22 317 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Ockerpriser på elinstallationer, kan man bestrida fakturan?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Njae, det kan man ju diskutera. I det här fallet så står det ju tydligt att taxichaffisen tar ut ockerpriser. Så det är ju ett fall framåt och det som reglerna var tänkta att främst ta tag i, nämligen att kunden fick veta att det kostade 2500:- från centralen till Arlanda när man väl var framme.Mikael_L skrev:
Det är ju samma problem här, dvs inte främst att elektrikern sätter priserna fritt utan att kunden inte får reda på det från början och inte kan få en överblick över totalkostnaden.
Sedan så är hela taxibranschen inte ren som den nyfallna snön för det (här ligger en del på kunderna som inte läser prisuppgifterna). Och jag vet att man håller på och diskutera ytterligare lösningar, men att man skulle gå in och prisreglera det tror jag sitter långt inne.
Jag tror mycket skulle vara vunnet om hantverkarbranschen var tvungen att komma med en vettig upplysning om totalpriset innan arbetet påbörjas. Sedan så får man sätta sina priser precis hur man vill.
Nu blandar du ihop det lite väl. Klädaffärer är inte jämförbart med hantverkare utan isåfall ska du jämföra med en stylist som handlar kläderna åt en person från klädaffärer. Hantverkaren handlar varor som egentligen kunden själv kan handla på närmaste bauhaus eller annan butik. Bilmekaniker kan vara jämförbart men hur gör dom? Lägger de på flera 100% på egentliga priser? Har helt ärligt inte koll på det.elmont skrev:
Det ruttna i det hela är att hantverkaren borde ta betalt för sitt arbete inte på att ta överpriser på varor som är lättillgängliga för kunden, tror dom flesta ger sken av att det blir bättre priser om man köper via byggaren.
Tyvärr är byggbranchen en rutten bransch där stor del svarta pengar far och hur gör man för att få bort det? Jo öser in pengar i form av rotavdrag. Men varför ska man klaga, jag har lärt mig av korrupta politiker att det är inte värt att tänka på andra när man kan tänka på sig själv, lol. Tragiskt men sant.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jag har inga som helst problem med att en elfirma sätter upp en elbutik och där försöker sälja kopplingsdosor för 130 kr st, eller säljer FK på metervara för 20kr metern.
Då kan jag välja vilken butik jag handlar i.
men om jag anlitar en hantverkare för att göra ett jobb, som inkluderar att han för min räkning handlar material. Då räknar jag med att betala för arbetet och utlägget för material. I tjänsten jag då köper ingår ju "tjänsten att handla". Den tjänsten betalar man genom antingen ett påslag i storleksordningen 10 - 15% och / eller timdebitering för transporter osv.
Om hantverkaren för min räkning köper material som kostar extremt mycket för mig, och på så sätt får hantverkaren ex. en kickback från butiken. Det är i så fall ett mutbrott, och ev. otrohet mot huvudman, dvs. kriminellt. Det är precis samma sak som när inköpare på ex. större industriföretag blir bjudna på bordellresor till fjärran östern (tyvärr rätt vanligt), för att köpa till överpris från ett visst företag. En sådan inköpare får sparken och polisanmäls.
Då kan jag välja vilken butik jag handlar i.
men om jag anlitar en hantverkare för att göra ett jobb, som inkluderar att han för min räkning handlar material. Då räknar jag med att betala för arbetet och utlägget för material. I tjänsten jag då köper ingår ju "tjänsten att handla". Den tjänsten betalar man genom antingen ett påslag i storleksordningen 10 - 15% och / eller timdebitering för transporter osv.
Om hantverkaren för min räkning köper material som kostar extremt mycket för mig, och på så sätt får hantverkaren ex. en kickback från butiken. Det är i så fall ett mutbrott, och ev. otrohet mot huvudman, dvs. kriminellt. Det är precis samma sak som när inköpare på ex. större industriföretag blir bjudna på bordellresor till fjärran östern (tyvärr rätt vanligt), för att köpa till överpris från ett visst företag. En sådan inköpare får sparken och polisanmäls.
En bra definition av ockerpris från t.ex. Wiktionary är:
Det ligger helt i linje med Hempularen skrivit och vad flera tyck här tidigare. Visst har vi fri prissättning men att utnyttja sin starka ställning som elektriker för att ta ut överpriser är per definition ocker.
Ett av de stora problemen som jag tror ligger bakom detta är:
Om vi tar en vanlig elprodukt som installatörer garanterat köper drösvis av:
E-Nummer : 15.041.63 Skruvklammer TCS-C3, 14-18 Vit (100st)
Denna kostar på:
elbutik.se
207 kr inkl moms.
Jula
169:- inkl moms.
Solar (Stor elgross)
175:- inkl moms med rabatter som en normal elfirma får.
Som ni ser är alltså Jula billigare ut till vem som helst än elfirmas inköpspris hos grossen.
Normalt produktpåslag anser jag vara 40% till vanlig kund.
175x1.4=245 kr
245 kr kommer alltås kunden faktureras för denna kartong hos en normal elfirma.
Han kan köpa samma låda själv på Jula för 169:-
Jag tycker den största boven i dramat är grossisterna.
Nog fan tror jag en stor elgross som finns i hela europa kan få bättre pris på en kartong klammer än vad Jula kan.
Notera även att det är EXAKT samma kartong klammer.
Denna kostar på:
elbutik.se
207 kr inkl moms.
Jula
Solar (Stor elgross)
Som ni ser är alltså Jula billigare ut till vem som helst än elfirmas inköpspris hos grossen.
175x1.4=245 kr
Nog fan tror jag en stor elgross som finns i hela europa kan få bättre pris på en kartong klammer än vad Jula kan.
Det är inte bara att Jula har ett billigare pris. Det är också att Elektrikern fakturerar både materialpåslag OCH tiden det tar att åka och köpa sakerna (och ev milersättning). Man kan ha det ena eller andra men inte båda! Här ligger nog också anledningen till kritiken mot många hantverkares påslag kontra bilverkstan.
Du kan säkert deala till dig ett högre timpris mot att få inköpspris på materialet.tommib skrev:Det är inte bara att Jula har ett billigare pris. Det är också att Elektrikern fakturerar både materialpåslag OCH tiden det tar att åka och köpa sakerna (och ev milersättning). Man kan ha det ena eller andra men inte båda! Här ligger nog också anledningen till kritiken mot många hantverkares påslag kontra bilverkstan.
Det är väl bara det att du pratar med hantverkaren.
För att hålla de låga timpriser folk efterfrågar måste man ha påslåg på material för att gå runt som firma!
Jo, jag har (förhoppningsvis) nyss gjort det. Vi ska byta elcentral och det är inte något jag hempular. Det möttes dock av en hel del motstånd och uteblivna offerter när jag meddelade att jag ville stå för materialet. Detta trots att jag förklarade för elektrikern att jag gärna såg ett högre timpris och att jag inte skulle köpa skit (allt är inköpt, i samråd med elektrikern. Nästan uteslutande Hager, förutom en Eldon-kapsling och ett gäng reläer från Eltako).EyEr0n skrev:
Att hitta elektrikern som ska komma om två veckor var ett jäkla jobb och jag förstår inte varför det ska vara så svårt...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
De ställen jag jobbat på, har vi beställt materielet så det levererades direkt till firman eller till arbetsplatsen om det är ett större jobb.tommib skrev:Det är inte bara att Jula har ett billigare pris. Det är också att Elektrikern fakturerar både materialpåslag OCH tiden det tar att åka och köpa sakerna (och ev milersättning). Man kan ha det ena eller andra men inte båda! Här ligger nog också anledningen till kritiken mot många hantverkares påslag kontra bilverkstan.
Att grossisten har lite högre pris än jula kan bero på att vi alltid hade fri frakt+ leverans före 09:00 nästkommande dag om vi beställde före 15:30.
Beställde materielet gjorde vi alltid på arbetstid, lika så packade upp, lade ev. in grejerna i bilen eller på lagret eller på lämplig plats hos kunden om det var leverans till arbetsplatsen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Troligen är priserna oskäliga
https://lagen.nu/arn/2010-5127
Kolla in länk och gör en bedömning mot ert fall
https://lagen.nu/arn/2010-5127
Kolla in länk och gör en bedömning mot ert fall
Jag kan köpa samma kartong klammer för under 100:- inkl. moms. hos min grossist.EyEr0n skrev:Ett av de stora problemen som jag tror ligger bakom detta är:
Denna kostar på:
elbutik.se
207 kr inkl moms.
Jula
Solar (Stor elgross)
175x1.4=245 kr
Ca 125:- inkl. moms hos Solar.
Vet inte vad det här tillför diskussionen mer än det här med priser inom branschen är väldigt komplicerat.
La ni till påslag då också? För om ni gör allt arbete på tid som kunden betalar för har jag svårt att se vad materielpåslaget ska täcka... Som du skriver är det inte konstigt att priset är lite högre när frakt ingår, det är naturligtvis helt normalt. Speciellt om det ingår garantier för tillgänglighet och leveranstid.HSP skrev:De ställen jag jobbat på, har vi beställt materielet så det levererades direkt till firman eller till arbetsplatsen om det är ett större jobb.
Att grossisten har lite högre pris än jula kan bero på att vi alltid hade fri frakt+ leverans före 09:00 nästkommande dag om vi beställde före 15:30.
Beställde materielet gjorde vi alltid på arbetstid, lika så packade upp, lade ev. in grejerna i bilen eller på lagret eller på lämplig plats hos kunden om det var leverans till arbetsplatsen.
Med arbetstid menade jag att "gubben" som hanterar materiel ska ha betalt.tommib skrev:La ni till påslag då också? För om ni gör allt arbete på tid som kunden betalar för har jag svårt att se vad materielpåslaget ska täcka... Som du skriver är det inte konstigt att priset är lite högre när frakt ingår, det är naturligtvis helt normalt. Speciellt om det ingår garantier för tillgänglighet och leveranstid.
Vi bestälde inte materiel på tid som debiterades kunden den tiden lades på materielpriset.
Jag menade att hanteringen av materiel kostar tid = pengar
Undantag om det var riktigt stora projekt, då fanns det en materielansvarig för projektet.
Jag kan inte svara exakt hur mycket påslaget var, efter som jag inte skrev några fakturor, jag bara redovisade åtgånget materiel.
Men jag är säker på att det gjordes påslag för att även tjäna på materielet.
Om jag minns rätt så betalade kunden 25% lägre pris än listpriset.
Dvs. friman tjänade ändå ganska bra på materielet
exempel en detalj kostar 100kr +m i listpris kunden betalade 75kr +m firman kanske köpte in den för 50kr + m