13 734 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Nyttan med pantbrev?
Vilka banker erbjöd detta..?M Mrs November skrev:
Folksams ”Seniorkapital’ som är liknande det du beskriver. En kombinerad låne å försäkringsproduktMen försvann för över 10 år sen efter mycket kritik… ATT storbankerna tillhandahöll detta hittar jag ingenstans.
Vad kallade storbankerna denna produkt?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Till TS: Ta ett vanligt bolån på din vanliga bank, dina barn skriver på som medlåntagare, du betalar räntan själv. Det är ett mycket billigare alternativ än de hypoteks/senior lån vissa gamar erbjuder vilket i sämsta fall är riktigt dåliga.
Nej, de har funnits. Det har t o m varit flera artiklar i massmedia om det.Z Zodde skrev:Nej, tror ALDRIG de funnits. Själva huvudpoängen är ju att räntan läggs till skulden och skulden regleras vid hursförsäljning.
Kan ha funnits andra produkter som också kallats seniorlån, kanske därför du blandar ihop..?
Eller berätta vad skillnaden är mellan tidsbegränsade ”det du kallar seniorlån” och vanliga huslån?
Storbankerna kallade lånet för seniorlån. Kunde bla tecknas hos Nordea, Handelsbanken och Swedbank.Z Zodde skrev:
Bankerna kallade det för just seniorlån. Löper över förutbestämd tid. Fanns till 2016.Z Zodde skrev:
Det du skriver om verkar vara ”kapitalfrigöringskredit”. https://sv.wikipedia.org/wiki/Seniorlån
P Pin skrev:
För mig verkar den tidsbegränsade produkten helt meningslös så fullt förståeligt att de tog bort den för 10+ år sen..P Pin skrev:
Dagens produkt, som löper till huset sålts, verkar mycket vettigare (IE med bra ränta)
Kom ihåg att löptiden beror på husets värde. Den höga räntan kan göra att du uppnår värdet på huset tidigare än vad du tror. Då låneinstitutet anser att du i lån tagit ut det huset är värt ska lånet lösas oavsett hur länge du kan ha kvar att leva. Är du fortfarande vid god hälsa kan det bli tufft. Har du hunnit dö. Ja då spelar ju skulderna ingen roll🤔Z Zodde skrev:
Jag anser också att det är lurendrejeri. Så håller med helt och fullt. Enda gången jag skulle överväga vore om jag inte hade några släktingar och skulle få en sjukdom som gör att jag i bästa fall skulle leva 5 år. Då skulle jag se till att leva dom åren fullt ut😉A Argastesnickaren skrev:
Visst håller med om att det är dåliga villkor men hur mycket hade du själv varit villig att låna ut till någon med den typen av risk?C Christofe skrev:Gör det inte , försök hitta en annan lösning. Kanske byta bank till en som låter dig ta ett normalt hus lån.
-
ränta på ränta effekten äter snabbt upp hela värdet av huset.
-
Och vad gör du om du har hälsan i behåll om 10år, men är luspank och kanske t.o.m skuldsatt över värdet på huset??
-
Seniorlån är lurendrejeri från banken.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Om du tar seniorlån på husets värde och sedan inte klarar att bo kvar i ditt hus och tvingas sälja äter lånet + den upplupna räntan upp försäljninsvinsten. Du har heller inte kvar pengarna du lånade utan får leva på din, kanske låga, pension. Har du tidigare lån på huset så betalas dom innan du får seniorlånet. Det innebär att du sitter med ett amorteringsfritt lån med hög ränta tills du säljer huset.Z Zodde skrev:
Men är risken så stor om lånet är betydligt lägre än husets marknadsvärde? Blir tillsatt sälja eller sälja via kronofogden om man inte kan betala ränta och eventuell amortering.Farstatjej90 skrev: