18 184 läst ·
97 svar
18k läst
97 svar
Nytt innertak i bostadsrätt - styrelsen kräver tillstånd
Jag är väl färgad av att bo i mälardalen. Här ska det sjukt mycket till för att taskig planlösning ska få konsekvenser för en BRF. 😅Claes Sörmland skrev:
Det är inte så märkligt egentligen. Vid framtagande av utredning, remiss och proposition var minnet gott från 90-talskrisens verkningar några få år tidigare där det uppstod osäljbara bostadsrätter av inget värde. De hamnade ibland i föreningarnas knä som en kostnad. Tillståndskravet för annan väsentlig förändring uppstod uppstod för att skydda föreningen från bostadsrättshavare som förändrade sina lägenheter så mycket att de förlorade i värde och hamnade i knäet på föreningen. Detta med grund i remissvar från Stockholms universitet och KTH. Se propositionstexten som jag klistrade in i inlägg #71.
Inte åren efter 90-talskrisen. Men idag, visst.K Kardan79 skrev:
Jag menar att eftersom tillståndskrav infördes för annan väsentlig förändring just av detta skäl så borde bostadsrättshavare, styrelse och hyresnämnd ha detta som utgångspunkt vid bedömningar om tillstånd alls krävs för en åtgärd. Är åtgärden så omfattande att den kan göra bostadsrätten osäljbar eller i alla fall minska dess värde så mycket att den blir svår att bli av med? I så fall är det en tillståndspliktig åtgärd. Om inte, krävs inte tillstånd med grund i annan väsentlig förändring.
Samtidigt som att jag menar att det är den korrekta tolkningen av bostadrättslagen så är jag inte alls säker på att den kommer att tillämpas så ens i hyresnämnderna. Hur många ledamöter i hyresnämnderna läser ens propositionstexten när de dömer i frågan? Jag gissar nästan ingen, möjligen juristen i nämnden. Man kör nog på känsla istället.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Där tror jag att du möjligen träffat ett "kvalificerat urval". I väldigt många föreningar sitter styrelser som består av relativt okunniga medlemmar, som helt enkelt låter bli alla former av upphandlingar. Det görs inga större underhåll så länge de sitter där. De inser sina begränsningar och vågar inte köra igång stambyte, fönsterbyten större fasadrenoveringar. Så om du i ditt yrke möter kompetenta styrelser så tror jag att du träffar föreningar där man ofta rätt nyligen fått en handlingskraftig styrelse.T twoody skrev:
Jag har ett relativt färskt exempel. En förening där min son hade lägenhet (ca 300 medlemmar). Det var en rätt handlingsförlamad styrelse. Man hade i 10 års tid utrett hur man skulle byta föreninmgens alla fönster. Och även i flera omgångar fått utrett att det var hög tid med en större balkongrenovering. Men man kom aldrig till skott.
Min son kom in i styrelsen, och fick igång projekten. Men flyttade sedan, och vill aldrig mer sitta i en brf styrelse. Han gillade uppdraget, och att få något gjort. Men blev väldigt trött på gnälliga medlemmar.
Jag satt ju själv som ordförande i en stor förening (800 lgh) för drygt 30 år sedan. Och fick en del gjort, men där hade styrelsen precís före min tid jämnat vägen, de "kuppade bort" en äldre styrelse där jag tror att den yngste medlemmen hade suttit i 25 år, medelåldern i styrelsen hade varit 80+. jag hade dock förmånen att iom. storleken på föreningen så höll vi oss med anställd personal, vi hade 3 personer på förvaltningskontoret, och ett gäng "vaktmästare" som även skötte jouren i ett rullande schema. De anställda hanterade de flesta av gnällspikarna.
Appropå gågna tider. Bara fram till några år innan jag flyttade in där så hade man anställda "tvättmadammer" som skötte tvättstugorna. Man fick lämna in tvätten, fick den tvättad och lakan manglade i stenmangel. Ingen medlem fick sköta en tvättmaskin.
Råkade din son måntro bo i norra stockholm i ett område med rovdjurs-namn på vägarna?H hempularen skrev:Där tror jag att du möjligen träffat ett "kvalificerat urval". I väldigt många föreningar sitter styrelser som består av relativt okunniga medlemmar, som helt enkelt låter bli alla former av upphandlingar. Det görs inga större underhåll så länge de sitter där. De inser sina begränsningar och vågar inte köra igång stambyte, fönsterbyten större fasadrenoveringar. Så om du i ditt yrke möter kompetenta styrelser så tror jag att du träffar föreningar där man ofta rätt nyligen fått en handlingskraftig styrelse.
Jag har ett relativt färskt exempel. En förening där min son hade lägenhet (ca 300 medlemmar). Det var en rätt handlingsförlamad styrelse. Man hade i 10 års tid utrett hur man skulle byta föreninmgens alla fönster. Och även i flera omgångar fått utrett att det var hög tid med en större balkongrenovering. Men man kom aldrig till skott.
Min son kom in i styrelsen, och fick igång projekten. Men flyttade sedan, och vill aldrig mer sitta i en brf styrelse. Han gillade uppdraget, och att få något gjort. Men blev väldigt trött på gnälliga medlemmar.
Jag satt ju själv som ordförande i en stor förening (800 lgh) för drygt 30 år sedan. Och fick en del gjort, men där hade styrelsen precís före min tid jämnat vägen, de "kuppade bort" en äldre styrelse där jag tror att den yngste medlemmen hade suttit i 25 år, medelåldern i styrelsen hade varit 80+. jag hade dock förmånen att iom. storleken på föreningen så höll vi oss med anställd personal, vi hade 3 personer på förvaltningskontoret, och ett gäng "vaktmästare" som även skötte jouren i ett rullande schema. De anställda hanterade de flesta av gnällspikarna.
Appropå gågna tider. Bara fram till några år innan jag flyttade in där så hade man anställda "tvättmadammer" som skötte tvättstugorna. Man fick lämna in tvätten, fick den tvättad och lakan manglade i stenmangel. Ingen medlem fick sköta en tvättmaskin.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Nej.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag tänkte på det här med att ev. borra i rör eller elrör. Om huset är byggt före 1960, men även senare, så är det troligen 2-skiktsgolv. Då lade man alla rör etc. ovanför betongbjälklaget med någon utfyllnad och en slipsats över. Då finns ingen risk att borra i något annat än armeringsjärn.
Nu byggde vi förvisso om vår lägenhet 2023, men det känns som att vi kom väldigt lindrigt undan. Jag informerade (övriga, är själv medlem) styrelsen om att vi skulle flytta kök och riva lite innerväggar och att jag skulle använda hantverkare för rör- och eljobb och det mesta andra samt även vilken byggfirma.
I efterhand har jag insett att styrelsen borde intressera sig mer för hur framför allt ventilationen utförs vid ombyggnad av kök. Jag fick godkänt vid senaste kontrollen men bland annat ordförandens lägenhet fick det inte då han byggt om
Vi blåste ur allt utom våtrummen till stomrent i princip, alla ytskikt är nya.
I TS fall hade jag frågat om de inte har någon att vända sig till för vägledning och dubbelkolla att de verkligen har rätt. Vår förening är med i Bostadsrätterna och deras juridiska vägledning är väldigt bra att luta sig mot som styrelse tycker jag
Vid nekande svar hade jag sagt att jag tänkte tapetsera om också och frågat hur de vill ha in tapetprover för godkännande..
I efterhand har jag insett att styrelsen borde intressera sig mer för hur framför allt ventilationen utförs vid ombyggnad av kök. Jag fick godkänt vid senaste kontrollen men bland annat ordförandens lägenhet fick det inte då han byggt om
Vi blåste ur allt utom våtrummen till stomrent i princip, alla ytskikt är nya.
I TS fall hade jag frågat om de inte har någon att vända sig till för vägledning och dubbelkolla att de verkligen har rätt. Vår förening är med i Bostadsrätterna och deras juridiska vägledning är väldigt bra att luta sig mot som styrelse tycker jag
Vid nekande svar hade jag sagt att jag tänkte tapetsera om också och frågat hur de vill ha in tapetprover för godkännande..
Brandcellens skyddsbarriär, dvs. betongtaket, finns ju kvar, så brandklassningen påverkas inte av att det sitter ett undertak i trä under, lika lite som brandklassningen påverkas av vilka möbler man har.L Liljeros skrev:Det är egentligen 2 frågor som kan hindra denna åtgärd:
-Den första är att du efter åtgärden får en för låg takhöjd, vill minnas att kravet är 2,4m i takhöjd enligt BBR.
-Det andra är att det kan även vara så att det finns en kravställning gällande brandklass på innertaket. Om det tex idag är ett obrännbart tak (betong) som du ersätter med ett brännbart innertak så är det en försämring.
Jag tycker ändå att frågan utifrån ovan är att klassificera som väsentlig. Takhöjden är ganska lätt avklarad, gällande branden är det lite lurigare och man måste in i ursprungshandlingarna för uppförandet och leta. Därav fullt rimligt att styrelsen vill ha det dokumenterat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden