42 395 läst ·
219 svar
42k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Varför skriver du det till mig??X xxargs skrev:Nu skall vi se... - det fins typ 950000 hus och sommarstugor med enskild avlopp, vilket i stort sett ger att det är lika många som skaffar fram vatten med egen brunn, ibland fler på samma brunn via servitut eller via gemensamhetsanläggningar som inte är kommunala, då för att få avloppstillstånd, i alla fall de senare åren ofta kräver att man kan visa att man har godkänd dricksvatten i tillräcklig mängd.
När kommuner gör vattenverksamhetsområde i en tätare bosättning med att gräva ned VA så har det hittills varit tvångsanslutning att koppla in avloppet (men i framtiden kan de inte längre kräva det, om jag minns och läst rätt) medans inkoppling till kommunal vatten har varit frivillig.
Det är rätt mycket pengar för att (mer eller mindre (o)frivilligt...) koppla sig in till kommunal avlopp och på det har man sedan en fast månadskostnad och en volymbaserad kostnad i form av förbrukad vatten där avloppshanteringen av sagda vattnet står för 2/3-delar av vattenpriset.
Vill man se vad det faktiskt kostar att få kommunal VA till en fastighet och sedan dess fasta och volymavgifter så kan man gå in på kommunens sidor och det kan variera stort mellan kommuner...
Och är man utanför kommunens vattenverksamhetsområde så måste man lösa både vatten och avlopp själv vilket vid nyanläggning av vatten (ofta borrning) och avlopp kan gå på flertalet hundra tusen, dock sällan mer än vad en kommunal VA-inkoppling kostar, men väl gjort är driftskostnaden senare ofta i bråkdelar av vad kommunen tar i fasta avgifter och är inte volymbaserat, såvida man inte måste behandla vattnet för järn, mangan och kalk på olika sätt och kostnaden blir då lite högre.
Har själv både egen vatten ur djuphålsbrunn och avlopp med minireningsverk. Själva vattenpumpningen skulle ganska lätt kunna lösas med sinusväxelriktare (2 kW), några få solpaneler med solcellsladdare och buffertbatteri bli helt självständigt fungerande året runt om man inte envisas med långdusch var dag...
Problemet är minireningsverket då den har en luftpump som går intervaller och drar ca 40 Watt medans den arbetar typ 6-8 timmar av dygnet, vilket gör att det behöver samlas ihop runt 350 Wh/dygnet + omvandlarförluster och grundförbrukning för växleriktaren - sommaren går det ganska bra att få ihop energimängden med relativt få solpaneler, men det är vintern som är problemet...
Har man 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd så är det ingen elförbrukning alls såvida det inte finns pumpar för att man inte kan skapa fall från huset hela vägen till markbädden och måste pumpa vattnet.
Det är ju inget svar på det du citerade.
Min kommentar var att det var så för hus med kommunalt vatten.
Om du menar att vattenledningen dras in på annat sätt så kan du ju få berätta hur. Då ger du iaf ett svar.
Det jag skrev var väldigt kort. Och du svarade ju på det. Nog borde du väl ha läst då.Jerka63 skrev:
Så här skrev jag "Så är det väl för ungefär 100% av husen med kommunalt vatten. Eller var hittar du något som inte har det så?"
Och då svarade du "Landsbygden". Men du berättade aldrig hur den kommunala vattenledningen drogs in till huset på Landsbygden. Varför gjorde du inte det?
Och vad är svaret? Vad är det annorlunda sättet det görs på då?
Ja den där 14 dagarna är ju räknat med årets varmaste sommardag, ungefär 14 gånger i rad.C cpalm skrev:Västerås har ett sådant värmelager i drift, vilket de påstår kan säsongslagra 13 GWh på 300 000 m³:
[länk]
I bildtexten står det att det räcker för upp till 2 veckors sommardrift. I artikeln har de förskönat det till att det räcker till 2 veckors drift beroende på utetemperatur. Nu är förvisso Västerås en hyfsat stor stad, men frågan är hur många miljoner m³ man behöver för en hel vinters värmebehov? Rimligt? Njae... Västerås råkade ju ha ett färdigt bergrum "liggande".
Tittar man på statistik från energiföretagen så behöver Västerås ungefär 1750 GWh/år, så 13GWh är ju ca 0.75% av årsbehovet för staden eller ca 2.7 dagar med medelbehovet på nätet.
En villa som kräver säg 15MWh på vintern, om man lagrar med 50C delta T, så skulle det bli ungefär 260 m3 vattentank. Så det är inte så realistiskt att lagra en hel vinters behov i form av varmt vatten. Kemiskt lagrat i ved går det ju utmärkt med rätt små medel...
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Sedan förr i tiden fick man frysa inomhus, det var liksom inte 20 grader överallt styrt av termostat. Tvätta gjorde man en gång i månaden. Min morfar bodde i en gammal lägenhet från 40--talet, när jag var där på 90-talet hittade jag en gammal tvättlista där varje lägenhet hade två dagar tvätt varannan månad. Inte mer med det. Arbetare luktade svett och tjänstemännen luktade gott.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
@Jerka63 @Qvarsell @Rabbithole
@xxargs @Anders_Nilsson Jag har raderat några ”politiska/otrevliga” inlägg som rapporterats och flera svarsinlägg som svarade på detta. Inser att icke politiska/icke otrevliga inlägg kan ha råkat raderats som en följd av detta. Vänligen svara igen om så är fallet. Med hopp om förståelse. /Mod Per
@xxargs @Anders_Nilsson Jag har raderat några ”politiska/otrevliga” inlägg som rapporterats och flera svarsinlägg som svarade på detta. Inser att icke politiska/icke otrevliga inlägg kan ha råkat raderats som en följd av detta. Vänligen svara igen om så är fallet. Med hopp om förståelse. /Mod Per
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Tvättmaskin med energiklass A drar ca 50l vatten per tvätt och 0,5kWh el.
Oj, jag minns inte vad jag skrev... Hoppas att den som ville läsa det hann se det.Per Eskilsson skrev:
@Jerka63 @Qvarsell @Rabbithole
Jag hittade det...Qvarsell skrev:
Jag har en off-grid-stuga som jag jobbar på att optimera, det främsta skälet är att ha låga driftskostnader, men ett lika tungt vägande skäl är att kunna klara sig i ett sammanhang när infrastrukturen inte längre fungerar. Jag tror mig ha skrivit lite om den stugan tidigare i tråden.
Så här långt tror jag mig kunna lösa el till ljus, mat, kylskåp, mobil, dator och musik året om. även lite batteridrivna maskiner kan köras på systemet. Vatten (borde kunna funka med lågspänningspump). Värme siktar jag på att lösa med täljstenskamin, med kokplatta som reserv om elen tar slut.
Det som inte är löst är hur man tvättar sina kläder på ett bekvämt sätt. Hemma i lägenheten är det ju enkelt att langa in allt i tvättmaskinen, men den tiden är förbi om man kör off-grid. Tror jag. Jag har inte räknat på det, men det är min gissning...
Hej Rabbithole.Rabbithole skrev:
Min batteribank är 2 st 12 V LiFePO4 på 100 Ah seriekopplade = 24 V x 100 Ah. 500 w i en timme / 24 V = 20,8 Ah, så jag har plats för 4 tvättar till denna dag. Inte helt omöjligt alltså. Spännande! Jag är inte där ännu. Men jag kanske får för mig att testa i framtiden då om det ska vara så låg förbrukning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Och 2st×12V×100Ah blir 2,4kWh. Tycker det är enklare att bara räkna kWh för energimängd.Qvarsell skrev:
Hej Rabbithole.
Min batteribank är 2 st 12 V LiFePO4 på 100 Ah seriekopplade = 24 V x 100 Ah. 500 w i en timme / 24 V = 20,8 Ah, så jag har plats för 4 tvättar till denna dag. Inte helt omöjligt alltså. Spännande! Jag är inte där ännu. Men jag kanske får för mig att testa i framtiden då om det ska vara så låg förbrukning.
Kan vara vettigt med lite större batteribank om man ska lyxa på med tvättmaskin
Hej.nino skrev:
Jag ska börja med att erkänna att jag startade tråden vid en olycklig tidpunkt, plötsligt hade jag så mycket att göra att jag inte riktigt orkat och hunnit med att driva på i denna tråd som jag tänkt.
Men jag har lurkat här, och sett vad alla skrivit, och en del nya tankar har det då faktiskt väckt.
Men vad jag tänkte när jag startade tråden var väl kanske hur man skulle kunna använda de pengar man sparar på fasta avgifter, energiskatt, överföringsavgifter, moms osv, till att överbrygga de 4 månader om året som är svåra att ordna med solcellerna.
Kanske bara installera en oljepanna och elda brännolja, för att därigenom överbrygga den solfattiga vintern, typ.
Fast jag hoppades kanske mer på att någon skulle kunna visa produkter med bränsleceller, vätgasrör och annat, som skulle kunna ordna det hela.
Jag kickade dessutom igång tråden utan att ha gjort läxan själv, dvs jag hade egentligen inte räknat och kollat osv innan. Och varför skulle jag det? Om jag redan hade koll på allt så bleve jag ju inte hjälpt av en tråd i ämnet.
Men jag har nu insett att det verkligen inte är lätt att överbrygga de två månaderna med i princip noll produktion + de två månaderna med liten, men alldeles för liten, produktion - utan att det blir dyrare än att bara fortsätta vara slav under nätägaren och skatteverket.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Jag kommer och tänka på @Mossen stefan och den här artikeln.
https://www.byggahus.se/stefans-lada-mossen
Kan Stefan eller någon annan klok person ha någon lösning på hur man löser problemet under de kalla vintermånaderna?
https://www.byggahus.se/stefans-lada-mossen
Kan Stefan eller någon annan klok person ha någon lösning på hur man löser problemet under de kalla vintermånaderna?
Det är nog en utmärkt sammanfattning av läget.Mikael_L skrev:
Två månader om året utan el skulle nog å andra sidan bara vara nyttigt för många.