42 395 läst ·
219 svar
42k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Har en bekant som flyttat ut till sin sommarstuga för kanske ett år sen.
Frågade lite hur det funkade och han tyckte det var väldigt skönt att slippa alla el och va avgifter 🙂
Nu är han inte skriven där av några anledningar och har en sambo/särbo som jag antar att han tex tvättar kläderna hos. Kanske laddar nåt batteri där vintertid
Vintern eldar han när han är hemma och övrig tid så sköter en Wallas dieselkamin värmen.
Har inte varit dit men antar att elverk finns, solceller har han.
Jag som har ett litet hyreshus skulle ju lätt kunna ordna med tvätt, laddning osv
Man är väl inte riktigt off grid då kanske men det spelar kanske inte så stor roll bara man slipper elräkningarna 😄
Frågade lite hur det funkade och han tyckte det var väldigt skönt att slippa alla el och va avgifter 🙂
Nu är han inte skriven där av några anledningar och har en sambo/särbo som jag antar att han tex tvättar kläderna hos. Kanske laddar nåt batteri där vintertid
Vintern eldar han när han är hemma och övrig tid så sköter en Wallas dieselkamin värmen.
Har inte varit dit men antar att elverk finns, solceller har han.
Jag som har ett litet hyreshus skulle ju lätt kunna ordna med tvätt, laddning osv
Man är väl inte riktigt off grid då kanske men det spelar kanske inte så stor roll bara man slipper elräkningarna 😄
Bor man enkelt och vedvärmt räcker det gott att jobba på oljeplattform ett par månader om året, kåken/ stugan klarar sig fint kallställd över vintern när man är på jobb eller ferieC cpalm skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Jag har tidigare velat ha ett fritidshus med naturtomt dit vi skulle kunna åka utan tv, datorer, internetuppkoppling och surrande ljud runt omkring, bara natur, böcker och sällskapsspel, men det har aldrig blivit av och jag har aldrig lyckats övertyga resten av familjen. Nu känner jag mig mer uppkopplad än någonsin. Osäker på om det blir något annat än en utopi, för mig.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Har samma lockelse, en liten tillflyktsplats där man inte måste ha resten av världen för att klara sig. Lugn, tystnad och rogivelse.Per Eskilsson skrev:
Jag har tidigare velat ha ett fritidshus med naturtomt dit vi skulle kunna åka utan tv, datorer, internetuppkoppling och surrande ljud runt omkring, bara natur, böcker och sällskapsspel, men det har aldrig blivit av och jag har aldrig lyckats övertyga resten av familjen. Nu känner jag mig mer uppkopplad än någonsin. Osäker på om det blir något annat än en utopi, för mig.
Ett förstadie skulle kunna vara att testa med en husvagn eller hyra ett "off-grid torp" någon vecka. Mina ögon ligger på att införskaffa en markplätt en bit söder om Sverige för att undvika det värsta vintermörkret. Enkelt och inte så krångligt är min tanke, och allt kallställbart.
Har någon sett hur temperaturen i kallställda hus står sig vintertid? Någon solinstrålning och marken har en viss värme som kanske kan hålla det frostfritt i rimligt milt klimat?
Har båda delarna i fritidshuset och med lite skog, man behöver inte "koppla bort sig" och det finns tid till både från och uppkoppling. Morgonkaffe vid 6.30, ev. ute med att lyssna/kolla fåglar bl.a. lommen i sjön, lite "uppkoppling" vad som hänt under natten, Byggahus, etc.
Sedan blir det oftast heldag ute, lite regn är inget hinder för en längre tur med hunden, så vid 19-20 tiden är det skönt att dra sig in och bara koppla av kanske lite TV, "uppkoppling", kanske läsa, etc.
Men visst kan det surra och låta, motorsågen är ju inte helt tyst.😉
Krasst, "det blir vad man gör det till" och man behöver inte ge avkall på bekvämligt utan välja vad man känner för.
Sedan blir det oftast heldag ute, lite regn är inget hinder för en längre tur med hunden, så vid 19-20 tiden är det skönt att dra sig in och bara koppla av kanske lite TV, "uppkoppling", kanske läsa, etc.
Men visst kan det surra och låta, motorsågen är ju inte helt tyst.😉
Krasst, "det blir vad man gör det till" och man behöver inte ge avkall på bekvämligt utan välja vad man känner för.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Tänk dock på att när elementet är på drar den betydligt mer än 500 Watt, så batterier och omvandlare måste vara dimensionerade för att klara typ 2 kW under en kvart eller så. Går iof sig att fuska lite genom att manuellt koppla om en blandare så maskinen tar in förvärmning vatten från vedpannan under tvättfasen.Qvarsell skrev:
Hej Rabbithole.
Min batteribank är 2 st 12 V LiFePO4 på 100 Ah seriekopplade = 24 V x 100 Ah. 500 w i en timme / 24 V = 20,8 Ah, så jag har plats för 4 tvättar till denna dag. Inte helt omöjligt alltså. Spännande! Jag är inte där ännu. Men jag kanske får för mig att testa i framtiden då om det ska vara så låg förbrukning.
Nä, den effekten är högst marginell förutom i extremfallen, typ ett välisolerat glashus eller en "jordkällare".Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Jag kan ju sätta mig ner och räkna lite på några typfall så har man energiflöden, så man centralt i huset kan ha liknande jordkällare för att förvara eventuellt fryskänsliga varorC cpalm skrev:
Jo, finns nog mycket spännande att utforska om man inte begränsar sig till traditionella byggnadssätt.Rabbithole skrev:
Å andra sidan, frostfritt är kanske inte största problemet. Skall man vistas där duger det ju knappast med att inomhustemperaturen är över nollan, och skall man inte vistas där är det största problemet kanske tvärtom att undvika omvänd fuktvandring.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybörjare ska byta duschblandare - hur?
Badrum -
Obesiktigad krypgrund + fukt i plintgrund - råd till husnybörjare?
Köpa & Sälja hus -
Total nybörjarfråga - är detta en genomförbar utbyggnad för tvättstuga
Utbyggnad och tillbyggnad -
En enkel off-grid dusch/tvättstuga, hur bygga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nybörjare inom belysning och LED - har jag tänkt rätt?
Belysning