E elmont skrev:
Är det dom uttagen så har man knappast "bytt lock", "locken" finns inte att köpa separat och dom locken passar inte på ett gammalt ojordat uttag.
Jag vet inte om det finns nått fabrikat som säljer enbart lock.
Som Harry73 har citerat är detta redan något jag svarat på. Det är Hantverkarens ord om att de ”bytt locket” men jag tycker det ser ut som att hela dosen blivit bytt. Men oavsett har de inte dragit jord till uttagen och det är där felet ligger.

Bifogar en bild på hur uttagen ser ut för alla som vill se det.

• Svart dubbelvägguttag utan jordanslutning monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IzabellaS skrev:
Som Harry73 har citerat är detta redan något jag svarat på. Det är Hantverkarens ord om att de ”bytt locket” men jag tycker det ser ut som att hela dosen blivit bytt. Men oavsett har de inte dragit jord till uttagen och det är där felet ligger.

Bifogar en bild på hur uttagen ser ut för alla som vill se det.
Du menar alltså att man satt upp dessa uttag ("lock") utan att dra fram jord till dom?
I så fall är det riktigt illa skulle jag säga.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du menar alltså att man satt upp dessa uttag ("lock") utan att dra fram jord till dom?
I så fall är det riktigt illa skulle jag säga.
Exakt det jag menar. Hela anledningen till att jag startat tråden. Hantverkaren verkar vara så avslappnad med det att jag kände att jag var tvungen att höra mig för om hur illa det egentligen är. Jag har som sagt väldigt dålig koll själv men kände att det här inte kan vara en ok installation.

Har du något avtal där installation av jordade uttag nämns? Isf tror jag du har goda chanser att få rätt i ett tvistemål om du orkar driva det. Med lite tur viker de sig innan rätten. Innan du börjar bör du låta någon titta innanför uttagen för att se om jordledare finns.
Personligen skulle jag lägga tiden och pengarna på att åtgärda felet snarare än försöka få rätt (trots att man vet att man har rätt är det en helt annan sak att få rätt).

• Gilla
Karusellen och 1 till
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Har du något avtal där installation av jordade uttag nämns? Isf tror jag du har goda chanser att få rätt i ett tvistemål om du orkar driva det. Med lite tur viker de sig innan rätten. Innan du börjar bör du låta någon titta innanför uttagen för att se om jordledare finns.
Personligen skulle jag lägga tiden och pengarna på att åtgärda felet snarare än försöka få rätt (trots att man vet att man har rätt är det en helt annan sak att få rätt).
Bra fråga. Kikade igenom kontraktet och där har vi inte nämnt något om uttagen. Hittade ett mail där vi sagt att bytet av uttag skulle ingå i målningen då de ändå skulle montera ned de befintliga och sätta upp de igen. Så det har inte varit något prat om att jorda innan kontraktet formulerats.

Jag känner också att fokus nu är att lösa problemet. De med sin yrkeskunskap borde ha avrått mig, men det är inget jag känner att jag orkar gå i tvist för. Har konstaterat att installationen är felaktig och vet nu vad som bör göras så lägger mitt fokus där nu :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om jag har förstått allt rätt har det alltså gåt till så här:
- Du har beställt målning och iom det ska alla uttag lossas och sättas tillbaks igen.
- Du tycker att ett byte av uttagen passar bra att göra när dom ändå ska plockas ner
- Du köper ett gäng jordade uttag och lämnar över dom till målaren
- Målaren (eller hans medhjälpare) sätter upp de jordade uttagen han fick av dig utan att ifrågasätta.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, det framställer ju målarfirman i lite mindre dålig dager. ”Elektrikern” borde som sagt avrått, men värre fel har skett i världen.

Ja jag tycker att ts borde förtydliga företaget ifråga?Inte namnge de men på vilket sätt kan man anta att de gör elinstallationsarbeten? Heter de Berras snick&bygg, Anderssons El &Måleri eller rentav Svennes Elinstallationer?
Man kan rimligen inte anta att det i en allmän firma som gör allmänna snickerier och målerier att det finns en regelrätt elektriker som får göra installationsarbeten.
Det är ju tyvärr inget ovanligt att de tror det för många går ju fortfarande på tesen att de kan hänvisa till nån överordnad svåger eller syssling som ansvarar för det hela. Eller att de bara skiter i det helt sonika. Att anlita nån annan i tredje led för att det ska bli rätt minskar ju såklart på sedelbunten som blir över. Då gör man allt själv istället och låtsas att man har rätt anställda.

useless useless skrev:
Om jag har förstått allt rätt har det alltså gåt till så här:
- Du har beställt målning och iom det ska alla uttag lossas och sättas tillbaks igen.
- Du tycker att ett byte av uttagen passar bra att göra när dom ändå ska plockas ner
- Målaren (eller hans medhjälpare) sätter upp de jordade uttagen han fick av dig utan att ifrågasätta.
Inte riktigt. Har handlat om en totalrenovering som en och samma firma utfört. De har alltså haft relevant personal - en målare för väggarna, en snickare för golv och kök, en elektriker för uttag, spis och kyl/frys, en rörmokare för avlopp etc. Så nej, det är inte en målare som utfört installationen utan en elektriker ska ha installerat uttagen efter målaren var klar.

Kollade igenom fakturorna nu och ser att jag också betalat en ÄTA för detta arbete, så i slutändan räknades det inte in i målningen.

Tillägg: Var inte heller jag som uttryckte att ”byte av uttag passar bra att göra när de ändå ska plockas ned” utan det var chefen/arbetsledaren som sa att det kunde ingå i målningen då de ändå skulle plockas bort då.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja jag tycker att ts borde förtydliga företaget ifråga?Inte namnge de men på vilket sätt kan man anta att de gör elinstallationsarbeten? Heter de Berras snick&bygg, Anderssons El &Måleri eller rentav Svennes Elinstallationer?
Man kan rimligen inte anta att det i en allmän firma som gör allmänna snickerier och målerier att det finns en regelrätt elektriker som får göra installationsarbeten.
Det är ju tyvärr inget ovanligt att de tror det för många går ju fortfarande på tesen att de kan hänvisa till nån överordnad svåger eller syssling som ansvarar för det hela. Eller att de bara skiter i det helt sonika. Att anlita nån annan i tredje led för att det ska bli rätt minskar ju såklart på sedelbunten som blir över. Då gör man allt själv istället och låtsas att man har rätt anställda.
Det handlar om ett bygg-företag som tagit sig an en totalrenovering (exkl. badrum) av min lägenhet. Jag har träffat all personal som varit i lägenheten och de har haft olika ansvarsområden. Sen kan ju inte jag veta om alla har haft rätt kompetens men det var i alla fall vad som var avtalat.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det framställer ju målarfirman i lite mindre dålig dager. ”Elektrikern” borde som sagt avrått, men värre fel har skett i världen.
Förtydligande: Priset för bytet av uttagen ingick i posten för målning i offerten. I slutändan har jag dock betalat en ÄTA för installationen av uttagen då det blev mer omfattande än de räknat med och arbetet utfördes av deras elektriker. De nämnde aldrig något om jordningen.

Det handlar alltså inte om en målarfirman utan en byggfirma som tagit sig an en totalrenovering.

Står dock fortfarande fast vid att jag inte kommer anmäla. Som du säger, värre fel hade kunnat ske :)

Fairlane
Om en elektriker verkligen gjort det, och arbetet dessutom blev mer omfattande än beräknat så låter det som att man faktiskt har dragit jordkabel. Dels för att arbetet blev större än väntat, dels för att en elektriker, hur dålig hen än är, aldrig borde göra det felet.
Sen kanske inte byggfirman förstår vad som är utfört. Talar de om "lock" för uttag, så verkar de ha dålig koll.

Du känner ingen som kan hjälpa dig att kontrollera innan du ringer en elektriker?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem köpte/levererade egentligen uttagen? TS eller företaget som renoverade?

Att du fick betala en ÄTA för uttagen är väl för att de var tvungna att byta hela uttaget och inte bara "locket". Därför blev arbetet mer omfattande än beräknat.

Det roliga med dessa forum är att folk inte orkar läsa igenom hela tråden innan de kommer med kommentarer om frågor som redan är besvarade.

• Älska
IzabellaS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om en elektriker verkligen gjort det, och arbetet dessutom blev mer omfattande än beräknat så låter det som att man faktiskt har dragit jordkabel. Dels för att arbetet blev större än väntat, dels för att en elektriker, hur dålig hen än är, aldrig borde göra det felet.
Sen kanske inte byggfirman förstår vad som är utfört. Talar de om "lock" för uttag, så verkar de ha dålig koll.

Du känner ingen som kan hjälpa dig att kontrollera innan du ringer en elektriker?
Det blev mer omfattande eftersom de monterat ett nytt uttag, inte bara bytt ”lock” antar jag (se bifogad bild för hur monterat uttag ser ut). Helt övertygad att de hade kommit ihåg om de dragit jordkabel.

• Svart vägguttag monterat på ljus vägg, dubbla eluttag utan frontskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.