Fairlane
I IzabellaS skrev:
Det blev mer omfattande eftersom de monterat ett nytt uttag, inte bara bytt ”lock” antar jag (se bifogad bild för hur monterat uttag ser ut). Helt övertygad att de hade kommit ihåg om de dragit jordkabel.
Jag tror också att den som utfört arbetet kommit ihåg om denne dragit en jordkabel eller inte, men är det samma person som du talar med?

Jag undrar om det finns någon elektriker som bara byter "lock". Det är inte så mycket mer jobb att byta hela uttaget, troligen mindre, med tanke på att "locket" förmodligen inte passar.

Visst kan du ringa en ny elektriker som får åtgärda detta, det tycker jag kan vara rätt väg att gå om det är fel. Att anlita samma "elektriker" skulle jag inte göra. Jag skulle dock rekommendera att du verifierar först om det verkligen är fel, och då inte genom att fråga någon som uppenbarligen inte har koll på hur man ska göra arbetet, eller som kanske inte är den som personligen gjort jobbet.

Jag har förstått att du inte vill peta i grejerna själv och det är rätt inställning om man är osäker. En uttagsprovare från Jula för 100 kr som länkats till i tråden kan du dock hantera. Det är inte svårare än att stoppa i en kontakt i uttaget. Är det fel, så har du "kastat bort" 100 kr, innan du ringer elektriker. Är det rätt så spar du mycket pengar på att inte ringa ut en elektriker som kan konstatera att allt är i sin ordning.
Alternativt om du har någon bekant eller granne med kunskap.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan finnas olika anledningar. Inte till att direkt ljuga kanske, men att ge ett felaktigt svar eller ett som lätt missförstås.

Den du pratar med kanske helt enkelt inte har koll på vad som gjorts. Den du pratar med kan missförstå din fråga, bland annat på grund av att ni kanske har lite olika benämningar på saker och ting. När du använder termer som "lock", "dosor" och "uttag" är det inte alltid på det sätt en elektriker brukar använda termerna. Det är naturligtvis både begripligt och naturligt men det ökar risken för att ni har missförstått varandra.

När företaget i mail till dig skriver (#23) "Elektrikern bytte endast själva lock på vägguttag.” är det ett språkbruk som för mig tyder på att den som författat mailet inte har någon större koll så nog tror jag saker kan ha missuppfattats.
Min fråga var ”När ni bytte de gamla uttagen (ojordade) till de nya (jordade), drog ni jord till de eller har ni bara bytt själva uttagen?”

Arbetsledarens/chefens svar var: ”Elektrikern bytte endast själva lock på vägguttag.”

Tror inte att han missuppfattat frågan, och inte heller att han svarat såpass fel att han menar att de dragit jord. Enda är väl att ”lock” inte är korrekt benämning.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det fel, så har du "kastat bort" 100 kr, innan du ringer elektriker. Är det rätt så spar du mycket pengar på att inte ringa ut en elektriker
Eller så har de gjort rätt, överallt utom i ett uttag där de slarvat och tack vare din uttagsprovning hittar du detta potentiellt mycket farliga fel. På bygga hus är en investering i ett "verktyg" aldrig bortkastad. Det borde @Fairlane veta även om fnuttarna förlåter en del. :p

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Enda är väl att ”lock” inte är korrekt benämning.
Det är en så konstig/udda/onormal benämning att det får mig att betvivla att han alls vet vad han pratar om. Men kan det röra sig om språkförbistring här? I så fall kan det naturligtvis finnas förklaringar till benämningen och han mycket väl vet vad som (inte) är gjort.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är en så konstig/udda/onormal benämning att det får mig att betvivla att han alls vet vad han pratar om. Men kan det röra sig om språkförbistring här? I så fall kan det naturligtvis finnas förklaringar till benämningen och han mycket väl vet vad som (inte) är gjort.
De pratar väldigt bra svenska men svenska är inte deras första språk. Haka inte upp er för mycket på ordvalet nu, de talar inte så dålig svenska att ”bytt lock” = ”dragit jord”.

Återkommer framöver med huruvida jord är dragen eller inte.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
Haka inte upp er för mycket på ordvalet nu
Nej jag struntar egentligen helt i nationalitet och bakgrund men om en "ursvensk" elektriker skulle säga lock när han syftar på ett uttag skulle jag tycka han verkar "konstig" och även börja undra över personens kompetens i största allmänhet.

Gör någon som inte är helt "ursvensk" det tänker jag mer på att det handlar om en aning språkförbistring och inte som något "konstigt".

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
I IzabellaS skrev:
funderar på att köpa en provare för att snabbt kunna få bekräftat ändå.
Gör det! Det finns många elkunniga här, såväl elektriker som andra som enkelt kan guida dig till hur du ska mäta. Kanske även föreslå en lämplig modell på mätare (inklusive länk), något jag inte trott skett än.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(inklusive länk), något jag inte trott skett än.
Läs tråden igen. Särskilt inläggen #76 och #78.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker väl om han läser ett av dem? :p

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fan. Visste att jag borde dubbelkollat. Var rent av lite förvånad att jag inte sett någon sådan länk än. Vi är ju långt förbi de 50 inlägg som brukar vara gränsen för när alla verkliga frågor är lösta. :crysmile:

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Kanske tillhör "elektrikern" någon av dom multihantverkare som verkar i vissa delar av landet, då blir jag inte förvånad över avsaknaden av jordtråd.
Men som tröst brukar det ju bli billigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske tillhör "elektrikern" någon av dom multihantverkare som verkar i vissa delar av landet
Du tänker väl inte på alla vi som häckar här på Bygga Hus? :surprised::cool::p

• Gilla
  • Haha
elmont och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker väl inte på alla vi som häckar här på Bygga Hus? :surprised::cool::p
ByggaHus hantverkare gör väl allt perfekt in i minsta detalj?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ByggaHus hantverkare gör väl allt perfekt in i minsta detalj?
Det är bara "multihantverkarna" som häckar här som häckar här som kan vara lite "tveksamma" ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag börjar nog luta åt att nått missförstånd har uppstått här.
Man borde inte kunna installera dessa nya jordade uttag ("lock") som vi nu sett bild på, UTAN att se till att jord
är framdragen. Någon borde kolla på hur det ser ut i dosan där dessa nya uttag sitter, finns det jord där som är kopplat till uttaget eller inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.