S
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
jag tycker det känns som så mycket gnäll och "Det är så besvärligt".

Här i Helsingborg har vi sorterat i fyrfackskärl i 23 år nu, och det har alltid funkat helt perfekt bortsett från lite flugor och larver i matavfall, men efter att det sattes ett lock på det facket så försvann problet i stor sett helt.

2 olika storlekar på kärlen. 370 liters och 240 liters (som jag har själv).
Papp, restavfall, färgat glas och mat varannan vecka, och plast, reklam, metall och ofärgat glas var fjärde vecka.

Och har man stort avfallsmängder så kan man beställa extra kärl.

Kärl 1 (Papp, restavfall, färgat glas och mat)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 1 med 26 tömningar per år.
Kostnad: 1400 kr per år.

Kärl 2 (plast, reklam, metall och ofärgat glas)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 2 med 13 tömningar per år.
Kostnad: 500 kr per år.

Och Ja! Det ser ut som det börjar bli dags att tvätta ur dom...

Lite NSR-historik om utvecklingen av sorteringen här i Helsingborg. [länk]
NSR gör det rätt och bra. Uppskattar också sms dagen innan tömning.

• Gilla
Lasse Suzican och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Vid den typen av professionell skadedjursbekämpning används hos oss skyddande lådor som husdjur inte kommer in i. Ett icke problem hos kattägarna i vårt grannskap.
Du förstår ju inte problemet. Problemet är att när gnagaren ätit av giftet så äter något annat djur (t.ex. en katt eller en hund eller en rovfågel) upp gnagaren. När de äter upp gnagaren får de i sig giftet och riskerar att dö. Är det så svårt att förstå?

S
L lbgu skrev:
Du förstår ju inte problemet. Problemet är att när gnagaren ätit av giftet så äter något annat djur (t.ex. en katt eller en hund eller en rovfågel) upp gnagaren. När de äter upp gnagaren får de i sig giftet och riskerar att dö. Är det så svårt att förstå?
Som sagt, ett icke-problem i vårt grannskap. 'AC' är professionella, de bedömer situationen och omgivningen. Slut på debatten från mig.

Unikt namn
L lbgu skrev:
Var det en lösspringande hund som hittade denna råtta?
Gissar att man inte låter hundar under uppsikt mumsa upp okända kadaver.
Spontandöda djur kan drabbats av andra plågor än gift.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Joakim götet skrev:
Som sagt, fyrfackskärl är en svensk lösning och finns uteslutande i Sverige trotts att att runt 470 miljoner EU-invånare kan och har sortera allt i ett och samma kärl sedan 1990-talet.
Och du kan förstås presentera en källa på detta?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det en lösspringande hund som hittade denna råtta?
Ja, inhägnad tomt där hunden går fritt. Som jag förstod det så syntes det på en övervakningskamera att hunden käkat råttan.

Gissar att man inte låter hundar under uppsikt mumsa upp okända kadaver.
Normalt inte, men det kan gå snabbt. En hund som några gäster hade hoppade plötsligt in i en lövhög och hade käkat upp en mus innan någon hann agera. Nu var det inte ett kadaver, men hade det varit det så hade det nog gått lika fort.

Spontandöda djur kan drabbats av andra plågor än gift.
Visst, men i detta fall så var det veterinären som misstänkte råttgift. Det i kombination med att grannen hade haft ute en firma som lagt ut råttgift gör det rätt sannolikt.
Annars är det ju väldigt vanligt att självdöda djur äts upp i det vilda. Hade det varit förenat med livsfara för uppätaren så hade nog evolutionen stoppat det beteendet.

13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag skrivit tidigare, vi behöver nog bara tömning var 8e vecka på tunnan med restavfall, det är papp och plast som vi fyller.

Förra grannen försökte lägga fönsterhissmekaniken från en 940 i metallen, men den fick de tillbaka.
Vad var motiveringen?

B Bästerortarn skrev:
Och du kan förstås presentera en källa på detta?
Där va mååånga fel i den texten...
T.ex Danmark började sortera för 4 år sedan.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad var motiveringen?
Till att de fick behålla fönsterhissen?

Renhållningsarbetare jobbar inte med motiveringar...

Det tog lång tid för farsan att förstå att soptunna mitt på uppfarten betyder "din tunna står på fel håll".
Det var först när den stod upp och ned och han ringde och undrade vad de pysslade med som han fick förklaringen.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag förstår att inte alla har möjlighet att återvinna på närbelägna återvinningsstationer.
Men för mig som har 7 påsar / kärl i huset (2 under diskbänk 5 i smidig lösning i hallen)
Vid veckohandlandet så finns det tom vid mataffären en stor återvinningsstation.
Med detta nya så måste jag bygga ut för en 3:e tunna utomhus.
Riva det befintliga, gräva ut för större plats, köpa markduk, köpa kross, köpa fler marksten, bygga eländet.
Lagom road av detta
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag har lyft ut insatsen för tidningar och färgat glas så vi har åtminstone en halv tunna att slänga brännbart i. Hade inte gått annars med alla blöjor som tar

K karlmb skrev:
Vad var motiveringen?
Behövs det verkligen en motivering till varför en fönsterhissmekanik inte får läggas bland metallförpackningar?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
R
I vissa bilar funkar inte tömningen då, kärlet blir inte tömt!

När man införde sopsortering så var argumentationen att "det äre ett producentansvar, det kommer inte att drabba slutanvändaren".

Yeah, right...

• Gilla
  • Arg
Festlund och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Till att de fick behålla fönsterhissen?

Renhållningsarbetare jobbar inte med motiveringar...

Det tog lång tid för farsan att förstå att soptunna mitt på uppfarten betyder "din tunna står på fel håll".
Det var först när den stod upp och ned och han ringde och undrade vad de pysslade med som han fick förklaringen.
Märkligt system att ställa tunnan lustigt. Hos oss är de ganska snabba med att hänga på en lapp på tunnan med info om vad som var fel och att de inte kommer tömma den i fortsättningen om det inte korrigeras. Det är alltså färdigtryckta lappar med ett litet "öra" som krokas runt gångjärnet på tunnan.

Även om Örebro verkligen är "meh" på alla sätt och vis så verkar det som att just när det gäller sophantering så är det ett föredöme. 😆

• Gilla
  • Haha
Labbetson och 3 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Märkligt system att ställa tunnan lustigt. Hos oss är de ganska snabba med att hänga på en lapp på tunnan med info om vad som var fel och att de inte kommer tömma den i fortsättningen om det inte korrigeras. Det är alltså färdigtryckta lappar med ett litet "öra" som krokas runt gångjärnet på tunnan.

Även om Örebro verkligen är "meh" på alla sätt och vis så verkar det som att just när det gäller sophantering så är det ett föredöme. 😆
Detta var förvisso 25-30år sedan.

Jag har inte haft några problem de 10åren jag haft egna tunnor att ta hand om, bortsett någon enstaka tillfälle när tunnorna inte ställdes tillbaka ordentligt (gissar på att gubben hade en dålig dag då alla tunnor i gatan stod på tvärs efter han tömt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.