25 266 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Jag utgår från att besparingen kommunen har gjort genom att byta sophämtningsentreprenör är större än kostnanden för att byta soptunnor.Kvackatore skrev:
Jag utgår också från att bytet av soptunnor bekostades av den nye entreprenören vid byte av entreprenör.
Alla vann!
Har du nånsin varit med om att sopavgiften sänks?P pmd skrev:
Så gör vi alltid här. Det är för långt till gatan/vägen för att ha soptunnorna stående ständigt vid vägkanten. Vi gillar att ha dem när utgången under tak, utom på tömningsdagen.S Snurrespratt skrev:
K-vitamin, gissar jag.L lbgu skrev:
Om man ska bekämpa ohyra med gift måste man vara mycket noga med att giftet inte är tillgängligt för djur som man inte vill bekämpa.
Det finns dock moderna råttgift ("superwarfariner") som är svårare att häva med K-vitamin.
Vi hade en råttgiftstation i garaget och en liten hund (Shetland Sheepdog) som i en lite kaotisk situation misstänktes hade svalt en mus som kunde tänkas ha ätit av råttgiftet. Vi hade inte slarvat[*], men läget föranledde ett omedelbart besök hos den lokala veterinären för blodprov och fortsatt färd till SLU för analys. Hunden visade inga tecken på förgiftning och analysen visade negativt, men man chansar inte i en sådan situation.
Vi har anlitat vårt försäkringsbolags bekämpningsavdelning på senare tid (eftersom det inte längre går att köpa effektivt råttgift) och de är duktiga på att placera giftstationer på ställen där ingen "obehörig" kommer åt dem.
[*] I efterhand kunde man förstås hävda att vi hade slarvat, men vi hade vad vi tyckte var säkra rutiner. Rutinerna ändrades sedan.