P
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vi har haft fastighetsnära insamling i 6 år - avtalet upphandlas av kommunen på 3-års avtal. För varje 3-års avtal får vi byta tunnor för de inte är kompatibla med de bilar vars företag vann upphandlingen.
Jag utgår från att besparingen kommunen har gjort genom att byta sophämtningsentreprenör är större än kostnanden för att byta soptunnor.
Jag utgår också från att bytet av soptunnor bekostades av den nye entreprenören vid byte av entreprenör.
Alla vann!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
Kvackatore Kvackatore skrev:
Och vem läser en papperstidning 2026 - där vi bor, 30minuter från Rikets näst största stad, går det inte ens att få en morgontidning i lådan.
Det där är ett paradexempel på varför planekonomi är dåligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
Jag utgår från att besparingen kommunen har gjort genom att byta sophämtningsentreprenör är större än kostnanden för att byta soptunnor.
Jag utgår också från att bytet av soptunnor bekostades av den nye entreprenören vid byte av entreprenör.
Alla vann!
Har du nånsin varit med om att sopavgiften sänks?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
I Skurup är vi troligen av de sista på bollen i Sverige.
Nejdå. Här i en avkrok av Mälardalen har vi fortfarande en grön och en brun soptunna. Vi har inte nåtts av någon varning om att det kommer att ändras senast om ett halvår.

TRJBerg
P pmd skrev:
Nejdå. Här i en avkrok av Mälardalen har vi fortfarande en grön och en brun soptunna. Vi har inte nåtts av någon varning om att det kommer att ändras senast om ett halvår.
Samma här i Heby kommun.

P
R roli skrev:
Här hos oss går de MAX in 2 m på tomten för att hämta vårt enda kärl (än så länge)
Här är det ingen som går ens en meter. Kranen på sopbilen lyfter upp soptunnan och häller dess innehåll ner i sopbilen inre.
Om inte soptunnorna står rätt så blir det ingen sophämtning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
F fantis11 skrev:
Det här med Eu lagar dom följs ju bara om det är av intresse för regeringen och kommunerna
I Sverige är sådana alltid av intresse för regeringen och kommunerna.

P
L lbgu skrev:
Skaffa en kompost så slipper du betala för att bli av med matavfallet. Sen får du prima jord också. Win-Win.
Här måste man ansöka om tillstånd för hemkompostering och betala en ansökningsavgift …
Kommunens sopbolag kan göra stickprov för att kontrollera att man komposterar rätt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
S Snurrespratt skrev:
Sedan är det dags att ringa Anticimex för att bekämpa råttorna.
Äh, lägg lite warfarin i kompostbehållaren så går det nog bra ändå.

P
S Snurrespratt skrev:
Det kommer att bli som i villakvarteren i USA, man ställer ut tunnorna på asfalten den dag de tömmer.
Så gör vi alltid här. Det är för långt till gatan/vägen för att ha soptunnorna stående ständigt vid vägkanten. Vi gillar att ha dem när utgången under tak, utom på tömningsdagen.

P
J Joakim götet skrev:
Metallerna avskiljs med hjälp av magneter och omvänd magnetism.
Vad är omvänd magnetism?

P
L lbgu skrev:
hunden hade dött om den inte fått vård relativt snabbt.
K-vitamin, gissar jag.
Om man ska bekämpa ohyra med gift måste man vara mycket noga med att giftet inte är tillgängligt för djur som man inte vill bekämpa.

Det finns dock moderna råttgift ("superwarfariner") som är svårare att häva med K-vitamin.

Vi hade en råttgiftstation i garaget och en liten hund (Shetland Sheepdog) som i en lite kaotisk situation misstänktes hade svalt en mus som kunde tänkas ha ätit av råttgiftet. Vi hade inte slarvat[*], men läget föranledde ett omedelbart besök hos den lokala veterinären för blodprov och fortsatt färd till SLU för analys. Hunden visade inga tecken på förgiftning och analysen visade negativt, men man chansar inte i en sådan situation.

Vi har anlitat vårt försäkringsbolags bekämpningsavdelning på senare tid (eftersom det inte längre går att köpa effektivt råttgift) och de är duktiga på att placera giftstationer på ställen där ingen "obehörig" kommer åt dem.

[*] I efterhand kunde man förstås hävda att vi hade slarvat, men vi hade vad vi tyckte var säkra rutiner. Rutinerna ändrades sedan.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det en lösspringande hund som hittade denna råtta?
Gissar att man inte låter hundar under uppsikt mumsa upp okända kadaver.
Spontandöda djur kan drabbats av andra plågor än gift.
Man ska nog inte ha lösspringande rävar, skator eller ormvråkar heller i så fall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det tog lång tid för farsan att förstå att soptunna mitt på uppfarten betyder "din tunna står på fel håll".
Det var först när den stod upp och ned och han ringde och undrade vad de pysslade med som han fick förklaringen.
Ganska dålig kundservice, måste jag säga.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Och glas - var tredje månad? Really? Så sillburkarna från midsommar kommer alltså hämtas i slutet på september…
Glasförpackningar ska väl diskas innan de placeras i därför avsedd soptunna?
Så de kommer inte att lukta illa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.