19 287 läst ·
173 svar
19k läst
173 svar
Ojordade uttag med jordat lock?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Man får byta ett eluttag om man vet vad man gör och om man monterar ett jordat uttag utan att ansluta jord så har man ju precis vetat att man inte visste vad man gjorde och då fick man inte.S Stefan1972 skrev:
Att tro att en elektriker ska komma senare och montera bort uttaget igen för att ansluta jord känns inte som man tänkt alls. Då kan ju elektrikern lika gärna göra hela jobbet, för det är precis samma jobb.
Jag vet inte om jag skulle orka driva igenom en anmälan, men däremot kallar de personen som bytt uttagen för ”elektriker” så att skylla på okunskap borde inte hålla. Jag har alltså anlitat de i tron att det är en elektriker som skulle sköta installationen och känner att det minsta de hade kunnat göra var att avråda mig.S Stefan1972 skrev:
Men jag tror att jag helt enkelt bara kommer anlita en ny elektriker som får lösa det, har förstått att tvister med hantverkare sällan går konsumentens väg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
visst är det så. Jag säger ingenting om det. Jag leker bara med tanken på hur det kommer att bli och antagligen ingenting. Att man inte får koppla in nåt själv är ändå en ganska otrubbig lag för de som är fällda är lätträknade..........I slutändan är det ändå anläggningsinnehavaren som ansvarar för sin egen anläggning.Fairlane skrev:
Man får byta ett eluttag om man vet vad man gör och om man monterar ett jordat uttag utan att ansluta jord så har man ju precis vetat att man inte visste vad man gjorde och då fick man inte.
Att tro att en elektriker ska komma senare och montera bort uttaget igen för att ansluta jord känns inte som man tänkt alls. Då kan ju elektrikern lika gärna göra hela jobbet, för det är precis samma jobb.
Tack för tydligt svar! Det var det jag kände. Kommer börja med att försöka ta det direkt med företaget, vill de inte kännas vid att de gjort fel får jag möjligtvis ta det vidare så att de inte får fortsätta med just el-installationer.GK100 skrev:
Okej, visste inte att det var så enkelt gjort. Är själv väldigt grön och har noll koll på såna här saker, därav att jag anlitat hantverkare för hela jobbet och lagt min tillit till att de skulle lösa det på ett riktigt sätt.useless skrev:
Frågan är vad TS vill få ut en anmälan. För som stefan1972 redan sa, har TS troligtvis inte betalat för kabeldragning och inköp av nya ledare. Så förutom att TS nu har en felaktig installation, finns det ingen annan skada för TS. Så TS kan troligtvis inte få skadestånd.useless skrev:
Är syftet med anmälan bara att sätta ditt företaget, ja då kan en anmälan vara bra, men är syftet att få jordledare indragen utan extra kostnad, är det kanske bättre att lägga energin på att hitta en bra elektriker och fixa problemet.
S Stefan1972 skrev:
Lite så jag tänker också. Bra att veta att såsom installationen ser ut just nu inte är okej men känner inte att det är värt huvudvärken att gå in i en tvist. Kommer meddela företaget att installationen inte håller måtten och förhoppningsvis sköter de det snyggare i framtiden. I övrigt kommer jag lägga min energi på att lösa problemet istället och anlita en ny elektriker.harry73 skrev:
Frågan är vad TS vill få ut en anmälan. För som stefan1972 redan sa, har TS troligtvis inte betalat för kabeldragning och inköp av nya ledare. Så förutom att TS nu har en felaktig installation, finns det ingen annan skada för TS. Så TS kan troligtvis inte få skadestånd.
Är syftet med anmälan bara att sätta ditt företaget, ja då kan en anmälan vara bra, men är syftet att få jordledare indragen utan extra kostnad, är det kanske bättre att lägga energin på att hitta en bra elektriker och fixa problemet.
Någon som har tips på elektriker i Västerås?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
fast det låter som sagt lite konstigt det också. Hur hittar man "lock" som är jordade och sen dessutom passar på nå äldre uttag som inte är jordade.........Det är ju inte nån direkt standard dessa komponenter emellan.I IzabellaS skrev:
Va bra att du inte lägger fem minuter på en anmälan, då kan ju företaget fortsätta och sälja jobb som dom inte utför korrekt. För ett byte av ojordade till jordade uttag innefattar även att se till att det verkligen finns jord framdraget. Att bara sätta jordade uttag utan ansluten jord är på intet vis enligt reglerna.
och enda fallet när din nuvarande elinstallation är farligare än tidigare är, när du använder ett apparat som behöver jord (t ex för att bli av med statisk elektricitet som en dator) och du inte skulle använd det om du fortfarande hade uttag utan jordanslutning.
Det kan också vara ett "problem" om du använder jordade förlängningssladdar. Då kan ett jordfel i ena apparaten göra höljet i ett annat apparat (som är ansluten på samma jordade förlängningssladd) strömförande.
Men har du inte haft dessa problem än, har du inte heller haft skada av det.
Det kan också vara ett "problem" om du använder jordade förlängningssladdar. Då kan ett jordfel i ena apparaten göra höljet i ett annat apparat (som är ansluten på samma jordade förlängningssladd) strömförande.
Men har du inte haft dessa problem än, har du inte heller haft skada av det.
Du får gärna länka till den sida där man kan göra en anmälan och sen inte själv behöva driva vidare det, för jag hittar det inte?E elmont skrev:Va bra att du inte lägger fem minuter på en anmälan, då kan ju företaget fortsätta och sälja jobb som dom inte utför korrekt. För ett byte av ojordade till jordade uttag innefattar även att se till att det verkligen finns jord framdraget. Att bara sätta jordade uttag utan ansluten jord är på intet vis enligt reglerna.
Ja jag vet inte, det var det svaret jag fick. Det är jag som köpt uttagen (Malmbergs Optima) och vad jag kan se ser det ut som att de bytt hela dosan. Men oavsett har de inte jordat uttagen och hur exakt det är kopplat inne i uttagen är jag tyvärr för okunnig för att svara på.S Stefan1972 skrev: