", dvs utan orden "kunna". Då är jag helt med, det borde man inte.
Ja, precis, man BORDE inte koppla in dessa uttag utan att se till att jord finns. Inte att man KAN göra det utan jord.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Hahah men vilka långsökta konspirationsteorier ni har :rofl: Ha lite tålamod så ska ni få svar på om det är jordat eller inte så fort jag tagit mig iväg till Jula och köpt en mätare!
Men det var ju du som var orolig över att jorden inte var dragen till dina nya jordade uttag?
Det är väl inga konspirationsteorier att försöka få klarhet i hur det ligger till ?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det var ju du som var orolig över att jorden inte var dragen till dina nya jordade uttag?
Det är väl inga konspirationsteorier att försöka få klarhet i hur det ligger till ?
Haha jodå, nog levererar ni en och annan konspirationsteori. Ex. att hantverkaren är såpass okunnig att han har dragit jord men kallar det för att byta lock. Och nu senast att han kanske skrev att de bara bytte lock för att det redan fanns jordkabel dragen till varje uttag - varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag? Det för mig är rena konspirationer som har 0 förankring i verkligheten. Och att det verkar som att ni tror mer på dessa teorier än på det hantverkarna själv säger, lite lustigt bara.

Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Min trådstart handlade förövrigt om hur regelverket såg ut och om det möjligtvis handlade om en olaglig installation, inte om det fanns jord eller inte då det redan var konstaterat från hantverkarens sida att det inte är draget.

I IzabellaS skrev:
Och nu senast att han kanske skrev att de bara bytte lock för att det redan fanns jordkabel dragen till varje uttag - varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag? Det för mig är rena konspirationer som har 0 förankring i verkligheten :crysmile: Och att det verkar som att ni tror mer på dessa teorier än på det hantverkarna själv säger, lite lustigt bara.
När jag renoverade elen så drog vi en del nya kablar med jord men uttagen byttas till nya, men fortfarande ojordade uttag eftersom all el inte byttes samtidigt, och man absolut inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. För dig kanske det låter som en konspirationsteori men det handlar bara om kunskap om regelverket.

I IzabellaS skrev:
Haha jodå, nog levererar ni en och annan konspirationsteori. Ex. att hantverkaren är såpass okunnig att han har dragit jord men kallar det för att byta lock. Och nu senast att han kanske skrev att de bara bytte lock för att det redan fanns jordkabel dragen till varje uttag - varför i hela friden skulle någon ha genomfört det arbetet och sen satt tillbaka ojordade uttag? Det för mig är rena konspirationer som har 0 förankring i verkligheten. Och att det verkar som att ni tror mer på dessa teorier än på det hantverkarna själv säger, lite lustigt bara.
Nu förstår jag faktiskt inte vad du är ute efter i denna fråga. Jag trodde du var orolig över att dina nya jordade uttag inte var jordade.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du vill veta i denna fråga. Jag trodde du var orolig över att dina nya jordade uttag
inte var jordade.
Jag ville urpsrungligen veta om installationen var olaglig (=måste åtgärdas) och om hantverkaren begått ett regelbrott. Sedan har tråden spårat ur till att handla om det är jordat eller inte, en diskussion som inte startats av mig. Knappt att jag borde anses som TS längre, i alla fall inte till pågående diskussion.

krillek krillek skrev:
När jag renoverade elen så drog vi en del nya kablar med jord men uttagen byttas till nya, men fortfarande ojordade uttag eftersom all el inte byttes samtidigt, och man absolut inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. För dig kanske det låter som en konspirationsteori men det handlar bara om kunskap om regelverket.
Tidigare uttag såg ut som att de suttit där sedan huset byggdes på 60-talet. Men ska köpa en mätare för att kontrollera. Tiden får utvisa.

• Gammalt vägguttag som ser ut att vara från 60-talet, placerat ovanför en golvlister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IzabellaS skrev:
Jag ville urpsrungligen veta om installationen var olaglig (=måste åtgärdas) och om hantverkaren begått ett regelbrott. Sedan har tråden spårat ur till att handla om det är jordat eller inte, en diskussion som inte startats av mig. Knappt att jag borde anses som TS längre, i alla fall inte till pågående diskussion.
Ja, men det är ju det som är frågan! Är det jordat eller inte!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, men det är ju det som är frågan! Är det jordat eller inte!
Det kanske är frågan ni ställer er men det var aldrig min fråga då jag ansåg att den frågan var besvarad av min hantverkare! Jag tänker att hantverkaren/elektrikern som var här borde ha bättre koll på anläggningen än någon som aldrig befunnit sig i min lägenhet. Ni argumenterar om regelverk och ordval men sanningen är att den enda som vet hur uttagen är kopplade är den som har kopplat de = hantverkaren.

Min fråga handlade enbart om det var olagligt att ha ett jordat uttag utan jord för att avgöra om detta var något jag måste åtgärda och om jag möjligtvis borde anmäla hantverkaren. Det fick jag svar på ungefär i inlägg #3 och efter det har många för mig irrelevanta diskussioner pågått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.