Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt, jag tänkte specifikt på bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar. Låt oss säga att de äldre tenderar att skapa stora sociala kostnader i sådana sammanhang. Tyvärr skrämmer de bort de yngre från styrelser och engagemang genom sitt ofta oacceptabla och skamlösa beteende.
Ja det var ju det vi diskuterade så det var väl rimligt att göra. Det var inte så tydligt vad jag menade egentligen. Om det är nån tröst är det likadant för mig själv....

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det var orsaken hade ordföranden sagt det till TS.
Jag skulle säga att majoriteten av alla ordföranden i BRFer inte är särskilt insatta i byggregler. Därav att att man kravställer att alla åtgärder som är väsentliga ska redovisas. Tycker själv att det känns ganska seriöst att man vill ha koll på vad dom pysslar med. Troligtvis tar dom hjälp av någon förvaltare med mer teknisk kompetens att ta ställning till åtgärderna.

Jag har inte uppfattat att TS fått nej, bara att dom vill ha det dokumenterat.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Utmärkt tråd som visar på att man inte ska söka tillstånd för småsaker som bl.a innertak. Fantastiskt att det fortfarande byggs nya bostäder som brf när det bevisligen går utmärkt att äga sin lägenhet!

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Om du begränsar det till tekniska frågor i bostadsrätter har du säkert rätt men det finns en jäkla massa människor överallt, i sociala medier och annat, som inte gör annat än håller på och leka polis.... Själva beteendet finns i alla åldrar.
Och konstigt nog dras de ofta till BRF, ideella föreningar och liknande 🤔

Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att majoriteten av alla ordföranden i BRFer inte är särskilt insatta i byggregler. Därav att att man kravställer att alla åtgärder som är väsentliga ska redovisas. Tycker själv att det känns ganska seriöst att man vill ha koll på vad dom pysslar med. Troligtvis tar dom hjälp av någon förvaltare med mer teknisk kompetens att ta ställning till åtgärderna.

Äh det har ju kommit fram nu att det är en 78-årig dam som vill styra och ställa med grannskapet och som är fientlig till förändringar. Det finns ingen förvaltare bakom detta därav de ständigt ändrade reglerna för hennes dominansspel, det är en äldres stollerier helt enkelt. Hade varit enklare om hon ägnade sig åt tvättstugans bristande städning.

Byt styrelse, de kommer köra föreningen i botten!

Redigerat:
  • Gilla
Trolltomte och 7 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:

Det stämmer att vi inte har fått ett nej. Men vi har heller inte fått ett ja till att utföra en åtgärd som inte kräver tillstånd. Jag ser dock inte deras krav på att ha tillstånd till allt som seriöst, mer att det är som du skriver, att de inte är så tekniskt insatta.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
N nickas skrev:
Grundfrågan gäller dock om montering av ett nytt innertak i en 60-talslägenhet kan klassas som väsentligt förändring?
Troligtvis inte, som sagt. Men min poäng är att du inte skall låta dig vaggas in i någon absolut trygghet om att detta är svart-vitt, och vara medveten om att du tar en viss risk om du väljer att gå vidare med åtgärden utan tillåtelse. Så att du kan göra ett medvetet övervägande.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utmärkt tråd som visar på att man inte ska söka tillstånd för småsaker som bl.a innertak. Fantastiskt att det fortfarande byggs nya bostäder som brf när det bevisligen går utmärkt att äga sin lägenhet!
Precis. Dock har vi ju inte sökt tillstånd. Bara (på uppmaning från ordförande) "informerat" om våra renoveringsplaner, som senare resulterade i krav på tillstånd. Rörigt värre!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Troligtvis inte, som sagt. Men min poäng är att du inte skall låta dig vaggas in i någon absolut trygghet om att detta är svart-vitt, och vara medveten om att du tar en viss risk om du väljer att gå vidare med åtgärden utan tillåtelse. Så att du kan göra ett medvetet övervägande.
De flesta köpare hade nog tyckt det var värre om TS målade det befintliga innertaket mörkt rosa, än att det var ett nytt innertak med skivor.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns gott om folk i alla åldrar som lever sitt liv genom andra.... Behöver inte vara nån äldre människa det gäller...
När det kommer till BRF-styrelser säger mina fördommar/erfarenheter att yngre är mer förändringsbenägna. Förändringen får gärna belasta kollektivet och vara till gang för den enskilde eller en mindre grupp.

Medan viljan att detaljstyra andra och generellt motstånd mot all form av förändring är vanligare bland äldre.

Men i andra sammanhang kan det säkert skilja sig åt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Farstatjej90
L Liljeros skrev:

Hittade ordföranden.

Claes Sörmland
N nickas skrev:
Precis. Dock har vi ju inte sökt tillstånd. Bara (på uppmaning från ordförande) "informerat" om våra renoveringsplaner, som senare resulterade i krav på tillstånd. Rörigt värre!
Det var ett misstag. Information lever den här typen på.

Ett mycket möjligt scenario:

Och du har träffat på henne förr - det har vi alla - redan i småskolan faktiskt. Hon var en av tjejerna som kämpade om makten i något av tjejgängen i skolan. Redan där lärde hon sig grunderna hur hon skapar regler som andra småflickor måste följa med genom vaghet, "rättvisa", trycka ned andra och spelat självförtroende. Allt för att inte förlora sin position och själv bli utmobbad. Hon var inte gillad av någon. Hon förfinade det i tonåren och blev en utpräglad tjejgängsmobbare. Hon har sedan varit aktiv på arbetsmarknaden och spelat samma spel, det kan till ha varit hennes roll professionellt även om hon inte kom någon vart. Hennes hänsynslöshet har använts som ett verktyg av män som har varit hennes chefer. Hon har fått ta alla skitkonflikterna på jobbet i deras ställe. Hon är en expert på dominansmetoder och härskartekniker som hon har förfinat över ett helt liv. Hon kan inget annat. Nu är hon äldre och hon sitter fast i detta inpräglade vanebeteende. Hon reflekterar inte över att hon helt drivs av att vara en mobbare och har istället en självbild att vara rättrådig och stark, hon kämpar för kollektivets bästa mot sådana som dig, yngre handlingskraftiga. De som hon instiktivt ser som hot - sådana som du har varit ett hot mot hennes position i hela hennes liv.

Ju mer du interagerar med henne, ju mer du du matar henne med information desto mer makt får hon. Hon går inte att förhandla med, hon är inte intresserad av sakfrågor och kan ändå inget. Det enda du kan göra är att underkasta dig henne. När du gör det får du renovera taket om hon inte känner för att statuera exempel för att säkra sin dominans. Hon har ingen empati avseende dig.

• Gilla
Trolltomte och 7 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Det stämmer att vi inte har fått ett nej. Men vi har heller inte fått ett ja till att utföra en åtgärd som inte kräver tillstånd. Jag ser dock inte deras krav på att ha tillstånd till allt som seriöst, mer att det är som du skriver, att de inte är så tekniskt insatta.
Ofta handlar det om att styrelsen vill ha papper på att åtgärderna man vill utföra är ok, jag har själv vid ett par tillfällen fått biträda styrelsen på medlemmens bekostnad när dom önskar göra åtgärder som är kravpliktig. Vilka åtgärder som är det har styrelsen sällan koll på, däremot har dom ett ansvar gentemot andra medlemmar att inte agera vårdslöst, att ge besked som man inte själv har koll på tycker jag är ett exempel på det.

Är ett helsike många gånger att reda ut rejält renoverade lägenheter där allt från ventilation till el och vs installationer har blivit bortrenoverat och finns nånstans i väggarna. Många gånger har åtgärderna vidtagits av ägare långt bak i tiden.

Vill man kunna göra lite som man själv vill så är inte medlemskap i en förening bästa boendeformen utan då är det ägandelägenhet eller friköpt villa/radhus som är lämpligare alternativ.

• Gilla
Hilkka och 1 till
  • Laddar…
Hittade ordföranden.
Om alla bara gjorde allt by the book skulle det inte vara ett problem, säkerställde att man inte utför lovpliktiga åtgärder utan tillstånd, inte pillade med fastighetens installationer, såg till att upprätta relationshandlingar över utförda åtgärder som man därefter lämnade till styrelsen för arkivering skulle det inte vara något problem. Så ser det sällan ut... I många fall tar man istället in billigaste hantverkaren som i bästa fall åtminstone försöker följa gällande byggregler alternativt gör en insats själv med hammaren utifrån Youtubeklipp med instruktioner.

Jag kan vara färgad av att i många fall blivit inblandad när problem uppstått men när man ser åtgärderna som vidtagits i många av miljonprogramskåkarna i hemnetannonser så känns det som att man får lite vatten på sin kvarn.

Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Om alla bara gjorde allt by the book skulle det inte vara ett problem, säkerställde att man inte utför lovpliktiga åtgärder utan tillstånd, inte pillade med fastighetens installationer, såg till att upprätta relationshandlingar över utförda åtgärder som man därefter lämnade till styrelsen för arkivering skulle det inte vara något problem. Så ser det sällan ut... I många fall tar man istället in billigaste hantverkaren som i bästa fall åtminstone försöker följa gällande byggregler alternativt gör en insats själv med hammaren utifrån Youtubeklipp med instruktioner.

Jag kan vara färgad av att i många fall blivit inblandad när problem uppstått men när man ser åtgärderna som vidtagits i många av miljonprogramskåkarna i hemnetannonser så känns det som att man får lite vatten på sin kvarn.
Det kommer att uppstå problem, det är inbyggt i upplägget och finns ingen möjlighet att lagligen begränsa. Man får leva med det. Inget att hetsa upp sig över.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.