18 833 läst ·
173 svar
19k läst
173 svar
Ojordade uttag med jordat lock?
Ja det är naturligtvis en bra lösning men en annan lösning är väl att åtminstone få ersättning för vad det kostar att återställa den nu ej acceptabla anläggning till det acceptabla skick den hade innan klåparna förstörde den?harry73 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Om TS har gått till någon som säger sig utföra elarbeten och bett att de byter till en viss sorts uttag skulle det förvåna mig något extremt om inte det jobb som företaget tar på sig då per definition anses innefatta en korrekt installation av uttagen. Om företaget av okunskap tar för lite betalt är det deras problem.
Därmed är skadan vad det kostar att nu få arbetet omgjort av någon som kan och får göra det.
Dock tycker jag att TS tänker klokt i att inte lägga för mycket fokus på det här – för sannolikt är det en lång väg för att få rätt, och den eventuella vinsten är nog begränsad till ett fyrsiffrigt belopp, om hon vinner.
Därmed är skadan vad det kostar att nu få arbetet omgjort av någon som kan och får göra det.
Dock tycker jag att TS tänker klokt i att inte lägga för mycket fokus på det här – för sannolikt är det en lång väg för att få rätt, och den eventuella vinsten är nog begränsad till ett fyrsiffrigt belopp, om hon vinner.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har aldrig sagt att det är okej.... Däremot pekat på att anmäla något någon troligen inte ger ett skit. Finns nog inget som är så trubbigt som lagstiftning inom el. Om inte ts anlitat nån elinstallatör utan bara nån snickare/aka allmän expert så är det ett brott begånget och anmälan sker till polis. Det blir ingen skillnad på lagar och regler för det.GK100 skrev:
Jag hakar inte upp mig direkt. Bara dina ofta loja inlägg lite på trekvart i diverse trådar här i eldelen. Ofta går det ut på att något som är tydligt olämpligt ändå är ok tex i materialval, gammal uttjänt materiel osv eller som här att TS inte ska lära sig att det är ett klart entydigt fel om beskrivningen stämmer.
Du får givetvis bluddra så mycket du vill här jag nöjer mig med att konstatera för det mesta. Varför du och nu även harry ser det som ok att göra värdelösa felaktiga jobb och att man sen inte ens ska höra sig för med de som gjort det mot betalning är för mig underligt.
Det skadar inte som jag ser det att ruska om dessa marodörer lite det behöver inte vara så märkvärdigt tex det useless visade även om det som Stefan är inne på inte leder någonstans. Samma med att åtminstone kontakta dem och ställa några relevanta korrekta frågor kring deras "obetalda misstag". Det sista tror jag lätt misantropiskt inte stämmer kan hända det redan är betalt så det räcker både till kompletterande dragning och de egenanskaffade uttagen också.harry73 skrev:
Det har jag inte påstått. Jag skrev att TS troligtvis inte betalade för dragning av jordledare och att hon därmed inte heller har en tydlig ekonomisk skada som hon kan begära skadestånd för.
Jag tycker att TS ska ha rätt förväntningar av vad hon åstadkommer med en anmälan och jag har faktiskt inte skrivit om det är bra eller inte att anmäla.
Den delen av stefans inlägg jag citerade handlade just om TS betalade för dragning av jordledare eller ej.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag misstänker att TS dels fått betala för montering av uttagen och det arbetet måste ju göras om, plus att en ny kabel måste dras till varje uttag så helt klart har ju TS fått betala för något meningslöst.
Om de bara bytt locket, så måste väl även de nya locken vara ojordade? Att byta ojordade lock till jordade kan väl inte vara OK utan att dra fram jord?
Och med lock här antar jag att de menar nya infällda ojordade uttag?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det är väl det som är problemet? Firman har bytt till jordade uttag, utan att dra jord.Dan1891 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Är det dom uttagen så har man knappast "bytt lock", "locken" finns inte att köpa separat och dom locken passar inte på ett gammalt ojordat uttag.
Jag vet inte om det finns nått fabrikat som säljer enbart lock.
Jag vet inte om det finns nått fabrikat som säljer enbart lock.
Såhär skriver tsE elmont skrev:
I IzabellaS skrev:
Trevlig ton du har. Jag är så opraktiskt lagd man kan bli och vill därför inte peta i något elektrisk med en skruvmejsel. Jag har förövrigt hört med hantverkarna som var här som säger att de inte jordat, förstår inte riktigt vad de skulle vinna på att ljuga om det. Du får gärna ta din attityd någon annanstans, här är den inte hjälpsam.D Dilato skrev: