P pmd skrev:
Kranvatten är inte gratis heller. Vårt brunnsvatten kostar elektricitet till pumpen och filter till vattenreningen.
Vatten på flaska är inte en stor del av hushållsbudgeten, och det finns en till anledning att köpa det. Vi har ett vattenlager på cirka hundra liter som gör att vi klarar av ett strömavbrott i ganska många dagar. Utan att duscha förstås, och vi får koordinera toalettspolningen lite. 😉
Vi kan förstås hämta vatten i närmaste sjö 2-3 km bort (men inte för att dricka).
Du är inte så dum som du ibland verkar😉

P pmd skrev:
Kranvatten är inte gratis heller. Vårt brunnsvatten kostar elektricitet till pumpen och filter till vattenreningen.
Vatten på flaska är inte en stor del av hushållsbudgeten, och det finns en till anledning att köpa det. Vi har ett vattenlager på cirka hundra liter som gör att vi klarar av ett strömavbrott i ganska många dagar. Utan att duscha förstås, och vi får koordinera toalettspolningen lite. 😉
Vi kan förstås hämta vatten i närmaste sjö 2-3 km bort (men inte för att dricka).
I dar Es Salaam är kranvatten nästan gratis, 6 kronor per kubik.

IMG_20260813_013118.jpg

Men det är ständig brist, så man måste ha en buffert tank ( vi har tre tusen liter) för man vet aldrig när och hur mycket man får.
Vi grävde egen brunn som komplement och den räcker precis till under torrperioden, men ibland blir det tomt om man inte har koll på att pumpa när det runnit till, konkurrensen om grundvattnet är hård.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skulle aldrig falla mig in att kasta förpackningar i en tunna som kostar extra pengar ( kiloavgift) att få tömd.
Nu väger inte vår kommun tunnan vid tömning. Det kostar lika mycket om det ligger en soppåse i den eller att den är ”knökfull”.

P pmd skrev:
Det mesta av det där är inte sånt som kommer från hushåll.
Nja, produktionsspill håller jag med om, allt det andra uppstår även hos hushåll och är inte ett kommunalt ansvar. ÅVC är en service som bekostas av avfallstaxan, eller i vissa fall genom en avgift vid besök. Det avfallet har kommunen ingen skyldighet att ta emot, utan kan hänvisa till entreprenör för hämtning, och avfallet kan levereras till privat behandlingsanläggning. Vilket i sin tur öppnar upp för skojare som Think Pink.

P pmd skrev:
Är inte det i praktiken allt avfall? Radioaktivt avfall är väl undantaget, kanske, men vad mer?
Man kan förenklat säga att kommunalt avfall är sådant som man kan förvänta sig uppstå i ett hushåll. För att svara på en fråga längre ned i tråden så ja, farligt avfall innefattas också, om det har uppstått i ett hushåll.

kommunalt avfall: avfall från hushåll och sådant avfall från andra källor som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll, med undantag för
a) avfall från tillverkning,
b) avfall från jord- och skogsbruk,
c) avfall från fiske,
d) avfall från septiktankar, avloppsnät och avloppsrening,
e) bygg- och rivningsavfall, och
f) uttjänta bilar,

Det står mycket i det i Miljöbalken §15:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808/#K15

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
P
Television_Set Television_Set skrev:
Nja, produktionsspill håller jag med om, allt det andra uppstår även hos hushåll och är inte ett kommunalt ansvar.
"Vår" ÅVC tar emot trä, skrot, wellpapp, men inte produktionsspill (vad det nu är) tror jag. Den tar inte heller emot bygg- och rivningsavfall. Den tar emot farligt avfall, men kanske inte alla sorter (känner inte till kriterierna). Jordmassor tar den emot (oklart för mig hur rena de måste vara).
Är vår kommun helt enkelt extra generös mot med kommuninvånarna?

P pmd skrev:
"Vår" ÅVC tar emot trä, skrot, wellpapp, men inte produktionsspill (vad det nu är) tror jag. Den tar inte heller emot bygg- och rivningsavfall. Den tar emot farligt avfall, men kanske inte alla sorter (känner inte till kriterierna). Jordmassor tar den emot (oklart för mig hur rena de måste vara).
Är vår kommun helt enkelt extra generös mot med kommuninvånarna?
Så när du river en innervägg tex. Som husägare så tar inte eran åvc emot ditt rivningavfall?
Eller menar du att företag inte kan deponera bygg och rivningsavfall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.