A

L L Jan skrev:
I jobbet, för länge sedan, annat jobb. Vi var förbi en villa i Agnesberg. Det var 100% off-grid. Solceller, vätgas m.m. Funkade perfekt.

MIn kollega frågade honom varför off-grid? Han kunde inte ge något bra svar förutom att han ville se om det var möjligt?
så min kollega frågade honom hur han ser på att nu är det ej möjlighet att kunna sälja överskottet. Detta hade han inget svar på. Dvs han missar inkomster.
Den mannens hus valsade omkring i meda lite när han var klart. Det var ju lite intressant att se hur det blev för honom som faktiskt hade ordnat en fungerande off-grid lösning.

4 kr/kWh vill jag minnas att det slutade på för honom. Då lär det ha ingått kapitalkostnad för all utrustning. Och det var en del. Nu borde man kunna komma ned lite i pris. Men olönsamt lär det väl vara fortfarande.

Han var fd VD som hade pensionerat sig. Så detta var nog hans pensionärs-aktivitet så att säga. Man anade en tanke på att han skulle börja nasa lösningen till de som var intresserade. Tror han gjorde det också.
(På något sätt är jag mer positiv till detta än de som bara sitter i soffan och glor på dumburken).

L L Jan skrev:
Begriper inte vissa, hur de tänker.
Och då tänkte du på kollegan?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Ska man tjäna på solceller ska man ha en stor förbrukning under sommaren när cellerna producerar som mest - det är den el man aldrig köper som man tjänar på. Har man elbilar, värmer poolen med el under sommaren osv så tjänar man in på cellerna men den egentliga nyttan är om man kör off grid, så låt oss starta om tråden som gått lite i stå.

Off-grid med solceller: En realistisk guide till energieffektivt liv.

Att tjäna på solceller handlar inte bara om att producera el – det handlar om att minska förbrukningen och maximera nyttan av den el man själv genererar, men för att verkligen leva off-grid året runt krävs en rad strategier och en rejäl omställning i vardagen.

Jag har haft solceller sedan 2014 och lärt mig ett och annat.

Plats och infrastruktur: Grunden till ett off-grid-liv.

Bo så långt söderut som möjligt – inte bara för instrålningen, utan för att undvika extrem vinterkyla. Gjuten bottenplatta under tjälen – för att slippa värmekabel runt vattenledningar (en av de största eltjuvarna).
Jordkällare – naturlig kylning året runt, perfekt för matförvaring.
Hitta solig tomt, röj undan, såga ner träd. Hör med grannarna om du får. Ta vara på ved.

Eliminera de stora eltjuvarna.

Värm med vedeldad braskamin, vedspis bägge gärna med vattentank.
Vedeldad bastu – en klassiker som fungerar utmärkt off-grid.
Gasolkök och genomströmningsvärmare – effektivt och elfritt.
Solfångare för varmvatten så kallad solvarmvattenberedare (100l minst) samt solluftfångare (inflödet längs golvet, solventilation ut högt upp).
Skippa luftvärmepump.

Minska elkrävande hushållsapparater.

Handdrivna alternativ – visp, men gärna EL-tvättmaskin av campingmodell med manuell vattenpåfyllning - drar inte mycket el och det väldigt tungt att tvätta för hand. Man tröttnar snabbt.

Ingen traditionell TV, ersätt med padda, laptop (laddas enklare på solenergi). Inget torkskåp eller diskmaskin, torka för hand och använd enkla smarta lösningar för tvätt. Handdriven centrifug. Torka i solen, i bastun, över vedkamin eller vedspis.

Skippa vindsnurran och luftvärmepump helt.

Vatten och avlopp – off-grid-lösningar.

Solcellsdriven vattenpump (eller handpump) – för brunnen.
BDT-avlopp eller miljötoa med urinseparation. Kompostera.
Regnvatteninsamling – för trädgårdsbevattning och icke-dricksvatten.

Uppvärmning och isolering.

Tilläggsisolera ordentligt – minska värmeförlust till absolut minimum.
Värme där du är – använd varma underställ (ull), skinntofflor, yllesockor och duntäcken. Värm bara det absolut nödvändigaste samt där du där är eller sitter - värmefilt.

Elhantering: Batterier, laddning och nödlösningar.

Stor batteribank, ladda smart t.ex. på jobbet (i smyg) eller via solceller.
Elverk – endast i nödfall – en bensindriven generator som sista utväg. Ladda små enheter externt – mobilen och powerbank på bussen.
Inhandla så klart en större solcellsanläggning med batterilösning (med allt vad det innebär).

Kreativa lösningar.

Tvätta med björkaska – eget tvättmedel är enkelt och miljövänligt.
Tillverka egen bisalva, schampo, etc. – minska inköp och förpackningar.

Odla eget & konservera så mycket det går (mjölksyra).

Slutligen: Mental omställning.

Att leva off-grid kräver en annan inställning till energi. Det handlar om att acceptera enklare lösningar, vara kreativ och tänka i nya banor. Ju mindre beroende av el du är, desto mer självständig blir du.

Lycka till – och kom ihåg: Ju mindre du behöver, desto friare blir du! 🌞🔋
PS leve inte själv off-grid

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Låter som en tillbakagång till 30-talet. Fast med lite fler och bättre apparater än då.

Mina föräldrar upplevde tiden utan el. Och har pratat om vilken fantastisk förbättring det blev med elanslutning.
Man kanske kan beskriva det som att det är något för vissa men inte för alla.

Hej

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-60#post-4949976
Jerka63 Jerka63 skrev:
Ska man tjäna på solceller ska man ha en stor förbrukning under sommaren när cellerna producerar som mest - det är den el man aldrig köper som man tjänar på. Har man elbilar, värmer poolen med el under sommaren osv så tjänar man in på cellerna men den egentliga nyttan är om man kör off grid, så låt oss starta om tråden som gått lite i stå.

Off-grid med solceller: En realistisk guide till energieffektivt liv.

Att tjäna på solceller handlar inte bara om att producera el – det handlar om att minska förbrukningen och maximera nyttan av den el man själv genererar, men för att verkligen leva off-grid året runt krävs en rad strategier och en rejäl omställning i vardagen.

Jag har haft solceller sedan 2014 och lärt mig ett och annat.

Plats och infrastruktur: Grunden till ett off-grid-liv.

Bo så långt söderut som möjligt – inte bara för instrålningen, utan för att undvika extrem vinterkyla. Gjuten bottenplatta under tjälen – för att slippa värmekabel runt vattenledningar (en av de största eltjuvarna).
Hitta solig tomt, röj undan, såga ner träd. Hör med grannarna om du får. Ta vara på ved.

Eliminera de stora eltjuvarna.

Värm med vedeldad braskamin, vedspis bägge gärna med vattentank.
Vedeldad bastu – en klassiker som fungerar utmärkt off-grid.
Gasolkök och genomströmningsvärmare – effektivt och elfritt.
Solfångare för varmvatten så kallad solvarmvattenberedare (100l minst) samt solluftfångare (inflödet längs golvet, solventilation ut högt upp).
Skippa luftvärmepump.

Minska elkrävande hushållsapparater.

Handdrivna alternativ – visp, men gärna EL-tvättmaskin av campingmodell med manuell vattenpåfyllning - drar inte mycket el och det väldigt tungt att tvätta för hand. Man tröttnar snabbt.

Ingen traditionell TV, ersätt med padda, laptop (laddas enklare på solenergi). Inget torkskåp eller diskmaskin, torka för hand och använd enkla smarta lösningar för tvätt. Handdriven centrifug. Torka i solen, i bastun, över vedkamin eller vedspis.

Skippa vindsnurran och luftvärmepump helt.

Vatten och avlopp – off-grid-lösningar.

Solcellsdriven vattenpump (eller handpump) – för brunnen.
BDT-avlopp eller miljötoa med urinseparation. Kompostera.
Regnvatteninsamling – för trädgårdsbevattning och icke-dricksvatten.

Uppvärmning och isolering.

Tilläggsisolera ordentligt – minska värmeförlust till absolut minimum.
Värme där du är – använd varma underställ (ull), skinntofflor, yllesockor och duntäcken. Värm bara det absolut nödvändigaste samt där du där är eller sitter - värmefilt.

Elhantering: Batterier, laddning och nödlösningar.

Stor batteribank, ladda smart t.ex. på jobbet (i smyg) eller via solceller.
Elverk – endast i nödfall – en bensindriven generator som sista utväg. Ladda små enheter externt – mobilen och powerbank på bussen.
Inhandla så klart en större solcellsanläggning med batterilösning (med allt vad det innebär).

Kreativa lösningar.

Tvätta med björkaska – eget tvättmedel är enkelt och miljövänligt.
Tillverka egen bisalva, schampo, etc. – minska inköp och förpackningar.

Odla eget & konservera så mycket det går (mjölksyra).

Slutligen: Mental omställning.

Att leva off-grid kräver en annan inställning till energi. Det handlar om att acceptera enklare lösningar, vara kreativ och tänka i nya banor. Ju mindre beroende av el du är, desto mer självständig blir du.

Lycka till – och kom ihåg: Ju mindre du behöver, desto friare blir du! [bild] [bild]
PS leve inte själv off-grid
Hej Jerka63

Jag växte upp i ett hus som klarade värme etc. vid strömavbrott

Bor idag sedan 1994 i ett hus där jag sänkt årselenergibehovet från 42 600 kWh per år till 13 800 kWh idag och jag räknar med att minska ytterligare med drygt 2 000 kWh /år

Samtidigt kombinerar jag det, med målet att klara en veckas strömavbrott även de svåraste vintermånaderna, där det kan vara drygt 30 minusgrader en vecka.

Däremot så har jag inte målet att bli off-grid

I tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” som är omfattande beskriver jag bl.a. vad jag gjort
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-61#post-4971150

I inlägg #58 ser du en tidig budget för elanvändning vid strömavbrott
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

I inlägg #2 021 ser du bl.a. hur jag valt kyl/frys enheter både för att sänka elbehovet och för att klara strömavbrott.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-135#post-6036642

För den som planerar off-Grid finns det mycket att göra på området att sänka års-elbehovet

D daVinci skrev:
Låter som en tillbakagång till 30-talet. Fast med lite fler och bättre apparater än då.

Mina föräldrar upplevde tiden utan el. Och har pratat om vilken fantastisk förbättring det blev med elanslutning.
Man kanske kan beskriva det som att det är något för vissa men inte för alla.

Nja, håller inte med riktigt med.

För det första handlar det kanske mer om att vara oberoende och att vara sin egen herre (eller drottning) över sitt eget liv och det är en fantastiskt känsla och både frid och frihet.

Sedan är mitt förslag (delvis av egen erfarenhet) räknat efter en minimalistisk livsstil som även en låginkomsttagare (ensamstående med högst 150 000 kr/år - netto 84 000/år - ca 7000 kr/mån) skulle kunna mäkta med, men mycket slit blir det. Livet ska å andra sidan inte vara för bekvämt för betänk att nöden är uppfinningsrikedomen moder.

I dag kan du få ett komplett off grid paket på 1500W: Solpaneler, solcellsregulator, inverter, kablage, fästen (batterier SesFe Lead Carbon 200Ah) för ca 40 000 kr med fri frakt. I dag är det köparnas marknad och många solcellsföretag går i KK - passa på och pruta!

Därtill är ett vanligt 230V 1-fas elverk (bensin) typ en Honda EU22i (tyst, pålitlig) för
15 000 – 18 000 kr

Sedan en batteriladdare mellan elverket och batterierna - kanske en Victron IP22 48V 25A
Pris: kring 5 000–6 500 kr

Så totalt drygt 61 000 kr.

Blancolån på ca 70 000 kr (lite marginal) - månadskostnad 1 352 kr/månad. Monterar allt själv.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

[länk]

Hej Jerka63

Jag växte upp i ett hus som klarade värme etc. vid strömavbrott

Bor idag sedan 1994 i ett hus där jag sänkt årselenergibehovet från 42 600 kWh per år till 13 800 kWh idag och jag räknar med att minska ytterligare med drygt 2 000 kWh /år

Samtidigt kombinerar jag det, med målet att klara en veckas strömavbrott även de svåraste vintermånaderna, där det kan vara drygt 30 minusgrader en vecka.

Däremot så har jag inte målet att bli off-grid

I tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” som är omfattande beskriver jag bl.a. vad jag gjort
[länk]

I inlägg #58 ser du en tidig budget för elanvändning vid strömavbrott
[länk]

I inlägg #2 021 ser du bl.a. hur jag valt kyl/frys enheter både för att sänka elbehovet och för att klara strömavbrott.
[länk]

För den som planerar off-Grid finns det mycket att göra på området att sänka års-elbehovet
Tack för länkarna. Har skummat igenom och du har verkligen lyckats pressa ner förbrukningen - imponerande, men den här tråden totalt handlar om att klippa totalt, och det är en helt annan femma.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Hej
Jag bor i elprisområde ett och utgår ifrån det, när jag skriverier

En meter snö på hustaket begränsar användning av solceller

Med en diesel generator skulle jag naturligtvis klara det huset offgrid

Låter det bra?

I Huset där jag växte upp klarar jag rimligen helt off grid

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag bor där i elprisområde ett och utgår ifrån det när jag skriverier

Det är på sommaren du lever upp. Med en solvattenvärmare (100 - 1500 l) kan du ta skumvarmbad fler gånger per dag och en sådan fiffig läsning fungerar även med molnigt väder - från tidig vår, till sen höst, det är lyx. Allt handlar om att överleva vintern.

Sedan förstår jag inte detta med att alla hela tiden tänker stort! Vi måste ha stort hus, stora och många rum? Den totala ytan (bo- samt biyta) så räkna kostnaden i kvadrat. Det är de små utgifterna som ger frihet - inte stora inkomster. Att kämpa, hugga samt bära ved och elda blir på vintern livets mening - ingen tid att för depp!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Det är på sommaren du lever upp. Med en solvattenvärmare (100 - 1500 l) kan du ta skumvarmbad fler gånger per dag och en sådan fiffig läsning fungerar även med molnigt väder - från tidig vår, till sen höst, det är lyx. Allt handlar om att överleva vintern.

Sedan förstår jag inte detta med att alla hela tiden tänker stort! Vi måste ha stort hus, stora och många rum? Den totala ytan (bo- samt biyta) så räkna kostnaden i kvadrat. Det är de små utgifterna som ger frihet - inte stora inkomster. Att kämpa, hugga samt bära ved och elda blir på vintern livets mening - ingen tid att för depp!
Hej Jerka63

Jag har svårt att se var ”depp” kommer in i mitt liv
Jag har haft ett meningsfullt liv där jag tagit min ”pusselbit” för att samhället skall fungera
och får nu ha ett fortsatt meningsfullt liv.

Hur skulle samhället fungera om vi alla tog ”skumvarmbad fler gånger per dag”?😊

Vi saknar bland annat elkraftkunskap och elkraftingenjörer i samhället idag. Hur skall vi då få ett helt elkraftberoende samhälle att fungera?

Mitt hus är samtidigt min arbetsplats. Där tittar jag bland annat på hur vi skall använda elkraften effektivare och hur vi skall klara en kris (t.ex. ett strömavbrott) på en vecka.

Jag arbetar fortfarande, bland annat, som konsult, har verktyg, mätinstrument, läroböcker mm

Den dagen mitt hus "bara" består av boende blir det rimligen andra möjligheter😊

Det är snarast på vintern, när jag slipper värmen, som jag lever upp.

Planerar just nu för frikyla i huset vars drift verkar kunna höja årsverkningagraden på min bergvärmepump d.v.s. ett ytterligare lägre årligt elenergibehov.

Även det ett intressant och meningsfullt utvecklingsarbete

Redigerat:
  • Gilla
STB
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag bor i elprisområde ett och utgår ifrån det, när jag skriverier

En meter snö på hustaket begränsar användning av solceller

Låter det bra?

Ok, då kommer de tuffa frågorna: Hur säkrar du att inkommande vatten aldrig fryser (och spränger vattenledningar?) in i huset? En värmekabel (längre) kan lätt dra 300W/h Antar att du vattenpump? Dränkbar? Har du hydropress? Hur förse dessa med el under vintern?

Skulle man satsa på någon elslukande apparat så skulle jag alla dagar i veckan lägga det på vattenpump och hydropress. Bära vatten är inte kul. Det finns dränkbara DC-driven vattenpump (off-grid-lösning) kanske Lorentz PSk2 (perfekt om du vill slippa elanslutning) Pris: allt från 6 000 – 15 000 kr. Sedan en lågtrycksmodell av hydropress (membranpump) på upp till 150W. Smartaste är att använd en bufferttank, pumpa upp när solen skiner, koppla hydropress till tanken, så belastar man inte elsystemet så mycket.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Ok, då kommer de tuffa frågorna: Hur säkrar du att inkommande vatten aldrig fryser (och spränger vattenledningar?) in i huset? En värmekabel (längre) kan lätt dra 300W/h Antar att du vattenpump? Dränkbar? Har du hydropress? Hur förse dessa med el under vintern?

Skulle man satsa på någon elslukande apparat så skulle jag alla dagar i veckan lägga det på vattenpump och hydropress. Bära vatten är inte kul. Det finns dränkbara DC-driven vattenpump (off-grid-lösning) kanske Lorentz PSk2 (perfekt om du vill slippa elanslutning) Pris: allt från 6 000 – 15 000 kr. Sedan en lågtrycksmodell av hydropress (membranpump) på upp till 150W. Smartaste är att använd en bufferttank, pumpa upp när solen skiner, koppla hydropress till tanken, så belastar man inte elsystemet så mycket.
Hej Jerka63

När det gäller huset jag bor i nu så har jag kommunalt vatten vars vattenledningar ligger på frostfritt djup och kommer in i huset genom källargolvet ca 2 m under marknivån. Inga värmekablar

När man har kommunalt vatten så kan man sätta en 200–300 liter stor hydrofonstank med backventil och avtappningskran där det kommunala vattnet kommer in i huset. Då har man då en bufferttank om det blir strömavbrott och brist på tryck i den kommunala vattenledningen. Dessutom har man ett hundratal liter vatten i dunkar där man cirkulerar innehållet med jämna mellanrum.

När det gäller huset där jag växte upp finns där en djupborrad brunn vars pump nedgrävd i marken och på står där frostfritt på berggrunden. Vattenledningen in till det huset går ca 1,5 till 3m ned i marken placerat mot berggrunden. Vattenledningen in till huset har varit placerad där sedan 1958 (utbytt en gång) och aldrig frusit på den tiden. Inga värmekablar

Vi har idag kännedom om kallkällor i närheten som ger vatten även vintertid och har numera tillgång till ett eget 22 kVA traktorelverk.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jerka63

När det gäller huset jag bor i nu så har jag kommunalt vatten vars vattenledningar ligger på frostfritt djup och kommer in i huset genom källargolvet ca 2 m under marknivån. Inga värmekablar

När man har kommunalt vatten så kan man sätta en 200–300 liter stor hydrofonstank med backventil och avtappningskran där det kommunala vattnet kommer in i huset. Då har man då en bufferttank om det blir strömavbrott och brist på tryck i den kommunala vattenledningen. Dessutom har man ett hundratal liter vatten i dunkar där man cirkulerar innehållet med jämna mellanrum.

När det gäller huset där jag växte upp finns där en djupborrad brunn vars pump nedgrävd i marken och på står där frostfritt på berggrunden. Vattenledningen in till det huset går ca 1,5 till 3m ned i marken placerat mot berggrunden. Vattenledningen in till huset har varit placerad där sedan 1958 (utbytt en gång) och aldrig frusit på den tiden. Inga värmekablar

Vi har idag kännedom om kallkällor i närheten som ger vatten även vintertid och har numera tillgång till ett eget 22 kVA traktorelverk.
"Vattenledningen in till det huset går ca 1,5 till 3m ned i marken placerat mot berggrunden".

Men vattenledningarna måste fortfarande vara frostsäkert hela vägen in i huset - desto närmare huset ledningarna är, desto kallare blir det.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
"Vattenledningen in till det huset går ca 1,5 till 3m ned i marken placerat mot berggrunden".

Men vattenledningarna måste fortfarande vara frostsäkert hela vägen in i huset - desto närmare huset ledningarna är, desto kallare blir det.
Hej Jerka63

Som jag skriver så ligger ledningen i marken och MOT BERGGRUNDEN. Större delen av ledningen har varit placerad där sedan brunnen byggdes 1947, avgreningen (anslutningen) till huset sedan 1958.

Delar av huset (som har källare) står på berggrunden, vattenledningarna tas in i källargolvet.

Om vattenledningen ALDRIG under denna tid (78 år) har frusit en enda gång, då innebär det rimligen att metoden att lägga vattenledningen mot berget har fungerat.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jerka63

Som jag skriver så ligger ledningen i marken och MOT BERGGRUNDEN. Större delen av ledningen har varit placerad där sedan brunnen byggdes 1947, avgreningen (anslutningen) till huset sedan 1958.

Delar av huset (som har källare) står på berggrunden, vattenledningarna tas in i källargolvet.

Om vattenledningen ALDRIG under denna tid (78 år) har frusit en enda gång, då innebär det rimligen att metoden att lägga vattenledningen mot berget har fungerat.
Aha...Lycklig lösning för dig. Annars är detta en aber för off-grid!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.