Hej,
Ska byta ut altangolv samt räcke på altan <20 år gammal, bedömer att regelverket ser ok ut än så länge (har inte lyft golvet än). Är inte ohändig men inte händig heller, jobbar med annat till vardags. Springer löpande på grejer som gör mig lite osäker.
* Nuvarande bärlinor står på 2 x 45x95 ihop och ser ok ut, dock har jag ju möjlighet att jacka ur en 95x95 stolpe och byta dessa nu när jag har chansen. Är det bättre?
* Golvet idag är byggt utan mittfris, jag tänker mig mittfris. Bör den linjera med en stolpe till räcket. Ser konstigt ut annars?
*Med mittfris så kommer CC 60 skruvrader närmast frisen bli aningen mindre, typ 50-55CC kommer detta se konstigt ut?
* Jag vill byta avstånd på stolparna till räcket, men då hamnar jag "mellan" cc 60 som är skruvat i regelverket. Tänker mig en kortling mellan reglarna för stödja stolpen men ser det konstigt ut att hamna "mellan" två skruvrader?
* Kjolen ska fästas i stolparna till räcket. Tänkte gräva och gjuta plintar men sen slog det mig att kanske göra liknande stöd som den har idag. Skruvad i stolparna till regelverket, men att ha en längsgående regel hela vägen för mer flexibilitet och stabilitet. Är det här dumt? Försökt rita hur jag menar, gröna boxen är regeln jag funderar på skruva dit.
Stort tack på förhand!
Ska byta ut altangolv samt räcke på altan <20 år gammal, bedömer att regelverket ser ok ut än så länge (har inte lyft golvet än). Är inte ohändig men inte händig heller, jobbar med annat till vardags. Springer löpande på grejer som gör mig lite osäker.
* Nuvarande bärlinor står på 2 x 45x95 ihop och ser ok ut, dock har jag ju möjlighet att jacka ur en 95x95 stolpe och byta dessa nu när jag har chansen. Är det bättre?
* Golvet idag är byggt utan mittfris, jag tänker mig mittfris. Bör den linjera med en stolpe till räcket. Ser konstigt ut annars?
*Med mittfris så kommer CC 60 skruvrader närmast frisen bli aningen mindre, typ 50-55CC kommer detta se konstigt ut?
* Jag vill byta avstånd på stolparna till räcket, men då hamnar jag "mellan" cc 60 som är skruvat i regelverket. Tänker mig en kortling mellan reglarna för stödja stolpen men ser det konstigt ut att hamna "mellan" två skruvrader?
* Kjolen ska fästas i stolparna till räcket. Tänkte gräva och gjuta plintar men sen slog det mig att kanske göra liknande stöd som den har idag. Skruvad i stolparna till regelverket, men att ha en längsgående regel hela vägen för mer flexibilitet och stabilitet. Är det här dumt? Försökt rita hur jag menar, gröna boxen är regeln jag funderar på skruva dit.
Stort tack på förhand!
* Nuvarande bärlinor står på 2 x 45x95 ihop och ser ok ut, dock har jag ju möjlighet att jacka ur en 95x95 stolpe och byta dessa nu när jag har chansen. Är det bättre?
Nej det gör ingen större skillnad. I alla fall inte så att det är värt jobbet.
* Golvet idag är byggt utan mittfris, jag tänker mig mittfris. Bör den linjera med en stolpe till räcket. Ser konstigt ut annars?
Ja det ser nog konstigt ut annars.
*Med mittfris så kommer CC 60 skruvrader närmast frisen bli aningen mindre, typ 50-55CC kommer detta se konstigt ut?
Nej det är inget problem.
* Jag vill byta avstånd på stolparna till räcket, men då hamnar jag "mellan" cc 60 som är skruvat i regelverket. Tänker mig en kortling mellan reglarna för stödja stolpen men ser det konstigt ut att hamna "mellan" två skruvrader?
Att stolparna hamnar mellan två skruvrader är inget man kommer tänka på.
Men se till att va väldigt noga med att få stolparna raka. Blir lätt att drar sig åt nåt håll om inte regeln du skruvar i är helt rak.
* Kjolen ska fästas i stolparna till räcket. Tänkte gräva och gjuta plintar men sen slog det mig att kanske göra liknande stöd som den har idag. Skruvad i stolparna till regelverket, men att ha en längsgående regel hela vägen för mer flexibilitet och stabilitet. Är det här dumt? Försökt rita hur jag menar, gröna boxen är regeln jag funderar på skruva dit.
Frisen ska väl vara liggande? Då förstår jag inte vad den regeln gör för nytta.
Däremot bör du ha fler "stolpar" att skruva i så inte brädorna till kjolen vrider sig.
Det behöver inte va så avancerat som att gjuta plintar. Ett markspett räcker för det ändamålet.
Nej det gör ingen större skillnad. I alla fall inte så att det är värt jobbet.
* Golvet idag är byggt utan mittfris, jag tänker mig mittfris. Bör den linjera med en stolpe till räcket. Ser konstigt ut annars?
Ja det ser nog konstigt ut annars.
*Med mittfris så kommer CC 60 skruvrader närmast frisen bli aningen mindre, typ 50-55CC kommer detta se konstigt ut?
Nej det är inget problem.
* Jag vill byta avstånd på stolparna till räcket, men då hamnar jag "mellan" cc 60 som är skruvat i regelverket. Tänker mig en kortling mellan reglarna för stödja stolpen men ser det konstigt ut att hamna "mellan" två skruvrader?
Att stolparna hamnar mellan två skruvrader är inget man kommer tänka på.
Men se till att va väldigt noga med att få stolparna raka. Blir lätt att drar sig åt nåt håll om inte regeln du skruvar i är helt rak.
* Kjolen ska fästas i stolparna till räcket. Tänkte gräva och gjuta plintar men sen slog det mig att kanske göra liknande stöd som den har idag. Skruvad i stolparna till regelverket, men att ha en längsgående regel hela vägen för mer flexibilitet och stabilitet. Är det här dumt? Försökt rita hur jag menar, gröna boxen är regeln jag funderar på skruva dit.
Frisen ska väl vara liggande? Då förstår jag inte vad den regeln gör för nytta.
Däremot bör du ha fler "stolpar" att skruva i så inte brädorna till kjolen vrider sig.
Det behöver inte va så avancerat som att gjuta plintar. Ett markspett räcker för det ändamålet.
Tack för svaret!maah skrev:
* Kjolen ska fästas i stolparna till räcket. Tänkte gräva och gjuta plintar men sen slog det mig att kanske göra liknande stöd som den har idag. Skruvad i stolparna till regelverket, men att ha en längsgående regel hela vägen för mer flexibilitet och stabilitet. Är det här dumt? Försökt rita hur jag menar, gröna boxen är regeln jag funderar på skruva dit.
Frisen ska väl vara liggande? Då förstår jag inte vad den regeln gör för nytta.
Däremot bör du ha fler "stolpar" att skruva i så inte brädorna till kjolen vrider sig.
Det behöver inte va så avancerat som att gjuta plintar. Ett markspett räcker för det ändamålet.
Ja kjolen kommer vara liggande. Tänkte mig regeln liggandes och sedan sätta stöttor ut på stolparna till räcket. Om jag bara sätter stolparna i regelverket så känns det lite klent, därav att jag vill sätta något nertill för stabilitet. Tänkte gjuta först men sedan slog det mig att sätta stöttor istället, likt det man gjort innan. Blev bara osäker så jag inte bygger in horisontella krafter som "ruckar" på bärlinorna.
Markspjut är en idé men då går det ju inte sätta kjol hela vägen ner för att fästet till stolpen är i i metall, går inte skruva i?
Klicka här för att svara
