unki unki skrev:
Jag tycker det är fel att utesluta luftvärmepump. Vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och för mig och många andra är kostnaden för en luftvärmepump inte alls liten. Och som tidigare skrivits så bidrar det till en betydande minskning av elförbrukningen. Troligtvis mer än byte av dörr och fönster.
Dörr och föster byter man inte för att spara energi utan för att man lurats av tillverkarna.
Våra uppvärmningskostnaden har mer än halverats med alla förbättringar vi gjort men utan att byta fönster.

Istället har vi satt en 0.8 mm genomskinlig plastskiva mellan de kopplade fönstrens ytter- och innerbågar. På så sätt delar man utrymmet mellan ytterglas och innerglas i två kammare istället för en, så luften som kyls vid ytterglaset kommer aldrig att efteråt ledas förbi innerglaset och leda bort mycket värme från rumsluften. Vi fotade med värmekamera och räknade ut att plastskiva mellan fönsterbågarna betalar sig på tre år genom minskade uppvärmningskostnader, medan nya treglasfönster inte går att få betalda genom minskade uppvärmningskostnader. Mer info finns på följande länk, som jag inte har nån ekonomisk vinning av att hänvisa till men tycker idén är genial och sparar ändliga resurser som olja mm samt behåller husets charm med ursprungliga fönster. http://www.stocksundet.se/154-m2-gla...raktfritt/32-1z

Visst blir u-värdet lite bättre med energiglas, men dess kostnad kan aldrig betala fönsterbyte genom minskade uppvärmningskostnader?

Vi satte in plastskivor i alla våra fönster för 20 år sedan, fotade med värmekamera och gjorde en beräkning av förluster med resp.utan plastskiva. På ett år betalade sig plastskivorna genom minskade värmeförluster. På ytterligare ett par år var även arbetet betalt.

Andra fördelar: arkitekturen förändras inte (man ser faktiskt inte ens skivorna) samt inbrottsskydd.

Nackdelar: lite krångligare att putsa fönstren, plasten tål inte alla fönsterputsmedel, Gäller även en del energiglas.

På en del fönster kan man behöva se till kondens ej bildas på fönstren.

Sammanfattningsvis: Reparera hellre gamla gedigna trähus än att bygga nytt med en massa syntetmaterial, som tar många år innan kemikalierna hunnit avdunsta och vädras ut så inomhusklimatet blir acceptabelt. Gråsten leder inte vatten men ett kapillärbrytande skikt krävs om grunden är gjuten eller putsad. Spån i trossbotten isolerar bättre än mineralull om man inte kan hålla helt musfritt. Spara resurser och bevara husets charm genom att dela luftspalten i kopplade fönster och fönster med löstagbara innanfönster istället för att byta intakta fönster.

• Gilla
unki och 1 till
  • Laddar…
Detta kanske inte folk kommer att älska men det jag funderar på är om man kan lyckas få med hela materialkostnaden på ett dörrbyte. Alltså, dörr, karm, tätningslister och lås. Kanske till och med Yale Doorman.. Vad tror ni?

S
L Lars Söderberg3 skrev:
Detta kanske inte folk kommer att älska men det jag funderar på är om man kan lyckas få med hela materialkostnaden på ett dörrbyte. Alltså, dörr, karm, tätningslister och lås. Kanske till och med Yale Doorman.. Vad tror ni?
Det står:
Bidrag får lämnas för sådant material som är nödvändigt för åtgärdernas genomförande, till exempel värmepump, biobränslepanna, vattenradiatorer, fjärrvärmecentral, värmeväxlare, skorsten, styrutrustning till värmepump, fönster, dörrar, isolering och utrustning för värmeackumulering.

Spontant skulle jag säga att lås är nödvändigt för ytterdörr. Sedan kan man väl argumentera för att Yale Doorman i sig kanske inte är nödvändigt, men jag skulle provat i alla fall.

P pmd skrev:
Byte av tätningslister i fönsterkarmar kan dock löna sig. Tveksamt om det motiverar statliga bidrag, dock.
10 meter gratis omegalist till alla.

• Haha
pmd
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Varför inte stöd för luftvärmepump. Borde ju vara lösningen som ger best bang for the buck om man har direktverkande el t ex?
Kanske är det just därför man inte ger bidrag för det? Samma skäl som man inte behöver glasögon om man redan ser bra. Som du säger är luft-luft lättast, snabbast, billigast och effektivast just nu. De behöver ingen hjälp.

piotrr piotrr skrev:
Kanske är det just därför man inte ger bidrag för det? Samma skäl som man inte behöver glasögon om man redan ser bra. Som du säger är luft-luft lättast, snabbast, billigast och effektivast just nu. De behöver ingen hjälp.
En ny ytterdörr kan kosta betydligt mindre än en luftvärmepump. Jag tycker inte att det argumentet håller. 30 000 kr för en luftvärmepump är inget man hostar upp bara sådär om man har en ansträngd ekonomi.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
piotrr piotrr skrev:
Men varför ge stöd till dörrar och fönster då som ger betydligt mindre än en luftluft kontra eluppvärmt?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Spontant skulle jag säga att lås är nödvändigt för ytterdörr. Sedan kan man väl argumentera för att Yale Doorman i sig kanske inte är nödvändigt, men jag skulle provat i alla fall.
Kvalitetslås + låshus och tillbehör är ganska dyrt. Samma storleksordning som ett Yale Doorman...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har länge funderat på att slänga in mer lösull på vinden. Kanske läge för det?

Men det hade jag ju tänkt göra själv. Det är ju bara att hämta på byggladan och skära upp paketen på vinden och kratta. Släpvagn har jag ju också.

Så det blir helt enkelt bara att spara på kvittot. Men de kommer säkerligen att krångla till detta.
Samma här. Men jag har bara antagit att jag inte kan få bidraget för att jag gör det själv. Men du tror alltså det är möjligt? Tror du kvitton räcker? Eller ska man dokumentera även vinden med bilder?

G Ganescha skrev:
Samma här. Men jag har bara antagit att jag inte kan få bidraget för att jag gör det själv. Men du tror alltså det är möjligt? Tror du kvitton räcker? Eller ska man dokumentera även vinden med bilder?
Jag väntar på att någon annan gör det först...

Rickard.
"Vem får utföra åtgärderna?
Det finns inga hinder i sig att få bidrag för materialkostnaderna om du utför arbetet själv."

"Bidrag lämnas inte om bidragets storlek understiger 10 000 kronor. Du måste alltså haft materialkostnader om minst 33 334 kronor."

Från boverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.