S Snurrespratt skrev:
Då har du inte förstått hur man kan bekämpa råttor i en villamiljö på ett säkert sätt.
Snarare du som gått på någon propaganda från AC ifall du tror att gift är säkert. Några mil från mig var det en som fick ha sin hund hos veterinär ett tag för att den ätit en död råtta. Enligt veterinären var det giftet som var orsaken och hunden hade dött om den inte fått vård relativt snabbt. En granne hade haft försäkringsbolagets råttbekämpning.
Vad tror du händer om ett annat djur äter en råtta som just mumsat råttgift? Fattar du inte att det djuret också får i sig giftet så bör du tänka efter en gång till.

S Snurrespratt skrev:
Förstår att du av någon anledning har personliga o starka aversioner mot detta företag. Jag har helt andra erfarenheter.
Sök lite på nätet om hur AC sköter sina besiktningar och hur de genom skrämseltaktik lurar på folk dyra lösningar för olika saker de påstår kommer att förstöra huset så kanske du ändrar uppfattning. Det är ett skojarföretag, inget tvivel om den saken.

I kommuner som Strängnäs och Eskilstuna har man olikfärgade soppåsar för olika typer av sopor. De slängs sedan i samma soptunna och transporteras med samma sopbil för att sedan färgsorteras automatiskt på sopstationen. Jag förstår inte poängen med att ha dessa fyrfackssoptunnor annat än att det ska göra det så jobbigt som möjligt för de boende att bli av med skräp.

Det är klart, det här kanske öppnar upp en ny marknad för "hushållssopkomprimerare" där man kan komprimera ihop blöjorna och ketchupflaskorna till hårda puckar som tar mindre plats?

• Gilla
JRS75 och 2 till
  • Laddar…
Bor i Göteborg och är väldigt nöjd med lösningen, de nya kärlen passade exakt där mina gamla 2 stod. Glas och Metall har jag gömt undan och ställer fram vid hämtning.

Största vinsten är inomhus, det blev massa plats över i köket och hallen när vi slapp mellanlagringen av framför allt papp och glas.

Min fråga är dock: FInns det nån typ av kvarn där man kan strimla plast och papp. Det vore underbart om det fanns nånting i mellan en dokuementförstörare och en kvistmaskin. Då kunde jag strimla plasten och pappen och få plats. Snyggast vore om den kunde få plats på kärlet.

Nån som har tips på en bra "Shredder"

• Shredder+Mini.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Hur gör man med alla metaller som inte är magnetiska?
Väldigt enkelt, Eddy current separator avskiljer aluminium genom att materialet skjuts bort från bandet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det har väl varit samma diskussioner vid varenda förändring i sophanteringen. På 70-talet var det fullt krig mellan enskilda som vägrade ha en soptunna och kommunerna. * jag eldar upp mitt avfall!* bla bla bla, än det ena och än det andra.
Vi har nu haft FNI i flera år, och det funkar utmärkt. Möjligen problem med matavfallet då det å ena sidan skulle kunna tömmas betydligt mer sällan, men å andra sidan drar till sig mycket flugor på sommaren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vilken miljönytta att man behöver byta sopkärl var 3e år när kommunen byter sopföretag och spelreglerna ändras.

Är så otroligt trött på hur sopeländet bara blir mer uppfostrande, dyrare och bökigare.
Ingen fara sopkärlen återvinns ju...😂

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
jag tycker det känns som så mycket gnäll och "Det är så besvärligt".

Här i Helsingborg har vi sorterat i fyrfackskärl i 23 år nu, och det har alltid funkat helt perfekt bortsett från lite flugor och larver i matavfall, men efter att det sattes ett lock på det facket så försvann problet i stor sett helt.

2 olika storlekar på kärlen. 370 liters och 240 liters (som jag har själv).
Papp, restavfall, färgat glas och mat varannan vecka, och plast, reklam, metall och ofärgat glas var fjärde vecka.

Och har man stort avfallsmängder så kan man beställa extra kärl.

Kärl 1 (Papp, restavfall, färgat glas och mat)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 1 med 26 tömningar per år.
Kostnad: 1400 kr per år.

Kärl 2 (plast, reklam, metall och ofärgat glas)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 2 med 13 tömningar per år.
Kostnad: 500 kr per år.

Och Ja! Det ser ut som det börjar bli dags att tvätta ur dom...

Lite NSR-historik om utvecklingen av sorteringen här i Helsingborg. https://nsr.se/om-nsr/fakta-om-nsr/nsrs-historia/

• 20260623_093107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
jag tycker det känns som så mycket gnäll och "Det är så besvärligt".

Här i Helsingborg har vi sorterat i fyrfackskärl i 23 år nu, och det har alltid funkat helt perfekt bortsett från lite flugor och larver i matavfall, men efter att det sattes ett lock på det facket så försvann problet i stor sett helt.

2 olika storlekar på kärlen. 370 liters och 240 liters (som jag har själv).
Papp, restavfall, färgat glas och mat varannan vecka, och plast, reklam, metall och ofärgat glas var fjärde vecka.

Och har man stort avfallsmängder så kan man beställa extra kärl.

Kärl 1 (Papp, restavfall, färgat glas och mat)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 1 med 26 tömningar per år.
Kostnad: 1400 kr per år.

Kärl 2 (plast, reklam, metall och ofärgat glas)
I abonnemang med fyrfackskärl kan du beställa ett extra kärl 2 med 13 tömningar per år.
Kostnad: 500 kr per år.

Och Ja! Det ser ut som det börjar bli dags att tvätta ur dom...
Jag gillar att ni har papp varannan vecka, vi har i Trelleborg växlat papper och papp, så pappen är oftast smockfull.

För egen del hade de kunnat gå över till 3v-hämtning på båda, eller helt enkelt växlat intervallen.

Fantastiskt rolig tråd med kränkta människor 😁
Jag var med och utvecklade 4-fackstjänsten som är en uppfinning skapad på Lunds Renhållningsverk. Vi hade många som protesterade i början, men vi erbjöd dom att testa 2 månader, var de inte nöjda skulle de få tillbaka den gamla tjänsten. Ingen, jag upprepar, ingen ville ha tillbaka kärlet med bara brännbart.

Angående plats, så går det om man vill, vårt gamla hus hade 140m2 tomt. Inga problem att fixa snygg plats. Då hade vi 2 blöjbarn, och det var ändå aldrig fullt. Nu har vi en soppåse i veckan i det brännbara.

På vårt torp har man modellen med 9 olika färgade påsar, vara. Två är snarlika lila nyanser, jättebra för färgblinda. Vart ska jag ha dessa 9 påsar med material i ett torp på 65m2 med kokvrå? Det ser för jävligt ut inne! Samlar materialet i en papperskorg med lock från IKEA och tar med till ÅVS, eller hem.

• Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att ni har papp varannan vecka, vi har i Trelleborg växlat papper och papp, så pappen är oftast smockfull.
Det man kan göra som privatperson är att man kollar runt vad folk anser om dagens system, och så kontaktar dom som "sköter det" och framför sina åsikter. Säger tillräckligt många till så finns det ju en chans för förändring till det bättre...

Tycker själv att vi har en nästan perfekt upplägg OM man bryr sig om att sortera.
Har bekanta som fyller restavfallet gång på gång, men dom "orkar" inte sortera. Enda gången jag har haft problem med för lite plats var när frysboxen (250 L) gick sönder och behövde tömmas. 😢

. För min del så kunde man bytt plats på färgat glas och metall, men samtidigt så förstår jag tanken med att alltid ha glas i samma avdelning i sopbilen...

Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Det man kan göra som privatperson är att man kollar runt vad folk anser om dagens syste, och så kontaktar dom som "sköter det" och framför sina åsikter. Säger tillräckligt många till så finns det ju en chans för förändring till det bättre...

Tycker själv att vi har en nästan perfekt upplägg OM man bryr sig om att sortera.
Har bekanta som fyller restavfallet gång på gång, men dom "orkar" inte sortera. Enda gången jag har haft problem med för lite plats var när frysboxen (250 L) gick sönder och behövde tömmas. 😢

. För min del så kunde man bytt plats på färgat glas och metall, men samtidigt så förstår jag tanken med att alltid ha glas i samma avdelning i sopbilen...
Ja, det är väl dags att fråga om de inte tycker att trelleborgarna blivit bättre på att sortera sedan införandet.

Haft 2x4fack i sedan i höstast. Hade innan det endast särinsamling av matavfall via grönpåse

Positivt
Slipper ha mellanförvaring av förpackningar i kök, som sedan hamnar i hallen innan man tar vägen förbi återvinningen
Alla "tvingas" källsortera då facket för restavfall inte räcker om man inte sorterar
Den till annat oanvändbara gräsremsan mellan min och grannens infarter har fått en uppgift.

Negativt
Måste gräva ut 2x2m av gräset och lägga plattor
Papp och plats facken är något små. Resten är sällan fyllda över 50%
Något besvärliga att tvätta invändigt
Måste komma ihåg att tvätta i samband med att båda tömts.

Problem som fanns sedan tidgare
Måste skotta fram tunnorna varje gång plogbilen dragit förbi.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det är väl dags att fråga om de inte tycker att trelleborgarna blivit bättre på att sortera sedan införandet.
Mängderna utsorterat ökar, dessutom är materialet 99% rent jämfört med 80% på ÅVS.
Tar man dessutom med att folk skräpar ner och dumpar annat avfall på ÅVS så är samhällsnyttan stor ju närmare hemmet man sorterar. Ingen ställer tidigare nämnda 240-motor bredvid tunnan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Mängderna utsorterat ökar, dessutom är materialet 99% rent jämfört med 80% på ÅVS.
Tar man dessutom med att folk skräpar ner och dumpar annat avfall på ÅVS så är samhällsnyttan stor ju närmare hemmet man sorterar. Ingen ställer tidigare nämnda 240-motor bredvid tunnan.
Som jag skrivit tidigare, vi behöver nog bara tömning var 8e vecka på tunnan med restavfall, det är papp och plast som vi fyller.

Förra grannen försökte lägga fönsterhissmekaniken från en 940 i metallen, men den fick de tillbaka.

S
L lbgu skrev:
Snarare du som gått på någon propaganda från AC ifall du tror att gift är säkert. Några mil från mig var det en som fick ha sin hund hos veterinär ett tag för att den ätit en död råtta. Enligt veterinären var det giftet som var orsaken och hunden hade dött om den inte fått vård relativt snabbt. En granne hade haft försäkringsbolagets råttbekämpning.
Vad tror du händer om ett annat djur äter en råtta som just mumsat råttgift? Fattar du inte att det djuret också får i sig giftet så bör du tänka efter en gång till.
Vid den typen av professionell skadedjursbekämpning används hos oss skyddande lådor som husdjur inte kommer in i. Ett icke problem hos kattägarna i vårt grannskap.
L lbgu skrev:
Sök lite på nätet om hur AC sköter sina besiktningar och hur de genom skrämseltaktik lurar på folk dyra lösningar för olika saker de påstår kommer att förstöra huset så kanske du ändrar uppfattning. Det är ett skojarföretag, inget tvivel om den saken.
Det var där skon klämde, misstänkte det. Har inte samma negativa erfarenhet av 'AC', även den delen är jag nöjd med. Jag tänker inte debattera 'AC' mer, vi har olika erfarenheter med olika kontor, personal och situationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.