Hej!

Jag håller på att totalrenovera ett hus och ska snart börja gipsa och spackla alla väggar. Jag har aldrig spacklat tidigare, så det blir en ny erfarenhet.

Det jag funderar mest på är slipningen av spacklet. Eftersom det är ett helt hus kommer det bli en hel del att slipa.

Jag såg att Jula har denna tak- och väggslip på rea:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-016234/

Vad rekommenderar ni för en nybörjare som mig, klassisk handslipning eller en sådan maskin?

Vad ger bäst resultat och vad går snabbast? Jag tänker att en maskin kanske sparar mycket tid, men jag är osäker på hur bra en billig variant är jämfört med dyrare modeller.

Alla tips tas gärna emot! 😊

Som amatör är min erfarenhet att maskin är bra att slipa med. Ett proffs bredspacklar jämnt och behöver säkert slipa mindre efteråt än vad jag behövde.
Vilken maskin som är bra kan jag inte råda om tyvärr, jag fick låna en.

Ansiktsmask och skyddsglasögon är bra också.

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
K
NyKarin NyKarin skrev:
Som amatör är min erfarenhet att maskin är bra att slipa med. Ett proffs bredspacklar jämnt och behöver säkert slipa mindre efteråt än vad jag behövde.
Vilken maskin som är bra kan jag inte råda om tyvärr, jag fick låna en.

Ansiktsmask och skyddsglasögon är bra också.
Ts ska väl inte bredspackla nygipsade väggar?

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
K
A Axel98 skrev:
Hej!

Jag håller på att totalrenovera ett hus och ska snart börja gipsa och spackla alla väggar. Jag har aldrig spacklat tidigare, så det blir en ny erfarenhet.

Det jag funderar mest på är slipningen av spacklet. Eftersom det är ett helt hus kommer det bli en hel del att slipa.

Jag såg att Jula har denna tak- och väggslip på rea:
[länk]

Vad rekommenderar ni för en nybörjare som mig, klassisk handslipning eller en sådan maskin?

Vad ger bäst resultat och vad går snabbast? Jag tänker att en maskin kanske sparar mycket tid, men jag är osäker på hur bra en billig variant är jämfört med dyrare modeller.

Alla tips tas gärna emot! 😊
En giraff är grymt bra om man bredspacklar, tycker jag. Du ska ju dock bara spackla lite gipsskarvar. Om du ska slipa skarvarna med maskin lär den från Jula duga utmärkt. Jag vet dock inte om den har anslutning för dammsugare, vilket jag skulle betrakta som en enorm fördel. Hellre hyra en med, än köpa en utan. Även om det blir dyrare.

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
K
A Axel98 skrev:
Hej!

Om du ska gipsa om en hel kåk så "läs på" ordentligt innan. Det spar dig betydligt mer tid än en giraff.

Har du satt upp gips tidigare?
Vet du hur du använder en spackelremsa?

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
En giraff är grymt bra om man bredspacklar, tycker jag. Du ska ju dock bara spackla lite gipsskarvar. Om du ska slipa skarvarna med maskin lär den från Jula duga utmärkt. Jag vet dock inte om den har anslutning för dammsugare, vilket jag skulle betrakta som en enorm fördel. Hellre hyra en med, än köpa en utan. Även om det blir dyrare.
På bilden syns en dammsugarslang i botten, så just den biten har jula-maskinen.

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
K
redarn redarn skrev:
På bilden syns en dammsugarslang i botten, så just den biten har jula-maskinen.
Bra! 😀

Det funkade inte att följa länken (men gör det nu). Inte för mig iaf.

Min poäng var hur som helst att det inte behövs något avancerat för ändamålet. Man får in spacklingssnitsen ganska snabbt och det är ju inte hela väggar eller tak som ska slipas.

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Om du ska gipsa om en hel kåk så "läs på" ordentligt innan. Det spar dig betydligt mer tid än en giraff.

Har du satt upp gips tidigare?
Vet du hur du använder en spackelremsa?
Tack för svar. Aldrig skruvat gips. Tittat lite på YouTube bara. Tanken är att läsa på så mycket som möjligt. Har du tips tar jag tacksamt emot dom.

Gips är billigt Per kvm, lappa aldrig med spillbitar.
Försök minimera antalet skarvar, och de skarvar man får ska så långt det går vara försänkta skivkanter mot varandra.

Köpte en sån från jula som jag sålde efter att ha fixat första rummet. Resten har jag handslipat med abranet slipnät och handtag kopplat till grovdammsugare.
Finessen är att öva upp tekniken med spackelspaden och lära sig lägga på rätt mängd spackel. Det mesta av resultatet görs med spackelspaden och inte med slippapperet. Hellre en aning för lite och få spackla en omgång extra än att lägga på för mycket och behöva avverka mycket med slipen. Spacklet gör ingen nytta i dammsugarpåsen. Efter lite övning så behövs inte mer än några smekningar med slippapperet

Jag har nästan gjort samma resa som du - dock nybyggnation av hus. Jag försökte använda en sån giraff men tyckte den var sjukt otymplig så jag slipade för hand. Jag kan säga som så att när jag var färdigslipad kunde jag inte lyfta armen över axelhöjd på typ 2-3 dagar :D. Jag spacklade allting först, och sen slipade. Det kanske är bättre om man spacklar och slipar om vartannat istället, mer variation.

Ett tips är också att börja spackla i det rum där det "syns" minst, eller där du bryr dig minst, typ tvättstuga osv. Du kommer bli bättre och bättre ju mer du spacklar.

• Gilla
mikeyboy86 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.