453 läst ·
4 svar
453 läst
4 svar
Regla om för nytt innertak i kök
Ett kök i en brf-lgh har fått ett innertak någon gång uppreglat och sedan träpanel.
Nu är tanken att sätta upp takskivor, endera 300 eller 600 mm bredd. Befintliga reglar som skruvats fast i betongtaket har lite olika avstånd, allt mellan ca 700 och 1000 mm
Min tanke är att sätta regelbitar mellan dem för att på så vis skapa ett regelavstånd som är endera 300 eller 600mm och som då går på tvärs mot befintliga reglar. Det borde väl fungera? Tar gärna tips om vad man ska tänka på 
Nu är tanken att sätta upp takskivor, endera 300 eller 600 mm bredd. Befintliga reglar som skruvats fast i betongtaket har lite olika avstånd, allt mellan ca 700 och 1000 mm
Undrar bara varför du ska ha dom tvärs, det blir ju mer jobb då med alla sågningar för att passa in emellan. Eller tänker du sätta dom tvärs och fästa under befintliga reglar?K Kurtivan skrev:
Det funkar väl ok, men då tappar du takhöjd, kanske inte spelar någon roll iofs. Men om du har 100cm emellan reglarna du fäster i så bör du nog ha lite kraftigare reglar som inte sviktar på dom längre avstånden.
Standard CC brukar vara 30 cm, men kolla monteringsanvisningen för dom skivorna du har tänkt dig om det även fungerar med 60 cm.
Tanken var att sätta mellan befintliga reglar, slippa lossa sätta om och förtäta dem; borra nya hål och skruva i plugg.Mats-S skrev:
Undrar bara varför du ska ha dom tvärs, det blir ju mer jobb då med alla sågningar för att passa in emellan. Eller tänker du sätta dom tvärs och fästa under befintliga reglar?
Det funkar väl ok, men då tappar du takhöjd, kanske inte spelar någon roll iofs. Men om du har 100cm emellan reglarna du fäster i så bör du nog ha lite kraftigare reglar som inte sviktar på dom längre avstånden.
Standard CC brukar vara 30 cm, men kolla monteringsanvisningen för dom skivorna du har tänkt dig om det även fungerar med 60 cm.
Inget är väl fel, gör det som känns enklast för dig 
Personligen skulle jag:
1. Kolla upp vilket cc-avstånd som krävs för det tänkta innertaket.
2. Mäta upp taket och planera så att takskivorna(?) fördelas jämnt i kanterna.
3. Regla upp i samma riktning som befintliga reglar, men nu med korrekta mått.
4. Skruva upp innertaket.
Om det är mycket borrande i betongen, hyr en mindre borrhammare (eller köp en billig "no-name" på Jula/Biltema ;-)
Personligen skulle jag:
1. Kolla upp vilket cc-avstånd som krävs för det tänkta innertaket.
2. Mäta upp taket och planera så att takskivorna(?) fördelas jämnt i kanterna.
3. Regla upp i samma riktning som befintliga reglar, men nu med korrekta mått.
4. Skruva upp innertaket.
Om det är mycket borrande i betongen, hyr en mindre borrhammare (eller köp en billig "no-name" på Jula/Biltema ;-)
Skulle kunna sätta en osb eller plyfa på reglarna så kan du spika/skruva varsom.K Kurtivan skrev:Ett kök i en brf-lgh har fått ett innertak någon gång uppreglat och sedan träpanel.
Nu är tanken att sätta upp takskivor, endera 300 eller 600 mm bredd. Befintliga reglar som skruvats fast i betongtaket har lite olika avstånd, allt mellan ca 700 och 1000 mmMin tanke är att sätta regelbitar mellan dem för att på så vis skapa ett regelavstånd som är endera 300 eller 600mm och som då går på tvärs mot befintliga reglar. Det borde väl fungera? Tar gärna tips om vad man ska tänka på
![]()
Kan dock behöva lägga några kottlingar om det var över 700mm cc.
Klicka här för att svara