S
Betala den del som du anser rimlig och bestrid resten av fakturan, har de sagt att det ska vara marginell skillnad i pris jämfört med Bauhaus så är det de som gjort fel. Bara att stå på sig när man har rätt och ord står mot ord i värsta fall.

Du kan ju betala materialet (Bauhaus priser) + 12% (normalt påslag för inköp och transport) sen kan ju firman dra det vidare om de vill. De lär lägga ner det då de har lite att vinna och stor risk att förlora.

AndreasRiktiga skrev:
Det behöver inte vara ett rent garantiärende. Det kan visa sig på olika sätt. Jag pratar bara utifrån min egna erfarenhet. Först. Kunden vill köpa (nästan) allt själv. "Jag köper själv. Jag vet vad det ska vara". Sen ringer man 100 gånger och frågar om tips och olika saker om produkter man står och tittar på i en butik. Redan där ska man vara gratissupport och coacha kunden på gratistid för att dom vill köpa sakerna själva. Som en självklar gratisstjänst.

Sen är det inte vanligt att saker går sönder. Men NÄR en produkt går sönder så vill ju varje verksamhet ha backup för detta. En krona här och en krona där, gör att man får en liten buffert för det läge man ska köra 10 mil tur och retur, 3 timmars jobb för att plocka med sig en ny armatur, ta ner en gammal samt restiden, lämna den gamla för destruktion. Man kan ha vilka åsikter man vill om detta. Men det går inte driva välgörenhet (eller går gör det ju. men då ska man nog inte driva företag).

Rena garantier är inte så ofta men det som hände desto oftare var att folk som skulle köpa sitt egna material för det blev bäst så (tycker dom), är de som sedan ringer och tjatar om både det ena och det andra som inte har med mig som installatör att göra. "Ska det låta så om armaturen" "Ska inte lysrören hålla längre?" "är det något fel på armaturen när det knappt går vrida runt lysrören när man ska byta" "Är butiken skyldiga att ge mig en ny armatur när kåpan sprack när jag inte lyckades få dit den ordentligt" "Strömbrytaren i garaget började kärva efter en vecka. satte du den rätt?" "Är alla rörelsevakter såhär dåliga" och en miljard frågor till.

Om det är någon här som tror att man som installatör är intresserad av att vara någon gratiskonsult när kunden sen får massa frågor och tycker prylarna är skit, så tror ni tyvärr fel. Och det är här fler och fler installatörer tröttnar. Har man tagit på sig att installera och inget mer så tycker nog de flesta att om du sen har klagomål på produkterna så vänd dig till Bauhaus (tex) då. Man är ju inte direkt inblandad i kundens materialval.

Det brukar också mynna ut i att det diskuteras att det är kunden som bestämmer om han/hon vill köpa materialet själv. Och där håller jag med till 100 procent. Självklart kan inte installatören bestämma detta överhuvudtaget. Men installatören kan välja att tacka nej till jobbet. Precis som kunden har rätt att välja vilket företag denne vill. Så är det ju även så, hör och häpna, att ett företag kan välja att tacka nej till ett jobb.
Är du inte lite väl långt från TS ursprungliga fråga och funderingar nu? Du verkar frusterad över saker som du själv säkert i ditt dagliga jobb och kontakt med kunderna ganska enkelt kunde ta första steget till att bättra. Det du radar upp håller inte för en någorlunda ärlig genomlysning och om du söker här på BH finns miltals av trådar på samma tema.

Det är ok för min del att du försöker göra kattrakandet och girigheten kring tex materialfrågorna mindre negativ, kanske mest inför dig själv men tro inte att det i dagsläget "lurar" någon öht. Du ska inte vara gratiskonsult hitta istället sätt att enkelt sälja det mervärdet till de som behöver det. Kan inte vara så betungande att med dina förmågor sätta samman lite lathundar vad gäller material, risker för garantiärenden osv som du direkt och vid rätt tid säljer in.

Snart skulle du kanske inte ses som en i raden av de otroliga grinpellar som så ofta dyker upp här för att försvara något som är dödsdömt när informationen är tillgänglig. Bli bättre på det där du tillför något och sluta med de exempel och räkneövningar som troligtvis inte ger en dyskalkyliker med få solvarv några problem att fälla fullständigt och definitivt.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Angående garantier så är det väl enklast att skriva i kontraktet att man inte lämnar garantier för materiel som kunden själv köper.

Sen gäller väl konsumentköplagen, så ifall kunden köper något som går sönder p.g.a. tillverkningsfel så har ju kunden garanti i två år. Sen kan ju givetvis arbete krävas i en del fall för att byta saken.

GK100 skrev:
Är du inte.....
Det är ok för min del att du försöker göra kattrakandet och girigheten kring tex materialfrågorna mindre.....
Ja kan tyckas vara sidospår från trådskaparens ursprungsfrågor. Men är inte ett forum till för diskussion? Där en av sakerna jag skrivit om är varför ett företag lägger på en viss procent. Jag tycker inte det är ovidkommande överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om det finne en miljon trådar i ämnet. Folk är ju lika oense om påslagets vara eller icke vara.

Sen ska du inte försöka påklistra mig epitetet som en sur och grinig individ med den anledningen att jag skriver något som du inte håller med om. Det får snarare dig att framstå som en sur och grinig person. Särskilt med tanke på att du av mitt inlägg har gått igång fullständigt och osammanhängande på så få rader som möjligt minsann ska trycka ner mig i skorna i den ivriga jakten på att få uttrycka din fullkomliga rätt i denna diskussion. Jag skriver om erfarenheter jag haft (och inte längre drabbas av, för som jag skriver. Jag tackar nej till sådana uppdrag).

Vad gäller girighet kring materialfrågorna så har jag ingenstans skrivit att de aktuella priserna skulle vara okej till exempel. Den tolkningen gör du själv i sådana fall. Jag har skrivit om att normalt för företag ett vinstpåslag och som jag skrev, ett påslag för att man faktiskt kan åka på att byta ut saker. Ingenting konstigt ö.h.t.

Jag har inte diskuterat själva prisnivån någonstans utifrån att jag 1) inte vet vad dom kommit överens om 2) inte vet vad installatören köper in materialet för. Då är det omöjligt att börja prata om ocker. Själv tycker jag inte att priserna verkas speciellt låga. Jag har svårt att tro att installatören har köpt in då så pass dyrt att dessa priser är motiverade. MEN det är fortfarande en fråga om vad man kommit överens om.

Den genomgående tråden (och som jag skrivit flera ggr). Är att kunden anser att man varit överens om att man ska få priser i nivå med Bauhaus. Jag har frågat om produkterna som är listade verkligen finns på Bauhaus. Jag hittar inte alla produkterna vid en snabb koll på Bauhaus. Rätta mig gärna om jag har fel. Men om nu inte produkterna finns där, så är det väl VÄLIDIGT svårt att hänvisa till att det är dyrare än Bauhaus när produkten inte finns där utan man tar en "nästan likadan"?

Det jag kan tycka att installatören klantat sig med eller gjort fel, är om han köpt produkter som INTE finns motsvarande. Eller köpt in "lite finare" saker för att det blir snyggare, utan att tala om för kunden att "dessa är snyggare så jag skulle föreslå att vi kör på dessa. Det blir runt 50-60% dyrare. Är det okej?"

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Sen är min egna reflektion gällande materialpriser säkert samma som för många andra.

Det är inte direkt en hemlighet att företag lägger på en vinst på material. Det gör alla företag. Det som är så märkligt är att det just är inom byggbranschen man utgår från och anser att företagen "lurar" kunden. Kunden kan minsann köpa mycket billigare!!!

Ja, det vore väl väldigt konstigt om en normalbegåvad person inte kunde räkna ut det. Men vad är då det konstiga mot andra branscher? Tja, ingenting. Men där bryr man sig inte.

Samma person som gnäller över att ett vägguttag minsann kostar 5 kronor mindre om man köper det själv, kan med lätthet gå och köpa en jacka för 5000 kronor trots att både nål, tråd och tyg finns för några tior. Hur mycket har säljaren egentligen lagt på efter arbetskostnad? Kinesen som sytt jackan har inte fått många kronor. Bedrägeri (?).

En flaska parfym av så kallad märkesmodell, innehåller till största delen vatten. Sedan lite doftämnen och på sin höjd häller man det i en flaska med design. Materialpris? Tja 5 kronor. I butik? Tja 1000 kronor. Hur mycket lägger man på på det materialet egentligen? Bedrägeri (?).

Listan kan göras hur lång som helst. Skillnaden är att inom bygg har det skapats en slags norm att branschen anses lura alla, folk kan minsann lika bra. Hur många har inte gått TV-högskola hos Martin Timell hur man bygger ett hus? En 6-pack öl och en påse chips. Beta av Timells program och sen är du fullfjädrad byggherre som lätt bedömer att om grannen fick betala mer för utbyggnaden än vad virket kostar på Byggmax-20% så är han lurad.

Edit:
Som sista sak så ska jag väl tillägga att jag lägger på 4-10% MAX på material idag. Beroende på vad det är för produkt. Kommer överens med kunden i förväg om procent. Skickar med kopia på alla MINA inköp och allt är frid och fröjd.

För i slutänden så löser det sig ändå. Det som blivit jobbigare är att nu får man speca det som förut sågs som "ingå i jobbet". Alltså med materialet bakade man även in verktyg, bil osv.

Idag specar jag allt separat. Så nu ser ju kunden (och det är bättre) vad allt kostar. Så istället för timmar plus material med påslag. Så får dom tydligt underlag.

Kilometerkostnad för bil
Timkostnad för bil. (togs inte med tidigare)
Verktygskostnad utöver handverktyg. (togs inte med tidigare)
Destruktions/miljöavgifter. (togs inte med tidigare)
Med mera.

De flesta företag är väl egentligen lata/bekväma och har satt tid+material på fakturan. Och påslaget täcker allt möjligt annat som faktiskt utförs. Det

Rättvist och enkelt.

Redigerat:
Problemet är ju att hantverkaren i många fall för kunden bakom ljuset.

Hade hantverkaren gett kunden valet att antingen handlar du grejerna själv eller så fixar jag allt, men då kostar grejerna i snitt 50% mer för att jag och handlaren har vårat kickbackavtal som vi går efter. Det hade varit schysst mot kunden, men jag antar att den hantverkare som var så öppen knappast fått några kronor i kickback.

AndreasRiktiga skrev:
Sen är min egna reflektion gällande materialpriser säkert samma som för många andra.
Nej, uppenbarligen inte och dina jämförelser haltar betänkligt.

elmont skrev:
Och på samma sätt som rykten om "dåliga" firmor sprid så sprids ryktet om "dåliga" kunder, eller det omvända. Vad jag inte kan förstå är att ingen begär in priser INNAN dom köper in en tjänst, vem skulle köpa en bil eller en TV utan att fråga om priset?
För att de är orutinerade kunder. De köper nämligen inte tjänster i parti och minut. De har frågat om priset (trodde de) precis på samma sätt som de skulle gjort om de köpt bil eller TV.

Att de som säljer tjänster på det här viset, och mycket väl förstår precis vad det är som kunden fattar och inte fattar (eftersom de är mycket vana vid att sälja den här sortens tjänster och alltså har ett stort informationsövertag) fortfarande tycker och tror att det är OK att luras (för det är vad det är) på det här viset är fortfarande anmärkningsvärt.

Fortsätter det på det här sättet så är det inte otroligt att vi får lösa det på samma sätt som vi gör/gjort med andra branscher där man haft samma problem, t ex taxibranschen, och helt enkelt lagstifta om hur prisuppgifter skall lämnas.

Det är bara ni som är i branschen som kan stoppa den utvecklingen. Tipset är att ni börjar nu.

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
AndreasRiktiga skrev:

Det är inte direkt en hemlighet att företag lägger på en vinst på material. Det gör alla företag. Det som är så märkligt är att det just är inom byggbranschen man utgår från och anser att företagen "lurar" kunden. Kunden kan minsann köpa mycket billigare!!!

Ja, det vore väl väldigt konstigt om en normalbegåvad person inte kunde räkna ut det. Men vad är då det konstiga mot andra branscher? Tja, ingenting. Men där bryr man sig inte.

Samma person som gnäller över att ett vägguttag minsann kostar 5 kronor mindre om man köper det själv, kan med lätthet gå och köpa en jacka för 5000 kronor trots att både nål, tråd och tyg finns för några tior. Hur mycket har säljaren egentligen lagt på efter arbetskostnad? Kinesen som sytt jackan har inte fått många kronor. Bedrägeri (?).

En flaska parfym av så kallad märkesmodell, innehåller till största delen vatten. Sedan lite doftämnen och på sin höjd häller man det i en flaska med design. Materialpris? Tja 5 kronor. I butik? Tja 1000 kronor. Hur mycket lägger man på på det materialet egentligen? Bedrägeri (?).

Listan kan göras hur lång som helst. Skillnaden är att inom bygg har det skapats en slags norm att branschen anses lura alla, folk kan minsann lika bra. Hur många har inte gått TV-högskola hos Martin Timell hur man bygger ett hus? En 6-pack öl och en påse chips. Beta av Timells program och sen är du fullfjädrad byggherre som lätt bedömer att om grannen fick betala mer för utbyggnaden än vad virket kostar på Byggmax-20% så är han lurad.

Edit:
Som sista sak så ska jag väl tillägga att jag lägger på 4-10% MAX på material idag. Beroende på vad det är för produkt. Kommer överens med kunden i förväg om procent. Skickar med kopia på alla MINA inköp och allt är frid och fröjd.

För i slutänden så löser det sig ändå. Det som blivit jobbigare är att nu får man speca det som förut sågs som "ingå i jobbet". Alltså med materialet bakade man även in verktyg, bil osv.

Idag specar jag allt separat. Så nu ser ju kunden (och det är bättre) vad allt kostar. Så istället för timmar plus material med påslag. Så får dom tydligt underlag.

Kilometerkostnad för bil
Timkostnad för bil. (togs inte med tidigare)
Verktygskostnad utöver handverktyg. (togs inte med tidigare)
Destruktions/miljöavgifter. (togs inte med tidigare)
Med mera.

De flesta företag är väl egentligen lata/bekväma och har satt tid+material på fakturan. Och påslaget täcker allt möjligt annat som faktiskt utförs. Det

Rättvist och enkelt.
Nu jämför du ju förädling av saker mot inköp av exakt samma saker till olika pris.

tommib
Det är tråkigt att det finns så få elektriker som accepterar att man köper materialet själv. Jag förstår synpunkterna om frågor från kunden, det är klart att man inte ska svara på sin fritid men jag kan tänka mig att betala för den tjänsten. Många av frågorna som AnderasRiktiga nämner är av karaktären att man kanske ska låta elektrikern göra allt men det finns faktiskt kunder som är ordentligt pålästa och aldrig skulle komma på tanken att fråga om sådana dumheter.
Jag vill köpa materielen själv av den mycket enkla anledningen att det ger mig kostnadskontroll. Dessutom är jag inte intresserad av att betala något påslag för elektrikerns "materialhantering" eftersom detta inte går att dra av på ROT. Jag tar hellre denna uppgift själv, gärna i samråd med elektrikern om denna har särskilda önskemål. Om jag har beställt fel eller materielen inte kommer i tid tar jag ansvaret för detta.

Vissa av oss tycker faktiskt att det är roligt att planera och leta prylar, och som det påpekats i andra trådar behöver man faktiskt konstigt nog inte vara behörig för att planera och dimensionera en anläggning, bara för att skruva ihop den.

• Gilla
AndreasRiktiga och 1 till
  • Laddar…
Det är väll ganska överdrivet och tro att alla firmor har kickback-avtal. Första gången jag hörde talas om det var i trådarna här på BH. Det finns nog många som tar sin chans att lura folk men majoriteten kör mer inköpspris + X%. Det är inte bara svart eller vitt. De senaste inläggen får de ju att låta som alla hantverkare är bedragare....

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle tro att kickback-avtal är normen. Det var det i alla fall inom bryggeribranschen när jag en gång i tiden ansvarade för alkoholinköp till en pub. Vi fick dels rabatter och dels en "bonus" i slutet av året. Svårt att tro att det inte skulle finnas liknande konstruktioner i hantverksbranschen, speciellt med tanke på de rena fantasikreationer grossisternas listpriser är.

C
Ramnemark skrev:
Det är väll ganska överdrivet och tro att alla firmor har kickback-avtal.
Är det någon av elgrossisterna som har kickback?
Min uppfattning är att elgrossisterna jobbar med höga listpris och rabatter,

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Precis som man inte kan dra alla hantverkare över en kant kan man inte dra alla kunder som köper eget material själv. Jag är mittemellan i frågan. Jag jobbar inte längre inom service branschen så jag slipper kunder som köper eget. Samtidigt så köper jag eget när jag tar in andra tjänster till mitt hus. Men då får man vara medveten om att de kanske blir en högre timpeng. Tyvärr är de många kunder som inte tänker så klart utan kör på billigast är bäst och allt är ditt ansvar. Och för att slippa de problemen tackar många nej till sånna jobb.

• Gilla
AndreasRiktiga
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Nu jämför du ju förädling av saker mot inköp av exakt samma saker till olika pris.
Delvis. Men jag har fortfarande inte fått svar från någon om det är "exakt samma saker". Jag hittar inte de produkter som angetts, hos Bauhaus? Länka gärna.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.