42 395 läst ·
219 svar
42k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
HejJerka63 skrev:
Det finns hos den äldre generationen en lång kedja av erfarenhet som sedan överförts mellan generationerna
Många tror idag att en examen eller tillgång till internet är en grant för kunskap
Det är kombinationen av tillämpbar kunskap och erfarenhet som vi behöver i dagens samhälle
Redigerat:
Så är det väl för ungefär 100% av husen med kommunalt vatten. Eller var hittar du något som inte har det så?Jerka63 skrev:
Martin!M Martin Lundmark skrev:
Riktigt klockrent inlägg får jag säga. Man tar av sig hatten och skickar en glad tanke i din riktning!
Det är nog faktiskt rent av ett av de allra bästa inläggen jag läst här.
Mvh
Jag har haft vatten både från grävd brunn och djupborrad och har inte haft värmekabel på någon av dem. Den grävda låg ca 50 meter från huset. Jag skulle nog vilja hävda att man gjort fel om det behövs värmekabel.Jerka63 skrev:
Det låter som att det blir billigare att helt enkelt ha kvar sin elanslutning. Givetvis under förutsättning att man gör alla andra förändringar för att spara el. Annars jämför man ju inte rättvist.Jerka63 skrev:
Nja, håller inte med riktigt med.
För det första handlar det kanske mer om att vara oberoende och att vara sin egen herre (eller drottning) över sitt eget liv och det är en fantastiskt känsla och både frid och frihet.
Sedan är mitt förslag (delvis av egen erfarenhet) räknat efter en minimalistisk livsstil som även en låginkomsttagare (ensamstående med högst 150 000 kr/år - netto 84 000/år - ca 7000 kr/mån) skulle kunna mäkta med, men mycket slit blir det. Livet ska å andra sidan inte vara för bekvämt för betänk att nöden är uppfinningsrikedomen moder.
I dag kan du få ett komplett off grid paket på 1500W: Solpaneler, solcellsregulator, inverter, kablage, fästen (batterier SesFe Lead Carbon 200Ah) för ca 40 000 kr med fri frakt. I dag är det köparnas marknad och många solcellsföretag går i KK - passa på och pruta!
Därtill är ett vanligt 230V 1-fas elverk (bensin) typ en Honda EU22i (tyst, pålitlig) för
15 000 – 18 000 kr
Sedan en batteriladdare mellan elverket och batterierna - kanske en Victron IP22 48V 25A
Pris: kring 5 000–6 500 kr
Så totalt drygt 61 000 kr.
Blancolån på ca 70 000 kr (lite marginal) - månadskostnad 1 352 kr/månad. Monterar allt själv.
Själv tycker jag livet känns mycket bättre genom att kunna slösa lite extra och slippa alla uppoffringar. Sedan respekterar jag alla, inklusive dig, som faktiskt mår bättre av att leva spartanskt. Det har mer med livsstil att göra än att spara pengar.
En välisolerad stuga, typ passivhus, med vedspis i köket, kamin i ett rum och ev en Wallas kamin på diesel som underhåll om man ska vara borta ett tag.
Solpaneler, batterier, ledlampor osv
Att leva precis som idag med elanslutning, VA anslutning osv är nog omöjligt om man vill koppla bort sig från elnätet?
Men kan man dra ner lite på bekvämligheten så är det nog inte så svårt.
Med lite skog för ved så är det nog inga större svårigheter, men man får nog jobba lite hårdare
Att leva precis som idag med elanslutning, VA anslutning osv är nog omöjligt om man vill koppla bort sig från elnätet?
Med lite skog för ved så är det nog inga större svårigheter, men man får nog jobba lite hårdare
"VA anslutning osv är nog omöjligt om man vill koppla bort sig från elnätet" Varför då? BDT-avlopp med självfall kräver ingen el alls!nino skrev:
En välisolerad stuga, typ passivhus, med vedspis i köket, kamin i ett rum och ev en Wallas kamin på diesel som underhåll om man ska vara borta ett tag.
Nu skall vi se... - det fins typ 950000 hus och sommarstugor med enskild avlopp, vilket i stort sett ger att det är lika många som skaffar fram vatten med egen brunn, ibland fler på samma brunn via servitut eller via gemensamhetsanläggningar som inte är kommunala, då för att få avloppstillstånd, i alla fall de senare åren ofta kräver att man kan visa att man har godkänd dricksvatten i tillräcklig mängd.D daVinci skrev:
När kommuner gör vattenverksamhetsområde i en tätare bosättning med att gräva ned VA så har det hittills varit tvångsanslutning att koppla in avloppet (men i framtiden kan de inte längre kräva det, om jag minns och läst rätt) medans inkoppling till kommunal vatten har varit frivillig.
Det är rätt mycket pengar för att (mer eller mindre (o)frivilligt...) koppla sig in till kommunal avlopp och på det har man sedan en fast månadskostnad och en volymbaserad kostnad i form av förbrukad vatten där avloppshanteringen av sagda vattnet står för 2/3-delar av vattenpriset.
Vill man se vad det faktiskt kostar att få kommunal VA till en fastighet och sedan dess fasta och volymavgifter så kan man gå in på kommunens sidor och det kan variera stort mellan kommuner...
Och är man utanför kommunens vattenverksamhetsområde så måste man lösa både vatten och avlopp själv vilket vid nyanläggning av vatten (ofta borrning) och avlopp kan gå på flertalet hundra tusen, dock sällan mer än vad en kommunal VA-inkoppling kostar, men väl gjort är driftskostnaden senare ofta i bråkdelar av vad kommunen tar i fasta avgifter och är inte volymbaserat, såvida man inte måste behandla vattnet för järn, mangan och kalk på olika sätt och kostnaden blir då lite högre.
Har själv både egen vatten ur djuphålsbrunn och avlopp med minireningsverk. Själva vattenpumpningen skulle ganska lätt kunna lösas med sinusväxelriktare (2 kW), några få solpaneler med solcellsladdare och buffertbatteri bli helt självständigt fungerande året runt om man inte envisas med långdusch var dag...
Problemet är minireningsverket då den har en luftpump som går intervaller och drar ca 40 Watt medans den arbetar typ 6-8 timmar av dygnet, vilket gör att det behöver samlas ihop runt 350 Wh/dygnet + omvandlarförluster och grundförbrukning för växleriktaren - sommaren går det ganska bra att få ihop energimängden med relativt få solpaneler, men det är vintern som är problemet...
Har man 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd så är det ingen elförbrukning alls såvida det inte finns pumpar för att man inte kan skapa fall från huset hela vägen till markbädden och måste pumpa vattnet.
Redigerat:
Ja tvång är statens melodi och är väl bekant med dina erfarenheter. Det går att få till off grid, om man kan tänka sig och leva ett lite enklare liv, men å andra sidan kan du aldrig få den standarden som en random lägenhet kan ge i stan kan ge (har på ett dygn tagit nio varmbad) så det är relativt. Kan man få till ett fungerade off grid (via smarta billiga innovationer) kommer förbud, var så säker. De behöver oss, men vi behöver inte dem.X xxargs skrev:Nu skall vi se... - det fins typ 950000 hus och sommarstugor med enskild avlopp, vilket i stort sett ger att det är lika många som skaffar fram vatten med egen brunn, ibland fler på samma brunn via servitut eller via gemensamhetsanläggningar som inte är kommunala, då för att få avloppstillstånd, i alla fall de senare åren ofta kräver att man kan visa att man har godkänd dricksvatten i tillräcklig mängd.
När kommuner gör vattenverksamhetsområde i en tätare bosättning med att gräva ned VA så har det hittills varit tvångsanslutning att koppla in avloppet (men i framtiden kan de inte längre kräva det, om jag minns och läst rätt) medans inkoppling till kommunal vatten har varit frivillig.
Det är rätt mycket pengar för att (mer eller mindre (o)frivilligt...) koppla sig in till kommunal avlopp och på det har man sedan en fast månadskostnad och en volymbaserad kostnad i form av förbrukad vatten där avloppshanteringen av sagda vattnet står för 2/3-delar av vattenpriset.
Vill man se vad det faktiskt kostar att få kommunal VA till en fastighet och sedan dess fasta och volymavgifter så kan man gå in på kommunens sidor och det kan variera stort mellan kommuner...
Och är man utanför kommunens vattenverksamhetsområde så måste man lösa både vatten och avlopp själv vilket vid nyanläggning av vatten (ofta borrning) och avlopp kan gå på flertalet hundra tusen, dock sällan mer än vad en kommunal VA-inkoppling kostar, men väl gjort är driftskostnaden senare ofta i bråkdelar av vad kommunen tar i fasta avgifter och är inte volymbaserat, såvida man inte måste behandla vattnet för järn, mangan och kalk på olika sätt och kostnaden blir då lite högre.
Har själv både egen vatten ur djuphålsbrunn och avlopp med minireningsverk. Själva vattenpumpningen skulle ganska lätt kunna lösas med sinusväxelriktare (2 kW), några få solpaneler med solcellsladdare och buffertbatteri bli helt självständigt fungerande året runt om man inte envisas med långdusch var dag...
Problemet är minireningsverket har en luftpump som går intervaller och drar ca 40 Watt medans den arbetar typ 6-8 timmar av dygnet, vilket gör att det behöver samlas ihop runt 350 Wh/dygnet + omvanldarförluster och grundförbrukning - sommaren går det ganska bra att få ihop energimängden med få solpaneler, men det är vintern som är problemet...
har man 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd så är det ingen elförbrukning alls såvida det inte finns pumpar för att man inte kan skapa fall från huset hela vägen till markbädden och måste pumpa vattnet
Nu skall jag spåra ur lite men tyvärr kan jag inte låta bli.Jerka63 skrev:
Ja tvång är statens melodi och är väl bekant med dina erfarenheter. Det går att få till off grid, om man kan tänka sig och leva ett lite enklare liv, men å andra sidan kan du aldrig få den standarden som en random lägenhet kan ge i stan kan ge (har på ett dygn tagit nio varmbad) så det är relativt. Kan man få till ett fungerade off grid (via smarta billiga innovationer) kommer förbud, var så säker. De behöver oss, men vi behöver inte dem.
Vi behöver staten bra mycket mer än man kan tro. Anledningen till att det ens går att köpa solceller, kablar, inverterar, avloppssystem mm är tack vare ett hyfsat väl fungerande samhälle. Jag har svårt att se hur det skulle fungera utan en stat som tar in skatter och fördelar ut till skolor, vägar sjukvård mm. Jag är den förste att hålla med om att det slösas en otrolig massa skatter på onödiga saker och att basuppdragen sköts halvdant. Trots det är vi medborgare ändå beroende av att samhället fungerar så fort vi blir sjuka eller bara vill ta bilen på en asfalterad väg och handla.
Att skaffa solceller och allt annat för att gå mer eller mindre jämt upp ekonomiskt berövar samhället på de resurser som vi alla faktiskt behöver. Samhället kommer fortfarande fungera bra om bara några enstaka går off-grid och gör en massa annat som minskar statens intäkter, men tänk på vad som händer om ALLA gör likadant.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Jag har ett välisolerat hus uppvärmt med LVVP med solceller på södra halvan av hustaket. 92% av elförbrukningen netto i februari täcktes av solcellerna, så med lite större batteri och kallställt garage eller bergvärme hade jag kunnat klara allt utom december och januari med solel.
En vedspis.. då hade matlagning och uppvärmning till stor del kunnat gå där, men det blir fortfarande tight med elproduktion de kärvaste månaderna så om man inte börjar bygga solcellsstaket överallt så får man dra ner på elanvändningen, skippa router och sådär, eller som nämnt använda kallställt rum som kyl/frys på vintern.
Man skulle kunna använda sig av ett vidbyggt växthus för att samla in lite extra värme, det är för mig runt 2000kWh värme som behöver lagras/tillkomma i december+januari gör att klara mig 100% eller 1000kWh batterier och solceller på resten av taket 😅
En vedspis.. då hade matlagning och uppvärmning till stor del kunnat gå där, men det blir fortfarande tight med elproduktion de kärvaste månaderna så om man inte börjar bygga solcellsstaket överallt så får man dra ner på elanvändningen, skippa router och sådär, eller som nämnt använda kallställt rum som kyl/frys på vintern.
Man skulle kunna använda sig av ett vidbyggt växthus för att samla in lite extra värme, det är för mig runt 2000kWh värme som behöver lagras/tillkomma i december+januari gör att klara mig 100% eller 1000kWh batterier och solceller på resten av taket 😅