L lbgu skrev:
Vad är betydande? Är det antal kronor? Är det en procentuell förändring? Sjukt med lagar som är totalt intetsägande.
Betydande är otroligt subjektivt? För en fattig person kanske en värdeförändring på 1000 kr är betydande. För en miljardär krävs antagligen några miljoner för att han ens ska bry sig.
Så det kanske är så enkelt att du och styrelsen har olika uppfattningar av ordet betydande.

Beroende på tak så kan ett nytt tak möjligtvis ha betydelse. En paradvåning på Strandvägen skulle antagligen sjunka med ett betydande belopp ifall man ersatte de gamla innertaken från 1800-talet med tak inköpta på IKEA.

EDIT: Vad skulle du uppskatta att det nya taket betyder för värdet på lägenheten. Antal kronor.
Det är skillnad på egendomsvärde och lägenhetsvärde. Egendomsvärdet är det som föreningen ansvarar för, d v s fastigheten totala värde vilket kan påverkas av total boyta, yttertak, fönster, uppvärmning, VA-system etc. Ett Ikea-tak i paradvåningen kan påverka lägenhetsvärdet men knappast egendomsvärdet.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Jag hittade det på Simplekos hemsida. På denna länk, någonstans i mitten. Har inte forskat vidare i detta :)

[länk]
Jag har ingen expertis avseende bostadsrättslagens tillämpning, och ingen egen åsikt i din sakfråga. Dock måste jag påpeka att du läser väldigt selektivt i den sida du länkar till, för omedelbart under den text du refererar står det så här:

Det är viktigt att notera att varje bostadsrättsförening kan ha sina egna regler och bestämmelser om vad som räknas som en "väsentlig förändring", så det är alltid viktigt att konsultera föreningens stadgar och regelverk innan man påbörjar en renovering eller förändring av lägenheten.

Detta kan vara rätt eller fel, men det gör alla fall sidan värdelös som underlag för din tolkning av bostadsrättslagen.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Tack! Ska engagera mig för att få till en förändring.
Men engagera dig inte för mycket. Renovera klart först. Sedan kan du förändra världen

N nickas skrev:
Precis. Dock har vi ju inte sökt tillstånd. Bara (på uppmaning från ordförande) "informerat" om våra renoveringsplaner, som senare resulterade i krav på tillstånd. Rörigt värre!
Bäste nickas,
du har köpt en bostadsrätt som förhoppningsvis ska glädja dig. Låt inte ordförandes beteende förstöra känslan för lägenheten och boendet i övrigt. Oavsett vem som har rätt eller mest rätt, gör som hon begär för nu, om det inte är alltför krångligt för dig. Då har i varje fall du inte gjort fel. Ser inte att det kan bli ett nej och en vacker dag är ordföranden bortröstad och du kan vara nöjd med lägenhet och grannar. Lycka till!

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var ett misstag. Information lever den här typen på.

Ett mycket möjligt scenario:

Och du har träffat på henne förr - det har vi alla - redan i småskolan faktiskt. Hon var en av tjejerna som kämpade om makten i något av tjejgängen i skolan. Redan där lärde hon sig grunderna hur hon skapar regler som andra småflickor måste följa med genom vaghet, "rättvisa", trycka ned andra och spelat självförtroende. Allt för att inte förlora sin position och själv bli utmobbad. Hon var inte gillad av någon. Hon förfinade det i tonåren och blev en utpräglad tjejgängsmobbare. Hon har sedan varit aktiv på arbetsmarknaden och spelat samma spel, det kan till ha varit hennes roll professionellt även om hon inte kom någon vart. Hennes hänsynslöshet har använts som ett verktyg av män som har varit hennes chefer. Hon har fått ta alla skitkonflikterna på jobbet i deras ställe. Hon är en expert på dominansmetoder och härskartekniker som hon har förfinat över ett helt liv. Hon kan inget annat. Nu är hon äldre och hon sitter fast i detta inpräglade vanebeteende. Hon reflekterar inte över att hon helt drivs av att vara en mobbare och har istället en självbild att vara rättrådig och stark, hon kämpar för kollektivets bästa mot sådana som dig, yngre handlingskraftiga. De som hon instiktivt ser som hot - sådana som du har varit ett hot mot hennes position i hela hennes liv.

Ju mer du interagerar med henne, ju mer du du matar henne med information desto mer makt får hon. Hon går inte att förhandla med, hon är inte intresserad av sakfrågor och kan ändå inget. Det enda du kan göra är att underkasta dig henne. När du gör det får du renovera taket om hon inte känner för att statuera exempel för att säkra sin dominans. Hon har ingen empati avseende dig.
Snacka om fördomsfullt och misogynt inlägg!

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bäst är nog att inte köpa BR alls. Kul med två val. Antingen grannar som anser sig ha rätt att lägga sig i vad du gör hemma, eller så ska man själv bli en jobbig granne som lägger sig i vad folk gör hemma. Pest eller kolera.
Problemet med BRF är att hälften av medlemmarna tror att de bor i HYRESRÄTT och därför står och bankar på ordförandens dörr om nätterna när kylskåpet eller något har pajat, medan den andra hälften tror att de ÄGER sin lägenhet och får göra vad fan de vill och river alla väggar och installerar jacuzzi i vardagsrummet...

• Gilla
  • Haha
YuGi och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags för lite förarbeten till lagen, alltså vad propositionstexten säger. Jag tror den är på TS sida. Här är lagstiftarens genomgång av gällande tillståndskrav inför justeringen som skedde 2022. Notera min markering, flytt av icke bärande väggar är inte tillståndspliktigt:

Textutdrag ur lagstiftning om tillståndskrävande åtgärder vid flytt av icke bärande väggar i lägenheter, markerat stycke om tillståndsfrihet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man flytta innerväggar utan tillstånd borde man också kunna sätta upp ett innertak tänker jag.

https://www.regeringen.se/contentas...df22/tryggare-bostadsratt-prop.-202122171.pdf

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Snacka om fördomsfullt och misogynt inlägg!
Varför det? Har du inte sett denna karaktär i ditt liv? Det har jag.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Styrelsen vill ha allt dokumenterat. Enligt ordföranden så måste man ansöka och få tillstånd för riva ut lägenheten vid renovering, byta köksblandare, byta tvättställsblandare i badrum, byta garderober, etc. Takhöjden blir fortfarande en bit över 240 cm och brandperspektivet har ingen påtalat. Enda anledningen till att de vill ha allt dokumenterat, är enligt ordföranden, att nästa ägare till lägenheten kanske inte vill ha förändringarna man har gjort och då måste man veta vad som har gjorts, så att vi kan återställa det. På den nivån är det. Totalt förvirrat.
Ordföranden har fel. Bostadsrättslagen gäller och föreningens stadgar måste överensstämma med den. När det gäller den egna lägenheten har bostadsrättsinnehavaren mycket stora möjligheter att renovera eller göra om: ytskikt, planlösning som inte omfattar bärande väggar, dörrar, köksutrustning etc. För husets bärande stomme, avlopps-, vatten-, gas-, värme- och elledningar (särskilt de som försörjer mer än den egna lgh) behövs tillstånd. En jurist jag var i kontakt med om en galen styrelses idéer om renovering sa just det -- att det finns många inkompetenta brf-styrelser som tror de kan hitta på vad som helst.
Jag skulle inte tveka en sekund om taket. Om styrelsen säger något skulle jag bara tala om att det inte ingår i deras ansvarsområde utan mitt eget. Om de kommer med synpunkter efteråt spelar ingen roll. De kan aldrig tvinga dig återställa om det inte är till skada. Om det är fackmannamässigt gjort så kan ett nytt innertak aldrig vara till skada.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Självklart känner jag till föreningen stadgar och även bostadsrättslagen. Har läst in mig på det den senaste tiden. Det är just av den anledningen jag blir lite förvirrad över styrelsen beteende. Känner du till hur stadgar och bostadsrättslagen fungerar? Styrelsen anser att det är en "väsentlig förändring av bostadsrätten" om man monterar ett nytt innertak.

Styrelsen kan inte kräva att vi ska ansöka om tillstånd för att montera ett nytt innertak. Tillstånd krävs enligt de punkter som står i Bostadsrättslagen kap 7, paragraf 7. Inga övriga åtgärder kräver tillstånd. Samma information återfinns i föreningens egna stadgar. Att det skulle anses vara en "annan väsentlig förändring av lägenheten" stämmer inte. jag tror att man blandar ihop begreppen. Punkt 5 där man nämner "annan väsentlig förändring" handlar om stora förändringar som kräver bygglov eller bygganmälan och i de fallen ska man söka om tillstånd. Styrelsens egna tyckande kring vad som är väsentligt eller ej är inte relevant.

Enligt bostadsrättslagen definieras en "väsentlig förändring av lägenheten" som en förändring som innebär en betydande påverkan på egendomsvärdet eller som påverkar förhållandena avsevärt för de boende i fastigheten.

Jag kan inte förstå på vilket sätt innebär ett nytt innertak i vår lägenhet en betydande påverkan på egendomsvärdet eller hur påverkar det förhållandena avsevärt för de boende i fastigheten.
Jag har en del erfarenheter av bostadsrättsstyrelser...
Väldigt många personer i dessa styrelser (kanske tom de flesta) är totalt okunniga om det mesta som rör en bostadsrättsförenig och hur en fastighet skall skötas. (Finns ibland några få som har kunskaper).
Jag har upplevt ett flertal gånger att det enda dem är intresserade av är arvodet och ibland också att få leka småpåve och i ditt fall verkar det vara just så att någon person eller flera i styrelsen har inte en aning om vad som gäller. Så det bästa du kan göra är att rådgöra med en erfaren advokat.
Som jag ser det så finns det inte en chans att undertak är något som styrelsen har med att göra, för du hade väl inte tänkt att fästa det med genomgående vagnsbult från lägenheten ovanför?
Men som sagt rådgör med en advokat.

P.S Jag har även sett styrelser som lägger ner sjuka pengar på totalt onödiga "förbättringar" där firman som utför jobbet skrattar hela vägen till banken. Helt sjukt.

• Gilla
nickas och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kör propositionen Prop. 2002/03:12 som gav grunderna för dagens tillståndskrav också (s. 62-63):

Utdrag ur propositionen Prop. 2002/03:12 med text om tillståndskrav för ändringar och marknadsvärde på bostadsrättslägenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textutdrag från proposition Prop. 2002/03:12 om åtgärder i lägenheter som inte kräver tillstånd, exempelvis flytt av icke-bärande väggar.

Notera att med senaste lagändringen 2022 har man lyft ut kulturhistoriskt värde ur annan väsentlig förändring. Det ligger nu som en separat explicit grund för tillståndskrav i texten. Kvar blir då kraftigt värdesänkande egenskaper av lägenheten som motiv från lagstiftaren. Om man sabbar sin lägenhet så mycket att man kan förvänta sig sig att den förlorar en massa i värde så har man troligen gjort en åtgärd som skulle ha krävt styrelsens tillstånd med grund i annan väsentlig förändring.

Redigerat:
  • Gilla
nickas och 2 till
  • Laddar…
Ordförande har helt övertolkat de nya reglerna. Du bör informera att det inte gäller ytskikt vilket du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för och enbart strukturella/rör flytt som BRF ansvarar för.

Utöver det så stannar BRF ansvar för tappvatten vid inlopp i lägenhet, därför ska det inte heller ingå vilka blandare du nyttjar.

Efter du informerat kan du renovera dina ytskikt. Kommer det klagomål så kommer dessa lyftas i samråd med er förvaltare, varav denna kommer avråda styrelse att gå vidare med detta pga BRF trampar över på ditt ansvarsområde.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför det? Har du inte sett denna karaktär i ditt liv? Det har jag.
Du generaliserar grovt, otrevligt och skamlöst om medelålders+ kvinnor.

Det är lågt och fult.

Lika lågt som motsvarande vore avseende medelålders+ gubbar.

Eller för den delen icke vita.

Sådana där tilltag dock tolereras i viss mån i en humortråd, när "glimten i ögat" finns med.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Du generaliserar grovt, otrevligt och skamlöst om medelålders+ kvinnor.

Det är lågt och fult.

Lika lågt som motsvarande vore avseende medleålders+ gubbar.

Eller för den delen icke vita.

Sådana där tilltag dock tolereras i viss mån i en humortråd, när "glimten i ögat" finns med.
Nej, det gör jag inte. Jag talar om en viss typ av individer som jag har stött på i livet som råkar vara kvinnor. Det gäller inte generellt om medelålders+ kvinnor, eller annars kvinnor i någon åldersgrupp.

Hur du ens fick in hudfärg i detta... ja hur?

(Du hade inga problem att kategorisera stadsfolk som okunniga i granntråden. I den mycket breda kategorin tryckte du in mig utan vidare reflektion. Ingen humor där, utan bara dina fördomar.)

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
N nickas skrev:
Vi har nyss köpt en bostadsrätt och vi håller nu på att renovera hela lägenheten. Bl a så ska vi sätta upp ett nytt innertak (ett vanligt innertak från Huntonit 280x1200 mm).

Nu kräver styrelsen att vi ska fylla i en blankett och ansöka om tillstånd för att montera detta tak. Man anser att det är en "väsentlig förändring av lägenheten". Detta är en process som förmodligen tar tid och vi vill inte att renoveringen stannar av på grund av detta tillstånd.

Vi anser att det inte krävs något tillstånd för att montera ett innertak utan att det faller på bostadsrättsinnehavarens underhållsansvar.

Synpunkter på detta? Någon annan som monterat nytt innertak där styrelsen krävt tillstånd?
Som tidigare ordförande i en bostadsrättsförening skulle jag hävda att du inte behöver tillstånd till detta. Du får byta kök, porslin, kakel i badrummet, och alla andra ytskikt utan att det är en väsentlig ändring. Däremot när det gäller exempelvis badrum så måste du se till att du utförs fackmannamäsigt så tätskikt mm är korrekt utfört.

En väsentligt ändring är om du ändrar bärande konstruktioner som att ta ner en bärande vägg och ersätta med balk. Flytta läge på kök eller badrum får du heller inte göra.

Att ändra planlösning permanent så som att slå upp en vägg och dela av ett rum kan anses som ändrad planlösning och behöver tillstånd då bostaden ska registreras med rätt antal rum. Har för mig att det var en gråzon just med den frågan.

Men att byta innertaket är inte av sådan art att BRFn ska lägga sig i det.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.