22 317 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Ockerpriser på elinstallationer, kan man bestrida fakturan?
Exakt, det ligger en hund begraven här. Devikit 1000w touch, 8 000 kr efter 400% påslag = "normalpris" 1 600 kr.AndreasRiktiga skrev:
Elbutik.se: 4 860 kr.
Elvärmebutiken.se: 4 231 kr
Elgrossisten.se: 4 620 kr
Tycker snarare det handlar om ca. 75% påslag om 8 000 var ink moms. Ca 125% om priset var ex moms.
En jäkla skillnad även om påslaget fortfarande är väldigt saftigt.
Möjligt att det är norm. Inom bryggeribranschen.tommib skrev:Jag skulle tro att kickback-avtal är normen. Det var det i alla fall inom bryggeribranschen när jag en gång i tiden ansvarade för alkoholinköp till en pub. Vi fick dels rabatter och dels en "bonus" i slutet av året. Svårt att tro att det inte skulle finnas liknande konstruktioner i hantverksbranschen, speciellt med tanke på de rena fantasikreationer grossisternas listpriser är.
Jag har jobbat både inom stora och små installationsföretag. Endast i de största så har vi haft kick-back.
Dessutom har de största aktörerna bättre rabatter generellt. Så när jag jämför med det mindre företagets priser så har man inte ens samma fördelaktiga inköpspris. Och till detta så har de stora (största) företagen så kallad kickback. Det kan man som normalstort företag glömma.
Kickbacken fungerar oftast så att du måste handla för t.ex. 20 miljoner kronor (rabatterade inköpet). Och har du uppnått det vid årets slut så betalas en liten del tillbaka. En mycket dålig konstruktion för alla kunder egentligen. Då den summa som man "får" hade gett mer om man fått lägre pris från början (tex en direkt fakturarabatt). Då hade slutkund kunnat få lägre pris och allt hade varit frid och fröjd. Men då man inte i förväg för ett år vet hur man kommer uppnå denna extra kickback eller inte, så kan man inte helt riskfritt kallt räkna med att man kommer få tillbaka något. Når man inte upp till nivån så får man inte en krona tillbaka. Inte ett enda öre. Så då ställs man inför frågan. Vågar man ge kunden ett pris som baseras på tex netto minus en "eventuell" rabatt om ett år. Och sen 12% på det. Nja, det innebär att du 1) måste binda kapital att ligga ute med mellanskillnaden själv (kunden betalar utifrån en fiktiv rabatt) men som företag måste du ju betala ditt vanliga nettopris i inköp. Det innebär att du fram till den eventuella kickbacken har lånat ut pengar rent krasst. Och vill det sig illa så får du inte tillbaka ett skit. Alltså både lånat ut och dessutom sen gått back på materialet.
Så någon kickback att räkna med för det normalstora företaget är bara att glömma. Och här är jag nog överens med de flesta som anser att elgrossisterna har rena fantasilistor. Så är det ju. Det finns oavsett rabatter, kickback eller ej, inte en enda kund som betalar listpriserna hos en elgrossist.
Och när det gäller material och dess priser så slåss nog de flesta företag emot de stora grossisterna. Vi får ju dagligen frågan om hur det kan se ut så här med prisbilden. Något man hela tiden vidareförmedlar och frågar grossisterna i sin tur. I slutänden kommer naturligtvis konsumenten vinna och de stora grossisterna kommer för sent inse att dom skulle ha anpassat sig till hur det faktiskt ser ut idag.
Man kan ju som konsument t.ex. fråga sig varför inte en installatör handlar materialet på tex. Elbutik och allt vad dom heter. Tja, det är ju fullt möjligt. Särskilt inför lite större projekt eller planerade jobb. Då finns det ju ingenting som hindrar detta. Men det som det oftast faller på är detta:
- Nätbutikerna har inte samma leveransexakthet. Man kan inte beställa en produkt före klockan 18 en vardag och ha det 07.00 dagen efter. Många gånger är detta verkligheten man lever i. Både som installatör och kund är man intresserad av att ett jobb ska gå att lösa med en fingerknäppning. Då kan man inte planera sina arbetsdagar efter att "beräknad leveranstid 1-3 dagar".
- Utbudet. Nätbutiker, Biltema, Jula whatever har massor saker på hyllan. Men man kan inte bygga en komplett installation med det som finns hos dessa. Så är det. Det går inte att hitta ALLA nödvändiga detaljer hos dem. (Självklart vid mindre installationsarbeten, men inte i det stora hela).
Men elbutik har ju inte generellt sett lägre eller iallafall inte väsentligt lägre priser än vad en elinstallatör med normal omsättning får hos grossisten efter rabatt. Ser inte att det skulle finnas något att tjäna där.AndreasRiktiga skrev:
Vad händer när "bättre" saker tas fram hos Bauhaus med lägre pris? Förklara gärna vad du och de som företräder ditt synsätt ger för mervärde i förädlingskedjan. Oerhörd inverkan i produktion, utveckling distribution osv om man ser till beloppen det ofta rör sig om.AndreasRiktiga skrev:
Ge gärna en bakgrund till de faktorer och %-satser som ofta figurerar i dessa trådar. Hur jag än försöker kan jag inte finna någon bakomliggande logik mer än den mer onämnbara som bara skulle i onödan reta upp.
Blir som sagt oerhört fånigt att försöka smeta ut en massa poster på materialandelen. Gör man inte skäl för sitt salt i den del man har förespeglat kompetens och dessutom i skydd av "skrå" får man passa mun därefter.
Jag kan inte ge en bakgrund till de "%-satser som ofta figurerar". Varje företagare sätter väl sina egna priser.GK100 skrev:Vad händer när "bättre" saker tas fram hos Bauhaus med lägre pris? Förklara gärna vad du och de som företräder ditt synsätt ger för mervärde i förädlingskedjan. Oerhörd inverkan i produktion, utveckling distribution osv om man ser till beloppen det ofta rör sig om.
Ge gärna en bakgrund till de faktorer och %-satser som ofta figurerar i dessa trådar. Hur jag än försöker kan jag inte finna någon bakomliggande logik mer än den mer onämnbara som bara skulle i onödan reta upp.
Blir som sagt oerhört fånigt att försöka smeta ut en massa poster på materialandelen. Gör man inte skäl för sitt salt i den del man har förespeglat kompetens och dessutom i skydd av "skrå" får man passa mun därefter.
Däremot så vet jag att det inom de företag jag verkat tidigare, har varit tillvägagångsättet att man fakturerar tid+material. Och på materialet läggs ett påslag som ska täcka de övriga kostnader som finns i verksamheten. Inget konstigt. Det är fri prissättning som råder, såvida man naturligtvis inte hamnar i helt orimliga påslag så det handlar om det så kallade "ocker" som man gärna använder här.
Men jag tycker till syvende och sist att det är mycket bra att branschen pressas att anpassa sig. Då får kunden "rätt" påslag för materialet (enligt det jag skrivit tidigare). Dessutom kan man då faktiskt på ett bättre sätt redovisa alla kostnader utan att behöva tjafset om materialprisets vara eller icke vara. Istället redovisas de faktiska kostnaderna för sig. Arbetstid, bil, deponikostnader, transporter, materialhantering etc etc. som inte täcks upp av ren arbetstid. Det är ju dessa (mer)kostnader som tidigare kunnat bakats in i materialpåslaget. Rätt eller fel.
Skulle vilja påstå att majoriteten av företagen är ärliga. Och majoriteten av kunderna är de bästa man kan ha att göra med. Är man en normalt funtad företagare så har man en sund och långvarig relation till en kund. Något som båda har utbyte av. Jag har svårt att tro att det är en generell "blås kundhelvetet som fan"-mentalitet som råder i svenskt företagande. Men så fort frågan om ett pris dyker upp här så utgår majoriteten från att företagarhelvetet har dyngblåst den stackars kunden. Lite eftertanke och faktiskt se till fakta kan man börja med. Sen ska den installatör kölhalas som kölhalas bör om man utnyttjat en konsument mot dess bättre vetande.
Då verkar du ha en i mina ögon sund grundinställning, till viss del håller jag med om det du antar generellt kring "ärligheten" i de här fallen. Många trådar ger annan bild (vi behöver inte spekulera om deras relevans i helhetsbilden) själv upplever jag en offset fortfarande åt det negativa och då bedömt utanför BH.AndreasRiktiga skrev:Jag kan inte ge en bakgrund till de "%-satser som ofta figurerar". Varje företagare sätter väl sina egna priser.
Däremot så vet jag att det inom de företag jag verkat tidigare, har varit tillvägagångsättet att man fakturerar tid+material. Och på materialet läggs ett påslag som ska täcka de övriga kostnader som finns i verksamheten. Inget konstigt. Det är fri prissättning som råder, såvida man naturligtvis inte hamnar i helt orimliga påslag så det handlar om det så kallade "ocker" som man gärna använder här.
Men jag tycker till syvende och sist att det är mycket bra att branschen pressas att anpassa sig. Då får kunden "rätt" påslag för materialet (enligt det jag skrivit tidigare). Dessutom kan man då faktiskt på ett bättre sätt redovisa alla kostnader utan att behöva tjafset om materialprisets vara eller icke vara. Istället redovisas de faktiska kostnaderna för sig. Arbetstid, bil, deponikostnader, transporter, materialhantering etc etc. som inte täcks upp av ren arbetstid. Det är ju dessa (mer)kostnader som tidigare kunnat bakats in i materialpåslaget. Rätt eller fel.
Skulle vilja påstå att majoriteten av företagen är ärliga. Och majoriteten av kunderna är de bästa man kan ha att göra med. Är man en normalt funtad företagare så har man en sund och långvarig relation till en kund. Något som båda har utbyte av. Jag har svårt att tro att det är en generell "blås kundhelvetet som fan"-mentalitet som råder i svenskt företagande. Men så fort frågan om ett pris dyker upp här så utgår majoriteten från att företagarhelvetet har dyngblåst den stackars kunden. Lite eftertanke och faktiskt se till fakta kan man börja med. Sen ska den installatör kölhalas som kölhalas bör om man utnyttjat en konsument mot dess bättre vetande.
Hoppas verkligen att fler ser det som du att det är bra att viss press och tillnyktring sker i dessa branscher relaterade till bygg i olika former. Sen att slutraden kanske inte ändras i så stor utsträckning spelar mindre roll i mina ögon det blir åtminstone lite mer transparent och förklarbart. Finns inte mycket som ger så negativt resultat som att känna sig rätt eller orätt blåst och den delen borde ju minska jämfört med att kolla priser och upptäcka enorma glapp.
Nykomlingar brukar hälsas välkomna till forumet så jag passar på att göra det nu.
Jag blir som konsument mycket irriterad över att betala påslag på material. Det beror på hantverkarens girighet och vilja att lura kunden, ett system som tyvärr är alltför etablerat i branschen och försvaras med näbbar och klor så fort det ifrågasätts.
Jag betalar hantverkaren cirka 500 kronor i timmen för att åka och köpa material. Han får milersättning på väg till och från bygghandeln. Varifrån kommer hans kostnad för material-hantering? Det är ju ren vinst, likställt med att vara i mitt hus och arbeta!
Med löpande räkning förväntar jag mig lägre pris än vad jag själv kan hitta på nätet! Hantverkaren är proffs och bör kunna förhandla om rabatter med sina leverantörer som självklart ska komma mig till godo.
Garanti-ärenden hör hemma i timpriset/total-priset. Inte som påslag på material.
Jag betalar hantverkaren cirka 500 kronor i timmen för att åka och köpa material. Han får milersättning på väg till och från bygghandeln. Varifrån kommer hans kostnad för material-hantering? Det är ju ren vinst, likställt med att vara i mitt hus och arbeta!
Med löpande räkning förväntar jag mig lägre pris än vad jag själv kan hitta på nätet! Hantverkaren är proffs och bör kunna förhandla om rabatter med sina leverantörer som självklart ska komma mig till godo.
Garanti-ärenden hör hemma i timpriset/total-priset. Inte som påslag på material.
Vet du vad som skulle antas skäligt eller hur det ska kommas fram till?injonil skrev:
Och lite vid sidan av, du tex eller Plåthuset m.fl som verkar insatta eller sysslar med närliggande frågor hur ofta förkommer dessa processer kring tex dolda fel, felaktigt utförande, prisdifferenser osv i verkligheten? Verkar kunna blockera rättsväsendet med något som inte skulle behöva komma upp öht och ta resurser från viktigare frågor där.
Och är det för småhandlare något att syssla med, det talas om "ha rätt, få rätt", "juridiska" som något sätt att misshandla språket så inte en logisk analys räcker utan orakel ska till osv. Måste säga att mycket av detta ibland vid svaga tillfällen stör mig längst in i själen som normalbegåvad, men ändå intressant.
Vilket trams.
Får en de som de vill skulle en vara ha exakt samma pris i hela sverige.
Man tar väl reda på vad grejerna kostar i förväg om det är något dyrare som ska göras.
Och väljer den leverantör av materiel / arbete som man tycker passar.
Felet är att folk går in på exempel coop bygg & ser att en strömbrytarer kostar tex 29kr. att det sedan finns en märkesbrytare för tex 129kr i samma butik fast på en annan hyllplats. de har då en förväntning att en strömbrytare är billig.
Varför går det bra för de flesta att jämföra priser på en platt tv mellan olika butiker, jo därför att det kan skilja några tusen. VARFÖR SKLIJER DET SEJ I PRIS? är det ocker.
Varför kan man då inte kolla med elfirmorna vad elmaterielet kostar för ett jobb.
Man vet iaf hur många vägguttag och strömbrytare man ska ha.
varför har en del elfirmor arbetskostnad på 400kr och en del andra på upp mot 700kr
Varför tar en del upp bilkostnad och en del gör det inte?
Varför tjänar en del mer pengar än andra som har jobbat lika länge?
Det är så det ser ut idagen sammhälle!
Och man kan känna sej lurad, Det gör inte saken bättre att någon tjänar pengar.
Ska vi ha ett tak på hur mycket ett påslag får vara? Nej, kolla upp priser före köp.
Off topick.
Om jag får tillfället att köpa ett hus, och sedan säljer huset till ett mycket högre pris, vi säger +100% kort där efter.
Är jag då en ockrare? eller har jag gjort en bra affär?
skulle ni bara ha lagt på 10-15% och nöjt er med detta.
Får en de som de vill skulle en vara ha exakt samma pris i hela sverige.
Man tar väl reda på vad grejerna kostar i förväg om det är något dyrare som ska göras.
Och väljer den leverantör av materiel / arbete som man tycker passar.
Felet är att folk går in på exempel coop bygg & ser att en strömbrytarer kostar tex 29kr. att det sedan finns en märkesbrytare för tex 129kr i samma butik fast på en annan hyllplats. de har då en förväntning att en strömbrytare är billig.
Varför går det bra för de flesta att jämföra priser på en platt tv mellan olika butiker, jo därför att det kan skilja några tusen. VARFÖR SKLIJER DET SEJ I PRIS? är det ocker.
Varför kan man då inte kolla med elfirmorna vad elmaterielet kostar för ett jobb.
Man vet iaf hur många vägguttag och strömbrytare man ska ha.
varför har en del elfirmor arbetskostnad på 400kr och en del andra på upp mot 700kr
Varför tar en del upp bilkostnad och en del gör det inte?
Varför tjänar en del mer pengar än andra som har jobbat lika länge?
Det är så det ser ut idagen sammhälle!
Och man kan känna sej lurad, Det gör inte saken bättre att någon tjänar pengar.
Ska vi ha ett tak på hur mycket ett påslag får vara? Nej, kolla upp priser före köp.
Off topick.
Om jag får tillfället att köpa ett hus, och sedan säljer huset till ett mycket högre pris, vi säger +100% kort där efter.
Är jag då en ockrare? eller har jag gjort en bra affär?
skulle ni bara ha lagt på 10-15% och nöjt er med detta.
Men ändå så löste det inte problemet, inte helt åtminstone.lars_stefan_axelsson skrev:Fortsätter det på det här sättet så är det inte otroligt att vi får lösa det på samma sätt som vi gör/gjort med andra branscher där man haft samma problem, t ex taxibranschen, och helt enkelt lagstifta om hur prisuppgifter skall lämnas.
Det är bara ni som är i branschen som kan stoppa den utvecklingen. Tipset är att ni börjar nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.taxi020.se/blogg/varning-stockholm-arlanda-38-000-kr/
Så frågan är vad som händer sen. Går lagstiftaren vidare och i helt planekonomisk anda bestämmer vad en taxiresa får kosta, eller ska taxiägaren få fortsätta att bestämma priset själv?